Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil med gen1 UMC/32A CEE, 16A CEE på veggen

Startet av kodax, onsdag 20. november 2019, klokken 21:32

« forrige - neste »

kodax

Bilen min var vel en av de siste til å bli levert med generasjon 1 av UMC som har 32A CEE plugg.
På veggen har jeg et stikk med 16A CEE (som har en 16A sikring).
Jeg har ikke lyst på en sånn 32A-16A-CEE -overgang, så hva er alternativene mine?
1. Kan jeg få tak i en gen2 16A CEE som kan plugges rett i UMC-en min?
2. Kan jeg kjøpe en ny gen2 UMC som fungerer i min "gamle" bil?
3. Kan jeg få montert et 32A CEE-stikk på 16A-kursen, og så bare passe på å ikke lade mer?
Andre alternativer?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Ok, takk.
Men kunne jeg gått for alt 1 og/eller 2? Går det an å bruke den 16A CEE-pluggen fra UMC gen2 på kladden til gen1? Og/eller går det an å bruke hele UMC gen2 på biler som er levert med gen1?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

UMC gen1 og gen2 deler passer ikke sammen. UMC gen2 kan du sikkert bruke, men merk at denne har en enfase 16A CEE (med tre pinner).  Hvis du har en trefase CEE kontakt (fire hull) så er det en del andre muligheter som vi evt. kan komme tilbake til.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Jeg må bytte kontakten på veggen for å bruke den CEE-kontakten som fulgte med bilen (som har tre pinner). Hvilke muligheter har jeg hvis kontakten blir byttet til en med 4 hull?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

Hvis kursen er enfase (dobbel sikring , CEE med tre hull), så hjelper det jo ikke å montere en trefase CEE  (med fire hull).  Hvis du derimot allerede har trippel sikring og en trefase 16A CEE, så kan du få en adapter til rød UMC plugg, eller koble opp en ladestasjon i trefase.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Ah, jeg trodde det var innlysende at jeg hadde enfase (dobbel sikring , CEE med tre hull), men jeg ser nå at jeg ikke spesifiserte det:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Wibla

Alternativ 4: lag deg en overgang fra 16A til 32A og still bilen til å lade på 16A :)
2018 Tesla Model S 75D

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kodax

Sitat fra: Wibla på torsdag 21. november 2019, klokken 20:12
Alternativ 4: lag deg en overgang fra 16A til 32A og still bilen til å lade på 16A :)
Blir for jalla med en ekstra overgang syns jeg.

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 21. november 2019, klokken 20:38
Hva med å kjøpe en billig ladestasjon med 16A CEE kontakt?

Noe sånt:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=12414229250151
Ikke så dumt, men en god del dyrere enn å bare bytte stikk. Jeg skal ha en TWC senere, men den skal plasseres et helt annet sted på tomten der jeg foreløpig ikke kan ha bilen nå, så dette blir en billig midlertidig løsning.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: kodax på onsdag 20. november 2019, klokken 21:32
Bilen min var vel en av de siste til å bli levert med generasjon 1 av UMC som har 32A CEE plugg.
På veggen har jeg et stikk med 16A CEE (som har en 16A sikring).
Jeg har ikke lyst på en sånn 32A-16A-CEE -overgang, så hva er alternativene mine?
1. Kan jeg få tak i en gen2 16A CEE som kan plugges rett i UMC-en min?
2. Kan jeg kjøpe en ny gen2 UMC som fungerer i min "gamle" bil?
3. Kan jeg få montert et 32A CEE-stikk på 16A-kursen, og så bare passe på å ikke lade mer?
Andre alternativer?

Hvis du anskaffer det røde adapteret (som er 3-fase 16A) har vi overgang til det. 16A-16A med andre ord, fra 3-pins til 5-pins.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/1-16a1r

Men vær klar over at det ikke blir en forskriftsmessig løsning. Både pga. bruk av ekstra adapter på fast ladeplass hjemme samt at du sannsynligvis mangler jordfeilbryter type B på kursen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Rødt adapter og rødt stikk på veggen er det enkleste og den beste løsningen, men ikke forskriftsmessig. Hadde det sånn ganske lenge selv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. november 2019, klokken 07:01
Rødt adapter og rødt stikk på veggen er det enkleste og den beste løsningen, men ikke forskriftsmessig. Hadde det sånn ganske lenge selv.
Hvorfor er det enklere og bedre å bytte det blå 16A jeg har på veggen med et rødt og så skaffe rødt adapter, enn å bare bytte til blått på veggen og bruke den blå på UMC jeg allerede har?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

mthoring

#13
Sitat fra: kodax på fredag 22. november 2019, klokken 10:16
Hvorfor er det enklere og bedre å bytte det blå 16A jeg har på veggen med et rødt og så skaffe rødt adapter, enn å bare bytte til blått på veggen og bruke den blå på UMC jeg allerede har?

Det du sier er det enkleste ja, og billigste, gitt at du kan gjøre det selv.

Hvis du må ha elektriker så er overgang fra 16A blå 2-fas cee til 32A blå 2-fas cee det enkleste og billigste. Ikke er det spesielt jalla heller, spør du meg. CEE er jo solide kontakter som tåler at det henger litt vekt på. Da har du også "støtte" for både gen1 og gen2 umc.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

kodax

Tipper jeg får opp et blå 32A stikk i tillegg til det 16A jeg har, så blir det fleksibelt:) Riktignok blir det da én koblingsboks på den kursen som dermed har potensiale for varmgang, men den risikoen blir mikroskopisk.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA