Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontering av hengerfeste for Tesla Model 3 Performance.

Startet av offpist, onsdag 20. november 2019, klokken 14:01

« forrige - neste »

znkr

Har tweetet den godeste Musk om dette flere ganger allerede men er uten tvil med på en ny organisert runde :)

Men hvordan blir det med warnings og sensorer om det kjøres med en henger uten mulighet for å aktivere "trailer mode"?
Model Y LR 2022

Rosstopher

Dette er tydeligvis ikke så veldig viktig for Tesla å få på plass, for det hadde jo vært veldig enkelt. Alt norske myndigheter trenger er jo en bekreftelse fra produsent eller importør om hvilke hengervekter bilen er godkjent for.

Kunne bare ha ansatt én person som har som jobb å sende ut sånne brev:
SitatBEKREFTELSE PÅ TILHENGERVEKT

Tesla Motors bekrefter herved at Tesla Motors Model 3/S med regnr. XXXXXXX og VIN XXXXXXXXXXXXXXXXX kan trekke tilhenger med totalvekt på XXX kg med brems, XXX kg uten brems og kulevekt på XX kg.

Mvh

Navn Navnesen
Tesla Motors

En ansatt kunne jo ha dekt Norges behov for slikt på en liten arbeidsuke. Hadde Tesla tatt noen få tusenlapper per dokument så hadde de nok sittet igjen med en god profitt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

mikaelf

Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. april 2020, klokken 12:21
Dette er tydeligvis ikke så veldig viktig for Tesla å få på plass, for det hadde jo vært veldig enkelt. Alt norske myndigheter trenger er jo en bekreftelse fra produsent eller importør om hvilke hengervekter bilen er godkjent for.

Kunne bare ha ansatt én person som har som jobb å sende ut sånne brev:
SitatBEKREFTELSE PÅ TILHENGERVEKT

Tesla Motors bekrefter herved at Tesla Motors Model 3/S med regnr. XXXXXXX og VIN XXXXXXXXXXXXXXXXX kan trekke tilhenger med totalvekt på XXX kg med brems, XXX kg uten brems og kulevekt på XX kg.

Mvh

Navn Navnesen
Tesla Motors

En ansatt kunne jo ha dekt Norges behov for slikt på en liten arbeidsuke. Hadde Tesla tatt noen få tusenlapper per dokument så hadde de nok sittet igjen med en god profitt.

Kanskje det er verdt å prøve for oss som er interessert i tilhengerfeste-retrofit å henvende oss til Herr Tesla Norge Kommunikasjonsjefen?  Eller det har blitt allerede forsøkt?!  ::)
TMY - LR AWD (2022 HW3)

sfinxern

Helt enig. Så enkelt kunne det vært gjort. Helt merkelig at en så enkel administrativ ting blir totalt nedprioritert. Hvert fall når det har så stor praktisk nytteverdi for eierne.

Tror TOCN har løftet dette. Men at Tesla og Musk har totalt avvist dette. Hvorfor aner jeg ikke. Helt uforståelig for met hvert fall.

Faren min fikk oppdatert vognkortet på en gammel Mercedes W124 sedan (200D med 78(!!)hk). Det var en 1991 mod som i sin tid var importert fra Tyskland.

En kort mail fra importør i Norge til SVV og bilen fikk skrevet inn hengervekt på 1900kg!!!

Dette er en 91 mod uten noe sikkerhetsutstyr. Effektløs motor, dårlig bremser sammenlignet med dagens biler.
Og en ny moderne elbil skal det plutselig være helt umulig å ettermontere hengerfeste på.. >:(
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Rolf Gjerdsjø

Hele opplegget med hengerfeste på tidlige Model 3 er jo en ypperlig takk til de av oss som lånte Tesla penger rentefritt i noen år.   ::)

De kunne løst det så veldig greit, og tjent brukbart på ettermontering, men lar oss heller i stikken. Hvilket også er en stor årsak til at jeg droppet Model Y, fordi jeg kunne ikke stole på dem.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rosstopher

#20
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 27. april 2020, klokken 18:54
Hvilket også er en stor årsak til at jeg droppet Model Y, fordi jeg kunne ikke stole på dem.

Ble det på noe tidspunkt gitt informasjon som ga inntrykk av at tidlige Model 3 skulle kunne få hengerfeste? I så fall skjønner jeg at du ikke føler du kan stole på de. Hvis ikke slik informasjon ble gitt skjønner jeg at det er kjipt, men da har du jo fått nøyaktig den bilen som ble lovet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tss_trd

Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. april 2020, klokken 21:00

Ble det på noe tidspunkt gitt informasjon som ga inntrykk av at tidlige Model 3 skulle kunne få hengerfeste? I så fall skjønner jeg at du ikke føler du kan stole på de. Hvis ikke slik informasjon ble gitt skjønner jeg at det er kjipt, men da har du jo fått nøyaktig den bilen som ble lovet.

Jeg tror de fleste av oss som kjøpte bare uker før hengerfeste ble tilgjengelig er fullstendig klar over at vi har en bil uten hengerfeste. Poenget her er vel at det neppe kom overraskende på Tesla at bilen plutselig skulle få akkurat dette.

Jeg mener helt klart at i det europeiske markedet burde dette vært kommunisert ut. Så kunne kundene selv vurdere hvorvidt de ville vente eller klare seg uten. Dette er sleipt, punktum!

Det blir ekstra irriterende at bilene helt klart er tilrettelagt for ettermontering, men det stopper fordi Tesla ikke gidder å ta seg bryet med å skrive ok og sette et stempel på et papir. Det er smålig!

De to gangene i året jeg skal ta båten, må jeg uansett ha en skikkelig bil. Ett tonn holder ikke! En Model Y hadde klart det dog...:-\

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. april 2020, klokken 21:00
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 27. april 2020, klokken 18:54
Hvilket også er en stor årsak til at jeg droppet Model Y, fordi jeg kunne ikke stole på dem.

Ble det på noe tidspunkt gitt informasjon som ga inntrykk av at tidlige Model 3 skulle kunne få hengerfeste? I så fall skjønner jeg at du ikke føler du kan stole på de. Hvis ikke slik informasjon ble gitt skjønner jeg at det er kjipt, men da har du jo fått nøyaktig den bilen som ble lovet.
Skjønner begge sider av denne saken, men er veldig enig med Rosstopher. Jeg har selv en februar 2019 performance og kan ikke på noen måte si at jeg ble forespeilet hengerfeste eller at det kunne ettermonteres.

Forstår virkelig ikke de som kjøper en bil uten hengerfeste og så blir skuffet når den ikke kan få det etterpå. Men det er en stor gruppe!

ok67

Det var diverse sprikande signal om hengarfeste eller ikkje hengarfeste heilt frå lanseringa av bilen. Hadde Tesla gått ut ogs dagt at hengarfeste kjem, men ikkje før på seinsommaren så hadde alt vore greit. I stadenfor så kom hengarfeste utav det blå utan mogelegheit for ettermontering, fordi Tesla ikkje tar seg bryet med å gjere det administrative som skal til. Så langteg har forstått det er det ingen annan forskjell på bilen med eller utan hengarfeste enn at ein stålbjelke som er påskrudd er bytta ut med ein stålbjelke med mottakar for sjølve kroken. Pluss nokre leidnigar og sin kontakt.

Så om tesla vil ha litt ekstra goodwill og også tene nokre ekstra kroner så lagar dei eit ettermonteringskitt med nødvendig dokumentasjon. I staden får dei missfornøgde kundar som kanskje ser seg om etter noko anna enn Tesla neste gang.

Eigentleg er vel dette noko som TOCN burde tatt tak i. Men ein twitterstorm mot Musk kan kanskje også fungere om vi har ei fornuftig og informativ melding å benytte? Nokon som har forslag til ein god tekst?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

C_B_

Kanskje han følger opp hvis mange sender nøyaktig samme melding på twitter...

Forslag:

@elonmusk Hi Elon. I'm one of the Norwegian who invested and waited 2 1/2 year to purchased your TM3(March 2019). Will it be possible to install a towing hitch for my TM3 in the coming months? There has been a lot of conversations about this and experts say it's easy to get a approval with just a little paperwork from your company. Would be great to use my car to tow a caravan to stay safe in this pandemic.

mikaelf

Sitat fra: C_B_ på tirsdag 28. april 2020, klokken 09:34
Kanskje han følger opp hvis mange sender nøyaktig samme melding på twitter...

Forslag:

@elonmusk Hi Elon. I'm one of the Norwegian who invested and waited 2 1/2 year to purchased your TM3(March 2019). Will it be possible to install a towing hitch for my TM3 in the coming months? There has been a lot of conversations about this and experts say it's easy to get a approval with just a little paperwork from your company. Would be great to use my car to tow a caravan to stay safe in this pandemic.

Twitter tillater max. 280 karakterer i en melding, men anbefaler kortere tekst for å sikre oppmerksomhet.
Kanskje funker den følgende nedjusterte meldingen?

@elonmusk Hi Elon, could u help early birds Norwegians who purchased a TM3 (March-April 2019) to allow retrofitting a tow hitch? Authorities requires only an official confirmation from Tesla. Pls appreciate your oldest and strongest followers in the far north
TMY - LR AWD (2022 HW3)

automat

Ble det ikke på slutten av 2018 signalisert at man burde vente med å legge inn bestilling på mod 3, hvis tilhengerfeste var et krav?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

C_B_

Sitat fra: mikaelf på tirsdag 28. april 2020, klokken 10:00
Sitat fra: C_B_ på tirsdag 28. april 2020, klokken 09:34
Kanskje han følger opp hvis mange sender nøyaktig samme melding på twitter...

Forslag:

@elonmusk Hi Elon. I'm one of the Norwegian who invested and waited 2 1/2 year to purchased your TM3(March 2019). Will it be possible to install a towing hitch for my TM3 in the coming months? There has been a lot of conversations about this and experts say it's easy to get a approval with just a little paperwork from your company. Would be great to use my car to tow a caravan to stay safe in this pandemic.

Twitter tillater max. 280 karakterer i en melding, men anbefaler kortere tekst for å sikre oppmerksomhet.
Kanskje funker den følgende nedjusterte meldingen?

@elonmusk Hi Elon, could u help early birds Norwegians who purchased a TM3 (March-April 2019) to allow retrofitting a tow hitch? Authorities requires only an official confirmation from Tesla. Pls appreciate your oldest and strongest followers in the far north
Bra forslag. Har sett at han gjør kjappere endr. under naturkatastrofer ol. Det var derfor jeg tok med pandemien osv.

Autowinder

Usikker på hva slags Caravan en får med seg under 1000kg, men det er verd et forsøk  :laugh:
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: automat på tirsdag 28. april 2020, klokken 10:11
Ble det ikke på slutten av 2018 signalisert at man burde vente med å legge inn bestilling på mod 3, hvis tilhengerfeste var et krav?

Det var ikke skrevet noe eller advart om dette på bestillingssidene i alle fall.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA