Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Få leaf til å starte i b modus

Startet av Joltus, torsdag 21. november 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Joltus

Er dette mulig? Finner mulighet til å huske e pedalen, men finner ikke mulighet for å huske at den stod i B.....

lxm

Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

Joltus


Marius Kotsbak

Ser ikke poenget nå som man kan få den til å huske e-pedal istedet. Bruker bare det i byen og B har ingen betydning når man har epedal aktiv.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Bruker ikke e pedal så da er det mye mer bortkastet at den skal huske det hvertfall! Eller... Fint at den husker at eg ikke bruker det!

Marius Kotsbak

Kanskje du bør vurdere å bruke epedal da. Jeg bruker B når det er nedoverbakker på langkjøring når veiene ikke er egnet for ACC. Det er ikke så ofte, så går greit å sette det på selv.

På gammel Leaf uten epedal var det irriterende å måtte aktivere B alltid i bykjøring for å få epedal light.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Bruker eg ikke e pedal? 🤔

Tråden er om b mode. Det går tydeligvis ikke.

E pedal bruker eg ofte. Men vil ha b modus som utgangspunkt.

Trenger IKKE argumenter for å bruke e pedal. Eg vet veeeeldig godt fordelene og ulempene med den.....

Marius Kotsbak

Ok, men B har ingen effekt når epedal er aktiv da om det var det du tenkte på. Den har allerede kraftigere regenerering+bremse. Heller ikke med Propilot har den effekt. Kun ved vanlige kjøring og med fartslimit.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

E pedal er ikke aktiv med mindre eg bruker den....... Vet at d og b ikke har noe effekt i cruise og med e pedal ja....

Kjører stort sett i eco og b mode.

Leaf1Kris

Sitat fra: Joltus på mandag 02. mars 2020, klokken 09:55
Bruker eg ikke e pedal? 🤔

Tråden er om b mode. Det går tydeligvis ikke.

E pedal bruker eg ofte. Men vil ha b modus som utgangspunkt.

Trenger IKKE argumenter for å bruke e pedal. Eg vet veeeeldig godt fordelene og ulempene med den.....
Sitat fra: Joltus på onsdag 26. februar 2020, klokken 21:39
Bruker ikke e pedal så da er det mye mer bortkastet at den skal huske det hvertfall! Eller... Fint at den husker at eg ikke bruker det!

Litt motsigende disse to innleggene. Marius prøver å gi deg råd så syns godt du kan svare litt penere, da rådet han gir absolutt gir mening.

Joltus

Du har helt rett. Ble litt lei. Og i første innlegget så skulle det sikkert stått "starter aldri med e-pedal".... Men skjønner ikke hvorfor det skal føre til snakk om e-pedal i denne tråden?

Hvorfor mase om e-pedal i en tråd som omhandler å starte bilen med B modus? E-pedal og B modus har en vesentlig stor forskjell som innebærer at slipper man gassen med e-pedal så brukes mekaniske bremser i tillegg til maks regen. Og det ønsker eg ikke på lengre turer. Eller korte turer. Det ønsker eg kun når eg vil. Bruker e-pedal når eg skal kose meg i bykjernen.

B modus bruker eg overalt ellers. Og siden eg ikke bor i bykjerne så ønsker eg ALDRI å starte med e-pedal. B modus hadde derimot vært fint, siden nå må eg vri "spaken" over to ganger hver gang eg har stoppet bilen :(

Satser på det har glidd inn nå? Tråden er ferdigsvart den. Det eg lurte på går ikke. Dessverre.

Marius Kotsbak

#11
Grunnen til at jeg tipser om det er jo at jeg på samme måte som deg irriterte meg over å ikke få på B automatisk i eldre utgaver. Etter at jeg oppgraderte til 2019-modell så bruker jeg epedal til vanlig og derfor ikke noe jeg irriterer meg over lenger.

Epedal aktiverer bremse ja, men bare på slutten for å få stoppet bilen. Så er det tap av energi til friksjon så er ikke det noe å bekymre seg for. Det skjer omtrent bare om man slipper pedalen (eller har høy SOC). Ellers er det kraftig regenerering.

Når det er sagt så ville jeg nok ønsket denne muligheten om jeg ofte kjørte på veier med mye bakker som er for dårlige til å kjøre med ACC (for fort i svinger). Burde klart vært mulig i menyen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

E pedal bruker bremsene lenge før helt i slutten.....

👍

Marius Kotsbak

Har du noe dokumentasjon eller tester for å underbygge dette? Hmm, jeg lurer faktisk på om du ser det i effektmåleren. Så lenge du holder deg innen blå dottene på negativt (regenerering) i den så tror jeg ikke bremsene er involvert. Går du over må de hjelpe til (tidligere ved høy/lav SOC/kulde)

Evt. ser du noe økt forbruk? Den aktiverer mye kraftigere regenerering enn ved B-modus før bremsene kobles inn.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

De blå dottene viser bare 30kw regen så de nytter ikke å se etter. Leaf spy har vist opp til 70kw regen hos meg. Da med foten på bremsen og b mode. Ved e pedal peker denne bare man slipper opp gasspedalen.

Bare å kjenne på bremsene det.... Så kjenner du forskjellen på b og e pedal.

Og at bremsene blir brukt i mye større grad ved e pedal enn ikke er en kjent sak fra helt tilbake når e pedal først kom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA