Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gratis "all weather protection kits" i Norge?

Startet av ultimato, onsdag 20. november 2019, klokken 14:58

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: robinbj på onsdag 19. februar 2020, klokken 14:55
Sitat fra: robinbj på søndag 16. februar 2020, klokken 18:22
Hei. Er Tesla fritatt alt ansvar for lakkskader fordi de har sendt ut disse kit'ene? Jeg har ikke fått montert mine enda. mottok de 29.jan. Oppdaget nå at lakken er slipt til grunningen ved alle hjulbuene. Har time hos Tesla i morgen. Noen som har erfaring med hvordan Tesla behandler slike feil?

Oppdatering. Hadde bilen hos Tesla i går. De mente det skyldtes ytre påkjendinger så det ville de ikke gjøre noe med. Var ikke interessert i diskutere saken videre. Teslamannen ble bare stående helt tyst og riste på skuldrene når jeg prøvde å stille spørsmål tilbake. til slutt sa han at jeg fikk sende det inn på mail til Tesla hvis jeg ønsket å komme noe videre med saken, men har vel ikke veldig god erfaring med å sende mail til Tesla så får se hvordan det går.

Som forventa dessverre, som jeg sier du burde kanskje prøve å ta saken til forbruker rådet, selv med ytre påvirkninger så burde ikke en bil som er under 1 år gammel ha slipte hjulbuer.
Model 3 2019 LR Rwd

indianrunner70

Sitat fra: stigasp på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:51
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:25
Sitat fra: GOS på mandag 17. februar 2020, klokken 08:54
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang

har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid

har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering

Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)

Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.

Snodig dette her... jeg har kjørt 16000km (14500 km med midwest medium) - primært i Rogaland, og har ikke en skramme i nærheten av hjulbuer.

Det er mulig

Men jeg har regnet litt på vinkel og avstand fra hjul til område med lakkskader

Mulig jeg har tenkt feil, og at verden ikke fungerer slik, men har laget et bilde i paint  8)

Denne var ikke lett å tolke... kanskje du utbrodere antagelsene litt mer?

Ingeniøren

Sitat fra: robinbj på onsdag 19. februar 2020, klokken 14:55
Sitat fra: robinbj på søndag 16. februar 2020, klokken 18:22
Hei. Er Tesla fritatt alt ansvar for lakkskader fordi de har sendt ut disse kit'ene? Jeg har ikke fått montert mine enda. mottok de 29.jan. Oppdaget nå at lakken er slipt til grunningen ved alle hjulbuene. Har time hos Tesla i morgen. Noen som har erfaring med hvordan Tesla behandler slike feil?

Oppdatering. Hadde bilen hos Tesla i går. De mente det skyldtes ytre påkjendinger så det ville de ikke gjøre noe med. Var ikke interessert i diskutere saken videre. Teslamannen ble bare stående helt tyst og riste på skuldrene når jeg prøvde å stille spørsmål tilbake. til slutt sa han at jeg fikk sende det inn på mail til Tesla hvis jeg ønsket å komme noe videre med saken, men har vel ikke veldig god erfaring med å sende mail til Tesla så får se hvordan det går.

Synes  du har en god sak, så ikke gi deg  :+1:

Tesla har valgt en dårlig løsning som er utsatt for steinsprut og som på sikt kan gi omfattende rustskader. De fleste andre produsenten har forlatt dette for mange år siden og legger gjerne robust plast på slike plasser. Tesla har selv innrømmet at dette er en design feil under nordiske forhold ved å ha valgt å ettersende skvettlapper gratis. Desse burde vært på bilen når den kom til landet, og med en design som er pen og fungere. Slik det er nå med forskjellige størrelser som kunden selv skal montere virker panisk og lite profesjonelt.

Ville tatt saken videre i "linjen" om noe slikt finnes i Tesla. Kommer du ingen vei så kan du true med TV2 hjelper deg - herlig dårlig reklame i beste sendetid tror jeg ikke de vil ha de heller :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cjs

#123
Da jeg skulle montere mine skvettlapper observerte jeg at det manglet skruer(propper) på det store dekslet som bl.a skvettlappene skal monteres på! Altså ikke innenfor det lille dekslet som skal vippes opp men den store platen under bilen! Sa ifra til Tesla om dette, fikk time hos de og der ble det bl.a kommentert at dette også manglet på bilen ved siden av meg i verkstedhallen...? Uansett de satte inn nye skruer.  Altså manglet disse fra bilen var ny?!
Flere som har opplevd dette?

chargedup

Sitat fra: cjs på torsdag 20. februar 2020, klokken 15:52
Flere som har opplevd dette?
Fått med meg at noen (kan ikke si antall, men ikke kun dere to ;D) model 3 mangler noen skruer/plastplugger på deksler og plater under (noen mangler fra den var ny og andre etter et år). Relativt vanlig at model 3 mangler et par stk, men det skjer også på fossilbiler selv om man sjelden hører om det. De færreste andre biler får ettersendt skvettlapper, slik at sjansen for å oppdage det er mindre. På fossilbiler blir vanligvis skruer/plugger satt inn når bilen er på service, uten at du som kunde får vite noe om det.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Daniel_0007

Manglet på min og men skal være de samme som sitter innsiden av hjulbuen man skifter ut med skruer så brukte en til feste den.
Men tipper de kan dette av etter mye vibrasjoner, burde brukt orntlige skruer istedenfor.
Model 3 2019 LR Rwd

Handyman

Sitat fra: Handyman på mandag 17. februar 2020, klokken 10:41
Har satt på de lange, men de subbet nedi på omtrent enhver ujevnhet.
Klippet derfor av ca 3cm og det funker helt fint. Brukte en vanlig saks. Myk gummi.
Etter kjøring med lastet bil på veier med telehiv i vinterferien så opplever jeg at de subber de nedi litt for ofte.
Jeg kommer derfor til å klippe av enda en cm så jeg slipper dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stigasp

Sitat fra: indianrunner70 på onsdag 19. februar 2020, klokken 17:31
Sitat fra: stigasp på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:51
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:25
Sitat fra: GOS på mandag 17. februar 2020, klokken 08:54
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang

har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid

har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering

Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)

Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.

Snodig dette her... jeg har kjørt 16000km (14500 km med midwest medium) - primært i Rogaland, og har ikke en skramme i nærheten av hjulbuer.

Det er mulig

Men jeg har regnet litt på vinkel og avstand fra hjul til område med lakkskader

Mulig jeg har tenkt feil, og at verden ikke fungerer slik, men har laget et bilde i paint  8)

Denne var ikke lett å tolke... kanskje du utbrodere antagelsene litt mer?

Tanken var at hjulet som kaster opp sten, er 40 cm fra skvettlapp. som har en bakkeklaring på 8 cm fra bakken
om jeg ikke har regnet feil blir det cirka en vinkel på 11 grader fra hjul mot skvettlapp. da kan sten som kastes med en vinkel som er under 11 grader treffe bilen

vinkel på 11 grader og 240 cm fra hjulet blir cirka 50cm opp fra bakken

CorsoDante

Da var originale skvettlapper på plass (kort type, skraping og klipping nektes).

Reduserte antall bannord ved at jeg gikk over til sekskantskrue (og skralle) i stedet for den innerste, svarte skruen Tesla innbilte seg var mulig å få skrudd inn uten å ta av hjulet. De svarte skruene var også av skikkelig kinakvalitet (egentlig et utdatert begrep, men i dette tilfellet holder det stand), skulle ikke mye kraft til før strukturen i skruehodet ga etter.
TM3P "FSD"

chargedup

Sitat fra: CorsoDante på mandag 24. februar 2020, klokken 15:59
De svarte skruene var også av skikkelig kinakvalitet (egentlig et utdatert begrep, men i dette tilfellet holder det stand), skulle ikke mye kraft til før strukturen i skruehodet ga etter.
Jeg brukte skralle med stjerne og jeg er helt enig i at det var ekte Kinakvalitet på de skruene. Får håpe man aldri trenger å skru de ut igjen ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Julebukken

Noen av dere som har montert skvettlapper som synes det hjelper mot skitt generelt også? F.eks. på siden og bak.

Spiller ingen rolle hvor mye jeg vasker denne bilen, den er alltid griseskitten igjen etter en kjøretur. Lurer på om jeg tenker ekstra mye på det fordi bilen er så ny. Mulig det var likt på gamlebilen, bare at jeg ga litt faen fordi den var gammel og stygg uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA