Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker hjelp til regnestykke ift pendling

Startet av thornbridge, tirsdag 19. november 2019, klokken 09:06

« forrige - neste »

thornbridge

Hei.

Jeg har pr i dag hybridbil og skal begynne å pendle, vurderer derfor sterkt elbil.

Strekningen som skal kjøres er på 138 km t/r.
Bompenger r dag på strekningen blir 136 kroner t/r med dagens bil og 16 kroner pr dag med elbil.
Jeg skal pendle i gjennomsnitt 18 dager pr måned.

Jeg regner med at min hybrid (outlander) bruker 0,66 liter pr mil.

Vi trenger 2 biler i familien, så hybrider skal   vi beholde. Den koster oss 2500,- i lån pr måned.

Den aktuelle elbilen vil koste meg 3600,- pr måned i lån.

Pendler jeg med hybrider blir regnestykket slik:

136 km x 18 dager = 2448 km pr måned.
0,66 liter pr mil x 244 mil = 161 liter pr mnd
161 liter bensin x 14 kroner = 2254,- i drivstoff. Jeg har her ikke tatt hensyn til at bilen går noe på strøm. 14 kroner pr liter er også sjeldenhetene.

Bom 136,- x 18 = 2448,- pr måned

Eksisterende lån: 2500,- pr måned.

Så: drivstoff+bom+lån = røfflig 7302,- pr mnd.

Regnestykket med elbil:
Bom: 16,- x 18 = 288,- pr måned
Lån elbil: 3600,- pr måned
Lån hybrid: 2500,- pr måned.

Totalt: 288+3600+2500 = 6388,-
I tillegg kommer hjemmelading av elbil.

Pendle med hybrid: 7300,- pr måned
Pendle med elbil: 6300,- pr måned

LØNNER det seg for meg å kjøpe og pendle med elbil og samtidig beholde hybriden, eller bør jeg pendle med hybriden? 

Jeg har ikke regnet med forsikring, service etc.

automat

Regnestykket ditt sier ingen ting om kostnadene til nr 2-bil hvis du ikke kjøper elbil. Den er ikke gratis.

Med  30kkm i årlig kjørelengde får du stort verditap, og trolig hyppig utskifting av biler. Ikke glem kostnaden ved dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

thornbridge

#2
Sitat fra: automat på tirsdag 19. november 2019, klokken 14:19
Regnestykket ditt sier ingen ting om kostnadene til nr 2-bil hvis du ikke kjøper elbil. Den er ikke gratis.

Med  30kkm i årlig kjørelengde får du stort verditap, og trolig hyppig utskifting av biler. Ikke glem kostnaden ved dette.
Ja, det glemte jeg. Bil to som blir gående på bygda er i dag en nedbetalt tresylindret liten sak som nærmest går på bensindamp.

Håvar

#3
Til trådstarter:
Du skriver også at dere trenger to biler. En elbil vil være klart billigst å kjøre med. Om det blir billigere kommer an på hvor dyr bil du kjøper. Hvis en regner 1,5 kr/kWh vil elbilen koste 0.15kWh/km*30000km=6750 kr i strøm pr år mot hybridens ca 27000 i bensin. I tillegg bom på 288*12=3456,-/år mot hybridens 29376,-/år. Bare bom og drivstoff blir altså ca 46 000,- (27000+29376-6750-3456) i forskjell alene.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har regnet lånekostnaden på hybriden inn i elbilen.

Du sier at du må beholde hybriden uansett, så de 2500 i lån får ingen innvirkning om du bruker denne bilen til pendling eller ikke. Kanskje jeg misforstod spørsmålet ditt.
Du bør se på hva bilen kostet/koster pr km deg utifra hvor lenge du tenker å ha den. Som automat sier vil verditapet som følge av 30k km pendling pr år bli en stor del av totalkostnaden.

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

thornbridge

Verditapet bekymrer meg ikke, det må jeg bare ta. Grunnen til de 2500 pr måned for hybriden er for å få med utgiftene på bil pr måned.

automat

Du dytter jo bare en utgift foran deg, hvis du ikke tar hensyn til verditap. Men det er jo din sak.

Besparelse i bom og drivstoff ble regnet til 46000kr/år. Lånekost for elbil er 3600x12 = 43200kr/år. Forutsatt at regnestykket er riktig, og bompengene ikke øker, så kan du betale billånet med bom- og bensinbesparelsen. I tillegg får du lavere verditap på hybridbilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA