Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

ThomasEL

Et par erfaringer og tanker/spørsmål om ABRP ("a better route planner")

Sammenliknet med de faktiske tall fra turen min opp Setesdalen (194km) forrige helg, så stemmer ABRP veldig godt når det gjelder antall prosent av batteriet brukt på turen. Men gjennomsnittsforbruket stipuleres lavere i ABRP enn det forbruket bilen faktisk viste... Det har delvis med at jeg har satt "degradering" i ABRP på 5% (noe som forhåpentligvis foreløpig er litt høyt siden bilen er helt ny), men det forklarer ikke alt.

Basert på følgende tall tror jeg derfor ABRP tar utgangspunkt i 61,4kWt tilgjengelig nettokapasitet FØR degradering:

Min bil sier:
- Gjennomsnittsforbruk: 2,51kWt/mil
- Distanse: 19,26 mil
- Antall prosentpoeng brukt: 78

Hvis jeg legger inn kun 1% degradering, så sier ABRP:
- Gjennomsnittsforbruk: 2,42kWt
- Distanse: 19,4 mil
- Antall prosentpoeng brukt: 78

(Bilen har riktignok målt ørelite kortere avstand kjørt enn ABRP sier, men det er heller ikke nok til å forklare forskjellen)

Selv når jeg legger inn kun 1% degradering i ABRP, så stipulerer den samme antall prosentpoeng brukt som jeg hadde i virkeligheten med et lavere forbruk enn jeg hadde. Og mindre enn 1% degradering tviler jeg sterkt på at jeg har...

Beregnet tilgjengelig nykapasitet uten degradering ut fra ABRP sine tall blir da:
2,43kWt/mil * 19,5 mil / (0,78 * 0,99) = 61,36kWt nettokapasitet

Så langt jeg kan se tar altså ABRP utgangspunkt i omlag 61,4kWt nettokapasitet FØR degradering.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Det er jo litt interessant, men det spiller vel egentlig ikke så stor rolle, så lenge den treffer med prosenten. :-) Min erfaring er i alle fall at referanseforbruk på 240 Wh/km. ved 110 km/t stemmer ganske bra på e-tron 55 året rundt på 20-tommere, så lenge man er nøye med å taste inn alle andre parametere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Er noen som har brukt range mode under en lenger strekke med etron? Erfaringer, forskjell i forbruk?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Googlet om dette med "range mode" men finner ingen gode sammenligninger kun denne forklaringen fra en artikkel:

"Range mode gir deg maksimal rekkevidde, ved å slå av lading av mobilen, klima av, og en fartsbegrensning på 90 som kan overstyres ved at gasspedalen trykkes ned til kick-down knappen under gasspedalen, men da får man også ganske heftig akselerasjon. Kan jo være fint om man bruker range mode og må foreta en forbikjøring."

Så dette kan man jo enkelt gjøre manuelt. Alle som har kjørt elbil noen år vet at man får økt rekkevidde ved å slå av klima og redusere farten...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Counterpointer

Sitat fra: tromsø på onsdag 20. mai 2020, klokken 13:00
"Range mode gir deg maksimal rekkevidde, ved å slå av lading av mobilen, ........
Lurer på hvor mye ekstra rekkevidde en får ved å kutte mobilladere i bilen, det er snakk om mAh. Snakker vi om noen titalls meter?

Maxwell_400

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 20. mai 2020, klokken 13:18
Sitat fra: tromsø på onsdag 20. mai 2020, klokken 13:00
"Range mode gir deg maksimal rekkevidde, ved å slå av lading av mobilen, ........
Lurer på hvor mye ekstra rekkevidde en får ved å kutte mobilladere i bilen, det er snakk om mAh. Snakker vi om noen titalls meter?
Ja, 25kWh/100km gir 4m/Wh. En mobil som krever 5Wh gir da 20 meter tapt rekkevidde.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvis Prøyvis

Har i dag vært ute på første langtur med E50AB'en vår.

Nedenes (Arendal) - Tinnoset.
Turen startet med å hente 2 avleggere i barnehagen (2 stopp da kohortene de er i er på ulike steder). Underveis var det omkjøring via Søndeled på gamle E18 og 2 stopp hver på ca 30 min med klimaanlegget på 21grd for å spise lunsj og for å handle.
Jeg glemte å sjekke tripptelleren, men det er litt i overkant av 23 mil og snaue 200 høydemeter. Jeg startet med 98% på batteriet og hadde 16% ved ankomst. Forbruket var ca 22kWh/100km. Det synes jeg er brukbart, spesielt med tanke på at vi var 2 voksne, 2 barn og en god del bagasje.
Det var forøvrig ca 15-18grd, lite vind, tørr veibane og en god miks av alt fra 30 til 110 soner.

Er veldig fornøyd med bilen, men er ikke fullt så glad i den automatiske cruisekontroll når jeg sitter med tennene brettet rundt rattet fordi bilen plutselig, helt uten forvarsel, bestemmer seg for at fartsgrensen går fra 110 til 60
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Trond.m

Det viktigste er at du er fornøyd med bil og rekkevidde.
Alle skiltlesere feiler en gang i blant. Det kan også være at bilen leser et skilt ved en avkjøring eller en vei som går inntil din vei. Eller den bruker data fra en kartdatabase som er utdatert. Jeg ville derfor ikke tatt sjansen på at bilen automatisk endrer innstilt fartsgrense, så vil anbefale at du slår av koblingen.

Øyvis Prøyvis

Hmmm, det som var rart var at det ikke var noen skilt der det skjedde. Erfarer det samme av og til i lavere fartsgrenser også, men da oppleves det ikke like brutalt.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

ThomasEL

Som TM er inne på, automatisk justering av fartsgrense kan lett slås av.

Du kan evt velge den innstillingen som gjør at den aksepterer noe avvik. Da vil ikke bilen ha sånn hastverk med å bråendre hastigheten👍

Forøvrig lurer jeg på om det heller kan ha vært nødbremsen som slo inn hos deg..? Altså at kamera/radar trodde de så en hindring?
- Det høres nemlig rimelig usannsynlig ut at cruise controllen i seg selv skulle bremse så hardt at du nærmest fikk «tenna i rattet»....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Den bruker antagelig et "hemmelig" kart over veien, med fartsgrensen, kurver, kryss etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Hvis du får "tenna i rattet" er det nødbremsen som slår til, har opplevd det et par ganger. Uriktig nedbremsing av ACC for noen rundkjøringer som ikke eksisterer eller avkjøringer du ikke skal ta, er behagelig bremsing.

ThomasEL

EDIT: Det var mellom 130km/t og 160km/t han ikke opplevde noe vesentlig forbruksøkning. Se videoen fra ca 28:15

En interessant test med e-tron 50 på Autobahn i Tyskland:

https://www.youtube.com/watch?v=sKbI0uxlfGo&t=1436s

Konklusjonen til denne testføreren er at e-tron 50 går ca 20-22 mil med snitthastighet på 150km/t
Han mener også at 150km/t er den optimale farten med e-tron 50 hvis målet er å komme frem fortest mulig, inkludert de påkrevde ladepauser. Han målte heller ingen veldig forbruksøkning ved å øke farten fra 130km/t - 160km/t

Nå er jeg ikke 100% stødig i tysk, men så langt jeg kunne tolke videoen, så viste han også at e-tron 50 slo Hyundai Kona på 800km strekningen når farten ble såpass høy (i motsetning til Bjørn Nylands 1000km test der Kona slo e-tron 50, men da med en lavere snittfart).

(Jeg tar forbehold om at jeg kan ha misforstått noe grunnet språk, men dette er i alle fall slik jeg forsto resultatet av denne testen.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hyperstress

Hvis han fikk ca likt forbrukstall i 110 og 150 så stoler jeg ikke særlig mye på den testen!
Og 20-22 mil med snitt på 150 høres heller ikke så oppnåelig ut.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mroek

Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. mai 2020, klokken 10:26
Hvis han fikk ca likt forbrukstall i 110 og 150 så stoler jeg ikke særlig mye på den testen!

Nå har jeg ikke sett videoen, men det er grunnleggende fysikk at forbruket er nødt til å øke (og det må øke mye) når man øker farten fra 110 til 150. Husk at luftmotstanden øker med kvadratet av farten, og på flat vei er luftmotstanden den klart viktigste faktoren for forbruk (dernest rullemotstand).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA