Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Privat ladeanlegg for 3 elbiler.

Startet av Amatøren, fredag 22. november 2019, klokken 12:11

« forrige - neste »

Amatøren

Sitter og planlegger bygging av nytt hus og dermed må jeg sette med inn i hva som finnes på ladefronten for elbiler.

Har ikke tomt enda så jeg vet ikke eksakt sted og dermed ikke om det blir IT eller TN nett.


Nåværende løsning (gammel bolig):

63 A inntaksvern på IT nett (230 V - Er ikke god på det med trefase med stemmer det at på 63 A IT nett så er maksimal tilgjengelig effekt ca 25 kW?).

2 stykk 32 A Schneider ladere.


Hva finnes for IT og TN nett når jeg skal ha mulighet for opp til 7,2 kW på TN nett eller 11 kW på TN nett?

Må kunne lade opp til 7,2 kW (helst to biler samtidig på maks - Ja, avhengig av inntaksvern) på IT nett eller opp til 11 kW på TN nett + noe rest til de andre.

Ønsker lastbalansering ut fra ledig kapasitet på inntaksvern.

3  stykk ladere i anlegget.


Foreløpig så har vi følgende biler:
1 stk e-up!
2 stk e-Golf
Og venter på 1 stk e-tron (som skal erstatte vår e-up!).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vollis47

Det ideelle vil vel være 32A trefase og to eller tre ladebokser som kan dele på last og faser samt tilgjengelig strøm i boligen/garasjen. Da høres det ut som Zaptec, som jeg liker. Men tror nok andre også vil være bra.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

Tusen takk for svaret.

Sitat fra: HVolland på fredag 22. november 2019, klokken 12:57
Det ideelle vil vel være 32A trefase og to eller tre ladebokser som kan dele på last og faser samt tilgjengelig strøm i boligen/garasjen.

Som jeg skrev:
Sitat fra: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 12:113  stykk ladere i anlegget.

Det skal være tre ladere!

To i en garasje og en i den andre.

Skal ikke løpe ut i all slags vær og/eller på natten for å flytte overkabler eller flytte biler for å få ladet alt opp.

Når folk kommer hjem til middag så skal vi koble på og det skal være klar til neste morgen. Uten noe mer arbeid.

Da får jeg studere Zaptec nærmere.  :+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nordlands

Med 3 ladere kan du vel få samme funksjonalitet til under halve prisen med å bruke Easee i stedet for Zaptec:

Når flere laderoboter kobles til samme sikring så vil den tilgjengelige strømmen på kursen fordeles automatisk og dynamisk mellom enhetene. Den totale belastningen vil dermed aldri overstige den fastsatte grensen for sikringen.

Avhengig av hvilken produktvariant du bruker, kan du ha opptil 3 laderoboter (easee Home) på en kurs eller skalere infrastrukturen som du vil (easee Charge). Alle tilkoblede biler kan lades samtidig, og den tilgjengelige
ladestrømmen fordeles automatisk mellom dem, såfremt det er nok kapasitet.

Lastbalanseringen skjer ved hjelp av proprietær trådløs teknologi som ikke krever ekstra infrastruktur, skytilkobling eller internett.

Den første laderobotene som konfigureres blir hovedenheten i systemet. De øvrige enhetene kommuniserer med hovedenheten, slik at tilgjengelig kapasitet kan fordeles automatisk mellom alle tilkoblede enheter.

https://assets.ctfassets.net/zq85bj8o2ot3/3IU1QsXIwHcNiq110xQ2Dl/90e722f0780491ec187658c5ac7e2c67/Brukerguide_v2.07_NO_D.pdf
https://tibber.com/no/produkt/easee
https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Amatøren

 :+1:

Eneste aberet er trådløs kommunikasjon.

Skulle helst hatt kablet.

Liker Schneider som har kablet nettverket, men ikke enkel lastdeling (unntak ved sammenkobling av kun to) uten avansert 'back bone' system.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Erik Ola Ulvestad

Sjekk KEBA med 2 stk P30-C og 1stk P30-X for lastdeling med statisk grense,dvs om du har en kjent kurs der du disponerer effekt fullt ut. Fast Ethernetkabling.
Om du treng dynamisk styring så har eg dette, men det blir ei større investering....


Er WiFi aktuelt?



Sent from my iPad using Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

#6
Sitat fra: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 22:00
:+1:

Eneste aberet er trådløs kommunikasjon.

Skulle helst hatt kablet.

Liker Schneider som har kablet nettverket, men ikke enkel lastdeling (unntak ved sammenkobling av kun to) uten avansert 'back bone' system.

Ratio Homebox Smart har kablet kommunikasjon og har både dynamisk regulering mot hovedsikring og kan lastfordele med inntil 4 enheter. Virker enten det er IT eller TN nett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Hvorfor så redd for wifi/4g?

Easee høres ut som en no-brainer for deg!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Sitat fra: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 12:11
63 A inntaksvern på IT nett (230 V - Er ikke god på det med trefase med stemmer det at på 63 A IT nett så er maksimal tilgjengelig effekt ca 25 kW?).
Ja.

Sitat fra: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 12:11
Ønsker lastbalansering ut fra ledig kapasitet på inntaksvern.
Det kan fort være en fordyrende løsning, er det ikke greiere å avvente og se behovet for det avhengig av hva slags inntaksbegrensninger du får?

Personlig hadde jeg styrt unna alle veggladere som ikke støtter alt fra 1-fas 230V til 3-fas 400V "ut av boksen", siden det ikke er fordyrende å velge de som faktisk gjør det.

Ellers: Forstår du vil ha én vegglader til hver bil, men det er fort gjort å overestimere behovet for lading basert på utgående generasjon elbiler med kort rekkevidde. Vi var overbevist om at vi måtte ha to veggladere selv, har til og med to nye liggende, og én montert, rør liggende klar i ny garasje, men etter vi solgte e-Golfen så ser vi at med så god rekkevidde som vi nå har så lader vi bilene kanskje en gang i uka (og begge fullader over natta på grunn av grei ladefart på 32A 3-fas vegglader), så per nå føles det temmelig overkill å bruke tilsvarende 3-4 år med strøm til en elbil på en ekstra vegglader. Veggladeren vi har i dag står på utsiden av dobbelgarasjen, rett ved siden av porten, og det er en forbausende god plassering. Står man inne og lader er det bare å plugge i når man har kjørt inn, og lukke porten etter seg, mens madammen, som egentlig parkerer i en annen garasje, kan parkere ved siden av dobbelgarasjen og lade over natta de dagene hun trenger det.

Trekkoppbil

Hvis man  skal lade enfasebiler på TN-nett, så synes jeg det er greit å sette opp 3 stk  enfase-kontakter på hver sin fase på en 3-fasekurs.
Det koster ca 100kr for ett vegguttak.
Så gjelder det å finne praktisk plassering for hver bilippstillingsplass.  I en dobbel garasje, kan de være praktisk å sette 2 stk langt frahverandre, så kan man ha ett stikk på veggen utenfor.

geear

Pluss jordfeilbryter type B, kabling og jobben med dette, og så må du ha eller mest sannsynlig kjøpe ladekladd med CEE-stikk, og da har det gått noen kroner. Bruker du overgang eller dropper jfb type B, så er det ikke lovlig løsning...

fredag

Kun med lastbalansering mellom boksen, så ville jeg sagt Tesla Wall Connector. Integrert type2 ladekabel, og enkel lastbalansering med kabel mellom boksene.

Men siden du spesifiserer lastbalansering ut fra ledig kapasitet på inntaksvern, så vil jeg nok si at du bør se på Easee.

Begge boksene takler både IT og TN og både enfase og trefase.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trekkoppbil

Sitat fra: gr på onsdag 04. desember 2019, klokken 00:09
Pluss jordfeilbryter type B, kabling og jobben med dette, og så må du ha eller mest sannsynlig kjøpe ladekladd med CEE-stikk,
Ja, man trenger sjølvsagt evse til hver bil også.  Det enkleste og biligste kan ofte være en mobil evse, og på mobile evser synes jeg det er mest kurrant å ha en med industristikk.
Og hvis man skal bytte stikk på en evse, så er det aller enkleste å bytte til industristikk.
Hvis man skal ha b-vern, så kan man klare seg med ett b-vern for en 3-fasekurs, i stedet for å ha 3 kurser med hvert sitt vern.  Man kan ha b-vern i sikringskapet, hvis man ikke har evse med innebygd b-vern.
Jeg kjenner heller ikke til om det er noe stort poeng å ha b-vern når man lader på bare en fase.  Det finnes eu-land hvor det er krav om b-vern ved 3-faselading, og det gikk ei historie en gang om at kravet blei oversatt inn et norsk krav, hvor det først var en uforståelig versjon, og deretter ble det skrevet om til noe som kan tolkes som at det også gjelder for 1-faselading.  Nå husker jeg ikke hvilke regler det var snakk om, eller hvilke tilfeller dem gjelder.

elektrolux

Blir ikke forskriftsmessig da et Cee stikk krever egen kurs med B vern.Da kan du ikke sette opp 3 slike på en kurs.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

#14
Takker for innspill.

Hvis husprosjektet blir noe av (problem med å finne passende tomt) så ser det ut til at EASEE Home er det beste produktet hittil.

Tre ladere på en sikring og fordeling av last mellom bilene. I tillegg så er det innebygget B vern.  :+1:

Får bare akseptere at det er kun WiFi løsning og ikke kablet Ethernet.

Må finne ut hvordan jeg kan styre maksimalt strømtrekk på de uten bruk av app eller WEB grensesnitt. Vil ha en automatikk som justering etter ledig kapasitet på inntakssikring (annet forbruk i huset).  ???


Skal ha ladebokser ikke industrikontakter for 'ladekladdtilkobling'. Det støtter ikke lastdeling.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA