Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bringer Teslas fremtid? (kort spørreundersøkelse om Tesla)

Startet av Jon Elling Dale Nupen, søndag 24. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Jon Elling Dale Nupen

Hei godtfolk, jeg er en student som har laget en undersøkelse for å finne litt ut om Tesla føreres syn, holdninger, handlinger og hvordan de tror fremtiden vil se ut i en stadig utviklende verden. Undersøkelsen er ganske liten på 3-5 minutter, men din hjelp vil være veldig stor for meg. Den er anonym og ingen brukerdata vil lagres på nettsiden. Tusen takk på forhånd!😀
Vennlligst klikk linken: https://bino.qualtrics.com/jfe/form/SV_d0Fn0W08i3yFzhP

Vesel

Godt utformet spørreundersøkelse som for det aller meste var lett å svare på.  :+1: Det eneste spørsmålet hvor jeg ble i tvil var det angående subsidier. Der burde det kanskje vært litt nyanser i svarene? Var usikker men jeg svarte ihvertfall som om du mente at alle subsidiene ble fullstendig borte, dvs da hadde jeg ikke kjøpt elbil i dag. Jeg hadde imidlertid fremdeles kjøpt elbil dersom gratis bompasseringer, ferjeturer, parkering og trafikkforsikringsavgift ble borte, men ikke dersom bilene også fikk full mva og engangsavgift og ikke lenger ble konkurransedyktige i innkjøpspris.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Kristian O

Elbiler får vel ingen subsidier i Norge? Skjønner kva du meiner, men som student bør du være presis med dette  :-1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Magnus Hansen

Sitat fra: Kristian O på søndag 24. november 2019, klokken 12:52
Elbiler får vel ingen subsidier i Norge? Skjønner kva du meiner, men som student bør du være presis med dette  :-1:

Fravær av avgifter i forhold til andre biler er også subsidiering. EFTA domstolen definerer feks det som statstøtte

GOLF-raider

Det kan være på sin plass i denne sammenheng å repetere for
alle parter hva som ligger i uttrykkene SUBSIDIE og INSENTIV. Dette er jo ord som folk flest ikke nevner i sin daglige
konversasjon (bønder er kanskje den gruppen som får mest
nytte av subsidier mens elbilkjøpere er de som nyter mest
fordeler av statlige insentiver)
Det kan dere lese litt om her:
https://no.wikipedia.org/wiki/Subsidie
og insentiver:
https://www.civita.no/politisk-ordbok/hva-er-insentiver
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Magnus Hansen

Sitat

What is a Subsidy?
A subsidy is a benefit given to an individual, business, or institution, usually by the government. It is usually in the form of a cash payment or a tax reduction.


Øyvind.h

Og om man ikke setter streken ved reell overføring er alle varer bortsett fra den mest avgiftsbelagte subsidiert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Å nei, ikke DEN debatten nå igjen.... Som du ser Jon, så har du rørt i ett vepsebol :p

Statstøtte kan komme i flere former, f.eks. subsidier eller avgiftsletter. Ladestasjoner satt opp med støtte i fra ENOVA er subsidierte. Resten er andre former for incentiver fra staten.

Sitat fra: Kristian O på søndag 24. november 2019, klokken 12:52
Skjønner kva du meiner, men som student bør du være presis med dette  :-1:

Nettopp.

For eksempel om "alle incentivene" skulle taes bort som du altså antageligvis har ment her, så må også det defineres. Akkurat som noen varer får avgiftsreduksjon som ett incentiv til merforbruk av denne varen (f.eks. frukt og grønnsaker og elbiler) i forhold til alternativene, så blir andre varer belagt med en ekstra avgift som ett de-incentiv for å redusere bruken disse varene (f.eks. sukker, røyk/tobakk, alkohol og fossilbiler). Regner du da all "manglende" avgift for elbiler vs. fossilbiler som "subsidie"? Nå er f.eks. parkering/bompenger/fergeavgift definert at skal være maks 50% av prisen for fossilbiler. Ok, da tar man bort "subsidien" og øker elbilens pris med 100% for å få dem likt, og må da også øke fossilbilprisen med 100% for at loven skal følges, og da er elbilene igjen "subsidiert"... :p  Eller er denne loven i seg selv en "subsidie"?  Vel, da kan vi ordlegge loven slik at fossilbilene skal betale 100% mer enn elbilene. Da blir vel ikke elbilene "subsidiert"?

Håper du ser hvor dumt dette blir. Så dropp ordet "subsidie" og presiser nøyaktig hvilke incentiver/fordeler du mener elbilen skal frataes for dette tankeeksperimentet. Mener du momsen?  I så fall hele momsen, eller at momssatsen er enda lavere enn for frukt og grønt? Eller mener du engangsavgiften?  I så fall med eller uten CO²/NOX delen av avgiften? Med eller uten nedjusteringen ved 0 utslipp (som gjør at CO²/NOX avgiften kan bli negativ)?



Model S 85D

Clips

Jeg gav opp undersøkelsen.. den spør først om jeg eier en Tesla og jeg svarer NEI. Så kommer oppfølgerspørsmål: Hva bruker du Teslaen til, og så spørsmål om hvilke faktorer som var viktig når jeg kjøpte Tesla.

Dersom undersøkelsen kun er for Tesla eiere bør den stoppe når man svarer nei på første spørsmål. Er den for "alle" bør spørsmålene endres.

Bare mine tanker en mandags morgen.. :)

Øystein16

Sitat fra: Amoss på mandag 25. november 2019, klokken 01:19
Å nei, ikke DEN debatten nå igjen.... Som du ser Jon, så har du rørt i ett vepsebol :p
Det er vel du som har eit problem med å forstå kva subsidiering er.

cra

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 24. november 2019, klokken 14:29
Fravær av avgifter i forhold til andre biler er også subsidiering. EFTA domstolen definerer feks det som statstøtte

Ergo er flaskevann og brus kraftig subsidiert, siden det ikke er alkoholavgift på det slik som det er på øl, ving og brennevin.

Vi har den diskusjonen igjen, ja....  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Wibla

Svar avgitt, men burde hatt en knapp for "ikke aktuelt" o.l., da jeg ikke har barn, og således ikke bruker bilen for å kjøre barn til og fra fritidsaktiviteter (onkelungene bor et stykke unna)...
2018 Tesla Model S 75D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cra på mandag 25. november 2019, klokken 13:57Ergo er flaskevann og brus kraftig subsidiert, siden det ikke er alkoholavgift på det slik som det er på øl, ving og brennevin.

Vi har den diskusjonen igjen, ja....  :laugh:
Det argumentet fungerer ikke med mva.

I mitt syn er mva-fritaket subsidiering. Fritaket for engangsavgft derimot er irrelevant. Om man gir en elbil samme engangsavgift som en hybridbil, så er engangsavgiften null kr, utifra veldig lavt CO2-utslipp. Fritaket for engangsavgift er altså egentlig helt irrelevant.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Det går ikke an å snakke om subsidier uten å sammenligne med andre ting. Så snakker man i kontekst "bil", så er fritak fra mva en subsidie. Men f.eks en Tesla har ikke subsidier i.f.h.t. en Leaf siden begge har samme fritak. Og siden det er så få varer som har mva fritak så er det jo åpenbart en subsidie. Avgiftene (eller mangelen på sådan) er bare avgiftsnivå får elbiler. Mange andre varer (og biler) som ikke har særavgifter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 25. november 2019, klokken 22:19
I mitt syn er mva-fritaket subsidiering. Fritaket for engangsavgft derimot er irrelevant. Om man gir en elbil samme engangsavgift som en hybridbil, så er engangsavgiften null kr, utifra veldig lavt CO2-utslipp. Fritaket for engangsavgift er altså egentlig helt irrelevant.

Ikke overraskende er jeg uenig med deg ang. at mva-fritak er subsidiering, men det satt til side er jeg enig med hva du ellers skriver. Men det som egentlig er relevant her er ikke hverken hva som er korrekt eller hvilken tolkning du eller jeg eller hvem som helst andre her legger til grunn, men hva som menes i undersøkelsen.

Hvordan vil svaret på spørsmål om subsidier bli tolket i etterkant av undersøkelsen? Og her må altså trådstarter selv gå inn å presisere, og korrigere/presisere spørsmålet i undersøkelsen, og la de som alt har tatt den få mulighet til å endre svaret på dette spørsmålet dersom det trengs etter presiseringen.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA