Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har du bestilt cybertruck?

Startet av Elbil fundamentalist, fredag 22. november 2019, klokken 06:59

« forrige - neste »

thbo

(min signatur består kun av elbilene (pga forumet), ikke min fossile SUV som vil erstattes av CT)
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

02jan

Jeg vil tro at all «matpakkekjøring», såkalt pendlekjøring er mindre heldig for miljø&kLima, en å ta kollektivtrafikk til arbeide ?

(For de som matpakkependler og har tilgang til kollektivtrafikk).

Det å kjøpe en liten elbil, som ekstrabil istede for å bruke bussen eller toget inn til en by, kan ikke se at dette er bærekraftig.
Flere av byene i Norge har ikke og vil ikke tilrettelegge for at jeg med min matpakke kan kjøre fra provinsen, og parkere utenfor kontorvinduet uansett hvor liten bilen er.

Pendlet selv på denne måten inn til Oslo, til jeg innså at det er bedre for mange at jeg heller bruker kollektivtransporten, som allikevel går.

Så pendle inn til byområde enten med leaf eller cybertrukk er neppe det beste for miljø.

Når det gjelder CT, for meg kjøretøy privat, så er dette bil, som tar opp hansken fra der land Rover defender kastet inn håndkle i 2015.

CT framstår, som funksjonelt og ujålete designet kjøretøy, blottet for glamor , som de fleste andre bilmodeller prøver å tekke.

CT vil kunne bruke den som familie bil, ferie, få med utstyr for alt av fritidsaktivitet uten kompromiss,  camping/bobil, rullende verksted, overflødig med varehenger, slippe å tenke på småskader i lakk og Annen pynt.

Med solcelle lading hele 5 dager i uken mens jeg er på jobb, ville kunne gi 7-10 mil kjøring i helgene.

kjøretøyet kan sikkert vedlikeholdes og vare i flere 10 år.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Kristian O

Syntes umiddelbart at den var skikkelig stygg, men den vokser på meg som på mange andre. Sett fra siden på bakkenivå er den fortsatt stygg, fra andre vinkler er den ok og TØFF. Avventer bestilling, men absolutt ikkje utenkelig.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. november 2019, klokken 14:46
[...] synes kanskje Tesla tråkker litt feil med sin CP - i alle fall i det Europeiske markedet.

Nå er jo dette en bil som hverken er designet for det europeiske markedet eller for å konkurrere mot Model 3. Den er ment som et elektrisk alternativ til store amerikanske pickuper med bensin- og dieselmotorer på 6-8 sylindre. Når man ser det slik så er det jo absolutt et miljøvennlig alternativ.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Pewan

Hva med BE førerkort?

Skal du kjøre bil og henger med tillat totalvekt over 4250kg trenger man førerkort i kl BE. Denne klassen gir rett til å føre vogntog(bil+henger) over 4250kg og inntil 7000kg.


Tom E.

Sitat fra: Pewan på mandag 02. desember 2019, klokken 23:59
Hva med BE førerkort?

Skal du kjøre bil og henger med tillat totalvekt over 4250kg trenger man førerkort i kl BE. Denne klassen gir rett til å føre vogntog(bil+henger) over 4250kg og inntil 7000kg.

Du mener vel C1 førerkort? Det gir deg en tillatt totalvekt på 7500 kg. Og uten en E bak C1 er du begrenset til en tilhenger på 750 kg.

Rævedilter

Sitat fra: Pewan på mandag 02. desember 2019, klokken 23:59
Hva med BE førerkort?

Skal du kjøre bil og henger med tillat totalvekt over 4250kg trenger man førerkort i kl BE. Denne klassen gir rett til å føre vogntog(bil+henger) over 4250kg og inntil 7000kg.


Så sant CT er klasset ned til maks vekt 3500kg på kjørtetøyet bør det være ok. Tillatt totalvekt er langt høgare enn 3500kg som standard, tipper den er 4500 kg for den største.

Pewan

Får ikke dette til å stemme: Her er hva Statens Vegvesen skriver:

Tar du klasse BE 19. januar 2013 eller senere, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.


Altså med B-lappen kan tillatt totalvekt for bilen være være inntil 3500 kg + maks 750 kg tilhenger. Med BE-lappen kan bilen være være inntil 3500 kg + maks 3500 kg tilhenger.

hemi

er ganske håpløs regel.

Har heldigvis gammel BE.

Likt om du trekker C1 bil, med 3500KG henger og bilen veier 3200 må du ha CE?! også.. veldig wtf regel.

Finnes noen veldig få 5th wheel hengere over 3500

geear

Hva er det som er håpløst med den? Skjønner ikke hva dere mener er negativt? Og ja, jeg har den gamle utgaven.

ethoring

Jeg har BE, og vil klare meg glimrende med 3500 kg bil + 3500 kg tilhenger.
Satser på at tri-motor tikker inn under 3000 kg før nyttelast. Blir den for tung så må jeg vurdere dual motor :-/

Rævedilter

At trimotor skal måle inn under 3000 kg er utopisk.
Eg har sett meg opp på minste variant i håp om å sleppe å ta C1E (har BE og C1).
Håper enkelmotor skal kome litt under 3000 kg.


Pewan

#117
Ikke noe C1 for meg heller - var vel litt svartmaling det der.

Har BE, tatt før 2013 - så da gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt. Det skulle holde  8)

Forresten dengang (rundt 2006) var BE bare et lite teorikurs, 1 kjøretime og oppkjøring. Vet ikke hvordan det er i dag.

Rævedilter

Har ein C1 trenger ein ikkje teorikurs, og kan ein rygge holder det med 1 kjøretime + oppkjøring i dag og.

HalvorV

Lurer på om det ikke var en egen tråd om sertifikat rett under her?
Der spekuleres det i vekt og sertifikat over en lav sko.

Men for å spore tilbake til emne, Yes! To faktisk!
Tesla Model Y Perfomance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA