Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Mustang March-e

Startet av Trond.m, fredag 22. november 2019, klokken 21:50

« forrige - neste »

Trond.m

Har ikke funnet noe om AC lading.
Støtter den 3 fas lading, 400 V / 230 V ?

Chimp

3fas ihvertfall. Fra ford.no:

Stikkontakt hjemme: ca. 15 km rekkevidde per time

Ford ladeboks / semihurtiglader (AC): ca. 63 km rekkevidde per time (3 fase)

Hurtiglader (DC): ca. 300 km rekkevidde per time

Lynlader (DC 150 kW):  Teoretisk opptil 560km rekkevidde per time

Alle verdier er basert på optimale forhold. Faktiske ladetider kan variere.

Trond.m

Sitat fra: Chimp på fredag 22. november 2019, klokken 22:06
3fas ihvertfall. Fra ford.no:

Stikkontakt hjemme: ca. 15 km rekkevidde per time

Ford ladeboks / semihurtiglader (AC): ca. 63 km rekkevidde per time (3 fase)

Hurtiglader (DC): ca. 300 km rekkevidde per time

Lynlader (DC 150 kW):  Teoretisk opptil 560km rekkevidde per time

Alle verdier er basert på optimale forhold. Faktiske ladetider kan variere.
Interessant. Kan se ut for at de har gått ut fra et forbruk på rundt 1.6 kW/mil i sin beregning siden de mener at de få 300 km fra en 50 kW DC lader.

Da må de regne ca 10 kW ladefart med 3-FAS, som indikerer støtte for 400V.






pers1

Laget en beregning av kW ladehastighet på Lynlader ved bruk av Ford.com sine offisielle tall for Mustang Mach-e x4 Long Range

Fra 10 - 80 % tar 45 minutter på Lynelader (150kW +) dette gir en snitt ladehastighet på 82.1 kW.
Fra 20 - 80 % tar 30 minutter på Lynelader (150kW +) dette gir en snitt ladehastighet på 105,6 kW.

Jeg har ikke funnet noe tall fra for på lading fra 10 - 70 % eller 20 - 70% som jeg antar er kanskje gir snitt hastighet. Alle tallene forutsetter varmt batteri.

Mustang Mach-e Short Range (med 68kW batteri tilgjengelig for bruker ) tar 38 minutter fra 10 - 80 % som gir en snitt ladehastighet på 75.2 kW

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Rosstopher

Sitat fra: pers1 på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 12:25
Fra 10 - 80 % tar 45 minutter på Lynelader (150kW +) dette gir en snitt ladehastighet på 82.1 kW.
Fra 20 - 80 % tar 30 minutter på Lynelader (150kW +) dette gir en snitt ladehastighet på 105,6 kW.

Hva skjer mellom 10 og 20 %? Tar det 15 minutter å lade fra 10 til 20 %? Og hvorfor er snitteffekten lavere desto lavere SoC man har?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

pers1

#6
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 12:31
Sitat fra: pers1 på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 12:25
Fra 10 - 80 % tar 45 minutter på Lynelader (150kW +) dette gir en snitt ladehastighet på 82.1 kW.
Fra 20 - 80 % tar 30 minutter på Lynelader (150kW +) dette gir en snitt ladehastighet på 105,6 kW.

Hva skjer mellom 10 og 20 %? Tar det 15 minutter å lade fra 10 til 20 %? Og hvorfor er snitteffekten lavere desto lavere SoC man har?


Det er nok slutten av ladeprossen mot 80% som tar tid ikke det første 10 - 20%, jeg ser jo veldig godt dette når jeg lader min Model X og e-Golfen.
Lader som regel kun til maks 70% på Lynlader/Supercharger med Tesla'n!

CHARGING BASICS 107: Reason why some rapid chargers cutoff at 90% SoC | Is it to prevent battery life degradation?
https://www.emobilitysimplified.com/2020/06/why-rapid-charger-stops-charging-at-90-percent-battery.html?m=1
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

pers1

 Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

e-Golf lade kart
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Rosstopher

Sitat fra: pers1 på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 18:47
Det er nok slutten av ladeprossen mot 80% som tar tid ikke det første 10 - 20%,

Jeg er klar over at det er slik det vanligvis fungerer, men eksemplene i innlegget ditt var jo 10-80% og 20-80%
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Radiobil1

Er det kommet ut info om hvor kvikk ombordlader den har?

11 eller 22 kw?

Thomas Parsli

Sitat fra: Radiobil1 på lørdag 17. oktober 2020, klokken 20:06
Er det kommet ut info om hvor kvikk ombordlader den har?

11 eller 22 kw?

Ford oppgir 11kW.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA