Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vekt - B-lappen eller C1?

Startet av n0rpan, lørdag 23. november 2019, klokken 21:36

« forrige - neste »

n0rpan

Hei!

ITavisen med flere har skrevet at man trolig trenger C1 for å kjøre Cybertruck. Med endringene i 2016 høres det ut som man kan skrive ned totalvekten https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-blir-det-enklere-a-endre-totalvekt-pa-kjoretoy/id2468929/ - noen som har fått med seg hva vekta blir? Hvor mye utover egenvekt trenger man egentlig for å bruke den som vanlig familiebil?


(B-kort gjelder for kjøretøy med totalvekt opptil 3500kg og C1 «lett lastebil» - maks 9 personer inkl fører, opptil 7500kg)

geear

Kun spekulasjoner, men nyttelasten vil tilsi C1 i utgangspunktet, tipper allikevel det blir mulig å registrere med lavere nyttelast for å komme innenfor B. Dette har vært gjort med mange biler før, som for eksempel Hummer, Excursion og mange andre. Hvis ikke blir den nok en flopp i Norge. Jeg har ikke noe behov for 1,5 tonn nyttelast, bruker uansett henger for det som veier mye.

jkirkebo

Sitat fra: n0rpan på lørdag 23. november 2019, klokken 21:36
Hei!

ITavisen med flere har skrevet at man trolig trenger C1 for å kjøre Cybertruck. Med endringene i 2016 høres det ut som man kan skrive ned totalvekten https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-blir-det-enklere-a-endre-totalvekt-pa-kjoretoy/id2468929/ - noen som har fått med seg hva vekta blir? Hvor mye utover egenvekt trenger man egentlig for å bruke den som vanlig familiebil?


(B-kort gjelder for kjøretøy med totalvekt opptil 3500kg og C1 «lett lastebil» - maks 9 personer inkl fører, opptil 7500kg)

B-lappen gjelder for kjøretøy inntil 4250kg så lenge kjøretøyet går på "alternativt drivstoff".

https://www.vegvesen.no/_attachment/2652839/binary/1320203?fast_title=Vedlegg+h%C3%B8ringsoppsummering.pdf
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. november 2019, klokken 02:02
B-lappen gjelder for kjøretøy inntil 4250kg så lenge kjøretøyet går på "alternativt drivstoff".

https://www.vegvesen.no/_attachment/2652839/binary/1320203?fast_title=Vedlegg+h%C3%B8ringsoppsummering.pdf
Det jeg leser ut av denne er vel at det kun gjelder varebiler, og at man må ha løyve?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. november 2019, klokken 09:33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. november 2019, klokken 02:02
B-lappen gjelder for kjøretøy inntil 4250kg så lenge kjøretøyet går på "alternativt drivstoff".

https://www.vegvesen.no/_attachment/2652839/binary/1320203?fast_title=Vedlegg+h%C3%B8ringsoppsummering.pdf
Det jeg leser ut av denne er vel at det kun gjelder varebiler, og at man må ha løyve?

Løyve gjelder vel kun firmaer.

Jeg ser ingen problemer med å registrere Cybertruck'en som varebil type N1? Eneste begrensning jeg har funnet er at maks antall seter da blir 5. Så i så fall må Tesla levere en 5-seter utgave av interiøret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. november 2019, klokken 10:34
Jeg ser ingen problemer med å registrere Cybertruck'en som varebil type N1? Eneste begrensning jeg har funnet er at maks antall seter da blir 5. Så i så fall må Tesla levere en 5-seter utgave av interiøret.
Sant, tenkte ikke på N1. Tar heller en 5 seter med ekstra lastekapasitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daruu

Får man ikke også krav om fartsskriver, samt fartssperre på 89 km/t og lovlig maksfart på 80 km/t?

I tillegg vil den vel ikke kunne benyttes i noen form for næring uten løyve og YSK?
2020 VW Eup range

jlan

N1 - er det realistisk å få bilen under 3500 kg tillatt totalvekt? Det ser nemlig ut til at 4250 kg grensen kun gjelder førerkortforskriften. Altså må en fortsatt registrere bilen i N2 hvis denne grensen skal gjelde. Da vil vel det dukke opp forskjellige krav, som EU kontroll hvert år, og fartsperre 90 km/t. Kanskje registrering som bobil er løsningen? De har endel unntak.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på søndag 24. november 2019, klokken 12:09Kanskje registrering som bobil er løsningen? De har endel unntak.

Et av kravene til bobiler er soveplass til alle. Hvor får du plass til 6 senger i en TCT?

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

LOL

Men seriøst så kommer det sikkert camper-shell til TCT også slik det gjør for andre pickup'er. Men siden de er avtagbare får man ikke regga de som bobil.

n0rpan

Satser på at man kan registrere den som vanlig bil med lavere nyttelast - krever bare at bilen i seg selv ikke veier alt for mye :)

Trekkoppbil

#12
Sitat fra: Kjøretøyforskriften_§3-5 link=https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_3
4.   Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a)   har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt
Så spørs det hvordan du kan dokumentere hvor mange kg det gjelder?

Skal man dra henger, så kan man ta 7 timers kurs for å få stempla 96 på lappen, og da kan man kjøre vogntog opptil 4250kg.


emurof

Siden elbiler er tyngre enn fossilbiler så bør vel 3500 kg-grensen kanskje heves for disse?

Daruu

3500kg er grensen i hele EU, da må det evt innføres overalt, noe som sannsynligvis ikke vil skje med det første.

Som nevnt flere ganger:
Det kan hende den går under unntaksregelen, dvs at man kan kjøre den på b førerkort, MEN bilen er fortsatt over 3500kg noe som utløser krav om maks 80km/t (med fartssperre på 89), EU kontroll hvert år, løyve, YSK krav osv.
I tillegg kan man vel ikke kjøre bilen utenfor Norge om man kun har b førerkort.

Det regnes 75kg i vekt per passasjer, dvs du må ihvertfall ha 75kg x antall sitteplasser + legge de til bilens vekt, og fortsatt være under 3500kg - om den skal gå som "vanlig" bil
2020 VW Eup range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA