Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekspert spår priskrig på elbil i Norge

Startet av Electric cars in Norway, fredag 22. november 2019, klokken 16:00

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cra på fredag 24. januar 2020, klokken 14:26Forøvrig hender det seg at jeg bevisst plugger på et par der det allerede står noen hvis jeg trenger mer tid enn jeg ellers ville gjort, f.eks. hvis jeg tenker å spise mens jeg lader. Så kan noen andre med mer hast få nytte av maxfart. :)
Det virker som det nå er slik at de 145 kW deles 50/50, så jeg ville egentlig forsøkt å unngå å dele lader selv om du ikke trenger å lade raskt. Du risikerer at den bilen du velger å dele lader med går ned fra 140 kW til 70 kW. (Men jeg har tidligere benyttet samme strategi.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. januar 2020, klokken 14:42
Sitat fra: cra på fredag 24. januar 2020, klokken 14:26Forøvrig hender det seg at jeg bevisst plugger på et par der det allerede står noen hvis jeg trenger mer tid enn jeg ellers ville gjort, f.eks. hvis jeg tenker å spise mens jeg lader. Så kan noen andre med mer hast få nytte av maxfart. :)
Det virker som det nå er slik at de 145 kW deles 50/50, så jeg ville egentlig forsøkt å unngå å dele lader selv om du ikke trenger å lade raskt. Du risikerer at den bilen du velger å dele lader med går ned fra 140 kW til 70 kW. (Men jeg har tidligere benyttet samme strategi.)

Det er i så fall dumt. Jeg har innimellom med vilje valgt en lader fra et par der den ene er i bruk for å få tregere hastighet, slik at jeg slipper å flytte bilen før vi er ferdige med å spise. Men hvis dette nå fører til vesentlig lavere hastighet for den som allerede står der er det vel best å la være.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OhmPaPa

Har gjort samme for å få grei matpause. Bilene lader jo alt for fort!

Men prøver da å velge en bil uten folk - antar at de også kanskje spiser. Biler med folk i er antakelig mere utålmodige. Men det er naturligvis bare gjetninger fra min side.

Electric cars in Norway

#48
Interessant om elbil bransjen.

Kopi og lenke, bilde under.

Frykten for 150 milliarder kroner i bøter i året kan skape store konsekvenser.

29.01.20 21:04

Denne ville jakten kan skape fullstendig elbil-kaos

Det foregår for tiden en vill jakt blant bilprodusentene, som alle ligger an til å tape - men som ingen har råd til å tape. Jaguar er en av produsentene som kan ha gode grunner til å dumpe prisen på sin elbil. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen / PA Consulting)
https://www.nettavisen.no/livsstil/denne-ville-jakten-kan-skape-fullstendig-elbil-kaos/3423916442.html

Electric cars in Norway


Burger

Herlig lesning.

SitatVårt mål er at ID.3 skal bli den mest solgte bilen i Norge, sier VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak, som tar sikte på at 74 prosent av alle bilene VW selger neste år er elektriske.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electric cars in Norway

Ja det går fremover i resten av EU også med utrulling av elbilparken :+1: en dobling i fjor :+1: se gårsdagens nyhet på e24

https://e24.no/teknologi/i/OpBwkO/over-290000-elbiler-solgt-i-eu-i-fjor

Daniel_0007

Ikke forvent no priskrig fra Mercedes ihvertfall, de sier de ikke skal dumpe prisen på elbil for å nå eu målene, vil tippe de går heller mer drastisk til verks og slutter å selger amg modeller i Europa samme med g klassen.

https://electrek.co/2020/02/12/daimler-cant-meet-european-co2-targets-but-struggles-with-ev-production//
Model 3 2019 LR Rwd

ProsjektX

Det betyr nok bare at MB er produksjonsbegrenset og regner med å få solgt det de faktisk klarer å produsere uansett.

Det å eventuelt "dumpe" priser vil jeg si heller kan sees på som en måte å tune inn mot et fremtidig prisnivå som en kan forvente med oppskalering om noen års tid, og nyttigjøre seg i dag de reduksjonene i straffegebyr man faktisk får i de nærmeste årene. Elbiler vil bli billigere de nærmeste årene med oppskalering og modning av teknologi, mens de som brenner seg stygt med MB sin politikk er jo bare deres egne kunder som vil se massive prisfall på brukmarkdet istedet etterhvert som nye modeller reduseres i pris, som de faktisk må om elbiler skal være konkurransedyktige i massemarkedet...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#54
Nå viser det seg at det er blitt batterimangel  :-1: så da blir det kanskje igjen lange reservasjonslister for å få seg gode elbiler. Det er trist og kan kanskje påvirke negativt om å nå målet med å fase ut bensin og dieselbilene raskt nok. Men det er bare noe jeg gjetter på...og håper det ikke skjer..

Kopi:

Gjelder ikke bare Jaguar

Batteriene til Jaguar I-Pace leveres av det sørkoreanske LG Chem, som produserer batteriene på en fabrikk i Wroclaw i Polen.


Det er en fattig trøst, men Jaguar er langt i fra den eneste produsenten som opplever utfordringer rundt batterileveransene.

Audi har opplevd det samme med batteriene til sin e-tron og nylig ble det kjent at Mercedes må redusere sine produksjonsmål for EQC fra ca. 60.000 biler til 30.000 biler for 2020, i følge Reuters. Nettopp på grunn av batterimangel. Begge disse er, på samme måte som Jaguar I-Pace, veldig aktuelle biler her i Norge.

Det skal med andre ord bli spennende å følge denne utviklingen framover. Problemer knyttet til batterileveransene kan definitivt gjør utslag på salgsstatistikken både her hjemme og globalt.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/18/195650150/ma-stoppe-produksjonen-av-norsk-elbil-favoritt



RJK

Dette er bare en midlertidig mangel, og vi vil nok se slike oppbremsninger mange ganger på veien opp til full skalering av produksjonen, men i all hovedsak vil tilgangen bare bli bedre og bedre.

Det er litt krefter som motvirker full oppskalering, og en av de er spørsmålet om hvor raskt kundene i store markeder er med på endringen. En annen ting er spørsmålet om hvilken teknologi vil være ledende om både 5 og 10 år frem i tid.

Det er mye snakk om SS-batterier, noe som vil føre til en annen måte å bygge batteriene, som kanskje påvirker negativt i hvor mye man vil skalere opp dagens måte å produsere på. Kanskje vil flere roboter og maskiner man nå har behov for, ikke være behov for eller effektive nok når SS-batteriene kommer i kommersiell produksjon.

Det samme er overgangen til andre sammensetninger, som gjør kobolt overflødig, noe som er kjekt med tanke på hvilke negative påvirkninger det har på Kongos fattigste per i dag. Dog, vi vet jo ikke hvilken effekt det har på de samme om all lovlig og kontrollert produksjon og stopper opp.

Og før noen angriper meg her, det er intet som bare er positivt eller bare negativt, så reduksjon av inntekt på lovlig anriket kobolt vil selvsagt ha negative konsekvenser for Kongo og dets innbyggere. Spørsmålet er mer om de positive effektene er større enn de negative, og i hvor stor grad.

Uansett, det er ingen grunn til å ikke å forsøke å gjøre noe med de negative konsekvensene, og en av de tingene viser seg som oftest å være økt handel, så spørsmålet er derfor hvilken handel kan erstatte/komplementere den lovlige og kontrollerte handelen av kobolt, samtidig som annet fredsarbeid og politisk påvirkning gjøres på bred front.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#56
Dacia's urbane bybil.

Herlig :+1: :+1: ser på din side fra denne to dagers gamle nyheten at  det meldes om enda en ny billig bil som kommer :+1:

Kopi:

BLIR EKSTREMT BILLIG: Neste år kommer rumenske Dacia med en urban elbil på det europeiske markedet. Den blir trolig rekordbillig.

«Billigmerket» Dacia vil lansere sin første elbil i løpet av 2021. Det meldte Renault-gruppen selv i forrige uke, da selskapet presenterte sine finansielle resultater for 2019. Et bilde i presentasjonen viste den kommende bilen som «Dacias urbane bybil» («Dacia Urban city car»), under kategorien for helelektriske biler.

I dag er det kun Citroën C-Zero og Renault Twizy som koster mindre enn 150.000 kroner. Hva en Dacia-elbil vil koste til slutt kommer naturligvis også an på hvor mye den norske importøren velger å sitte igjen med. PR- og markedsdirektør Roger Andersen hos Renault- og Dacia-importør RBI bekrefter i alle fall overfor Dinside at bilen kommer.

https://www.dinside.no/motor/vil-bli-markedets-billigste-elbil/72148406

Daniel_0007

Ser ut som heller motsatte har skjedd delvis, bos dumper prisene på ice biler.
Riktignok kampanje så tipper de har en feilberegna litt hvor mange de får solgt så er vel en del på lager.
Gjelder ampera-e forøvrig og men fortsatt blodpris på 350 000.

https://www.tv2.no/broom/11239509/
Model 3 2019 LR Rwd

Burger

Oi, dumpe prisen på fossilbiler så man selger flere med med mindre marginer for å dekke opp eventuell bot i fra EU høres ut som en vinnende strategi på veldig kort basis. :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

RJK

Sitat fra: Burger på tirsdag 25. februar 2020, klokken 12:25
Oi, dumpe prisen på fossilbiler så man selger flere med med mindre marginer for å dekke opp eventuell bot i fra EU høres ut som en vinnende strategi på veldig kort basis. :-)

Er nok heller fordi man har for mange "2019"-biler på lager. Å selge med liten fortjeneste > sitte med rester på lager, er nok en no-brainer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA