Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekspert spår priskrig på elbil i Norge

Startet av Electric cars in Norway, fredag 22. november 2019, klokken 16:00

« forrige - neste »

Øyvind.h

Tja og ha. E50 har ganske kort rekkevidde og ender fort på 650+ brukbart utstyrt. Men om man klarer seg med en ribbet bil og ikke trenger rekkevidde er det mulig å få en veldig fornuftig priset E50.
Måtte jeg velge mellom fossil passat og E50 hadde jeg nok gått for E50 ja.

Men det skal sies at Passat har blitt litt dyrere med årene den også. Mener den middels ribbede business-versjonen jeg fikk meg i 2012 kostet ca 360-370. Listepris er nå fra 460 og oppover.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian O

Sitt stadig igjen med inntrykk av at «dei» passer på å ikkje lage elbilene sine for bra.
Etron nærmer seg, men har dårlig rekkevidde pga forbruk. Lading derimot er godkjent, uten at eg veit kva det vil koste å lade på Ionity med abonnement.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

RJK

Sitat fra: Kristian O på torsdag 23. januar 2020, klokken 19:27
Sitt stadig igjen med inntrykk av at «dei» passer på å ikkje lage elbilene sine for bra.
Etron nærmer seg, men har dårlig rekkevidde pga forbruk. Lading derimot er godkjent, uten at eg veit kva det vil koste å lade på Ionity med abonnement.

Audi er vel de eneste vi vet Ionity-prisene for, og er om jeg husker riktig, 189 i måneden og 3,10 per kWh. Tipper VW og Porsche kommer med tilsvarende avtalepriser.

MB sier foreløpig 2,75 per kWh, og at det følger med gratis abonnement for ett år. De har ikke kommunisert hva det vil koste etter første år for abonnementet. Og BMW har vel foreløpig bare i3 som ikke støtter mer enn 50 kW, samt ladehybridene, så priser for de er vel ikke vesentlig før det kommer biler som lader raskere.

Ford, som den siste av de opprinnelige partnere, har foreløpig ingen aktuelle biler, og har heller ikke sagt noe. Det får vi vel vite når det nærmer seg levering av de første elektriske mustangene.

Hyundai/KIA har ikke sagt noe offisielt, annet en det vi har lest som svar i denne eller var det en annen Hyundai-spesifikk tråd, der de skylder på at de ikke er tatt opp som fullverdig partner ennå, og prisene er derfor ikke satt ennå, så vent og se".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ID4

Sitat fra: RJK på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:00
Sitat fra: Kristian O på torsdag 23. januar 2020, klokken 19:27
Sitt stadig igjen med inntrykk av at «dei» passer på å ikkje lage elbilene sine for bra.
Etron nærmer seg, men har dårlig rekkevidde pga forbruk. Lading derimot er godkjent, uten at eg veit kva det vil koste å lade på Ionity med abonnement.

Audi er vel de eneste vi vet Ionity-prisene for, og er om jeg husker riktig, 189 i måneden og 3,10 per kWh. Tipper VW og Porsche kommer med tilsvarende avtalepriser.

MB sier foreløpig 2,75 per kWh, og at det følger med gratis abonnement for ett år. De har ikke kommunisert hva det vil koste etter første år for abonnementet. Og BMW har vel foreløpig bare i3 som ikke støtter mer enn 50 kW, samt ladehybridene, så priser for de er vel ikke vesentlig før det kommer biler som lader raskere.

Ford, som den siste av de opprinnelige partnere, har foreløpig ingen aktuelle biler, og har heller ikke sagt noe. Det får vi vel vite når det nærmer seg levering av de første elektriske mustangene.

Hyundai/KIA har ikke sagt noe offisielt, annet en det vi har lest som svar i denne eller var det en annen Hyundai-spesifikk tråd, der de skylder på at de ikke er tatt opp som fullverdig partner ennå, og prisene er derfor ikke satt ennå, så vent og se".

Dette svaret fikk jeg fra Hyundai:

ei,

Hyundai Motor Group har kjøpt seg inn som jevnbyrdig partner i IONITY, men det er foreløpig ikke avklart når samarbeidet starter opp for fullt.

Det er naturlig å tro at det vil komme på plass fordelaktige løsninger for Hyundaikunder, men i hvilken form og hva dette vil innebære er for tidlig å si.
Hilsen Hyundai Norge.

ID4

Sitat fra: RJK på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:00
Sitat fra: Kristian O på torsdag 23. januar 2020, klokken 19:27
Sitt stadig igjen med inntrykk av at «dei» passer på å ikkje lage elbilene sine for bra.
Etron nærmer seg, men har dårlig rekkevidde pga forbruk. Lading derimot er godkjent, uten at eg veit kva det vil koste å lade på Ionity med abonnement.

Audi er vel de eneste vi vet Ionity-prisene for, og er om jeg husker riktig, 189 i måneden og 3,10 per kWh. Tipper VW og Porsche kommer med tilsvarende avtalepriser.

MB sier foreløpig 2,75 per kWh, og at det følger med gratis abonnement for ett år. De har ikke kommunisert hva det vil koste etter første år for abonnementet. Og BMW har vel foreløpig bare i3 som ikke støtter mer enn 50 kW, samt ladehybridene, så priser for de er vel ikke vesentlig før det kommer biler som lader raskere.

Ford, som den siste av de opprinnelige partnere, har foreløpig ingen aktuelle biler, og har heller ikke sagt noe. Det får vi vel vite når det nærmer seg levering av de første elektriske mustangene.

Hyundai/KIA har ikke sagt noe offisielt, annet en det vi har lest som svar i denne eller var det en annen Hyundai-spesifikk tråd, der de skylder på at de ikke er tatt opp som fullverdig partner ennå, og prisene er derfor ikke satt ennå, så vent og se".

Denne arguementasjon fikk jeg fra Ionity:

"Til info. har vi dyre effektavgifter som må betales ved lynlading (i tilegg til strøm) samt det faktum at kratige ladere (350 kW) er svært kostbart å etablere, gjør at det koster å spare tid på lading.

Hvis du lader 85% hjemme blir kostander ca kr 5 pr mil, ikke så verst det da.

Regnestykket er basert på et år med årlig kjørelengde på 16.000 km og gir et årlig snitt pr mil. Hvis du ser på en ferietur alene vil det naturligvis bli høyere kostnad pr mil. Tesla har lavere kostnad for effekt siden de kjører deling av effekt, kommer du inn og er nr 2 på delingen får du ca 36 kW..."

Grrrr.

RJK

Synd og si det, men det er tåkesvar fra Hyundai, og direkte svada og tull fra Ionity.

Ja, det er effektdeling på de gamle Tesla-laderne, men de nye bygges om til å gi full effekt på hver eneste stolpe.

Dog, 36 kW på SC er vel kun på bil nr. 2 om den kommer inn tidlig i ladingen, for å prioritere den som kom først. Deretter vil effekten gå opp ettersom effekten går ned på bil 1.

Altså er svaret å betegne som falsifisert, gpp fra Ionity. Må bare få si at arrogansen dems irriterer meg stadig mere, og dermed også interessen for å ha bil som trenger nettverks som Ionity. Ja, det går ut over BKK, Fortum C&D, GK, CK og flere med.

Jeg har alltids likt Tesla, men ansett det som for dyrt, ihvertfall inntil TM3 SR/SR+ kom. Akkurat nå angrer jeg nesten litt på at jeg ikke hadde mere is i magen, og ventet på SR+ eventuelt LR RWD, selv om jeg generelt er ganske fornøyd med Kona som bil i seg selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke bil nummer 2 som får effektdeling. Det er mer i området bil nummer 5 på en mindre superlader, eller bil nummer 23 på f.eks Nebbenes.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RJK

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. januar 2020, klokken 13:17
Det er ikke bil nummer 2 som får effektdeling. Det er mer i området bil nummer 5 på en mindre superlader, eller bil nummer 23 på f.eks Nebbenes.

Er ikke disse gamle stasjonene koblet 2 og 2, slik at man kan få liten fart på bil 2, om man stiller seg opp ved den som står i par med den som bil 1 lader fra? Lest etpar ganger at man må passe på hvor man stiller seg selv om man kommer inn som bil 2. Altså, generell regel var å parkere litt vekk fra en som allerede lader, fremfor å være "sosial" og parkere ved siden av hverandre?

Uansett, poenget var at Ionity prøver å trekke negativt fokus på Tesla og dems SC-ladere fremfor å svare reelt på kritikken.

Dessuten, det er vel bare Porsche og TM3 som kan lade over 150 kW effekt på Ionity, og muligens TMS/TMX med rett SW-versjon? E-Tron og alle de andre ligger vel maks på 150 kW effekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RJK på fredag 24. januar 2020, klokken 13:26Er ikke disse gamle stasjonene koblet 2 og 2, slik at man kan få liten fart på bil 2, om man stiller seg opp ved den som står i par med den som bil 1 lader fra? Lest etpar ganger at man må passe på hvor man stiller seg selv om man kommer inn som bil 2. Altså, generell regel var å parkere litt vekk fra en som allerede lader, fremfor å være "sosial" og parkere ved siden av hverandre?
1A deler med 1B, 2A deler med 2B, osv. Men når man har 44 ladeplasser som på Nebbenes, så kan altså 22 biler lade med full effekt samtidig. Det er først den 23. bilen som må koble seg inn på en plass der man må dele effekt.

Stort sett er folk kjent med dette og plugger inn riktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#39
Antar vel kanskje at HelEl har henvist til Teslas priser og at Ionity derfor har valgt å trekke inn dem? Om de trekkes inn uoppfordret blir det jo veldig merkelig.

Om det fortsatt er slik at man bare får 30-40kW (dersom bil nr 1 faktisk drar maks effekt og ikke er i midten-slutten av ladingen) eller om det nå er blitt slik at begge bilene får minimum 60-70kW som flere har meldt om her på forumet er jeg usikker på.
Men tar du en titt på ladestasjoner ser du at Tesla-eiere er flinke til å fordele seg mellom stolpepar, der det faktisk er mulig å forstå stolpedelingen på en enkel måte.

Når det er sagt er det jo hinsides at alle må betale for 350kW effekt når ingen kan utnytte det.
En slik 350kW stolpe burde jo fordeles på 2-3 uttak de nærmeste 2-3 årene. Det hadde gitt lavere pris og bedre tilgjengelighet.
Kommer det inn flere Ioniq (gammel type), MG, eNiro, Kona etc samtidig kunne de splittet det på 4 og alle hadde fått full effekt av hva de kan utnytte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. januar 2020, klokken 13:31Når det er sagt er det jo hinsides at alle må betale for 350kW effekt når ingen kan utnytte det.
En slik 350kW stolpe burde jo fordeles på 2-3 uttak de nærmeste 2-3 årene. Det hadde gitt lavere pris og bedre tilgjengelighet.
Kommer det inn flere Ioniq (gammel type), MG, eNiro, Kona etc samtidig kunne de splittet det på 4 og alle hadde fått full effekt av hva de kan utnytte.
Helt enig. 4 stk 350 kW ladeplasser er betraktelig dårligere enn 8 stk ladeplasser som deler på 4 stk 350 kW ladere. I begge tilfeller vil 4 biler kunne lade med full effekt samtidig. Forskjellen er at om det kommer en femte bil, så vil den måtte stå i kø i stedet for å kunne plugge inn og få restene til en av de andre bilene. Kommer det åtte biler vil fire måtte stå i kø, i stedet for at man kan plugge inn å få restene fra de andre bilene.

Og restene fra dagens biler er store. En Taycan kan lade med maks 270 kW, om jeg ikke tar feil, så man ville alltid få mer enn 80 kW som bil nr 5-8.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. januar 2020, klokken 13:31
når man har 44 ladeplasser som på Nebbenes, så kan altså 22 biler lade med full effekt samtidig. Det er først den 23. bilen som må koble seg inn på en plass der man må dele effekt.

Men om der står bare to biler - en på 1A og en på 2A - så må de vel dele effekt uansett hvor mye kapasitet det er på resten av plassene. Eller har noe blitt endret?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cra på fredag 24. januar 2020, klokken 13:53Men om der står bare to biler - en på 1A og en på 2A - så må de vel dele effekt uansett hvor mye kapasitet det er på resten av plassene. Eller har noe blitt endret?
Om det er to biler alene på Nebbenes, og plugger inn på 1A og 1B, så må de dele effekt. Det er ingen effektdeling mellom laderpar. (Kanskje på V3 - fortsatt ikke helt kjent hvordan disse blir.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RJK

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. januar 2020, klokken 13:54
Sitat fra: cra på fredag 24. januar 2020, klokken 13:53Men om der står bare to biler - en på 1A og en på 2A - så må de vel dele effekt uansett hvor mye kapasitet det er på resten av plassene. Eller har noe blitt endret?
Om det er to biler alene på Nebbenes, og plugger inn på 1A og 1B, så må de dele effekt. Det er ingen effektdeling mellom laderpar. (Kanskje på V3 - fortsatt ikke helt kjent hvordan disse blir.)

Ja, her bekrefter du jo det jeg sa. Om man ikke kjenner til hvordan parene er fordelt, som det har vært litt forvirring om på forskjellige stasjoner, så kan du altså risikere dette.

Selvsagt burde man følge litt med, og eventuelt flytte bilen til en annen stolpe. Poenget med det jeg skrev, var jo for å vise til at Ionity viser til et grensetilfelle, som relativt sjeldent opptrer.

Og V3 skal jo som jeg nevnte over, være satt opp uten effektdeling.  Som igjen betyr at grensetilfellene forsvinner etterhvert som Tesla bygger ut og oppgraderer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Det var slik jeg trodde det var ja, Espen. Ser når jeg leser innlegget dit tpå nytt at jeg mistolket det litt i farten; du skriver at det bare er bil nr 23 som koble til ladepar med deling, og det er jo riktig. Jeg tolket det i første omgang som at ingen trengte å dele effekt (uten å være bevisst på stolpevalg), men det var altså min skumlesing som var feilen. Da er alt som før medd andre ord. :D

Forøvrig hender det seg at jeg bevisst plugger på et par der det allerede står noen hvis jeg trenger mer tid enn jeg ellers ville gjort, f.eks. hvis jeg tenker å spise mens jeg lader. Så kan noen andre med mer hast få nytte av maxfart. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA