Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: Orbit på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:48
https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/Autostrom-Tarif#preismodell

Har satt opp konto hos dem, ingen problemer med det. De samler opp en måneds lading, sender faktura, og trekker fra konto to uker etterpå (som koster 20 kr ekstra i min bank siden det er et Euro-trekk). De har god dekning nedover i Europa, så også greit på reise. Det følger med gratis RFID-kort som kommer i posten, og så kan en evt kjøpe ekstra RFID-brikke for nøkkelknippe dersom en vil ha det i tillegg.

(Ser at prisene på nettsiden ikke stemmer helt med hva app'en sier, men de satte prisene netopp litt opp til €0.40/kWh)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Hvis man vil minimere gebyr til utlandet så oppretter man konto i tysk nettbank for eksempel N26 (man får da kostnadsfritt debit Mastercard).

Man setter så inn penger på konto med hjelp av for eksempel TransferWise.

TransferWise har konti i flere land og man betaler i NOK + et lite gebyr til norsk bankkonto og så overfører de fra sin tyske konto til den tyske nettbanken.

Sist sommer sparte jeg en del ved at jeg brukte det tyske minibank kortet da jeg handlet i Tyskland. Gebyrfritt i Euro sonen. 😉

Satte nemlig inn penger i god tid før ferien da kursen var gunstig. 😁
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Auto

Sitat fra: elektro på torsdag 27. februar 2020, klokken 18:10
Sitat fra: Auto på onsdag 26. februar 2020, klokken 16:53
En litt annen type forbruksrapport for e-tron 50:

Bykjøring med litt innslag av landevei og motorvei. Totalt kjørt 500km i Stavanger området. Snittbruk for hver kjøretur rundt 33,2 kwh/100km.
Hver kjøretur har vært rundt 2-5 mil. Alltid vind og regnvær (dessverre!). Utetemperaturer ligget på 5 til 8 grader.
Alltid startet med kaldt batteri, og kjørt med manuell regenerering. Klima på 22 grader. 20 toms felger med piggfrie Pirelli vinterdekk.
Hatt bilen i comfort eller dynamic modus, og kjørt som om bilen var en bensinbil. Vil si ingen fokus på å spare strøm.

Basert på min korte erfaring betyr dette at e-tron 50 i dette været gir meg en rekkevidde på 20-21 mil til korte "bykjøringsturer" når hjemmelader til 80%.

Litt interessant, jeg nesten finner ingen enkeltturer over 30,0 kWh/100 km i egen logg, med unntak av de aller korteste, under 10 km. De aller fleste turer ligger mellom 22,0-28,0 Det er mest småkjøring i Oslo området til daglig, under 3 mil. Noen lengre turer i helgene, men har vært lite etter nyttår. Står parkert utendørs om natten, så batteriet er stort sett rimelig kaldt. Kjører ikke sakte, heller nokså aktivt. 20 tommer Hakka 3.

Gjennomsnitt siste 2900 km: 25,7 kWh/100 km. (58,01 t, Ø 50 km/t)

Gjennomsnitt nå er 32,4kwh/100 km for første 653km. Ikke hatt så mange turene under 30, men har vært mye vind og regn i det siste samt har vel gått litt mer enn normalt når en tester ut bilen. Ikke den viktigste informasjonen, men greit å vite hva en kan forholde seg til i det daglige med en e-50 på denne kanten av landet! Har jo nok strøm i veggen så er jo ikke et problem! Ble litt nysgjerring når jeg så dine referansetall @Elektro, og tok meg en litt lengre kjøretur i kveld. Oppholdsvær, ingen vind og delvis tørr asfalt. Start SOC 79%. Slutt SOC48%. Forbruket endte da på 25,5 kwh/100km på en 73 km tur.Snittfart 59km/h. Utetemp rundt 1-2 grader. Beste resultatet hittil!
Skal ikke informere mye om dette fremover, men for meg var det kjekt å vite hva en kan forvente av forbruk på kortere turer/daglig bruk med en e-50.

elektro

Sitat fra: Auto på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:25
Sitat fra: elektro på torsdag 27. februar 2020, klokken 18:10
Sitat fra: Auto på onsdag 26. februar 2020, klokken 16:53
En litt annen type forbruksrapport for e-tron 50:

Bykjøring med litt innslag av landevei og motorvei. Totalt kjørt 500km i Stavanger området. Snittbruk for hver kjøretur rundt 33,2 kwh/100km.
Hver kjøretur har vært rundt 2-5 mil. Alltid vind og regnvær (dessverre!). Utetemperaturer ligget på 5 til 8 grader.
Alltid startet med kaldt batteri, og kjørt med manuell regenerering. Klima på 22 grader. 20 toms felger med piggfrie Pirelli vinterdekk.
Hatt bilen i comfort eller dynamic modus, og kjørt som om bilen var en bensinbil. Vil si ingen fokus på å spare strøm.

Basert på min korte erfaring betyr dette at e-tron 50 i dette været gir meg en rekkevidde på 20-21 mil til korte "bykjøringsturer" når hjemmelader til 80%.

Litt interessant, jeg nesten finner ingen enkeltturer over 30,0 kWh/100 km i egen logg, med unntak av de aller korteste, under 10 km. De aller fleste turer ligger mellom 22,0-28,0 Det er mest småkjøring i Oslo området til daglig, under 3 mil. Noen lengre turer i helgene, men har vært lite etter nyttår. Står parkert utendørs om natten, så batteriet er stort sett rimelig kaldt. Kjører ikke sakte, heller nokså aktivt. 20 tommer Hakka 3.

Gjennomsnitt siste 2900 km: 25,7 kWh/100 km. (58,01 t, Ø 50 km/t)

Gjennomsnitt nå er 32,4kwh/100 km for første 653km. Ikke hatt så mange turene under 30, men har vært mye vind og regn i det siste samt har vel gått litt mer enn normalt når en tester ut bilen. Ikke den viktigste informasjonen, men greit å vite hva en kan forholde seg til i det daglige med en e-50 på denne kanten av landet! Har jo nok strøm i veggen så er jo ikke et problem! Ble litt nysgjerring når jeg så dine referansetall @Elektro, og tok meg en litt lengre kjøretur i kveld. Oppholdsvær, ingen vind og delvis tørr asfalt. Start SOC 79%. Slutt SOC48%. Forbruket endte da på 25,5 kwh/100km på en 73 km tur.Snittfart 59km/h. Utetemp rundt 1-2 grader. Beste resultatet hittil!
Skal ikke informere mye om dette fremover, men for meg var det kjekt å vite hva en kan forvente av forbruk på kortere turer/daglig bruk med en e-50.

Høres mer normalt ut. Selv om jeg vet at vi østlendinger ikke vet hva dårlig vær er..  ;) Under Kjøredata -> Statistikk i mobilappen, hvis du velger Visning Korttidsminne. Er det noen veldig høye topper helt i begynnelsen, fra da bilen var ny?

Jeg husker jeg kunne se at bilen hadde stått på i veldig mange timer, antakelig i forbindelse med noe softwareoppdatering eller lignende hos forhandler/importør, og hadde et veldig høyt forbruk uten den hadde beveget seg mange meter. Det ble også en del timer i carporten hjemme de første dagene, med bilen på, som gjorde ganske store utslag på snittforbruket. Du kan slette disse oppføringene i appen, men det endrer vel ikke noe i bilen? Eller gjør det det?

Jeg har uansett resatt langtidsforbruk i bilen mange ganger, men hvis man ønsker å beholde dette, er vel eneste måten å kun bruke korttidsforbruk. Da har man vel bare én tripteller, selv om bilen naturligvis har en kilometerteller som ikke kan resettes.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Auto

Takk for oppklarende informasjon! Har jo vært litt i bilen, med bilen på, for å teste ut og lære. Ante ikke dette ble inkludert i forbruket på kjørte kilometer! Har nullstilt i appen (ikke noe informasjon jeg trenger å ta vare på). Endringer utført i appen så ikke ut til å endre noe i minnet på bilen, men kanskje det er noe forsinkelse i oppdateringer. Så ellers at en nå kunne eksportere kjøredata som csv fil fra appen. Grei funksjon. Sendte rett fra appen på epost til meg selv, og det virket! Takk igjen for hjelp @Elektro! Nå blir det vertfall korrekte målinger fremover!

oyvindbj

Sitat fra: Auto på fredag 28. februar 2020, klokken 00:56
Takk for oppklarende informasjon! Har jo vært litt i bilen, med bilen på, for å teste ut og lære. Ante ikke dette ble inkludert i forbruket på kjørte kilometer! Har nullstilt i appen (ikke noe informasjon jeg trenger å ta vare på). Endringer utført i appen så ikke ut til å endre noe i minnet på bilen, men kanskje det er noe forsinkelse i oppdateringer. Så ellers at en nå kunne eksportere kjøredata som csv fil fra appen. Grei funksjon. Sendte rett fra appen på epost til meg selv, og det virket! Takk igjen for hjelp @Elektro! Nå blir det vertfall korrekte målinger fremover!

Hvor fant du csv export i appen? :)



Auto

Statistikk --> Kjøredata. Der er det en "del" knapp. App versjon 3.16.0

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kåre Knatten

Bortsett fra det, forsvant alle historiske kjøredata ved oppdatering til 3.16

Hyperstress

Første "langtur" som ikke var så lang. Moss til Svinesund og tilbake med e-tron 50. 110km/t på CC. Men snitt på 86. Forbruk totalt 30,6. 19" og efficiency.0,2 bar over anbefalt.  21gr i cupe. 6 gr ute.  kjørte veldig pent ift hva jeg pleier. Riktignok drittvær med mye regn og vind, men synes forbruket var godt over det jeg hadde forventet.. :/
Spent på hva forskjellen på tørr asfalt..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elektro

Sitat fra: Hyperstress på søndag 08. mars 2020, klokken 23:07
Første "langtur" som ikke var så lang. Moss til Svinesund og tilbake med e-tron 50. 110km/t på CC. Men snitt på 86. Forbruk totalt 30,6. 19" og efficiency.0,2 bar over anbefalt.  21gr i cupe. 6 gr ute.  kjørte veldig pent ift hva jeg pleier. Riktignok drittvær med mye regn og vind, men synes forbruket var godt over det jeg hadde forventet.. :/
Spent på hva forskjellen på tørr asfalt..

Ja, det var høyt. Nå var det fort 10 m/s sønnavind i dag, Windy sier 18 m/s i kastene kl. 15. På strekningen Moss-Svinesund får du den da egentlig fra siden begge veier også, pluss regn.. Det nærmer seg worst case scenario.

Postet dette tidligere, men jeg kjørte tur/retur Kløfta-Espa for et par uker siden, det var -7 til -5 grader, tørt og litt vind. 2019 modell e-tron 55 med 20 tommer og Hakka 3 med ca. 2,8 bar. ACC på 113 km/t og snitt 106 km/t gav forbruk på 27,6 kW/100 km. Jeg synes det var litt høyt.

Vel tilbake i Oslo etter å ha ladet litt var snittfarten 98 km/t og forbruket på 26,5 kWh/100 km. Normalt kjører jeg litt hardere, men ser sjeldent 30-tallet selv nå på vinteren.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: Orbit på fredag 28. februar 2020, klokken 17:08
..... men ikke på iOS+app.
Nå er det CSV-eksport også i iOS-app (fra versjon 3.17.0)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eivhelle

Nå har jeg hatt bilen i litt over tre uker og har så vidt fått startet å teste den litt.

For et par måneder siden hadde vi en diskusjon i denne tråden om i hvilken grad bilen klarer å regenerere energi når man kjører over høyder. I den forbindelse ble jeg utfordret til å teste strekningen Lier til Holmen på E18 for å bevise at energien man forbruker opp Lierbakken blir kompensert av nedoverbakken på andre siden ned til samme høyde over havet. Jeg fikk testet dette i går under ganske optimale værforhold. Rundt 10 grader, sol og relativt vindstille. Kjørte med 19" Nokia piggfrie vinterdekk med rundt 2.8 bar trykk.

Startet med kald bil i Horten og kjørte deretter 56 km, derav 45 km på motorvei i 100/110 sone. Forbruket da jeg passerte Kjellstad (Lier) var på 23.1 kWh/100 km med snitthastighet på 82 km/t. Ved passering Holmen, etter 74 km var snittforbruket 22.7 kWh/100 km og snitthastigheten var da 85 km/t. Kan bemerke at den litt lave snitthastigheten skyldes at bilen ble stående noen minutter stille før turen startet. Kjørte stort sett med cruise kontroll på 100-110 det meste av strekningen.

Erfaringen var at snittforbruket falt jevnt under hele turen, noe som sikkert var utslagsgivende for at snittforbruket faktisk gikk ned etter å kjørt over Liertoppen. Men jeg drister meg uansett til å konkludere med at kjøring over høyder har lite å si for totalforbruket så lenge man starter og stopper turen på samme høyde.

Jeg avsluttet for øvrig turen med å kjøre fra Sandvika over Sollihøyda og tilbake til Lier via Skaret. Fasit for hele turen da jeg var tilbake i Horten ble : 183 km med snitthastighet på 76 km/t og et forbruk på 21.2 kWh/100 km.

Konklusjonen før sommersesongen er derfor at man trygt kan regne med å klare rundt 300 km rekkevidde på sommerføre når en kjører en grei miks av motorvei og landevei.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Sitat fra: eivhelle på lørdag 21. mars 2020, klokken 00:19
Nå har jeg hatt bilen i litt over tre uker og har så vidt fått startet å teste den litt.

For et par måneder siden hadde vi en diskusjon i denne tråden om i hvilken grad bilen klarer å regenerere energi når man kjører over høyder. I den forbindelse ble jeg utfordret til å teste strekningen Lier til Holmen på E18 for å bevise at energien man forbruker opp Lierbakken blir kompensert av nedoverbakken på andre siden ned til samme høyde over havet. Jeg fikk testet dette i går under ganske optimale værforhold. Rundt 10 grader, sol og relativt vindstille. Kjørte med 19" Nokia piggfrie vinterdekk med rundt 2.8 bar trykk.

Startet med kald bil i Horten og kjørte deretter 56 km, derav 45 km på motorvei i 100/110 sone. Forbruket da jeg passerte Kjellstad (Lier) var på 23.1 kWh/100 km med snitthastighet på 82 km/t. Ved passering Holmen, etter 74 km var snittforbruket 22.7 kWh/100 km og snitthastigheten var da 85 km/t. Kan bemerke at den litt lave snitthastigheten skyldes at bilen ble stående noen minutter stille før turen startet. Kjørte stort sett med cruise kontroll på 100-110 det meste av strekningen.

Erfaringen var at snittforbruket falt jevnt under hele turen, noe som sikkert var utslagsgivende for at snittforbruket faktisk gikk ned etter å kjørt over Liertoppen. Men jeg drister meg uansett til å konkludere med at kjøring over høyder har lite å si for totalforbruket så lenge man starter og stopper turen på samme høyde.

Jeg avsluttet for øvrig turen med å kjøre fra Sandvika over Sollihøyda og tilbake til Lier via Skaret. Fasit for hele turen da jeg var tilbake i Horten ble : 183 km med snitthastighet på 76 km/t og et forbruk på 21.2 kWh/100 km.

Konklusjonen før sommersesongen er derfor at man trygt kan regne med å klare rundt 300 km rekkevidde på sommerføre når en kjører en grei miks av motorvei og landevei.
Hvis du virkelig lå i 110 på E18 forbi drammen og hele veien opp Lierbakkene er jo dette er jo fantastisk mye lavere tall enn jeg noen gang får til, og de har virkelig gjort noe smart med E50. Det er jo på Leaf-nivå.

Eks. når jeg starter ca 100 moh i Oslo, kjører Ring 3 sørover til Sandvika i 70 ligger jeg på 2,3 kWh/mil. Derfra er det økende fart, ca 90 til Asker (har da ca 2,5 kWh/mil) og i 100-sonene utover til Lier ligger jeg rundt 2,8 kWh/mil. Så skal det legges til at min bil har mye tungt utstyr som også bruker strøm og Continental piggfrie 19" med dekktrykk for full last.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Kjørte i henhold til fartsgrensene. Dvs 100 km/t + 5 fra Lier til Asker og deretter 90 km/t fra Asker til Holmen.

Min bil er en relativt tung utgave av etron 50 AS med plassbesparende reservehjul og hengerfeste. WLTP for min bil er i følge konfiguratoren 293 km. Men jeg har også virtuelle sidespeil, som gjør at bilen har noe mindre luftmotstand.

Mitt inntrykk er at farten på motorveien har overraskende lite å si for forbruket sammenlignet med hva jeg er vant med på e-golfen. Samtidig virker det som bilen bruker mye energi i startfasen på å varme opp bilen. Det gir veldig høyt forbruk på korte turer, selv om hastigheten er lav. Har så langt bare hatt en tur med forbruk under 20 kWh/100 km, men regner med at det blir bedre når temperaturen etter hvert passerer 10-15 grader.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA