Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

PF

#1110
Sitat fra: JorEl på mandag 25. mai 2020, klokken 12:06
Legger merke til at man på Audi sine sider er så flinke til og regne på hvor langt man kan kjøre...man beregner tom vindhastigheter fra forskjellige retninger, som på en seilbåt ;)

Livet er herlig i en fin avansert elbil der lading er nesten gratis, og av og til helt gratis. Ladingen går nesten for fort, og alle nye finesser og løsninger man får gratis over internett, sukrer pillen. Mattematikk kunskapene trenger heller ikke være på topp for å kjøre langt.

Men jeg vil si at Audi har klart og lage en flott, pen bil. Den store grillen hadde dog ikke vært nødvendig.


ThomasEL

Sitat fra: JorEl på mandag 25. mai 2020, klokken 12:06
Legger merke til at man på Audi sine sider er så flinke til og regne på hvor langt man kan kjøre...man beregner tom vindhastigheter fra forskjellige retninger, som på en seilbåt ;)

Livet er herlig i en fin avansert elbil der lading er nesten gratis, og av og til helt gratis. Ladingen går nesten for fort, og alle nye finesser og løsninger man får gratis over internett, sukrer pillen. Mattematikk kunskapene trenger heller ikke være på topp for å kjøre langt.

Men jeg vil si at Audi har klart og lage en flott, pen bil. Den store grillen hadde dog ikke vært nødvendig.

De aller aller fleste som har kjøpt seg e-tron her i landet kjører i vei uten å bry seg katten om verken vindhastighet, matematiske beregninger eller noe av det du nevner... Så det er slett ikke det at man MÅ...!

Men majoriteten av oss som gidder å bruke tid på et forum har jo interesse for dette langt utover gjennomsnittet og utover det som behøves for å kunne kjøre både langt og komfortabelt. Derfor kan det jo se ut som "alle" er opptatt av slike ting.

Og for sånne som meg, som tidligere har kjørt kortrekkevidde elbil og vært vant til å sitte med Leaf Spy og regne på restrekkevidde under 0% osv osv, så ligger det vel fortsatt litt i blodet ;-)

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

pst

Sitat fra: JorEl på mandag 25. mai 2020, klokken 12:06
Den store grillen hadde dog ikke vært nødvendig.

Grillen kommer godt med når man skal få vekk sinkene i venstrefila :)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

JorEl

Sitat fra: pst på mandag 25. mai 2020, klokken 13:59
Sitat fra: JorEl på mandag 25. mai 2020, klokken 12:06
Den store grillen hadde dog ikke vært nødvendig.

Grillen kommer godt med når man skal få vekk sinkene i venstrefila :)
Audien er veldig pen bakfra, rett og slett tøff. Så om man kjører forbi, så får man jo vist seg fra sin beste side. ;D
Audi har vel egenlig gjort jobben sin de, som har fått flere alternativer ut på veien. Topper vel tom "hit-listene" for tiden. Håper konkurrentene overlever når Y-bølgen kommer.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Auto


Langtur med e-tron 50. Fra Stavanger-området til Helgeroa. Totalt 440,5 km. Snittforbruk 22,2 kwh/100km. Snitthastighet 60 km/h. Mye kø de første milene samt en del omkjøringer. Tørre veier. Utetemperatur fra 8-20 grader.

SOC start Sandnes:98%

SOC ankomst Ionity Sira: 60%
Distanse fra Sandnes til Sira: 114,8km
Ladet på Sira fra 60% til 99%

SOC ankomst Ionity Kjerlingland: 45%
Distanse fra Sira til Kjerlingland: 157,5km
Ladet på Kjerlingland til 99%

SOC ankomst Helgeroa: 34%
Distanse fra Kjerlingland til Helgeroa: 168,2km

2 personer i bilen med bagasje. Hjemveien ble noe kortere da vi slapp noen omkjøringer. Totalt 426,1km. Snittforbruk ble da 23,8 kwh/100km. Snitthastighet 68 km/h.
Våt vei første 10 mil, ellers tørt. Utetemperatur fra 10-16 grader.Noen omkjøringer.

SOC start Helgeroa: 95%

SOC ankomst Ionity Kjerlingland: 28%
Distanse fra Helgeroa til Kjerlingland: 168,0km
Ladet på Kjerlingland til 93%

SOC ankomst Sira: 36%
Distanse fra Kjerlingland til Sira: 157,2km
Ladet på Sira til 89%

SOC ankomst Sandnes: 50%
Distanse fra Sira til Sandnes: 100,9km

Ingen ladekø. Flesteparten av ladere ledige. På turen til Helgeroa startet det med 87kw ladehastighet på Sira, og 104kw på Kjerlingland.
Softis pause på Sira, og burger pause på Kjerlingland mens bilen ladet. Ble da ladet mer enn behov. No stress!
Temperatur i bil: 22 grader. Kjøreprogram: efficiency. 20" felger.To ladestopp begge veier. Holdt fartsgrenser + 5%.


ThomasEL

Bra og detaljert rapport :+1: :+1:

Ser du faktisk kunne klart deg med kun å lade på Kjerlingland på vei østover. I den grad det hadde vært et poeng. Da hadde du ankommet Kjerlingland med omlag 5%

(Men i praksis har man jo ofte behov for de stoppene uansett, ikke bare fordi det må lades...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Sitat fra: Auto på mandag 25. mai 2020, klokken 20:25


Ladet på Kjerlingland til 99%

SOC ankomst Helgeroa: 34%
Distanse fra Kjerlingland til Helgeroa: 168,2km
Takk for detaljert rapport! Ser forbruket økte mye på siste strekket, som vel har et godt stykke med 4-feltsvei. Har du forbrukstall og snittfart for den etappen isolert?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Auto

Har info for Helgeroa - Kjerlingland: Snittfart 79,3 km/h. Forbruk 24,9 kwh/100km.

tromsø

Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)?

Her i Tromsø har jeg kjørt på sommerdekk i en uke men opplever kun et marginalt minkende forbruk (sammenlignet ved kjøring på tørr vei og temperaturer mellom 3-10 grader).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kølis

Sitat fra: tromsø på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:26
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)? Her i Tromsø har jeg kjørt på sommerdekk i en uke men opplever kun et marginalt minkende forbruk.
Ingen forskjell!


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

tromsø

Sitat fra: Kølis på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:27
Sitat fra: tromsø på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:26
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)? Her i Tromsø har jeg kjørt på sommerdekk i en uke men opplever kun et marginalt minkende forbruk.
Ingen forskjell!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Interessant, hvorfor får vi ikke større forskjell?

Min gamle Leaf hadde klart bedre rekkevidde på sommerdekk..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kølis

Sitat fra: tromsø på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:29
Sitat fra: Kølis på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:27
Sitat fra: tromsø på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:26
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)? Her i Tromsø har jeg kjørt på sommerdekk i en uke men opplever kun et marginalt minkende forbruk.
Ingen forskjell!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Interessant, hvorfor får vi ikke større forskjell?

Min gamle Leaf hadde klart bedre rekkevidde på sommerdekk..
Vi kjører på std dekk. Ikke noe «ECO».


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:26
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)?

Her i Tromsø har jeg kjørt på sommerdekk i en uke men opplever kun et marginalt minkende forbruk (sammenlignet ved kjøring på tørr vei og temperaturer mellom 3-10 grader).

Jeg tror ikke du kan vente deg noe mindre forbruk grunnet dekkskift. Det er vel nesten mer normalt å få ØKT forbruk med sommerdekk sammenliknet med piggfrie vinterdekk..? Det er i alle fall slik jeg har forstått det...

(Så er det jo andre faktorer som høyere temperatur og oftere tørr vei som gir lavere sommerforbruk)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Det er så utrolig mange variabler som er vanskelig å kvantifisere, så som gummiens mykhet, dekktrykket, dekkets bredde og profil, felgdiameter, temperatur, føre osv.

Generelt er det vel sånn at gitt samme dimensjoner på dekkene er det liten eller ingen forskjell på forbruket dersom forholdene ellers er sammenlignbare. Dog ville jeg gjettet på at sommerdekk har noe lavere rullemotstand enn vinterdekk under like temperaturforhold pga. gummiens mykhet. Men jeg er legmann...
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

tromsø

Sitat fra: storeulv på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:38
Det er så utrolig mange variabler som er vanskelig å kvantifisere, så som gummiens mykhet, dekktrykket, dekkets bredde og profil, felgdiameter, temperatur, føre osv.

Generelt er det vel sånn at gitt samme dimensjoner på dekkene er det liten eller ingen forskjell på forbruket dersom forholdene ellers er sammenlignbare. Dog ville jeg gjettet på at sommerdekk har noe lavere rullemotstand enn vinterdekk under like temperaturforhold pga. gummiens mykhet. Men jeg er legmann...

Enig med deg og ThomasEL.
Jeg sammenligner ved samme temperaturer og på samme tørre vei og samme dimensjoner på dekk og samme trykk. Hvis man da kun ser på rullemotstand så må vel et piggdekk ha klart høyere rullemotstand enn et sommerdekk?? (jeg hadde pigg)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA