Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Differanse i cellespenning

Startet av ThomasEL, torsdag 21. november 2019, klokken 18:49

« forrige - neste »

ThomasEL

Har folket gjort noen Leaf Spy tester på hvor stor variasjon man får i cellespenning under høy belastning og under kraftig regenerering?

Ved litt kraftig pådrag (50-70kW) så får jeg en differanse på drøye 100mV mellom cellen med høyest spenning og cellen med lavest spenning. Selv om det selvsagt er spredning mellom alle cellene, så virker det å være konsekvent samme celle (celle nr 1 ifølge LeafSpy) som får lavest verdi. Og motsatt: Under kraftig regenerering (lading) er det den samme cellen som får høyest spenning.


Det er naturlig med noe variasjon i indre resistans mellom alle cellene, men jeg syns disse resultatene peker i retning av at denne ene cellen har en økt indre resistans ut over det som er forventet av naturlig variasjon.

Jeg bad om en utvidet batteritest da bilen var på ettårs service, siden jeg stusser over noe lav SOH (92,89%) etter 27000km og et strengt batteriregime (lader sjelden til over 80%). Men de klarte ikke å påvise noe galt med noen celler.



Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Erik Ola Ulvestad

Blir balansering gjort kun ved 100% SOC?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ThomasEL

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 21. november 2019, klokken 19:10
Blir balansering gjort kun ved 100% SOC?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Nei, det balanseres hele tiden. Men balanseringsstrømmen er lav. Så ved kraftig effektuttak og ved høy ladeeffekt så rekker ikke cellene balansere tilstrekkelig underveis. Så da får man se hvilke celler som har høyest indre motstand.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Hehehe.... Du må være et sant mareritt for folkene på Nissan verkstedet. Vi snakker om folk som faktisk ikke vet om det er 4 eller 5 hjul på leafen når man spør om litt detaljerte ting. Så kommer du og spør om det er litt for høy indre resistans i ene battericella 😂😂👍👍👍

Ser for meg at den gjengen hadde noen dype og gode svar!

Hvorfor dimmer ikke det automatiske fjernlyset tilbake igjen før rattet står i midstilling, risikerer jo å kjøre lenge i en kurve før fjernlyset slår seg på.

Svar: du må jo kjøre på opplyste veier som går beint frem.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA