Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beit jeg for tidlig?

Startet av Elektro12, lørdag 23. november 2019, klokken 11:55

« forrige - neste »

Elektro12

Etter en tids fundering "beit jeg" på en Leaf 30 kwh. Bilen er topputstyrt og helt fin. Den holder til daglig bruk stort sett, men må innrømme at det i 4 grader og regn ikke er store sprellene man skal foreta før vi er på <50% batteri.

Og det har innledet en tankeprosess ift. om jeg burde flesket til på en 50-60 kwh bil likegodt.

Det medfører å mer enn doble innsatsen pengemessig, men hadde da også sluppet å lade daglig og kunne også tatt lengre turer uten å planlegge og bruke fossilen.

Jeg funderer på å la Leafen gå for ca det jeg gav og avvente større batterier - men Leafen gir jo mye smell for pengene da...

Tips og råd?

chriso89

Hei

Jeg tenkte som deg og byttet min kia soul i en eniro 64kwh batteri.   veldig deiligt på langturer og slikt.
Men så etter en stund ser jeg at jeg betaler for ubrukt rekkevidde mesteparten av tiden.  Betaler for å slippe å hurtiglade på langtur 5-7 ganger i året.

Så jeg byttet i går inn min eniro i ny leaf 40 kwh tekna. jeg har nokk strøm på denne til 2 dagers normal bruk  så kommer til å lade daglig for å være sikret evnt ekstra turer.

Ikke verdt å betale for noe man ikke trenger trenger hovedsaklig og lommaboka mi har en ekstra bunke med seddler i seg nå

Elektro12

Sitat fra: chriso89 på lørdag 23. november 2019, klokken 12:17
Hei

Jeg tenkte som deg og byttet min kia soul i en eniro 64kwh batteri.   veldig deiligt på langturer og slikt.
Men så etter en stund ser jeg at jeg betaler for ubrukt rekkevidde mesteparten av tiden.  Betaler for å slippe å hurtiglade på langtur 5-7 ganger i året.

Så jeg byttet i går inn min eniro i ny leaf 40 kwh tekna. jeg har nokk strøm på denne til 2 dagers normal bruk  så kommer til å lade daglig for å være sikret evnt ekstra turer.

Ikke verdt å betale for noe man ikke trenger trenger hovedsaklig og lommaboka mi har en ekstra bunke med seddler i seg nå

Da er vi nok litt like der da. Jeg gav 160 for min norske med 3 års garanti og den holder jo til veldig mye rekkeviddemessig.

automat

På inlegget ditt ser det ut som du har en fossilbil også. Hva med å planlegge en utskifting av denne, for å bli fossilfri? Neste år kommer det mange interressante modeller på markedet.

Høres ut som du har gått på den klassiske «Kjøpe elbil som nr-2 bil, men ender opp med å bruke den som nr-1 bil.» Der fossilen blir stående.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elektro12

Sitat fra: automat på lørdag 23. november 2019, klokken 12:38
På inlegget ditt ser det ut som du har en fossilbil også. Hva med å planlegge en utskifting av denne, for å bli fossilfri? Neste år kommer det mange interressante modeller på markedet.

Høres ut som du har gått på den klassiske «Kjøpe elbil som nr-2 bil, men ender opp med å bruke den som nr-1 bil.» Der fossilen blir stående.

Fossilen er verd 20 lapper, men kan egentlig vare i 5-6 år til lett. Og det er greit å hekte på henger innimellom.

Jeg har reservasjon på VW I.D. som kommer til sommeren med plass <40 så jeg har vurdert å kjøpe en slik - men det er jo fort dobbel pris igjen, men langt mer brukbar med 42 vs 18-19 mil.

chriso89

du bør sette deg ned å tenke over om du faktisk har behov for mer rekkevidde i det daglige og om det er forsvarlig å bruke så mye penger ekstra på det.

Derfor jeg gikk ned igjen og glad for det. vil haller bruke de lappene ekstra på familien:D

Elektro12

Sitat fra: chriso89 på lørdag 23. november 2019, klokken 13:52
du bør sette deg ned å tenke over om du faktisk har behov for mer rekkevidde i det daglige og om det er forsvarlig å bruke så mye penger ekstra på det.

Derfor jeg gikk ned igjen og glad for det. vil haller bruke de lappene ekstra på familien:D

Jeg har ikke bruk for det i det daglige. Men vi har noen ganger turer på 20 mil tur/retur og jeg ser at de 19 milene i 30 kwh Leaf oppleves som 11,2 mil når man damper i vei i 4 grader og regn. Det hadde vært behagelig å hatt det ekstra å gå på, samt slippe å dille med å plugge i hver eneste ettermiddag.

chriso89

#7
Da får du spørre deg selv om det er verdt mellomlegget:)         sparer br amange tusen på å plugge i hver dag og hurtiglade på de få turene som krever dette.

men kan si det var deilig den tiden jeg hadde eniroen og kjørte drammen til stavanger etc
Skal du gå for en ny bil ville jeg annbefalt en bil med ccs ladeport pga ionity ladenettverket

Elektro12

Sitat fra: chriso89 på lørdag 23. november 2019, klokken 14:02
Da får du spørre deg selv om det er verdt mellomlegget:)         sparer br amange tusen på å plugge i hver dag og hurtiglade på de få turene som krever dette.

men kan si det var deilig den tiden jeg hadde eniroen og kjørte drammen til stavanger etc
Skal du gå for en ny bil ville jeg annbefalt en bil med ccs ladeport pga ionity ladenettverket

Hva er noe verdt? Jeg tenker at det å ha 35+ mil rekkevidde vil gjøre bilen mer anvendelig slik at den faktisk brukes litt mer enn kun til småkjøringen.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 23. november 2019, klokken 21:05
...Hva er noe verdt? Jeg tenker at det å ha 35+ mil rekkevidde vil gjøre bilen mer anvendelig slik at den faktisk brukes litt mer enn kun til småkjøringen.
Det er vel hovedspørsmålet for mange og kan egentlig bare besvares av deg selv.
Jeg byttet f.eks ikke ut eGolf med I-Pace fordi jeg absolutt trengte mer rekkevidde i det daglige, men av andre årsaker...  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA