Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Privat ladeanlegg for 3 elbiler.

Startet av Amatøren, fredag 22. november 2019, klokken 12:11

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Amatøren på søndag 08. desember 2019, klokken 12:37

Må finne ut hvordan jeg kan styre maksimalt strømtrekk på de uten bruk av app eller WEB grensesnitt. Vil ha en automatikk som justering etter ledig kapasitet på inntakssikring (annet forbruk i huset).  ???


Om du er på Easee sporet så er vel den opplagte løsninga 3 x Easee med Tibber Pulse som 'pickup' i elskapet ditt, dersom Easee intern lastdeling med dynamisk lasstyring frå Tibber no er endelig implementert? MEN, det gjer deg avhenging av Tibber service, AMSmåler versjon, Easee service (4G) , bil-API og internett. Ta vekk ein av desse faktorane og du er f.....
For en skyfri hverdag med 24-7-365 drift dei neste 10-15år vil ein lokalt styrt installasjon vere å foretrekke. Pr i dag må du via bil-API om du ønsker å bruke batteriprosent i styringa, men den 80% lade-regelen er vel på veg ut?
(Alternativ installasjon var vel nemd lenger oppe i tråden.)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Carl Anton Stenling

Ikke sikkert man behøver en veldig avansert løsning selv om man skal lade tre biler samtidig. I vår familie har vi lagt opp tre ganger EcoLite slik at det blir 16 A enfase til hver bil. Har lagt 230 V trefase ut til et underfordelingsskap i garasjen.

Vi lader hovedsakelig om natta og da er belastningen uproblematisk. Du skal kjøre mye hvis det ikke lar seg fylle opp i løpet av natta på 16 A.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amatøren

1. Har en meget gunstig strømavtale så bytte til Tibber er uaktuelt.

2. Vanligvis er 16 A nok til neste dag, men skal man ut samme ettermiddag så kan det faktisk bli litt snaut selv med 32 A (enfase), men vi har klart oss hittil. Har nå to stykk 32 A enfase ladere, men som regel har det bare vært en som må ut igjen samme ettermiddag.

Fordelen med tre ladere i stedet for to, er å slippe å flytte ladekabel til neste bil. Koble til alle tre på kvelden og alt ferdig til neste dag.

Selvfølgelig kan jeg fortsette å justere ladestrøm manuelt slik som nå.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Thomas Parsli

Sitat fra: Amatøren på søndag 08. desember 2019, klokken 14:09
1. Har en meget gunstig strømavtale så bytte til Tibber er uaktuelt.

Kan du si hvem du bruker, som er billigere enn Tibber?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amatøren

Har NorgesEnergi med avtale via Huseierne landsforbund.

Stabilt påslag, ikke varierende slik Tibber har (noe jeg fikk bekreftet ved kontakt med de).

Dermed varierer det litt over og litt under Tibber. Gjennomsnittlig er de ganske like.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

eisa01

#20
NorgesEnergi er innkjøpspris som tar med regulerkraftkostnader o.l. i prisen, før påslaget på ~3 øre/kWh

For Tibber er regulerkraftkostnader i selve påslaget - jeg spurte dem hvorfor påslaget på ~2 øre/kWh var høyere enn elsertifikatene, og Tibber sa da at det inkluderte handelskostnader, regulerkraft og opprinnelsesgarantier. Med min beregning utgjorde det ~1 øre/kWh

Så i virkeligheten er forskjellen mindre, og mulig Tibber faktisk er billigere

1 øre/kWh i forskjell er 100 kr per 10,000 kWh forbruk, så i forhold til NorgesEnergi sparer man da ~2 øre/kWh eller 200 kr per 10,000 kWh. Da sparer man fort inn de ekstra 240 kr i fastpris i året ;)

Med Tibber og smart oppvarming og lading kan man faktisk oppnå lavere pris enn spot også..

Sitat fra: NorgesEnergiPrisen er basert på Nord Pools områdepris i kundens leveringsområde, inklusive regulerkraftkostnad og andre innkjøpskostnader, og beregnes gjennomsnittlig per måned.

Sitat fra: TibberStrømpris: Nord Pool spot per time. Det kan oppnås lavere pris enn Nord Pool spot om du har smart varmestyring eller smartlading med utvalgt teknologi fra Tibber.

Thomas Parsli

Jeg må innrømme at jeg valgte Tibber fordi de har gode løsninger, tilbyr en avtale jeg forstår som forbruker -og jeg har sansen for de som firma.

Men muligheten til å lade to elbiler når strømmen er billigst, kombinert med tilbud på Easee-lader (vi kjøpte to) gjorde det til en no-brainer.

Og så liker jeg ikke hvordan NorgesEnergi opererer.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amatøren

Alle har sine fordeler og ulemper.

Uansett skal jeg ha styring lokalt. Ikke noe over 'skyen'.

Slikt svikter til tider. Både appstyring (slik jeg har forstått Tibber, så bruker de app AIP mot bilene) og rene skytjenester.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA