Skrevet av Emne: Ekspert spår priskrig på elbil i Norge  (Lest 902 ganger)

Electric cars in Norway

• Sr. Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Ekspert spår priskrig på elbil i Norge
« på: fredag 22. november 2019, klokken 16:00 »
Men blir det slik?
Priskrig på elbil?

Nå kan de risikere å selge med tap. Kopi:

"Beregninger Roar Øverby la frem under DnB Mobility viser at elbiler på den måten blir svært verdifulle for bilprodusentene. Så verdifulle at de kan selge dem med betydelig tap, og allikevel komme gunstig fra det."
"– Satt på spissen, så kan en produsent subsidiere en elbil i Norge opp til 184.110 kroner, sa Øverby, ifølge BilNytt."

Ja hvem så denne situasjonen komme for noen år siden.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ekspert-spar-priskrig-pa-elbil-i-norge/3423881693.html

Jeg tar også med denne nyheten:

Restverdier: - Ventet priskrig på elbiler gjør det utfordrende

Få har mer kompetanse på restverdier og risikotagning enn Roar Øverby i Autolease. - Ikke mange trodde at en tre år gammel diesel-Golf skulle være verdt mer enn en e-Golf, sier han, og legger til at i 2020 vil mye dreie seg om regnestykket 95 x 2 x 95 x 10,2.

http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7608
« Siste redigering: fredag 22. november 2019, klokken 16:09 av Electric cars in Norway »

Magnus Hansen

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Ekspert spår priskrig på elbil i Norge
« Svar #1 på: fredag 22. november 2019, klokken 20:00 »
Kan hende enkelte får panikk mot slutten av året og prøver å dumpe biler i Norge for redusere bøtene, men har mer tro på at de gjør tunge fremstøt ellers i Europa. Det er begrenset oppside på elbilsalget i Norge, men enorm oppside ellers i Europa. En annen faktor er at salg av bilene med størst utslipp vil fort medføre stor bot per bil. Det logiske er jo da å øke prisen på disse for å kompensere?

Electric cars in Norway

• Sr. Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #2 på: fredag 22. november 2019, klokken 20:53 »
Ja. Ser ditt poeng. Mener jeg leste et sted at de 5% mest forurensede bilene skulle unntas "regnskapet" i 2020. Men senere skal de også telle med.

Supermario

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: lørdag 30. november 2019, klokken 21:31 »
Ja. Ser ditt poeng. Mener jeg leste et sted at de 5% mest forurensede bilene skulle unntas "regnskapet" i 2020. Men senere skal de også telle med.

Ja, i praksis blir det slik i 2020, og så full implementerting fra 2021: «  The passenger car standards are 95 g/km of CO2, phasing in for 95% of vehicles in 2020 with 100% compliance in 2021.»

Electric cars in Norway

• Sr. Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #4 på: søndag 01. desember 2019, klokken 14:14 »
Enig. Og da vil det kansje etter hvert flomme over av nye elbiler i Norge :+1: bra for oss forbrukere. Håper nybilprisene på elbiler presses helt ned i kjellern så alle går over fra diesel og bensin til elbiler:+1: :+1: