Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Amcar og Mach-E

Startet av geear, onsdag 20. november 2019, klokken 20:10

« forrige - neste »

geear

https://www.amcar.no/aktuelt/elektrosjokk+for+mustang.html

Full furore i kommentarfeltet på Face. Både fra elbilhatere og Mustang-elskere. Dette er et enda større overgrep enn å kalle Taycan for Turbo..  :o

Øyvind.h

#1
Jeg er med i en FB gruppe for klassiske biler.
Der ble denne nylig postet. Nå har de gamle vise menn besluttet at du ikke får kalle en konvertert bil for klassisk.

Hele artikkelen oser av grinete gammel gubbe. Komiske greier :D

At en ombygget bil ikke er det samme som original bil og dermed ikke aktuell i en del konkurranser forstår jeg. Men det dårlig skjulte angrepet på elbil gjør bare hele greia til en skikkelig bitter tilnærming. Can't teach old dog new tricks :)

https://viaretro.dk/2019/11/nu-er-det-officielt-klassikere-ombygget-til-eldrift-er-ikke-laengere-klassikere?fbclid=IwAR0B3UnDjHDTRAjPp0Stp7rhOtZdNvfUYA_QexI6byhdUAj97nt95ktR2jE
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


hemi

Forstår ikke helt hvorfor de kaller den mustang, og ikke bare mach-e.

Men mustang blir jo levert med rekke 4 nå... så er greit utvanna allerede.

geear

Øyvind.h, Ikke feiltolk dette til at Amcar-klubben er mot elbiler. Les for eksempel denne, helt fra 2012: https://elbil.no/amcar-synlig-i-elbilkampen/

Problemet er heller ikke å kalle en konvertert bil for klassisk, men dette er omtrent som om Audi skulle kalle e-tron for "R8 e-tron". Kun for å selge på R8-navnet, bare at Mustang-navnet er mye mer innarbeidet og kjent over hele verden. Seriøs utvanning.

hemi, små motorer har man igrunnen alltid fått, både i Mustang og Camaro. Innstegsprisen har alltid vært hyggelig - i USA.


hemi

Derfor man har corvette.... aldri noe tull med småmotorer, iaf ikke siden tidlig C1 ;)


chargedup

Er vel litt som at noen entusiaster nå klager over at Corvette i 2020 har et annet utseende og motoren montert i midten istedenfor foran :o. Eller med 911 ved enhver endring (vannkjølt / turbo på alle modeller / ikke mulig å velge manuelt gir på noen modeller osv). Alle fremskritt og endringer skal klages på av de som er såkalte entusiaster, samtidig så blir bilene solgt til ett større publikum for hvert fremskritt som gjøres. Entusiaster bryr seg ikke om en 911 blir raskere (DSG) og bruker mindre drivstoff (mindre motor med turbo), så lenge man ikke får girt manuelt eller lyden er annerledes.

Jeg er forsåvidt enig i at navnet ikke stemmer helt, men navn og gamle tradisjoner bryr jeg meg lite om. Akkurat som at jeg driter i at Porsche har navnet turbo på en Taycan.

Tenker samtidig at Amcar bladet vel visste om dette før mandag, all den tid Ford har brukt navnet mach og sagt at det skulle være en SUV. Amcar burde vel egentlig være glad for at det endelig kommer en amerikansklaget Ford (bygget i Mexico) som faktisk blir en bestselger i Norge.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Rosstopher

#7
Sitat fra: hemi på onsdag 20. november 2019, klokken 21:17
Forstår ikke helt hvorfor de kaller den mustang, og ikke bare mach-e.

Men mustang blir jo levert med rekke 4 nå... så er greit utvanna allerede.

At Mustang leveres med rekke-firer er jo ikke noe som har skjedd nylig. Var vel 1973 at de begynte med det.

Sitat fra: hemi på torsdag 21. november 2019, klokken 10:01
Derfor man har corvette.... aldri noe tull med småmotorer, iaf ikke siden tidlig C1 ;)

Jeg forstår ikke hvorfor nordmenn har fått for seg at Corvette og Mustang er konkurrenter, eller hvorfor de i det hele tatt skal nevnes i samme åndedrag. Mustang har alltid vært en billig fireseters coupe med liten motor, en pony car.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kaiat

Jeg har mer problem med at Ford bruker Mustang-navnet på en SUV enn at den er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på torsdag 21. november 2019, klokken 09:31
Øyvind.h, Ikke feiltolk dette til at Amcar-klubben er mot elbiler. Les for eksempel denne, helt fra 2012: https://elbil.no/amcar-synlig-i-elbilkampen/
Det var bare ment som et innspill i debatten rundt elbil vs "vanlig" bil. Det er verd å lese lenken jeg la ut og se underholdningsverdien i den. Den syder av "oss vs dem" holdninger, noe som er lite matnyttig.

Utfra det jeg har hørt har Tesla vært velkommen på Amcar treff og jeg har ikke notert meg noe negativt fra Amcar-klubben, så dette var en liten digresjon fra min side!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Amcar er awesome!

De gjør faktisk BRA ting for oss, ref jeg har en bil med røde blinklys! at noe så enkelt skulle ta så mange år med motstand hos SVV....

En venn mener de kaller elbilen for mustang, ref alle påkjørselene av fotgjengere når de forlater biltreff og skal sladde, "silent but deadly" nye motto.

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 21. november 2019, klokken 09:31
hemi, små motorer har man igrunnen alltid fått, både i Mustang og Camaro. Innstegsprisen har alltid vært hyggelig - i USA.

Ja, i 1985 fikk man f.eks Camaro med en 2,5L rekke-firer som hadde hele 88hk ;) Den kostet under $9000.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 13:02
Sitat fra: gr på torsdag 21. november 2019, klokken 09:31
hemi, små motorer har man igrunnen alltid fått, både i Mustang og Camaro. Innstegsprisen har alltid vært hyggelig - i USA.

Ja, i 1985 fikk man f.eks Camaro med en 2,5L rekke-firer som hadde hele 88hk ;) Den kostet under $9000.
Jeg kjøpte en -76 Camaro når vi var i USA på langferie for maaange år siden. Den hadde en 308 cid V8, men gikk dårligere enn noen rekkefirer jeg har vært borti
Den kostet 500$

Strøm Tycoon

He he, jeg prøvde å komme meg inn på utstillingen til Detroit Cars i Sarpsborg i Mai i år med en Tesla Model 3 Performance. Det gikk IKKE, måtte parkere utenfor gitt. Når jeg gikk gjennom porten overhørte jeg at de snakke seg i mellom om dette, hvor den ene sier "Den er jo amerikansk".

De hadde sitt på det tørre med "Detroit"-biten av navnet :)

P.S. De hadde ikke bare klassikere, men også nyere biler som Corvette C7.

hemi

Flere stilte med tesla på 4th of july cruise på lillestrøm i år, det er litt facepalm selv om det jo på andre siden er fint at folk stiller og støtter oppunder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA