Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: tromsø på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:26
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)?

Ingen forskjell, om noe så øker forbruket litt når sommerhjulene kommer på. Har 20-tommer "Dynamikkdesign" felger med Bridgestone Alenza sommer og 20-tommer fem-armede felger med Hakka 3 piggfritt på vinter.

Det laveste forbruket i året ser jeg gjerne hvis det er sen påske og det blir skikkelig varmt de siste dagene før vinterhjulene går av. Lufftrykket øker og den myke gummien blir enda mykere. Har sett dette i en årrekke på e-golf med like 16-tommers felger på sommer og vinter, og også da jeg hadde like 19-tommer Slipstream felger sommer og vinter på Model S.

Snittforbruket går likevel betraktelig ned i sommermånedene, men det har først og fremst med utetemperaturen og gjøre. Lavere luftmotstand og mindre bruk av varmeapparat og batterivarme.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 24. mai 2020, klokken 12:06
JEg har vel slått meg til ro med at din bil Elektro bruker mindre enn min. Dett skyldes sikkert kjørestil og dekkvalg (Hakka vs Conti) mer enn forskjellen i utstyr, vekt og varme i bilen.

Hva er livstids-forbruket så langt? Jeg lå på 2,98 kWh/mil første året, og siden sommerdekken kom på igjen har jeg 2,7 kWh/mil. Mye småkjøring i Oslo og noen langturer på E6 fartsgrense +.

Jeg har dessverre nullet ut trip-telleren flere ganger, men langtidsforbruk nå, de siste 6.000 km. er 2,58 kWh/mil. Dette er stort sett vinterkjøring iom. at jeg ikke har kjørt i jobb og ikke vært på fjellet siden hytteforbudet i begynnelsen av mars. Har kun kjørt turer under 30 km. de siste månedene. Ellers er vel kjøremønsteret omtrent som ditt. Kjører dog ofte RV4 til fjells fra Oslo, men det blir likevel mye banking på E6 nordover og småkjøring i Oslo området.

For det det er verdt, sier min bedre halvdel at jeg kjører aggresivt og ubehagelig. :D Jeg mener jeg kjører jevnt, effektivt og svært trygt, men sjelden under 10% over fartsgrensen på større vei. Pluss ca. 3 km/t misvisning.

27. desember i fjor hadde jeg 2,73 kWh/mil siste 5.500 km.
30. juni i fjor hadde jeg 22,3 kWh/mil siste 800 km.
26. juni i fjor hadde jeg 24,8 kWh/mil siste 1.600 km.

Skal jeg tippe ligger årssnittet mitt på 2,6 kWh/mil. På Model S75D lå det til sammenligning på 2,1 kWh/mil. Litt av forskjellen på våre e-tron kan skyldes takboks, som jeg bruker så lite som mulig. Jeg bruker også ofte AC Eco samt Efficiency på motorvei selv om det siste går litt ut over fjæringskomforten. Det er en del å gå på.. Synes AC Eco gir god varme på ca. 21 grader, men skrur ofte opp temperaturen til de bak en grad eller to og kjører selv ofte med setevarme. Ikke for å spare på strømmen, men fordi det er det jeg liker. På sommeren er det som regel bare nødvendig med full AC ved dugg ol. men det er også lite å spare på Eco virker det som.

Dekktrykk er ganske moderat. Litt vanskelig å ha full kontroll på uten visning i instrumentene (anbefaler å velge dette hvis man kan) men 2,5-2,9 bar tenker jeg. Synes det begynner å gå ut over komfort og kjøreegenskaper når man nærmer seg 3,0 bar. Det sjokkerer meg at noen kjører på langt over dette, men det har utvilsomt mye å si for forbruket.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: elektro på torsdag 28. mai 2020, klokken 10:04
Sitat fra: tromsø på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:26
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)?

Ingen forskjell, om noe så øker forbruket litt når sommerhjulene kommer på. Har 20-tommer "Dynamikkdesign" felger med Bridgestone Alenza sommer og 20-tommer fem-armede felger med Hakka 3 piggfritt på vinter.

Det laveste forbruket i året ser jeg gjerne hvis det er sen påske og det blir skikkelig varmt de siste dagene før vinterhjulene går av. Lufftrykket øker og den myke gummien blir enda mykere. Har sett dette i en årrekke på e-golf med like 16-tommers felger på sommer og vinter, og også da jeg hadde like 19-tommer Slipstream felger sommer og vinter på Model S.

Snittforbruket går likevel betraktelig ned i sommermånedene, men det har først og fremst med utetemperaturen og gjøre. Lavere luftmotstand og mindre bruk av varmeapparat og batterivarme.

Har du registrert om forbruket har gått ned etter at bilen har kjørt 10k + km?

På e-golfen merket jeg en betydelig forbedring i forbruket andre sesongen sammenlignet med da bilen var helt ny. Og det har vært tilfellet med begge e-golfene jeg har hatt. Første året brukte jeg stort sett i overkant av 12kWh/100km på landevei. Nå ligger forbruket mer i området 11-11,3 under samme forhold.

Jeg har foreløpig bare kjørt i underkant av 3000 km med etron, så den er enda ikke innkjørt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

Sitat fra: eivhelle på torsdag 28. mai 2020, klokken 11:13
Har du registrert om forbruket har gått ned etter at bilen har kjørt 10k + km?

På e-golfen merket jeg en betydelig forbedring i forbruket andre sesongen sammenlignet med da bilen var helt ny. Og det har vært tilfellet med begge e-golfene jeg har hatt. Første året brukte jeg stort sett i overkant av 12kWh/100km på landevei. Nå ligger forbruket mer i området 11-11,3 under samme forhold.

Jeg har foreløpig bare kjørt i underkant av 3000 km med etron, så den er enda ikke innkjørt.

Vanskelig å si.. jeg synes den hadde litt høyt forbruk en periode i begynnelsen, men det tilskriver jeg kaldt vårvær og nye sommerhjul. Tror svaret er nei. Jeg vet ikke hvorfor noen opplever at forbruket er høyt. 21-tommerne later til å gi høyt forbruk og står dessverre på endel demobiler. Man skal også huske på at alle utslag av fart, vær/vind blir større når grunnforbruket er større. Og dette er tross alt den tyngste og nest største elbilen på markedet.

Nå har bilen gått 27.000 km og er inne i sitt andre år. Normalt hadde den nok passert 35.000 km, men har hatt et par langturer i inn og utland som måtte kanselleres. Tenker å ta en degraderingstest og noen forbruks/rekkevidde tester i nær fremtid.

(Litt på siden: Er superfornøyd med bilen og har ikke hatt noen feil av betydning. Eneste minus er appen og endel irriterende ting, som at ruteplanleggeren ikke er bedre enda, at jeg ikke kan stille ladegrense fra app, at jeg ikke har trådløs CarPlay, at det er Napster(!) og ikke Spotify i MMI, diverse små bugs og generelt at alt tilsynelatende er låst, sånn at vi som har tidlige biler ikke får forbedringer som _kunne_ vært gjort vha. software. Om dette hadde blitt gjort OTA eller ifbm. service spiller mindre rolle.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hyperstress

Jeg testet forbruk med 3 forskjellige hjul etter hverandre. 1/2t kjøretur på hver.

Med 19 Aero vinter piggfritt som referanse så var forbruket på 19 Aero sommer +5% og med 20" dynamic +8.5%
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tromsø

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 28. mai 2020, klokken 21:28
Jeg testet forbruk med 3 forskjellige hjul etter hverandre. 1/2t kjøretur på hver.

Med 19 Aero vinter piggfritt som referanse så var forbruket på 19 Aero sommer +5% og med 20" dynamic +8.5%

Meget interessant! Men hvordan forklarer man forskjellen mellom  vinter- og sommerdekk på 19" Aero?

Vinterdekk skal jo bruke mykere gummi og da tenker jeg de slites mer og derfor burde få et høyere rullemotstand?!

Hvor tenker jeg galt eller var det grunnet nye sommerdekk og gamle vinterdekk?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Hyperstress

Alle dekk var så og si nye.
Har ikke tenkt så mye på hvorfor, men min erfaring fra tidligere med nokia piggfrie også var at de hadde lavere forbruk enn sommerdekk.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elektro

Sitat fra: tromsø på torsdag 28. mai 2020, klokken 22:09
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 28. mai 2020, klokken 21:28
Jeg testet forbruk med 3 forskjellige hjul etter hverandre. 1/2t kjøretur på hver.

Med 19 Aero vinter piggfritt som referanse så var forbruket på 19 Aero sommer +5% og med 20" dynamic +8.5%

Meget interessant! Men hvordan forklarer man forskjellen mellom  vinter- og sommerdekk på 19" Aero?

Vinterdekk skal jo bruke mykere gummi og da tenker jeg de slites mer og derfor burde få et høyere rullemotstand?!

Hvor tenker jeg galt eller var det grunnet nye sommerdekk og gamle vinterdekk?

Jeg er ikke overrasket, men morsom observasjon. Merk også at det er relativt liten forskjell på 19 og 20 tommer, som har samme bredde.

Årsaken til at vinterhjul gir lavere forbruk er nok at asfalten, og spesielt den norske, ikke er helt glatt. Da vil den mykere gummien i større grad «sluke» disse små ujevnhetene, i stedet for å møte hver enkelt av dem som en «vegg». I sykkelsporten, hvor hver Watt virkelig teller, er trenden av samme årsak lavere- og lavere dekktrykk. Smoother is faster, er marketingfolka sin ganske gode forenkling.

Tilbake til bil; Her tror jeg høyere lufttrykk alltid gir lavere forbruk. Det hadde vært gøy å teste samme felg/dekk under like forhold, med forskjellig lufttrykk. F.eks. 2,3 bar vs. 2,8 bar vs. 3,3. Hvor stor er forskjellen og hvor går grensen for hvor høyt lufttrykk man skal bruke? Ser at produsentenes anbefaling varierer veldig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Når det gjelder sammenligning vinter vs sommerdekk gjøres det ofte når temperaturen favoriserer vinterdekkene. Sommerdekk har ikke optimal temperatur. De ruller vesentlig lettere om sommeren. En diesel 3 serie vi hadde reduserte forbruket med nesten 20% på landeveiskjøring fra tidlig vår til midtsommers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

@elektro
Intressant teori, og sammenligning med sykkelsport. Kanskje stemmer. Man burde vel egentlig ta en prat med en dekksprodusent å høre hva de gjør for å få så lavt rullemotstand som mulig.

Støtter også testen med forskjellig lufttrykk, vil gjerne vite resultatet! Og hva er maks på etron?

@turfsurf
Hvis det er korrekt så bør jo vi i nord Norge kjøre på piggfrie vinterdekk hele året! Gjennomsnittstemperaturen på sommeren i Tromsø er jo aldri over 10 grader. Komfortabelt å slippe skifte dekk også :).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: tromsø på søndag 31. mai 2020, klokken 10:07
Hvis det er korrekt så bør jo vi i nord Norge kjøre på piggfrie vinterdekk hele året! Gjennomsnittstemperaturen på sommeren i Tromsø er jo aldri over 10 grader.
Mellomeuropeiske vinterdekk eller såkalte helårsdekk hadde sikkert ikke vært så dumt
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hyperstress

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. mai 2020, klokken 09:48
Når det gjelder sammenligning vinter vs sommerdekk gjøres det ofte når temperaturen favoriserer vinterdekkene. Sommerdekk har ikke optimal temperatur. De ruller vesentlig lettere om sommeren. En diesel 3 serie vi hadde reduserte forbruket med nesten 20% på landeveiskjøring fra tidlig vår til midtsommers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mesteparten av den reduksjonen er nok pga lavere luftmotstand ved høyere temperatur.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eivhelle

Sitat fra: Hyperstress på søndag 31. mai 2020, klokken 14:53
Sitat fra: turfsurf på søndag 31. mai 2020, klokken 09:48
Når det gjelder sammenligning vinter vs sommerdekk gjøres det ofte når temperaturen favoriserer vinterdekkene. Sommerdekk har ikke optimal temperatur. De ruller vesentlig lettere om sommeren. En diesel 3 serie vi hadde reduserte forbruket med nesten 20% på landeveiskjøring fra tidlig vår til midtsommers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mesteparten av den reduksjonen er nok pga lavere luftmotstand ved høyere temperatur.
Og litt høyere lufttrykk på grunn av varmere dekk.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: Hyperstress på søndag 31. mai 2020, klokken 14:53
Mesteparten av den reduksjonen er nok pga lavere luftmotstand ved høyere temperatur.
I hastigheter rundt 70 og med en såpass aerodynamisk bil som 3 serie tviler jeg på at endring av luftmotstand bidrar så mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Skal kjøre Rv9 Setesdalen og den nybrøyta fjellveien Brokke-Suleskard i morgen. 18,2 mil, stigning fra 50 m.o.h ved start, via 1050 m.o.h på det høyeste, og ankomst BKK-laderen på Sinnes 560 m.o.h.

Etter mine beregninger bør det holde greit å starte med 90% SOC. Er jo 1 mil kortere enn turen vi hadde til Hovden for et par uker siden. Da brukte vi 78%. Skal riktignok 200m høyere på høyeste punkt nå, men til gjengjeld er destinasjonen ca 300 m lavere på denne turen.

Grubler på om jeg skal sette lademålet på 90 eller 100% i natt. Kjenner det nesten gjør fysisk vondt å velge 100% 🤪🤪  Men siden det bare er 50kW DC-lader på Sinnes, så vil jeg spare litt ladetid på å ikke komme frem dit med for lav SOC....

Valgets kval...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA