Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vekt - B-lappen eller C1?

Startet av n0rpan, lørdag 23. november 2019, klokken 21:36

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: 02jan på lørdag 07. desember 2019, klokken 00:10
Med exoskeleton, forstår jeg at det vil være selve karroseriplatne og måten de er konstruert og vinklet,
som vil være del av avstigning.
Det som er av synlige stålplater er jo stort sett dører eller kompresjonssoner. Så det er vel først og fremst batterikassen som vil stive av bilen. Pluss kanaler, stolper og bjelker som på alle biler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

02jan

Det er en vesentlig forskjell fra uni body ( og body om frame) karroseri. At avstigning går fra helt foran forbi «a-stolpe» og opp til tak. Samme i andre enden , fra bakken og framover til tak.
Hvilken Unibody har slik konstruksjon ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

jlan

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at avstivning går forbi A-stolpe. Jeg ser jo at det går en rett linje fra fronten og oppover A stolpen. Men forreste del skal vel være kompresjonssone, så jeg har vanskelig for å se at den delen kan bidra noe særleg til stivhet. Som på de fleste biler må vel A-stolpene forbindes med torpedoveggen for å danne et solid bur.

Hvis denne bilen skal brukes i terrenget, så må den uansett ha en solid plate under batteriet. Sammen med kanalene og dørken vil jo denne danne en solid "ramme". Ut over det  trengs det neppe så mye mer enn "buret" rundt passasjerkabinen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

02jan

OK tror jeg hopper ut av diskusjon.
Jeg kommenterte på at det var en påstand om at CT karroseriarkitektur er lik som unibody/selvbærende og ikke noe nytt.
Skrev a-stolpe med anførselstegn, poenget er konstruksjon med rette linjer fra front til tak og bak til tak.
( løftet senest et karroseri opp på en ramme i går og har restaurert flere typer karroseri med årene).

Hvordan Tesla løser deformasjonsoner, om det finnes likheter med unibody etc, har jeg ikke noen formening om , vil selvfølgelig tro at mye av konstruksjonen vil ha likheter med eksisterende karroseri arkitektur.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Elmo

Sitat fra: jlan på lørdag 07. desember 2019, klokken 09:09
Sitat fra: 02jan på lørdag 07. desember 2019, klokken 00:10
Med exoskeleton, forstår jeg at det vil være selve karroseriplatne og måten de er konstruert og vinklet,
som vil være del av avstigning.
Det som er av synlige stålplater er jo stort sett dører eller kompresjonssoner. Så det er vel først og fremst batterikassen som vil stive av bilen. Pluss kanaler, stolper og bjelker som på alle biler.
Karosseriet er brettet en en stålplate
https://www.youtube.com/watch?v=psXWyO32aWk&feature=share
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

AndreasRingdal

Litt mer spekulasjoner rundt vekt (i USA)
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-weight-near-10k-lbs-vs-ford-f-150-class-carb-letter/

Sitat

Randell Suba   
By Randell Suba
Posted on December 13, 2019

Tesla recently informed California regulators that its upcoming all-electric Cybertruck will likely qualify as a Class 2B-3 medium-duty vehicle, hinting that the all-electric pickup will weigh around 10,000 lbs, putting it in a separate class from Ford's F-150. Tesla's senior managing policy advisor Sarah Van Cleve detailed the company's position in a letter dated Dec. 9 to the California Air Resources Board (CARB).

"While we have not yet begun production of the Cybertruck, we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a 'Class 2B-3 medium-duty vehicle," the policy advisor wrote.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Tom E.

På Elektrek påstås det nå at tomvekten blir på 2230 - 2920 kg avhengig av modell.

Det skulle tilsi at, selv om det kanskje blir mulig å registre den dyreste varianten som personbil, så vil den kun ha en nyttelast inklusive passasjerer på 580 kg. Noe som er ok for en Volvo V70, men for en stor pick up som dette så blir det litt latterlig.

De av oss som derimot har vært synske nok til å bestille mellomvarianten kan nok forvente en nyttelast på ca. 900 kg, og det er mer enn godt nok for de fleste. 6 personer i bilen og nesten 500 kg med bagasje er godt nok til en skikkelig langhelg på hytta.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HalvorV

Sitt rolig i båten og pust med magen.
Fronten på nye Defender, G-wagen eller andre klosser ser ikke akkurat forgjengervennlige de heller, men jammen er de godkjent.
Kanskje han her tyskeren det refereres i artikkelen også sitter i arbeidsgruppen som konkluderte med at (tyske) dieselbiler var mer miljøvennlige enn el-biler?
Tesla Model Y Perfomance

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

02jan

Forstår ikke logikken her, de fleste prototype modeller fra samtlige produsenter vil neppe være 100 % klar for typegodkjenning.

Tesla sier bilen kommer om 2 år, hvorfor skulle jeg bry meg om noen mener den ikke kan godkjennes ?

Når jeg får min bil, så er det fra et ungt selskap, som har levert modeller etter hva som har vært lovet. topper alle skalaer for sikkerhet, leverer komplette løsninger for framtidsrettet mobilitet.

Endelig kom det noen med en modell handy funksjonalitet, sammen med overnevnte pakke. Tenker at de som jobber med bilen, fikser at den kan kjøres  med, mens jeg bruker tiden til å vente.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Sitat fra: Tom E. på fredag 13. desember 2019, klokken 15:37
De av oss som derimot har vært synske nok til å bestille mellomvarianten kan nok forvente en nyttelast på ca. 900 kg, og det er mer enn godt nok for de fleste. 6 personer i bilen og nesten 500 kg med bagasje er godt nok til en skikkelig langhelg på hytta.
500kg bagasje og familien er jo helt latterlig bra. Jeg er happy om den kommer under 2,8t jeg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øggen

Om ej forstår brevet fra Tesla rett, så e det vel egenvekta det e snakk om i klassifiseringa. Og den klassa det e snakk om går fra 8500-10000 lbs som da blir rundt 3855-4535kg
E det egenvekt e det jo et problem for mange her. Personlig kan ej kjøre alt, men....
Trur vi må vente å sjå😉

https://www.arb.ca.gov/lists/com-attach/120-act2019-VyMFZlAiWWYEYwdY.pdf
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Håvar

#58
Sakset fra nett: Class 3: This class of truck has a GVWR of 10,001–14,000 pounds or 4,536–6,350 kilograms.

GVWR= Gross Vehicle Weight rating, altså maksvekt. Class 2b er opp til 10 000 pund
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Topsy

Hvis den havner i 3500+ kg klasse. Vil ikke det påvirker utgifter som bompenger, "årsavgift" etc også ganske dårlig? (Les: dyrere)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA