Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til oppvarmet trekk til rattet?

Startet av Vesel, lørdag 23. november 2019, klokken 20:04

« forrige - neste »

automat

Har rattvarme i Ioniqen. Og det er jo fint det, de første 5 minuttene i kald bil. Deretter har jeg stort sett skrudd det av. Har ikke savnet det på TMX'en.

På trillingen savnet jeg varme på hendene, men den bilen var jo kronisk kald.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

moonbuggy

Vi er tydeligvis forskjellige (heldigvis). Personlig synes jeg 22 grader i bilen er for varmt. Foretrekker 17-18 grader, særlig om vinteren med generelt varmere klær, selv om man kaster jakka. Men, det betinger rattvarme. Setevarme er greit periodevis. Generelt bør el-biler strebe etter energisparende løsninger. Som vektreduksjon, varmepumpe, setevarme o.l. Rattvarme er et slik tiltak som er grovt undervurdert, om man er alene i bilen. Behagelighetsgraden blir langt høyere selv med noen grader lavere temperatur i bilen.

ladov

Nå er ikke jeg så voldsomt plaget av kalde fingre men jeg har noen svært velbrukte ulvang-vanter som er perfekte til TM3. Jeg har nemlig slitt hull i et par av fingertuppene, da kan jeg holde hendene varme *og* betjene touch-skjermen. :D

Om vantene dine er nyere enn mine trenger du ikke mer enn en saks for å gjøre dem TM3-kompatible(tm). ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Magnus Hansen

Forresten noen VET hvor høy effekt som må til for å opprettholde 20 grader i bilen når det er feks -5 ute? Det er vel kanskje et prosjekt for teslabjørn

Handyman

Det avhenger av varmetransmisjonen.
Stor forskjell om du står stille eller kjører.
Rundt null grader vil smelting av snø/slaps ytterligere stjele varme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: Vesel på søndag 24. november 2019, klokken 20:45
Hvordan klarer dere å komme dere rundt i byen og på gata vinterstid når dere ikke en gang tåler 8+°C tørr og stillestående luft sittende i stekende seter? Må jo være helt forjævlig med den kalde vinden. Skal man alltid bare kjøre fra dør til dør i en ferdig oppvarma bil for å unngå det minste ubehag så lever man et neppe et sunt og lykkelig liv. 

Haha.

Stiller meg bak de som ikke kan forstå et fnugg av din tilnærming til (kjøre)komfort, der du sparer en tier på langturene.

Men som man sier; Whatever makes you happy  :+1:

Selv har jeg alltid ferdig oppvarmet bil, og ser ikke det store problemet med manglende varme i rattet. Har naturligvis også gått til innkjøp av taktile hansker.

Mvh.
Helårssyklist.
TM3P "FSD"

magnetic

#36
Hvis man har glemt å forvarme bilen kan saueskinn være behagelig å sette seg på. Biltema har brukbare saueskinntrekk til ratt og sete, for vinterbruk. For å strekke rekkevidden til neste superlader eller i nødstilfeller f.eks ved - grader, kan man slå på resirkulasjon av luften for å slippe å varme opp iskald luft utenifra (og kanskje går det raskere å oppvarme bilen).  Man må også aktivere defogger/avfukter med ett trykk(til høyre for setevarmer på skjermen). To trykk på defogger gir full guffe på varmen i tillegg. Man kan og justere vifta ned hvis den bråker formye på defult 5.  MEN husk å slippe in surstoff/oksygen hvert 15 minutt så du ikke sovner bak rattet hehe.

ved mye bruk av defogger/avfukter kan det trolig dannes hurtigere mugg i filteret og dermed skape lukt som enkelte har blitt plaget med.

MooCow

Sitat fra: daggad på søndag 24. november 2019, klokken 23:38
Vel jeg ser frem til å bytte ut vår gamle gode Leaf med TM3, men er det en ting Leafen har som er bedre enn i TM3 så er det varme i rattet. Og da snakker vi VARME. Hadde av-knappen gått i stykker måtte jeg brukt hansker av motsatte grunner enn i denne tråden..
Men man venner seg. Vi har en bil nr 2 også og den har ikke varme i rattet. Tenker i grunn ikke veldig mye på det.
Antar TM3 blåser varmluft mot rattet som kan kompensere.

I alle fall ikke noe tema å bli opphisset på folkens ! ;)

Eg droppa TM3 på grunn av manglande rattvarme (andre ting eg ikkje likar og, men rattvarme er eit must for meg). Køyrde ein Leaf for nokon veker sidan, og varmen der gjorde at eg vart endå sikrare på at eg gjorde det rette valget med å droppa TM3.

1000kwh

Sitat fra: MooCow på søndag 01. desember 2019, klokken 20:49
Sitat fra: daggad på søndag 24. november 2019, klokken 23:38
Vel jeg ser frem til å bytte ut vår gamle gode Leaf med TM3, men er det en ting Leafen har som er bedre enn i TM3 så er det varme i rattet. Og da snakker vi VARME. Hadde av-knappen gått i stykker måtte jeg brukt hansker av motsatte grunner enn i denne tråden..
Men man venner seg. Vi har en bil nr 2 også og den har ikke varme i rattet. Tenker i grunn ikke veldig mye på det.
Antar TM3 blåser varmluft mot rattet som kan kompensere.

I alle fall ikke noe tema å bli opphisset på folkens ! ;)

Eg droppa TM3 på grunn av manglande rattvarme (andre ting eg ikkje likar og, men rattvarme er eit must for meg). Køyrde ein Leaf for nokon veker sidan, og varmen der gjorde at eg vart endå sikrare på at eg gjorde det rette valget med å droppa TM3.
Droppa vinterpakken på vår TMS og har ikke angret. Med en app som er responsiv og alltid på nett så er hele kupeen varm på 5-10 min.

MooCow

Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. desember 2019, klokken 21:12
Sitat fra: MooCow på søndag 01. desember 2019, klokken 20:49
Sitat fra: daggad på søndag 24. november 2019, klokken 23:38
Vel jeg ser frem til å bytte ut vår gamle gode Leaf med TM3, men er det en ting Leafen har som er bedre enn i TM3 så er det varme i rattet. Og da snakker vi VARME. Hadde av-knappen gått i stykker måtte jeg brukt hansker av motsatte grunner enn i denne tråden..
Men man venner seg. Vi har en bil nr 2 også og den har ikke varme i rattet. Tenker i grunn ikke veldig mye på det.
Antar TM3 blåser varmluft mot rattet som kan kompensere.

I alle fall ikke noe tema å bli opphisset på folkens ! ;)

Eg droppa TM3 på grunn av manglande rattvarme (andre ting eg ikkje likar og, men rattvarme er eit must for meg). Køyrde ein Leaf for nokon veker sidan, og varmen der gjorde at eg vart endå sikrare på at eg gjorde det rette valget med å droppa TM3.
Droppa vinterpakken på vår TMS og har ikke angret. Med en app som er responsiv og alltid på nett så er hele kupeen varm på 5-10 min.

Bra, forskjellige folk forskjellige behov :)

The_M

Sitat fra: daggad på søndag 24. november 2019, klokken 23:38
Vel jeg ser frem til å bytte ut vår gamle gode Leaf med TM3, men er det en ting Leafen har som er bedre enn i TM3 så er det varme i rattet. Og da snakker vi VARME. Hadde av-knappen gått i stykker måtte jeg brukt hansker av motsatte grunner enn i denne tråden..
Men man venner seg. Vi har en bil nr 2 også og den har ikke varme i rattet. Tenker i grunn ikke veldig mye på det.
Antar TM3 blåser varmluft mot rattet som kan kompensere. (...)

Jeg har konfigurert easy-entry-profilen min slik at den blåser luft på toppen av rattet under forvarming av kupeen når bilen står parkert.
Det er ikke like bra som å ha oppvarmet ratt slik jeg hadde i min forrige bil, men det er i alle fall mye bedre med et delvis forvarmet ratt enn et kaldt ratt.

ladov

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Vesel

#42
Jeg fikk omsider rattvarmeren fra Aliexpress etter at den først ble borte i posten. Nokså fornøyd.  :)

Den varmer godt og jevnt rundt nesten hele trekket, og passer rattet i Model 3 godt. Er bare et ca 10 cm stykke, som jeg har plassert nederst, hvor det ikke er varme. Med en slik plassering får man også ledningen på topp, slik at den ikke lett vikler seg fast i gir eller blinklysspak. Det går for det meste fint å kjøre med ledningen tilkoblet har jeg funnet ut. Det eneste er at den kan vikle seg fast i spakene når man vrir rattet langt, og at de kan da knekke, så da bør man passe på.
Materialet er noe alcantara-aktige greier som er noe glatt og ikke veldig godt å ta i egentlig. Ellers har rattet blitt tykt og ujevnt å gripe rundt, men det går forsåvidt.

Ellers har jeg lagt merke til at trekket er merkbart varmere idet man setter seg i bilen etter at den har stått parkert en stund enn etter noen minutter senere når man har kjørt et stykke. Skal sjekke om dette skyldes spenningsfall i sigarettenneruttaket eller om det bare er lufta fra klimaanlegget som blåser bort varmen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Jeg la ut på en liten kjøretur. Da jeg starta var spenningen i sigarettenneruttaket ca 17 V ubelasta. Da hadde bilen stått stille i ca ett døgn. Da jeg var ferdig etter 10 min hadde den gradvis økt til 20,5 V (økte raskest i begynnelsen), og hadde tydeligvis ennå ikke helt nådd toppen. 🤔
Ser ut som det er lufta som gjør at trekket mister varme. Da jeg skrudde på klimaanlegget ble trekket nemlig noe kaldere selv om spenninga bare fortsatte å øke sakte.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA