Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron 50 SUV (11kW eller 22kW)

Startet av PMV, lørdag 23. november 2019, klokken 15:04

« forrige - neste »

PMV

Hei,

Det ble informert om at 22kW lading blir tilgjengelig snart for E-tron 50 SUV. Vet dere noe om det? Ved bestilling nå: kan jeg ta med 22kW som tilbehør? Er i grenselandet for å bestille. Det er ladehastigheten som gjør meg usikker.
2022 Q4 50

Trond.m

Sitat fra: PMV på lørdag 23. november 2019, klokken 15:04
Hei,

Det ble informert om at 22kW lading blir tilgjengelig snart for E-tron 50 SUV. Vet dere noe om det? Ved bestilling nå: kan jeg ta med 22kW som tilbehør? Er i grenselandet for å bestille. Det er ladehastigheten som gjør meg usikker.
Nei, tror ikke det er mulig å bestille dette nå. Det stod vel i pressemeldingen at det skal komme til Sportback i midten av året, så jeg antar at det først kommer på 2021 modellen. Venter svar fra forhandler om det er mulig å forhåndsbestille Sportback med 22 kW allerede nå, med forsinket levering.

tolapet

Det er vel forhandleren som kan gi deg det eksakte svar på det.

Trond.m

Sitat fra: tolapet på lørdag 23. november 2019, klokken 15:53
Det er vel forhandleren som kan gi deg det eksakte svar på det.
salgssjefen hos min forhandler skriver at i dag er det ikke noen opsjon for å bestille 22 kW for e-tron SUV. Om det er mulig for Sportback vet han ikke, for ordresystemet er ikke åpnet ennå.

Trond.m

Fra pressemeldingen om Sportback:

« Up to 11 kW of power is available here, which can be increased to 22 kW with an optional second on- board charging device that will be available in summer 2020»

Contango

#5
Jeg aner ikke noe om hva Audi leverer men erfaringen min med 16,5kw kapasitet i bilen er at 11kw holder lenge for hjemmelading (vi har 11kw på hytta). Med mindre du har noen konkrete behov som krever det vil 22kw bare være av verdi når du skal lade og det ikke er andre ladere tilgjengelig enn 22kw AC. Men har du ikke lademulighet hjemme kan 22kw være greit å ha - kjøpesentre etc.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trond.m

22 kW er unødvendig for de fleste hjemme. Dessuten vil det blir veldig kostbart å lade med høy effekt når det kommer effektprising.
Når jeg ønsker meg 22 kW lader, så er det for å kunne utnytte AC lading på reise. Der er det som regel aldri kø, og det gir rimelig og forutsigbar tilgang til strøm på reise.

PMV

Hei,


Jeg bygger nytt hus som jeg overtar i desember og har ganske bra kapasitet som er tilgjengelig. Derfor er 22kW ikke noe problem. Spesielt siden dette er et nytt hus. Kostet ikke noe ekstra. Og for meg så spiller det en rolle om bilen er ferdigladet i løpet av 8 eller 4 timer. Derfor spørsmålet mitt. Tysk forhandler i Hamburg sa at dette blir en mulighet i 2020. Men hvis jeg bestiller nå og får bilen type i juni... Blir denne med mulighet for 22kW? Hvis nei, så kan jeg gjerne vente et par måneder. Men lurer på om det er 2 måneder eller 6. Eller om Audi kommer med offisiell info snart.
2022 Q4 50

Trond.m

Det er jo ingen mulighet for å legge inn 22 kW i bestillingen nå. Men det er kanskje en sjanse for at du kan legge det inn i etterkant før bilen låses for produksjon. Men det blir vel et sjansespill og sjansen er nok liten. Når Audi skriver summer 2020, så tyder det på 2021 modell. Bilfabrikkene har vel heller ikke for vane å ligge foran skjema.

PMV

2022 Q4 50

Trond.m

Sitat fra: PMV på søndag 24. november 2019, klokken 14:30
Takk for svar  :)
😊 Jeg er også interessert i dette, så hvis jeg får beskjed om at det åpnes for bestilling så legger jeg ut info her.

daktari

Sitat fra: TM på lørdag 23. november 2019, klokken 21:39
22 kW er unødvendig for de fleste hjemme. Dessuten vil det blir veldig kostbart å lade med høy effekt når det kommer effektprising.
Når jeg ønsker meg 22 kW lader, så er det for å kunne utnytte AC lading på reise. Der er det som regel aldri kø, og det gir rimelig og forutsigbar tilgang til strøm på reise.
Enig, stopp på kjøpesenter et par timer på vei fra Sverige er en god use case. Destinasjonslading over natten før videre lang etappe er også et poeng selv om de fleste slike offentlige ladestasjoner bare gir 11 kW - men dette vil stort sett gi fullt batteri over natten.
Til hjemmelading er det ikke noe behov for 22 kW med mindre man bruker bilen som taxi/utrykningsbil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 24. november 2019, klokken 17:01
Sitat fra: TM på lørdag 23. november 2019, klokken 21:39
22 kW er unødvendig for de fleste hjemme. Dessuten vil det blir veldig kostbart å lade med høy effekt når det kommer effektprising.
Når jeg ønsker meg 22 kW lader, så er det for å kunne utnytte AC lading på reise. Der er det som regel aldri kø, og det gir rimelig og forutsigbar tilgang til strøm på reise.
Enig, stopp på kjøpesenter et par timer på vei fra Sverige er en god use case. Destinasjonslading over natten før videre lang etappe er også et poeng selv om de fleste slike offentlige ladestasjoner bare gir 11 kW - men dette vil stort sett gi fullt batteri over natten.
Til hjemmelading er det ikke noe behov for 22 kW med mindre man bruker bilen som taxi/utrykningsbil.

Joda, det at man kan få +/- 100 km. påfyll på en times spisepause, selv om det skulle være kø på 50 kW laderne på f.eks. Vinstra Vegpark er gull. Eller at man kan lade fullt på 3-4 timer på destinasjonslader og flytte bilen, eller på morgenen etter at andre har flyttet bilen, etc. Og jeg kjøper kjøpesenter argumentet, selv om jeg personlig aldri har savnet mer enn 11 kW på tre år med elbil som bil nr. 1. Man kan jo potensielt slippe noen ekstra hurtigladestopp. Spørsmålet er om dette er et innbilt problem i 2020.

Dvs, spørsmålet er vel egentlig hva det koster med 22 kW ombordlader. Man får jo også den ekstra ladeporten, som er i kateorien kjekt å ha. Med e-tron 50 er det kanskje viktigere å ha gode lademuligheter, ettersom f.eks. Oslo-Nordby shoppingcenter-Oslo er 234 km. med motorvei.. men igjen, 11 kW gjør stort sett jobben, også i det tilfellet.

Når det gjelder ekstrautstyr generelt, kan man med fordel tenke; hva er prisen, delt på antall ganger jeg kommer til å ha glede av- eller behov for dette. Det kan tenkes at du har mer lede av å bruke pengene på ting som du har glede av hver gang du bruker bilen, eller bare ser på den. Som akustiske vinduer, interiør- eller eksteriørdetaljer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Jeg kjørte en 90 mils tur på 2 dager med i3 i sommer. Da benyttet jeg AC lading flere ganger på grunn av ladekø på hurtigladerne. Med et snitt på 1,25 kWh/100 km på turen fikk jeg ca 8-9 mil pr. time. Med e-tron vil 11 kW bare gi ca 4-5 mil, og da er det nesten ikke bryet verd for en halvtimes stopp.
Men prisen for 22 kW lader blir avgjørende. Hvis det krever ladekontakt på beggesider, blir kanskje prisen høy. På den annen side vil raskere AC lading gjøre at man kan velge 50 istedet for 55. Da burde en pris på 10-15.000 kunne forsvares.

Strøm Tycoon

Sitat fra: elektro på mandag 25. november 2019, klokken 23:31Dvs, spørsmålet er vel egentlig hva det koster med 22 kW ombordlader. Man får jo også den ekstra ladeporten, som er i kateorien kjekt å ha. Med e-tron 50 er det kanskje viktigere å ha gode lademuligheter, ettersom f.eks. Oslo-Nordby shoppingcenter-Oslo er 234 km. med motorvei.. men igjen, 11 kW gjør stort sett jobben, også i det tilfellet.

Tips til dere som bruker denne strekningen, og må lade.

Her er det aldri kø: Borg Amfi (grønn kontakt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA