Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekspert spår priskrig på elbil i Norge

Startet av Electric cars in Norway, fredag 22. november 2019, klokken 16:00

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Men blir det slik?
Priskrig på elbil?

Nå kan de risikere å selge med tap. Kopi:

"Beregninger Roar Øverby la frem under DnB Mobility viser at elbiler på den måten blir svært verdifulle for bilprodusentene. Så verdifulle at de kan selge dem med betydelig tap, og allikevel komme gunstig fra det."
"– Satt på spissen, så kan en produsent subsidiere en elbil i Norge opp til 184.110 kroner, sa Øverby, ifølge BilNytt."

Ja hvem så denne situasjonen komme for noen år siden.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ekspert-spar-priskrig-pa-elbil-i-norge/3423881693.html

Jeg tar også med denne nyheten:

Restverdier: - Ventet priskrig på elbiler gjør det utfordrende

Få har mer kompetanse på restverdier og risikotagning enn Roar Øverby i Autolease. - Ikke mange trodde at en tre år gammel diesel-Golf skulle være verdt mer enn en e-Golf, sier han, og legger til at i 2020 vil mye dreie seg om regnestykket 95 x 2 x 95 x 10,2.

http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7608

Magnus Hansen

Kan hende enkelte får panikk mot slutten av året og prøver å dumpe biler i Norge for redusere bøtene, men har mer tro på at de gjør tunge fremstøt ellers i Europa. Det er begrenset oppside på elbilsalget i Norge, men enorm oppside ellers i Europa. En annen faktor er at salg av bilene med størst utslipp vil fort medføre stor bot per bil. Det logiske er jo da å øke prisen på disse for å kompensere?

Electric cars in Norway

Ja. Ser ditt poeng. Mener jeg leste et sted at de 5% mest forurensede bilene skulle unntas "regnskapet" i 2020. Men senere skal de også telle med.

Supermario

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. november 2019, klokken 20:53
Ja. Ser ditt poeng. Mener jeg leste et sted at de 5% mest forurensede bilene skulle unntas "regnskapet" i 2020. Men senere skal de også telle med.

Ja, i praksis blir det slik i 2020, og så full implementerting fra 2021: «  The passenger car standards are 95 g/km of CO2, phasing in for 95% of vehicles in 2020 with 100% compliance in 2021.»
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Electric cars in Norway

Enig. Og da vil det kansje etter hvert flomme over av nye elbiler i Norge :+1: bra for oss forbrukere. Håper nybilprisene på elbiler presses helt ned i kjellern så alle går over fra diesel og bensin til elbiler:+1: :+1:

Electric cars in Norway

#5
Spennende god vinkling fra elbil24 :+1: :+1:

Kopi:

Elbiler i 2020:
Kan bli prisdumping av elbiler
Det er et av tre scenarioer, forteller Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund, og forklarer hvorfor.

https://www.elbil24.no/nyheter/kan-bli-prisdumping-av-elbiler/71989252

lars667

Vi skulle nok sittet på gjerdet vi som slang oss på bølgen siste året. Det var i alle fall verste tidspunkt for å kjøpe seg elbil i mellom/lavsjikt, nå er vi sikkert stuck med bilen vi valgte i noen år. Men blir det virkelig slik? Hvor lenge kan bilfabrikantene dumpe nybiler uten at det går på tilliten løs hos kundene? VW har tidligere kunnet smykke seg med høy andrehåndsverdi. Akkurat det er vel allerede en vits blant elbilkjøpere. Det er skummelt å kjøpe seg nybil med masse lån på når du vet at den kan selges til under innkjøpspris om noen uker. Betyr det ikke også litt for produsentene at bankene ser at det er sikkerhet i en bil? Jeg vet ingenting om hvordan dette fungerer, men en må nesten velge å tro at produsentene også har mye å tape på en slik rasering av andrehåndsmarkedet. Det vil jo igjen føre til at folk ikke kan ta nybillån.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

arthur

Lytt til ekspertene og handle motsatt! :+1:

Skulle ikke euroen være i 10.40 før jul, men gikk ned til 9.80/9.90 hvor den holder seg foreløpig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ProsjektX

Ville heller snudd på spørsmålet, og sagt "hvorfor vil vi ikke se en priskrig i 2020-2022"? Det er jo bunnlinja som til enhver tid er det viktige. Alt taler for at vi vil se en priskrig

1. Gjennomsnittlig vil en elbil solgt være verdt rundt 180.000kr i 2020 (i redusert CO2 avgift for bilprodusenten)
2. Typisk må en elbilprodusent selge en miks av rundt 10% elbiler i 2020 for å kunne gå i 0 på avgift (svært urealistisk at noen får til, ergo vil subsidiering i form av prisreduksjoner for å øke volumer betydelig være sannsynlig)
3. Elbiler er dyrt! Legg på moms i EU og en elbil er betydelig dyrere og for spesielt interesserte. Så subsidiering må til i begynnelsen for å øke volumene og på sikt gjøre elbiler mer konkurransedyktige (oppskalering, lavere kostnader...). Hvor mange Volvo XC40EV f.eks kan man selge i EU til 60.000€ !!, når en XC40 fossil koster fra 33.000€ ..?

=> så tror vi kommer til å se betydelig lavere priser mot slutten av 2020 og inn i 2021-2022. Ihvertfall blir det slik at jeg ikke kommer til å skrive noen kontrakt på ny bil i 2020, evt ikke før jeg ser at prisene dropper betydelig mot slutten av året. Early adopters i 2020 kommer mest sannsynlig til å se et massivt verdifall.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

goggo

Sitat fra: lars667 på fredag 17. januar 2020, klokken 08:33
Vi skulle nok sittet på gjerdet vi som slang oss på bølgen siste året. Det var i alle fall verste tidspunkt for å kjøpe seg elbil i mellom/lavsjikt, nå er vi sikkert stuck med bilen vi valgte i noen år.

Dette trodde jeg også, men det behøver egentlig ikke være så ille likevel.

Jeg kjøpte en SOUL 30KWh i juni 2018 og har kjørt 43000 km med den siden det.
Solgte den i går, og den har kostet meg kr 2.61 pr km og det inkluderer verditap på bilen, forsikring, alle service og reparasjonskostnader, hjemmelading og hurtiglading.

Selv synes jeg kr 2.61 pr km er fullt ut akseptabelt for å kjøpe en helt ny bil og ha den i 1,5 år.

mvh
Hugo

 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

z4rd

Hvor mange % prisreduksjon hadde du? Kjøpspris vs salgspris?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

goggo

Sitat fra: z4rd på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:44
Hvor mange % prisreduksjon hadde du? Kjøpspris vs salgspris?

269000,- ny inkl 3 års serviceavtale og 2 sett hjul, fikk 180000,- i innbytte hos Hyundai.
Så kan du regne prosenter selv :)   , selv er jeg kun interessert i totale kostnader pr km når jeg regner på bilkostnader :)

Regner med at jeg kunne fått minst 190000,- for den hvis jeg hadde orket å styre med salg av bruktbilen selv, da hadde regnestykket blitt enda bedre.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Stikkkontakt

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:18
Hvor mange Volvo XC40EV f.eks kan man selge i EU til 60.000€ !!, når en XC40 fossil koster fra 33.000€ ..?

Den sammenligningen er riktig, men henger likevel ikke på greip.
En XC40 T5 R-design som har samme utstyr som Recharge koster 51.010 euro i Tyskland.
Selv denne toppmodellen har ytelser som ikke er i nærheten av EV-utgaven.

Kitchendog

#13
Jeg bestilte bil rett før nyttår. To dager senere kosta den 26 000,- mer. Så en eventuell priskrig må først spise opp den prisstigninga. Dessuten ville jeg ha bil i 2020 for å unngå å måtte handle "ventebil". Levering er ikke beregnet før august, så hvis en priskrig i 2020 skal ha noe for seg, så må den starte rimelig kjapt for mange produsenter som har 6månders ventetid+. Jeg har mer tro på at de senker prisene utenfor Norge. Her går jo salget bra allerede. Mulig jeg kommer til å gå på en smell, men jeg ville ikke vente lenger. Dessuten kan man jo risikere moms i 2020, selv om de har sagt at fritaket skal gå ut 2021.

Burger

I min naivitet så tenkte jeg at det er statsbudsjettet som ble presentert i 2019 som viste føringene for å iår. Til høsten får vi se hva som blir til 2021. Antar at man kan endre på det, men vedtatt statsbudsjett er det nærmeste vi kommer fasit.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA