Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: ThomasEL på søndag 31. mai 2020, klokken 23:52
Skal kjøre Rv9 Setesdalen og den nybrøyta fjellveien Brokke-Suleskard i morgen. 18,2 mil, stigning fra 50 m.o.h ved start, via 1050 m.o.h på det høyeste, og ankomst BKK-laderen på Sinnes 560 m.o.h.

Etter mine beregninger bør det holde greit å starte med 90% SOC. Er jo 1 mil kortere enn turen vi hadde til Hovden for et par uker siden. Da brukte vi 78%. Skal riktignok 200m høyere på høyeste punkt nå, men til gjengjeld er destinasjonen ca 300 m lavere på denne turen.

Grubler på om jeg skal sette lademålet på 90 eller 100% i natt. Kjenner det nesten gjør fysisk vondt å velge 100% 🤪🤪  Men siden det bare er 50kW DC-lader på Sinnes, så vil jeg spare litt ladetid på å ikke komme frem dit med for lav SOC....

Valgets kval...

Sett den på 100% du, men du klarer deg nok fint med 80%.. ;) Hvis du aldri lader til 100% får du ikke kalibrert batteriet. Kom med forbruksrspport da! Jeg tipper 24,8 kWh/100 km.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 00:17
Sitat fra: ThomasEL på søndag 31. mai 2020, klokken 23:52
Skal kjøre Rv9 Setesdalen og den nybrøyta fjellveien Brokke-Suleskard i morgen. 18,2 mil, stigning fra 50 m.o.h ved start, via 1050 m.o.h på det høyeste, og ankomst BKK-laderen på Sinnes 560 m.o.h.

Etter mine beregninger bør det holde greit å starte med 90% SOC. Er jo 1 mil kortere enn turen vi hadde til Hovden for et par uker siden. Da brukte vi 78%. Skal riktignok 200m høyere på høyeste punkt nå, men til gjengjeld er destinasjonen ca 300 m lavere på denne turen.

Grubler på om jeg skal sette lademålet på 90 eller 100% i natt. Kjenner det nesten gjør fysisk vondt å velge 100%   Men siden det bare er 50kW DC-lader på Sinnes, så vil jeg spare litt ladetid på å ikke komme frem dit med for lav SOC....

Valgets kval...

Sett den på 100% du, men du klarer deg nok fint med 80%.. ;) Hvis du aldri lader til 100% får du ikke kalibrert batteriet. Kom med forbruksrspport da! Jeg tipper 24,8 kWh/km.
Tenker forbruket ligger under 22 på den strekningen. Jeg kjørte fra Horten til Geilo over dagalifjell på 22,0. Det er 231 km og man skal over 1100 meter før man ender på 750 moh. Det var vel og merke helt vindstille , 15 grader og tørr veibane. Og vi var bare to personer i bilen

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

Ja, mulig jeg var alt for pessimistisk. Nesten vinterforbruk. Det er helt optimale kjøreforhold i dag og man skal en del ned igjen. Sier 21,5 kWh/100 km jeg. :D

Har tittet i loggen og ser jeg hadde en kjøretur på 2. august i fjor på 428 km. som var ca. 600 høydemeter, via RV4 og Gudbrandsdalen. Snittfart 69 km/t og forbruk 21,2 kWh/100 km. Tre voksne med bagasje i bilen.

(Ned igjen kjørte jeg ærlig talt litt grisete, alene, og hadde forbruk på 18,2 kWh/100 km.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Endte med å lade til 89%

Fremme ved Sinnes nå. Kom frem med 17%, nøyaktig det bilens navigasjon estimerte ved avreise. Dog var estimatet en periode tidlig på turen helt nede i 7%, før det gradvis krøp oppover igjen.
Men at topografien tas hensyn til, er veldig tydelig. Det var nemlig ikke i de bratte klatringene estimatet sank. Tvert i mot, der «tjente» jeg faktisk inn.

Forbrukstall:
Start SOC: 89%
SOC ved ankomst: 17%, 47km rest på GOM
Distanse: 181,7km
Snittforbruk: 24,1kWt/100km
Snitthastighet: 63km/t
Temperstur: Varierende mellom 5 og 12 grader
Veiforhold: Tørr vei
Vind: Så godt som vindstille

Noen betraktninger:
• Bilens navigasjon beregnet ankomst SOC helt nøyaktig, selv om det underveis så noe dårligere ut
• Startforbruket til bilen er og blir høyt. Hadde snittforbruk på 26 etter ca 8 mil og 24,3kWt/100km etter 12 mil. Det var før klatringen (hadde steget 250m fra startpunkt)
• Klatreetappen fra 300 m.o.h. til 1050 m.o.h. trakk mindre enn forventet, og da jeg kom frem på 550 m.o.h. så hadde faktisk snittforbruket sunket i forhold til det det var før klatringen begynte.
• Fikk umiddelbart 49kW på BKK's 50kW lader på Sinnes

Men ett skår i gleden:
Får fortsatt jevnt over kun 61 kWt beregnet nettokapasiteten «when I do the asian math»:
181,7km • 0,241kWt/km = 43,79kWt
43,79kWt/72% = 60,8kWt 😰😰
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Kjørte du fartsgrensa på 80 oppover, da?

Mange som ikke gjør det, og da er det ikke rart man bruker mindre enn navi estimerer.

Jeg prøvde å kjøre opp dit fra rv9 med fulladet e-Golf i fossilfart, og måtte roe ned etter 1,5 mil oppover fordi det så ut som vi ikke ville komme de fem milene til Sinnes engang.  :laugh:

Den veien er så svingete ned, spesielt på Suleskar-siden, at hvis man kjører friskt så får man ikke så mye igjen på regen, mens med rolig kjøring får man omtrent alt, så kjørestil skiller mye. Antall stopp og start for møtende biler også.

ThomasEL

Sitat fra: gr på mandag 01. juni 2020, klokken 10:01
Kjørte du fartsgrensa på 80 oppover, da?

Mange som ikke gjør det, og da er det ikke rart man bruker mindre enn navi estimerer.

Jeg prøvde å kjøre opp dit fra rv9 med fulladet e-Golf i fossilfart, og måtte roe ned etter 1,5 mil oppover fordi det så ut som vi ikke ville komme de fem milene til Sinnes engang.  :laugh:

Den veien er så svingete ned, spesielt på Suleskar-siden, at hvis man kjører friskt så får man ikke så mye igjen på regen, mens med rolig kjøring får man omtrent alt, så kjørestil skiller mye. Antall stopp og start for møtende biler også.

Litt usikker på hvilken del av innlegget mitt du siktet til..? Poenget var at estimeringen tar utrolig bra høyde for toppografien. Det er altså IKKE slik at gjenværende renkevidde synker kraftig i klatringen opp, for så å øke veldig på vei ned. Var tvert i mot imponert over hvor stabilt og jevnt det viste.

Derimot sank anslaget litt overraskende fort på «flaten»
De første 12 milene. Noe som gradvis «kom tilbake» på turen over fjellet. Både opp og med.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Takk for rapport. :) Har du prøvd å lade bilen til 100%? Kan jo hende 89% ikke er 89%, eller 17% ikke er 17%..

Ellers synes jeg forbruket faktisk var litt høyt, men jeg kjenner ikke veien. Er det veldig svingete, påvirker bla. det forbruket. Litt høyere, jevnere fart etter min erfaring bedre. Svinger gir jo også økt friksjon.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 11:44
Takk for rapport. :) Har du prøvd å lade bilen til 100%? Kan jo hende 89% ikke er 89%, eller 17% ikke er 17%..

Ellers synes jeg forbruket faktisk var litt høyt, men jeg kjenner ikke veien. Er det veldig svingete, påvirker bla. det forbruket. Litt høyere, jevnere fart etter min erfaring bedre. Svinger gir jo også økt friksjon.

Enig i at forbruket var litt høyt. Men over fjellet var det som forventet eller litt lavere. Da sank snittforbruket. Så det var de første 12 milene opp Setesdalen som var høyere enn jeg hadde trodd.

Nei... Jeg har aldri ladet til 100%. Bilen har kun vært ladet til 100% hos forhandler (se egen tråd med min frustrasjon over forhandlers batteribehandling)
Så ja, det kan absolutt mangle litt på kalibreringen til BMS.
Eller så har simpelthen forhandler «kverket» 2-3kWt før jeg fikk bilen😰😰

RAPPORT FRA HJEMTUREN

Distanse:170,4km
Start-SOC: 78%
Slutt SOC: 29%, 88km rest i GOM
Temperatur: steget til 17-24 grader
Snittforbruk: 17,8 kWt/100km
Netto høydemeter: - 500m

Totalt forbruk: 17,04 mil • 1,78kWt/mil = 30,33kWt
Beregnet nettokapasitet: 30,33kWt/49% = 61,9 kWt 😰

(Jeg prøver å ikke henge meg FOR mye opp i beregningen av hva slags kapasitet batteriet mitt har, men for å sitere reven i Hakkebakkeskogen: «Det er ikke så lett...!» Jeg vet at beregningen er unøyaktig all den tid jeg ikke kjører fra 100% og ned til 0%, men likevel: Syns det er påfallende at jeg hver gang havner mellom 61 og 62 kWt. Burde vel da heller variert med noen beregninger OVER forventet kapasitet, og noen ganger UNDER..? Ikke bare under...??!!)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Sitat fra: ThomasEL på mandag 01. juni 2020, klokken 10:29
Sitat fra: gr på mandag 01. juni 2020, klokken 10:01
Kjørte du fartsgrensa på 80 oppover, da?

Mange som ikke gjør det, og da er det ikke rart man bruker mindre enn navi estimerer.

Jeg prøvde å kjøre opp dit fra rv9 med fulladet e-Golf i fossilfart, og måtte roe ned etter 1,5 mil oppover fordi det så ut som vi ikke ville komme de fem milene til Sinnes engang.  :laugh:

Den veien er så svingete ned, spesielt på Suleskar-siden, at hvis man kjører friskt så får man ikke så mye igjen på regen, mens med rolig kjøring får man omtrent alt, så kjørestil skiller mye. Antall stopp og start for møtende biler også.

Litt usikker på hvilken del av innlegget mitt du siktet til..? Poenget var at estimeringen tar utrolig bra høyde for toppografien. Det er altså IKKE slik at gjenværende renkevidde synker kraftig i klatringen opp, for så å øke veldig på vei ned. Var tvert i mot imponert over hvor stabilt og jevnt det viste.

Derimot sank anslaget litt overraskende fort på «flaten»
De første 12 milene. Noe som gradvis «kom tilbake» på turen over fjellet. Både opp og med.
Henviste til at du skrev at du "tjente" inn rekkevidde i klatringene. Vil anta det handler om at farten oppover ikke var like høy som fartsgrensa. Rv 9 kjører de fleste over fartsgrensa, så der vil det fort gå mer, noe som vil forklare avvikene. Uansett flott at gjettometeret treffer godt, så langt har det vært ufattelig mye dårlige gjettometere. For eksempel e-Golf sitt. Den vi hadde streika som sagt før den var nådd toppen, mener den var helt nede i 29 kilometer total rekkevidde en periode.  :laugh:

Hvordan var

ThomasEL


Henviste til at du skrev at du "tjente" inn rekkevidde i klatringene. Vil anta det handler om at farten oppover ikke var like høy som fartsgrensa. Rv 9 kjører de fleste over fartsgrensa, så der vil det fort gå mer, noe som vil forklare avvikene. Uansett flott at gjettometeret treffer godt, så langt har det vært ufattelig mye dårlige gjettometere. For eksempel e-Golf sitt. Den vi hadde streika som sagt før den var nådd toppen, mener den var helt nede i 29 kilometer total rekkevidde en periode.  :laugh:

Hvordan var
[/quote]

Ja, det stemmer nok det, vanskelig å holde 80km/t over fjellet, så enig i at det sannsynligvis er årsaken til at jeg «tok inn»

Syns derimot fortsatt forbruket opp til Rysstad (de 12 milene på Rv 9) var merkelig høy. Det baserer jeg på at jeg for et par tre uker siden hadde et snitt på 2,51kWt/mil helt opp til Hovden (850 m.o.h.) med 73km/t i snitt mens jeg fikk 2,43 kWt/mil til Rysstad m 70km/t i dag (samme vei, men 7 mil kortere og kun opp til 250 m.o.h.). Sist hadde jeg passasjerer og bagasje, i dag var det bare meg. Tørr vei begge ganger og rimelig lik temperatur.

Hadde jo rett og slett ventet mye større forskjell en 2,43 kontra 2,51. Har dessverre ikke notert hva jeg lå an til ved passering Rysstad forrige gang.
- Men syns jo dette bekrefter hva mange har vært inne på før, nemlig at startforbruket er veldig høyt og at det tar lang tid å normalisere det. I mitt tilfelle i den grad at det nesten betyr mer enn de siste 500 høydemeterne opp til Hovden🤪

(Som sagt disse 12 milene til Rysstad som overrasket meg. Forbruket videre over Brokke-Suleskard fjellet samt returen ned Sirdalen og videre hjem via Evje, syns jeg hadde et veldig hyggelig forbruk.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Sitat fra: ThomasEL på mandag 01. juni 2020, klokken 13:10
Jeg prøver å ikke henge meg FOR mye opp i beregningen av hva slags kapasitet batteriet mitt har, men for å sitere reven i Hakkebakkeskogen: «Det er ikke så lett...!» Jeg vet at beregningen er unøyaktig all den tid jeg ikke kjører fra 100% og ned til 0%, men likevel: Syns det er påfallende at jeg hver gang havner mellom 61 og 62 kWt. Burde vel da heller variert med noen beregninger OVER forventet kapasitet, og noen ganger UNDER..? Ikke bare under...??!!)
Til trøst får jeg omtrent samme resultat som deg, når jeg beregner batterikapasitet basert på forbruk og kjørte km. Og det har i grunnen vært omtrent samme feilmargin når jeg gjør tilsvarende beregning på e-golf. 64 kWh er tilgjengelig under optimale forhold, når batteriet har riktig temperatur og bms er riktig kalibrert. Når du starter med 10-15 grader i stedet for 25-30 grader på batteriet mister man tilsynelatende litt kapasitet. Jeg merket dette spesielt godt på e-golfen, der jeg gjerne måtte hurtiglade flere ganger på langtur. Kapasiteten ble tilsynelatende bedre etter første runde med hurtiglading.

Når man beregner rekkevidde under langtur med etron 50 tror jeg det er greit å tenke at man kan bruke 50kWh før første lading og at man har er buffer på 10-14 kWh som margin.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Fornøyd med rekordlavt forbruk til meg og e55 å være i pinsen.

Oslo-Verdens ende. Relativt rolig på E18, med max 120ish nedover og bra med medvind. Individual, m eco ac og lufttrykk litt under max. 130ish km og 2,29 kWh/mil, 100->66% ø 65 km/t, 2 t.

Hjemat med stopp i Tønsberg, dermed en ekstra nedkjøling av bilen, vindstille, litt mer rykk og napp og fart, ø 75 km/t 2,48 kWh/mil, 66->25%. 17 minutter kortere tur.

Da regner jeg ut at jeg kom ca 260 km på 75%, hvorav 60 km var 40-70 landevei.
De siste 25% utgjør kanskje ca 80 km til, og jeg kunne fått ut ca 340 km totalt til 0.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Noen som vet hvor mye forbruket øker på etron med to sykler (MTB fulldempere) på taket?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Har ikke datene foran meg, men har kjørt Oslo-Voss-Oslo med to racere på taket av Model S. Gaffelmontert. Det var ikke alt for ille. Tipper du vil bruke 20% ekstra. Men det kommer jo an på farten også. Jeg kommer for øvrig til å ha syklene bak på e-tron. Ellers er det er tidsspørsmål før jeg måker inn i et parkeringshus eller carporten hjemme  med de på taket. :o Har vært SÅ nærme katastrofe før.. dessuten synes jeg det blir for høyt å løfte/motere.

PS! Tar gjerne mot tips til beste stativ bak. Må være plass til fire sykler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kom_så_og_gikk

Jeg er også godt fornøyd med forbruket på min 55 Fast track siste tiden. Jeg har en fast rute jeg pendler en gang i uka, som er 110 km hver vei. Den går over to "fjelloverganger" på ca 200 høydemeter, og ett fjell på 610 MOH. Veldig fornøyd med regenereringen ned dette fjellet.

Har i vinter ligget på alt mellom 27 og 30 kw/t pr 100 km avhengig av vær og ikke minst temperatur.
Men de sist uke fikk jeg 21,9 kw/t med en snittfart på 65 (noe 60-sone, mest 80, men mye svinger). Da var det mellom 12 og 18 grader, tørr vei.
Uka før det 22,0 kw/t pr 100km med en snittfart på 67km/t. Da mellom 9 og 15 grader, tørr vei.

Det syns jeg ikke er så gale mtp topografien. Kjører på 20" Bridgestone.

Også imponert over e-Golfens forbruk for tiden. Det ligger på 12,5-12,6 kw/t pr 100km. Det klarer jeg forresten å nesten doble på vinteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA