Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Trond.m

Godt spørsmål. Det er vel flere måter dette oppgis på. Noen påstås til og med å inkludere estimert ladetap, men det tror jeg bare gjelder oppgitte forbrukstall i tekniske data og ikke ved avlesning i instrument. Om tallet som vises kommer direkte fra en strømmåler eller om det er kalibrert ut fra SOC skulle vært interessant å vite. Har noen ganger sett betydelig avvik mellom avlest forbruk og endring i SOC, men det virker som det er rimelig samsvar for e-tron. Uansett er det kjemi det er snakk om og ikke en eksakt menge drivstoff, så det har lite for seg å regne ut forbruk med millimeter-nøyaktighet.

ThomasEL

Sitat fra: TM på lørdag 11. juli 2020, klokken 13:55
Godt spørsmål. Det er vel flere måter dette oppgis på. Noen påstås til og med å inkludere estimert ladetap, men det tror jeg bare gjelder oppgitte forbrukstall i tekniske data og ikke ved avlesning i instrument. Om tallet som vises kommer direkte fra en strømmåler eller om det er kalibrert ut fra SOC skulle vært interessant å vite. Har noen ganger sett betydelig avvik mellom avlest forbruk og endring i SOC, men det virker som det er rimelig samsvar for e-tron. Uansett er det kjemi det er snakk om og ikke en eksakt menge drivstoff, så det har lite for seg å regne ut forbruk med millimeter-nøyaktighet.

Enig👍

Men å vite om man etter 7000km har 64kWt eller 58kWt tilgjengelig, DET syns jeg er interessant...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

No-name

Jeg ser at det kan være interessert, absolutt.  Setter bare spørsmålstegn ved nøyaktighet ved målinger og avlesning.

elektro

Sitat fra: No-name på lørdag 11. juli 2020, klokken 13:05
Men, spør som en noob.  Hvor sikre er folk på at det tallet de får i displayet som skal vise forbruket er nøyaktig.  Vi vet jo alle at ikke alle målene på alle ting er nøyaktige. Bare spør av uvitenhet...

Dette er faktisk et meget godt spørsmål. Etter min mening er den eneste måten å finne ut reellt forbruk på å kjøre bilen fra 100% til den stopper, fylle den helt opp igjen og lese av hvor mange kWh 100% er. Så kan man dele antall kilometer kjørt på dette tallet. Ladetap, varmetap etc. vil ale biler ha, men forbruk er forbruk. NextMove, Auto Motor und Sport mf. har begynt å teste på denne måten. Det er bra, men bør overlates til profesjonelle.

Audi oppgir i alle fall hva som er både brutto og netto kapasitet. Noen produsenter oppgir ingen av delene, disse har ofte overraskende lavt forbruk..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på lørdag 11. juli 2020, klokken 14:41

Audi oppgir i alle fall hva som er både brutto og netto kapasitet. Noen produsenter oppgir ingen av delene, disse har ofte overraskende lavt forbruk..
Til gjengjeld lar "noen" eieren lese av nøyaktige verdier fra batteriet til den enkelte bil via åpne grensesnitt, slik at eier kan vite nøyaktig.

Men godt spørsmål.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Nå er det ingen ting som er nøyaktig når det gjelder batterikapasitet. Vi snakker alltid om gjennomsnittlige nominelle verdier. Kapasiteten avhenger av belastning og temperatur. I tillegg har vi forskjeller mellom batterier (batterier er ikke født identiske) og det kjedelige faktum at kapasiteten reduseres med tid og bruk.

PF

Men vi vet jo at han norske youtube fyren som er defacto kongen av test på av el-bil alltid konkluderer med at e-tron er soooo thirsty. Bare se siste sportsback test

No-name

Begynner å bli så "hakk i plata" på den fyren og. Sier ikke at han ikke har rett, men å gjenta det i hver anledning blir bare litt vel fanboy etter min smak.  Men,  det er det publikumet hans setter pris på,  ut i fra kommentarene.

daktari

Bilen er jo relativt tørst. Hvis ikke den tørsteste... men går fint å leve med det.

Eksempel Oslo-Trysil t/r, 3 barn, 2 sykler på taket, 3 bakpå. 15 gr og periodwr med regn 3,3 kWh/mil nordover og 3,2 kWh/mil sørover. Kjørte fra 100 men kom frem med ca 15%! Da må det lades på en 20 mils tur med E50... PS max fart var under 120, men det er mest 110 og 90-soner den veien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

No-name

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 09:44
Bilen er jo relativt tørst. Hvis ikke den tørsteste... men går fint å leve med det.


Det er klart, ingen bestrider de harde fakta. Det et bare den konstante dissinga som er kjedelig.

PF

Spørsmålet er jo hvor mye mer effektiv er konkurrentene i samme situasjon, kjører den med 10-30 kw/t mindre på samme strekning så utgjør det i rekkevidde ca. nada.

Amatøren

Å si at en elbil er 'tørst' blir noe feil (skurrer i mine ører) da den ikke bruker flytende drivstoff. Dette er noe som henger igjen fra fossilalderen/fossilbiler.

Nå vet jeg hva riktig begrep vil være og vil ikke opphøye med tin noen bedreviter om begreper, men vil (inntil noe bedre dukke opp) heller si at bilen er veldig energikrevende.

Med vennlig hilsen
Amatøren

(Elektronikk utdannet med fagbrev som radio og TV reparatør og ingeniør teleteknikk.)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vaduz

I el fag sier vi at en øst «drar» mye strøm, det er heller ikke riktig. Å si at en bensinbil er tørst er heller ikke rett, da ingen forbrenningsmotorer føler tørste, eller bruker mye drivstoff fordi de er tørste. Man kan si at et batteri forbruker mer elektroner under høyere belastning (gitt lik spenning) så det er vel ikke mer eller mindre rett. Evt kan man tenke på det som energi-tørst uansett kilde. Uansett et begrep alle forstår, det er ingen ambiguitet da ingen tror bilen faktisk er tørst, så det vil være pedantisk å klage på bruken:)

At noen synes det er kjipt å høre at bilen med høyest forbruk har høyest forbruk er vel fanboy-isme, ikke at det blir påpekt.

No-name

[quote
At noen synes det er kjipt å høre at bilen med høyest forbruk har høyest forbruk er vel fanboy-isme, ikke at det blir påpekt.
[/quote]

At noen synes det er relevant å påpeke det alle videone man lager er jo helt greit. Sier bare litt om bias på den som lager video. At du synes jeg er fanboy, gjør heller ingenting. Tåler såpass,  riktig observasjon eller ikke..

hemi


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA