Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekspert spår priskrig på elbil i Norge

Startet av Electric cars in Norway, fredag 22. november 2019, klokken 16:00

« forrige - neste »

ID4

Sitat fra: lars667 på fredag 17. januar 2020, klokken 08:33
Vi skulle nok sittet på gjerdet vi som slang oss på bølgen siste året. Det var i alle fall verste tidspunkt for å kjøpe seg elbil i mellom/lavsjikt, nå er vi sikkert stuck med bilen vi valgte i noen år. Men blir det virkelig slik? Hvor lenge kan bilfabrikantene dumpe nybiler uten at det går på tilliten løs hos kundene? VW har tidligere kunnet smykke seg med høy andrehåndsverdi. Akkurat det er vel allerede en vits blant elbilkjøpere. Det er skummelt å kjøpe seg nybil med masse lån på når du vet at den kan selges til under innkjøpspris om noen uker. Betyr det ikke også litt for produsentene at bankene ser at det er sikkerhet i en bil? Jeg vet ingenting om hvordan dette fungerer, men en må nesten velge å tro at produsentene også har mye å tape på en slik rasering av andrehåndsmarkedet. Det vil jo igjen føre til at folk ikke kan ta nybillån.

Hvis du kjøpte E-Golf i 2019 så viste du at du kjøpte en utgående modell med ukurant kjørelengde. Da kan du ikke forvente at bruktprisen holder seg høy når det kommer nye konkurrenter med mye bedre spec for samme pris.

lars667

Ja, var forsåvidt slutten av 2018, men greit nok. Forventa jo ikke at den skulle holde seg veldig, men forutså ikke den dumpinga som kom mens bilen fortsatt ruller av samlebåndet. Det er mulig det er helt vanlig, men du har ingen leveringsklar erstatter ennå. I følge Møller-selger selges kampanjebilene nå til omtrent til kostpris. Kanskje en sannhet med modifikasjoner.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ProsjektX

Sitat fra: lars667 på mandag 20. januar 2020, klokken 14:54
I følge Møller-selger selges kampanjebilene nå til omtrent til kostpris. Kanskje en sannhet med modifikasjoner.
Vel, de kan jo faktisk selges langt under kostpris, og enda blir det et positivt bidrag i regnskapet til VAG! Det er jo det som er situasjonen nå i 2020 og utover
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

bno

ID3 ern compliance bil - synd at VW gjør dette de kan bedre.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Sitat fra: ProsjektX på mandag 20. januar 2020, klokken 15:28
Sitat fra: lars667 på mandag 20. januar 2020, klokken 14:54
I følge Møller-selger selges kampanjebilene nå til omtrent til kostpris. Kanskje en sannhet med modifikasjoner.
Vel, de kan jo faktisk selges langt under kostpris, og enda blir det et positivt bidrag i regnskapet til VAG! Det er jo det som er situasjonen nå i 2020 og utover

Ja, skjønte det. Men vet ikke om det er dette som er saken med Møllers kampanjer på e-Golf i dag? Er det tilsvarende kampanjer i andre land? Det blir spennende å se. Det er kanskje ikke urealistisk at EU-kravene også blir enda strengere hvis det er så lett å etterkomme dem som å selge noen skarve elbiler med tap?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Rollep

Sitat fra: bno på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:13
ID3 ern compliance bil
Dette syns jeg var et merkelig innlegg, hvorfor mener du ID3 er en så kalt compliance bil?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

Vil ikke gå så langt som å si at det er en compliance-bil. Begrepet oppsto når bilprodusenter langde små antall elbiler i CARB-markedene i USA. De var gjerne baserte på fossilbiler og var ikke spesielt bra biler. Men bilprodusentene solgte de med tap for å møte minimumskravene i CARB-statene.

En ting man kan si om ID.3 er at VW *må* få solgt mange av disse i år, ellers vanker det store bøter. Så du kan på en måte si at det er en compliance-bil utifra at reguleringer tvinger VW til å selge den. Men på den annen side er den bygget fra bunnen av som en elbil, den blir tilgjengelig i stort volum, og sannsynligvis vil VW kunne tjene penger på den. I sum vil jeg ikke si det er en compliance-bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. januar 2020, klokken 07:04
Sitat fra: bno på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:13
ID3 ern compliance bil
Nå er jeg langt fra en vw fan, men hva er argumentet for det?

Ikke hengerfeste, ikke mulighet for takstativ, bil med største batteri registreres for kun 4 personer.
Man ønsker ikke kannibalisering og lager en elbil som er billigst mulig å produsere og der formålet synes å være for å redusere total utslipp...

Kristian O

Sitat fra: bno på tirsdag 21. januar 2020, klokken 23:22
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. januar 2020, klokken 07:04
Sitat fra: bno på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:13
ID3 ern compliance bil
Nå er jeg langt fra en vw fan, men hva er argumentet for det?

Ikke hengerfeste, ikke mulighet for takstativ, bil med største batteri registreres for kun 4 personer.
Man ønsker ikke kannibalisering og lager en elbil som er billigst mulig å produsere og der formålet synes å være for å redusere total utslipp...
4 personer?
« Hvor mange seter vil Volkswagen ID.3 1ST komme med?
Volkswagen ID.3 1ST vil ha 5 komfortable seter med tilsvarende komfortnivå som vi kjenner til fra dagens Golf.»
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 21. januar 2020, klokken 23:414 personer?
« Hvor mange seter vil Volkswagen ID.3 1ST komme med?
Volkswagen ID.3 1ST vil ha 5 komfortable seter med tilsvarende komfortnivå som vi kjenner til fra dagens Golf.»
ID.3 1ST har ikke største batteri. Her er en tråd for denne diskusjonen: https://elbilforum.no/index.php?topic=50121.0
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Oddaa

Det gjenstår å se hvordan dette faktisk blir. Det finnes flere elbiler med lav nyttelast, TM3 er et godt eksempel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

bno

#27
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 21. januar 2020, klokken 23:41
Sitat fra: bno på tirsdag 21. januar 2020, klokken 23:22
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. januar 2020, klokken 07:04
Sitat fra: bno på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:13
ID3 ern compliance bil
Nå er jeg langt fra en vw fan, men hva er argumentet for det?

Ikke hengerfeste, ikke mulighet for takstativ, bil med største batteri registreres for kun 4 personer.
Man ønsker ikke kannibalisering og lager en elbil som er billigst mulig å produsere og der formålet synes å være for å redusere total utslipp...
4 personer?
« Hvor mange seter vil Volkswagen ID.3 1ST komme med?
Volkswagen ID.3 1ST vil ha 5 komfortable seter med tilsvarende komfortnivå som vi kjenner til fra dagens Golf.»

Hvem snakker om 4 seter i 1st? Ikke jeg. Det jeg sier er at versjonen (som kommer sist) med det største batteriet blir levert som 4 seter. For øvrig ligger det jeg har sagt fast. De vil ønsker ikke (selvsagt) å kannibalisere  egen produksjon og bygger en CB som med enkelthet kunne blitt gjort mer praktisk Ikke en gang et skarve takstativ. De skulle prøvd det med en av sine ICE biler. Nei, at dette er en CB fastholder jeg.

"The biggest thing seems to be the news that the ID.3 will be a five-seater only in two battery versions: 45 kWh and 58 kWh, while the 77 kWh battery will be a four-seater. Moreover, the biggest battery pack can not be combined with a panoramic roof. The reason for that seems to be weight - it would be too high with the assumption of the fifth passenger."
https://insideevs.com/news/392617/vw-id3-four-seater/

Ikke mye å bli imponert over.

Kristian O

Da lærte eg noko nytt i dag også. Skuffende av VW, men ikkje overraskende. Eg tek ikkje dei seriøst før dei starter levering («lansere» er ikkje nok) av en Passat-ish elbil med krok og ok tillat vekt, mulighet for takstativ, 100kW+ hurtiglading og rask levering.
:-1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Viking800

Sitat fra: Kristian O på torsdag 23. januar 2020, klokken 16:55
Da lærte eg noko nytt i dag også. Skuffende av VW, men ikkje overraskende. Eg tek ikkje dei seriøst før dei starter levering («lansere» er ikkje nok) av en Passat-ish elbil med krok og ok tillat vekt, mulighet for takstativ, 100kW+ hurtiglading og rask levering.
:-1:

Etron 50 er nå ikke så langt unna dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA