Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq 28 kwt eller Leaf 40kwt?

Startet av thornbridge, onsdag 20. november 2019, klokken 13:23

« forrige - neste »

thornbridge

Det har kokt ned til disse to bilene nå, 2019 modell ioniq 28 kwt og 2019 modell leaf 40 kwt.

Skal pendle fra Hadeland til Oslo, 67 km en vei. Starter med ladet og varm bil, parkerer uten lading og starter returnerer med kald bil flere timer seinere. Totalt blir det 13,4 mil. Jeg ønsker ikke å parkere bilen hjemme helt på 0%, og vil helst slippe lading underveis.

Hvilken av bilene (om noen) takker dette på en kald vinterdag? Jeg har skjønt at ioniq er litt gjerrigere enn leaf og at dens mindre batteri nødvendigvis ikke spiller noen rolle?

Hva sier ekspertisen her inne?

automat

Nå har du spurt om råd om bilkjøp i en rekke delforum. Tror du at det kommer et orakelsvar i denne gruppen?

Begge vil kunne gjøre jobben. Chademolading og rapidgate er medvirkende grunner til at jeg ikke vurderte Leaf når jeg kjøpte bil i sommer. (Ironien er at jeg etter nesten 8000km enda ikke har hurtigladet Ioniq'en.) Samt at prisnivået på Leaf var i høyeste laget på det tidspunktet. Jeg trenger heller ikke den ekstra plassen Leaf kan tilby, når bilen primært er en pendlebil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA