Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil med gen1 UMC/32A CEE, 16A CEE på veggen

Startet av kodax, onsdag 20. november 2019, klokken 21:32

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Har pr nå bare 400V 16A 3-fas rødplugg i garasjen til TMS. Vurderer TM3 og tror egentlig vi greier oss med 1-fas 16A til lading. Vil en overgang fra f.eks Biltema funke greit? https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/tilkoblingsutstyr-3-fase-2000018411 Art.nr. 44-389
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

På fast ladested er det ikke tillatt å bruke uoriginale adaptere.
Sett heller opp en 16A CEE.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 16. januar 2020, klokken 10:37
Har pr nå bare 400V 16A 3-fas rødplugg i garasjen til TMS. Vurderer TM3 og tror egentlig vi greier oss med 1-fas 16A til lading. Vil en overgang fra f.eks Biltema funke greit? https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/tilkoblingsutstyr-3-fase-2000018411 Art.nr. 44-389

Den går til schuko, så da får du bare maks 13A. Dessuten ikke forskriftsmessig.

Hva med å sette opp en ladestasjon som er godkjent for tilkobling via CEE-støpsel? Slik som f.eks EcoLite som jeg selger? Da får du et type 2 uttak som kan lade alle typer elbiler, med inntil 11kW.

Alternativt kjøp en brukt UMC1 med rødt adapter på finn.no.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Takk for info. Trenger ikke mer enn 3,7kW lading og er en del i Sverige hos familie hvor jeg ofte treffer på 16A 3-fas CEE så ønsker overgang og ikke hjemmelader. http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/43-adapter-16a-3-fase-rod-cee denne er nok mer interessant, men kanskje ikke forskriftsmessig den heller?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 16. januar 2020, klokken 13:16
Takk for info. Trenger ikke mer enn 3,7kW lading og er en del i Sverige hos familie hvor jeg ofte treffer på 16A 3-fas CEE så ønsker overgang og ikke hjemmelader. http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/43-adapter-16a-3-fase-rod-cee denne er nok mer interessant, men kanskje ikke forskriftsmessig den heller?
Nei det er bare adapterne som følger med UMC som er tillatt å bruke til "fast lading".
Ladeuttak må jo i tillegg har jordfeilvern type B og Schuko stikkontakt kan maks sikres med 10A.
Selv bruker jeg UMC gen 1 (S og X) til min TM3, så den kan du fortsette å bruke.
UMC gen 2 som følger med TM3 er enfaset og har adaptere for 16A blå CEE og schuko.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mthoring

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 16. januar 2020, klokken 10:37
Har pr nå bare 400V 16A 3-fas rødplugg i garasjen til TMS. Vurderer TM3 og tror egentlig vi greier oss med 1-fas 16A til lading. Vil en overgang fra f.eks Biltema funke greit? https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/tilkoblingsutstyr-3-fase-2000018411 Art.nr. 44-389

Gen.1 UMC med det røde Tesla-adapteret passer vel rett på i såfall. Er vel det som er beste av det billigste løsningene, gitt at du allerede har Gen.1 UMC.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Cowboystrekk

Har gen 1 UMC og rødt adapter, men må vell levere det fra meg når jeg henter ut TM3 om det blir den. Ser det ligger et par ute på finn til grei pris, får vurdere det. Billigst er ikke målet mitt, men pga reising i Sverige\Danmark hvor det er mye rødplugger kunne jeg tenkt meg en lader med 16A 400V cee, om den så bare lader på 3,7kW er det og greit :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 20. januar 2020, klokken 09:23
Har gen 1 UMC og rødt adapter, men må vell levere det fra meg når jeg henter ut TM3 om det blir den. Ser det ligger et par ute på finn til grei pris, får vurdere det. Billigst er ikke målet mitt, men pga reising i Sverige\Danmark hvor det er mye rødplugger kunne jeg tenkt meg en lader med 16A 400V cee, om den så bare lader på 3,7kW er det og greit :)
TM3 lader med 11kW på 3x16A 400V.
På 230V og 3x16A (UMC gen 1 med Rødt adapter) kan du lade med 6.4kW. Da må du montere en rød CEE stikkontakt med de tre fasene tilkoblet N, L1 og L2.
Kontakten må tydelig merkes med at den er 230V og ikke 400V.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hugin

Jeg har en Tesla Wall Connector som har funka perfekt til min TM3 siden september 2019. Da jeg kom ned i garasjen i går så blinka den rødt 4 ganger, ingen grønne eller oransje lys. Sekvensen gjentar seg. Ser av manualen et dette skal ha med spenning å gjøre (over eller under).

Trykka reset og slo av/på sikring og jordfeilbryter av flere ganger, men med samme røde sekvens som resultat. Alt annet elektrisk i huset ser ut til å funke som normalt, det er ikke gjort noen endringer på elektrisk anlegg. Den vanlige veggkontakten som fulgte med funker bra. Installasjon av TWC er gjort av elektriker.

Takknemlig for tips!
Tesla MYP hvit/svart levert 10.11.2022
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt

jlan

Sjekk spenningen. Hvis du ikke har måleinstrument så kan du som regel finne spenningene inn til huset ved å trykke noen ganger på en knapp på måleren.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hugin

Sitat fra: jlan på søndag 26. januar 2020, klokken 15:53
Sjekk spenningen. Hvis du ikke har måleinstrument så kan du som regel finne spenningene inn til huset ved å trykke noen ganger på en knapp på måleren.
Hmm, sier L1 L2 L3 260. Er ikke det litt mye?
Tesla MYP hvit/svart levert 10.11.2022
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt

sjokomelk

Sitat fra: hugin på søndag 26. januar 2020, klokken 18:52
Sitat fra: jlan på søndag 26. januar 2020, klokken 15:53
Sjekk spenningen. Hvis du ikke har måleinstrument så kan du som regel finne spenningene inn til huset ved å trykke noen ganger på en knapp på måleren.
Hmm, sier L1 L2 L3 260. Er ikke det litt mye?
Trykk til du ser det står 32.7.0 , 52.7.0 eller 72.7.0 oppe til venstre i skjermen på måleren. Da ser du spenning på hhv. L1, L2 og L3
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hugin

Sitat
Trykk til du ser det står 32.7.0 , 52.7.0 eller 72.7.0 oppe til venstre i skjermen på måleren. Da ser du spenning på hhv. L1, L2 og L3
Takk for svar, men min måler viser ikke det du beskriver...
Tesla MYP hvit/svart levert 10.11.2022
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt

jlan

Sitat fra: hugin på søndag 26. januar 2020, klokken 18:52
Hmm, sier L1 L2 L3 260. Er ikke det litt mye?
Jo, spenningen skal ikke være over 253V. Men jeg er litt usikker på om det er spenning inn du ser på. En test kan være å slå på så mye du kan av forbrukere (komfyr etc.). Da burde spenningen falle litt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sjokomelk

Sitat fra: hugin på søndag 26. januar 2020, klokken 22:40
Sitat
Trykk til du ser det står 32.7.0 , 52.7.0 eller 72.7.0 oppe til venstre i skjermen på måleren. Da ser du spenning på hhv. L1, L2 og L3
Takk for svar, men min måler viser ikke det du beskriver...
Hvis du har fått ny AMS-måler, så skal du finne disse tallene på skjermen. Det er likt på tvers av alle produsentene.
Hva heter måleren din?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA