Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontering av hengerfeste for Tesla Model 3 Performance.

Startet av offpist, onsdag 20. november 2019, klokken 14:01

« forrige - neste »

offpist

Jeg har bestilt samtlige deler som muliggjør ettermontering av hengerfeste på min Tesla Model 3 Performance.
Og samme oppskriften vil også gjelder for SR+ og LR som ikke opprinnelig kom med hengerfeste.
NB: jeg har ikke montert dette enda, det vil først skje i desember når delene kommer.
Men jeg har montert Eco-Hich sin hengerfeste løsning på en bekjent sin Model 3 så jeg har en viss erfaring med hva det innebærer. Anslått tid på hele jobben vil jeg si er ca 2 timer hvis man har alt utstyr klart.

Det er er likevel en del ting å være klar over.
Hvis du har en tidlig modell, levert i februar, mars og april har den trolig ikke strømkontakten som skal gå rett i modulen som kalles "Trailer ECU".

En omvei rundt dette vil være å bestille opp denne (er tester på Model 3 og fungerer) http://www.rydertowing.co.uk/products/towing-relays-monitors/smart-bypass-relays/tf2218-7hs

Så er det dette med godkjenning.
Biler levert uten henger feste har tilatt hengervekt 0 kg i vognkortet og dette er ikke mulig å få endret uten Tesla sin godkjenning. Det er endeløse tråder om dette men slik er det bare.
Det er derimot ikke ulovlig å ha hengerfeste, og den kan brukes til sykkelstativer osv.
Samtidig veit man jo også at bilen er 100% identisk som en bil som kan trekke 1000 kg.

Dele nr og priser:
1. Selve rammen i hengerfestet, dele nr 1137916-00-A = pris eks mva 4240 ,-
2. Trailer ECU, Tesla Model 3, dele nr 1112581-00-A   = pris eks mva 322,40 ,-
4. Selve kroken som er avtagbar, dele nr 1133030-00-C = pris eks mva 1000 kr
5. Oppbevaringsvesken for krok, dele nr 149286-00-A = pris eks mva 262 kr.
7. Trailer jumper,(tilhengerkontakt med ledning) 1446560-02-A  = pris eks mva 268,80,-

6. M8 skruer. Om mine beregninger er riktig så trengs ikke disse da man kan bruke eksisterende. Hvis ikke så er ikke M8 mutrer så vanskelig å få tak i så jeg droppet å bestille disse.

En bruker på facebook siden "Tesla Model 3 & Y Norge / Norway" har bekreftet at "Trailer ECU" er plug`n play. Den leser CAN bus og aktiverer lys som den skal. Men bilen får ikke "Trailer Mode". For å få til det må nok en Tesla tekniker aktivere den funksjonen og det er kanskje tvilsomt at de gjør.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Min Model 3 Performance levert i juli har allerede diffusor deksel med hull for hengerfeste.
Men har din Model 3 ikke dette, er dele nr for diffusor 1135410-00-A  og det inkluderer dekselet.

Reserve deksel (om du mister dette)  har dele nr 113512-00-A og koster bare 79 kr.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ryback

Det er et felt som heter "Maksvekt på tilhengerkobling" i vognkortet. Hva står det der på en bil som ikke har hengerfeste ved registrering? Jeg vil tro det står 0 og det da er ulovlig å kjøre med vekt på kula.

SH aka F_P

Korreksjon og flisespikkeri. Trailer ECU leser linbus, ikke canbus :p
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

offpist

#4
Aha, er det Linebus det heter.
Vel i dag var jeg og hentet delene og alt er montert.

Jeg kommer ikke til å lage en detaljert beskrivelse på hvordan ta av og på fangeren for det finnes det mange youtube filmer på allerede.

Det neste jeg trenger si er at du trenger 1 stk 6 mm mutter for å feste ECU på hengerfestet.
Og du trenger også 3 stk 4 mm skruer med låsmutter for å feste selve pluggen i hengerfestet.

Ellers var det veldig enkelt, hele jobben var gjort på ca 1,5 time uten noen spesial verktøy eller verksted.
Er ganske selvforklarende. Skru av "crash-bar" og skru inn hengerfestet på samme plass.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

harrall

Kult! Hvor bestilte du delene fra? (Jeg forsøkte på torkliftcentral.com men de kjenner ikke igjen delenummerne)

DeepFu

Sitat fra: ryback på onsdag 20. november 2019, klokken 15:13
Det er et felt som heter "Maksvekt på tilhengerkobling" i vognkortet. Hva står det der på en bil som ikke har hengerfeste ved registrering? Jeg vil tro det står 0 og det da er ulovlig å kjøre med vekt på kula.
I mitt vognkort står det "ikke oppgitt", mens maksvekt henger (med og uten brems) står med 0kg. Så jeg kan bruke sykkelstativ, eller lasteplattform, men ikke tilhenger hvis jeg monterer krok.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Autowinder

Mulig enkelte her inne klarer denne jobben på 90 minutter, men det er helt klart at en halv dag er mer realistisk for majoriteten. Uansett bra info og jobb.

Bestilte du parts fra Tesla ?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

offpist

Ja. Delene er kjøpt hos Tesla i Norge.
Tok bare 2 dager da dr hadde det på sentral lager.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

HalvorV

Noen som har montert dette på en "tidlig" Performance og kan si noe om hvordan det funker uten Trailer ECU?
Tesla Model Y Perfomance

Facet

Vet du hvordan Tesla stiller seg til dette mtp. garanti? Betyr "ikke typegodkjent" det samme som "brudd på garantivilkår"?
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: Facet på fredag 24. april 2020, klokken 19:08
Vet du hvordan Tesla stiller seg til dette mtp. garanti? Betyr "ikke typegodkjent" det samme som "brudd på garantivilkår"?

Tøft at noen ettermonterer hengerfeste selv :+1: og jeg håper ledelsen i Tesla Motors Norge leser dette og får en flau smak i munnen for dette burde vært ordnet for lenge siden. :+1: :+1:

Husker han som fikk godkjent hengerfeste i Norge montert i Tyskland og så måtte vegvesen seinere trekke tilbake godkjennelsen :-1: :-1: husker ikke hvilket bilmerke dette var og hvordan historien egentlig var - for dette er flere år siden nå. Tror TU.no skrev om dette.

Men jeg også tenker på dette om garantivilkårene blir påvirket av slik ettermontering av orginalt hengerfeste?  Uansett så er dette molbo tendenser satt i system.

Noen burde twitre til Elon Musk om dette og be han sette i gang prosessen med å få godkjent hengerfeste på TM3

ok67

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. april 2020, klokken 20:03

Noen burde twitre til Elon Musk om dette og be han sette i gang prosessen med å få godkjent hengerfeste på TM3

Du?


Vi er nok mange som bør gjere det, for å sikre at det blir lagt merke til. Kan nokon komme opp med ein god tekst, som vi alle kan bruke for å twitre til Elon?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Electric cars in Norway

Sitat fra: ok67 på fredag 24. april 2020, klokken 20:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. april 2020, klokken 20:03

Noen burde twitre til Elon Musk om dette og be han sette i gang prosessen med å få godkjent hengerfeste på TM3

Du?


Vi er nok mange som bør gjere det, for å sikre at det blir lagt merke til. Kan nokon komme opp med ein god tekst, som vi alle kan bruke for å twitre til Elon?

:+1: godt tiltak. Jeg har ikke behov for å Twittre om dette men heier på de som står i denne problemstillingen med sin bil og føler seg urettferdig behandlet. Stå på!

M3D2

Offpist - Måtte du skjære hull i bunnen på støtfangeren? Hvordan ser det ut når du ikke bruker hengerfestet, er det da hull i støtfangeren, eller har du et deksel (slik som det er på m3 levert med hengerfeste) som dekker over hullet? Jeg er litt bekymret for aerodynamikk og at det vil samle seg støv og annen dritt uten deksel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA