Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

tromsø

For å gå tilbake til rekkevidde. Ser at NAF/Motor la ut mer info om demmes rekkeviddetest for noen dager siden.

WLTP etron 50 testbil = 299km, kjørt 259km => 86,6% i vintervær
WLTP etron 55 testbil = 398km, kjørt 341 => 85,7% i vintervær

Audi presterer med andre ord på prosent WLTP igjen på vinterføre bedre enn de fleste andre bilene i testen.

Ps. Det står feil dekkstørrelse i testen på begge bilene, 18". Regner med at det skal være 20".
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Sitat fra: tromsø på søndag 23. februar 2020, klokken 23:39
For å gå tilbake til rekkevidde. Ser at NAF/Motor la ut mer info om demmes rekkeviddetest for noen dager siden.

WLTP etron 50 testbil = 299km, kjørt 259km => 86,6% i vintervær
WLTP etron 55 testbil = 398km, kjørt 341 => 85,7% i vintervær

Audi presterer med andre ord på prosent WLTP igjen på vinterføre bedre enn de fleste andre bilene i testen.

Ps. Det står feil dekkstørrelse i testen på begge bilene, 18". Regner med at det skal være 20".

Det stemmer, samme 20-tommere med bredde 255 foran/bak sees på bildene. :+1:

En viktig faktor i testen, som nevnt tidligere, er at e-tron 50 stoppet rett før Sjoa 290 moh, mens e-tron 55 stoppet omtrent ved Avsjøen 930 moh. Det var heller ikke siste utgave av e-tron 55, ettersom regnr. EV85007 som synes på bildene, er første gang registrert 12.07.2019. https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/better-efficiency-and-longer-range-technical-update-for-the-audi-e-tron-12382

Flere har pekt på at en helt ny e-tron 55, dvs. produsert etter uke 48 2019, ville ha gått 380-390 km. på denne ruta, denne dagen. Litt synd da, men uansett et veldig overbevisende resultat for både e-tron 50 og 55! :)

Litt interessant at e-tron 50 tilsynelatende har høyere forbruk enn e-tron 55 i testen, med hhv. 24,9 mot 24,5 kWh/100 km, til tross for at den stoppet ca. 640 høydemeter lavere. Det kan tyde på andre innstillinger, annen "pedalføring" annet dekktrykk el. Men det antyder jo at "storebror" i alle fall ikke er noe mindre effektiv. Det hadde vært interessant å testet den nye utgaven av e-tron 55 mot disse to, kan det være at noen av oppdateringene slår bittelitt negativt ut i kaldt vær? Er det rett og slett mer motstand i det mindre batteriet? Eller er det prismecellene? Har siste utgave av e-tron 55 fremdeles pungceller?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på mandag 24. februar 2020, klokken 11:30
Sitat fra: tromsø på søndag 23. februar 2020, klokken 23:39
For å gå tilbake til rekkevidde. Ser at NAF/Motor la ut mer info om demmes rekkeviddetest for noen dager siden.

WLTP etron 50 testbil = 299km, kjørt 259km => 86,6% i vintervær
WLTP etron 55 testbil = 398km, kjørt 341 => 85,7% i vintervær

Audi presterer med andre ord på prosent WLTP igjen på vinterføre bedre enn de fleste andre bilene i testen.

Ps. Det står feil dekkstørrelse i testen på begge bilene, 18". Regner med at det skal være 20".

Det stemmer, samme 20-tommere med bredde 255 foran/bak sees på bildene. :+1:

En viktig faktor i testen, som nevnt tidligere, er at e-tron 50 stoppet rett før Sjoa 290 moh, mens e-tron 55 stoppet omtrent ved Avsjøen 930 moh. Det var heller ikke siste utgave av e-tron 55, ettersom regnr. EV85007 som synes på bildene, er første gang registrert 12.07.2019. https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/better-efficiency-and-longer-range-technical-update-for-the-audi-e-tron-12382

Flere har pekt på at en helt ny e-tron 55, dvs. produsert etter uke 48 2019, ville ha gått 380-390 km. på denne ruta, denne dagen. Litt synd da, men uansett et veldig overbevisende resultat for både e-tron 50 og 55! :)

Litt interessant at e-tron 50 tilsynelatende har høyere forbruk enn e-tron 55 i testen, med hhv. 24,9 mot 24,5 kWh/100 km, til tross for at den stoppet ca. 640 høydemeter lavere. Det kan tyde på andre innstillinger, annen "pedalføring" annet dekktrykk el. Men det antyder jo at "storebror" i alle fall ikke er noe mindre effektiv. Det hadde vært interessant å testet den nye utgaven av e-tron 55 mot disse to, kan det være at noen av oppdateringene slår bittelitt negativt ut i kaldt vær? Er det rett og slett mer motstand i det mindre batteriet? Eller er det prismecellene? Har siste utgave av e-tron 55 fremdeles pungceller?
Viktig å huske at dette er 100-til-stopp, dvs. ikke noe man bør basere seg på å bruke i hverdagen. 90-til-10 f.eks. blir 207 km for E50.
Når det gjelder 2,45 kWh/mil vs 2,49 kWh/mil er jeg ganske sikker på at det er innenfor normal variasjon med forskjellige sjåfører. For en E55 blir forskjellen bare 6 km rekkevidde med disse tallene.
En annen variabel man ikke har kontroll på er batteri-degradering, kan være en klar forskjell på en 7 måneder bil vs 1 måned gammel.
Motor-testen er fin for norske landeveis-forhold, (bortsett fra at noen tjener på å slippe stigning, mens andre taper litt på stigningen), men ikke relevant for motorvei-cruising. En slik motorvei-test hadde også vært nyttig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Kjørte til hytta forrige uke i regnvær med E55, ikke skiboks. 100 % ved start, 19,7 mil til hytta 600 høydemeter, resterende rekkevidde ved ankomst 60 km.

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2020, klokken 12:17
Viktig å huske at dette er 100-til-stopp, dvs. ikke noe man bør basere seg på å bruke i hverdagen. 90-til-10 f.eks. blir 207 km for E50.
Når det gjelder 2,45 kWh/mil vs 2,49 kWh/mil er jeg ganske sikker på at det er innenfor normal variasjon med forskjellige sjåfører. For en E55 blir forskjellen bare 6 km rekkevidde med disse tallene.
En annen variabel man ikke har kontroll på er batteri-degradering, kan være en klar forskjell på en 7 måneder bil vs 1 måned gammel.
Motor-testen er fin for norske landeveis-forhold, (bortsett fra at noen tjener på å slippe stigning, mens andre taper litt på stigningen), men ikke relevant for motorvei-cruising. En slik motorvei-test hadde også vært nyttig.

Her er jeg enig på alle punkter. :+1:

Men veldig kult at det har blitt en trend at man kjører flere biler sammen i test. Det forteller så mye mer, når man har noe å sammenligne med.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Kåre Knatten på mandag 24. februar 2020, klokken 18:23
Kjørte til hytta forrige uke i regnvær med E55, ikke skiboks. 100 % ved start, 19,7 mil til hytta 600 høydemeter, resterende rekkevidde ved ankomst 60 km.

Sjekket du SOC (batteriprosent) ved stopp?

Estimert rekkevidde endrer seg ut fra hvor/hvordan du har kjørt og hvilket mål du har i Navi. Hvis du ikke har tastet inn noe, vil den ikke kunne gi noe godt estimat.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på mandag 24. februar 2020, klokken 19:03
Men veldig kult at det har blitt en trend at man kjører flere biler sammen i test. Det forteller så mye mer, når man har noe å sammenligne med.
Enig i dette, men forutsetter at de samme bilen blir rent faktisk kjørt sammen og ikke noen som stopper og noen som kjører runder på parkeringsplasser.

Synes dette var en svakhet ved Motor sin test, som ellers var et bra opplegg. Ser frem mot at de både gjentar den med motorvei innlagt og i sommertemperatur.

Utfordringen blir jo at for å kunne sammenligne mot nye modeller så må hele gruppa kjøre pånytt. Dette er temmelig ressurskrevende.

Auto

En litt annen type forbruksrapport for e-tron 50:

Bykjøring med litt innslag av landevei og motorvei. Totalt kjørt 500km i Stavanger området. Snittbruk for hver kjøretur rundt 33,2 kwh/100km.
Hver kjøretur har vært rundt 2-5 mil. Alltid vind og regnvær (dessverre!). Utetemperaturer ligget på 5 til 8 grader.
Alltid startet med kaldt batteri, og kjørt med manuell regenerering. Klima på 22 grader. 20 toms felger med piggfrie Pirelli vinterdekk.
Hatt bilen i comfort eller dynamic modus, og kjørt som om bilen var en bensinbil. Vil si ingen fokus på å spare strøm.

Basert på min korte erfaring betyr dette at e-tron 50 i dette været gir meg en rekkevidde på 20-21 mil til korte "bykjøringsturer" når hjemmelader til 80%.


Tellus

Å snakke om rekkevidde basert på forbruk på småkjøring er ikke spesielt interessant. Det er på langtur rekkevidde er en viktig parameter.

Forbruk på småturer kan jo ha interesse ut fra et økonomisk og miljømessig perspektiv selvfølgelig. Da bør vi også ta med energi som går tapt under lading og til forvarming av bil. For enklete forbrikanter snakkes det også om betydelig tap til "Ånden som går" (Fantomet).


evtronDK

Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.

Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.

Distance ca. 1.700km.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Auto på onsdag 26. februar 2020, klokken 16:53
Bykjøring med litt innslag av landevei og motorvei. Totalt kjørt 500km i Stavanger området. Snittbruk for hver kjøretur rundt 33,2 kwh/100km.
Hver kjøretur har vært rundt 2-5 mil. Alltid vind og regnvær (dessverre!). Utetemperaturer ligget på 5 til 8 grader.
Alltid startet med kaldt batteri, og kjørt med manuell regenerering. Klima på 22 grader. 20 toms felger med piggfrie Pirelli vinterdekk.
Hatt bilen i comfort eller dynamic modus, og kjørt som om bilen var en bensinbil. Vil si ingen fokus på å spare strøm.

Basert på min korte erfaring betyr dette at e-tron 50 i dette været gir meg en rekkevidde på 20-21 mil til korte "bykjøringsturer" når hjemmelader til 80%.
Fint med erfaringer fra byforbruk også. 33,2kWh/100km er vel omtrent som forventet på småkjøring i småkaldt vær.

Men om snittet ditt er 33,2kWh/100km, blir ikke rekkevidden da 64000Wh/332Wh * 80%=154km? Og 193km ved 100% lading?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Hva er poenget med at det nå er opprettet en ny tråd. - Forbruk Audi e-tron ?
Vi klarer oss da bra med denne.

Auto

SitatMen om snittet ditt er 33,2kWh/100km, blir ikke rekkevidden da 64000Wh/332Wh * 80%=154km? Og 193km ved 100% lading?

Takk Øyvind.h! Greit å vite at forbruket er normalt! Min første elbil! Ellers er din utregning korrekt, og min var feil! Ser jo fordelen og fleksibiliteten et større batteri gir, men kjører ikke så lange turene ofte så satser på e-50 holder for mitt bruk.

Contango

Sitat fra: TM på onsdag 26. februar 2020, klokken 18:02
Hva er poenget med at det nå er opprettet en ny tråd. - Forbruk Audi e-tron ?
Vi klarer oss da bra med denne.
Trenger nok en tråd for de som mener bilene går langt nok og en for de som mener de går for kort. Har ikke blitt enige i denne tråden så langt....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Sitat fra: Auto på onsdag 26. februar 2020, klokken 18:15
SitatMen om snittet ditt er 33,2kWh/100km, blir ikke rekkevidden da 64000Wh/332Wh * 80%=154km? Og 193km ved 100% lading?

Takk Øyvind.h! Greit å vite at forbruket er normalt! Min første elbil! Ellers er din utregning korrekt, og min var feil! Ser jo fordelen og fleksibiliteten et større batteri gir, men kjører ikke så lange turene ofte så satser på e-50 holder for mitt bruk.
Forbruket vil falle litt til sommeren. Du blir garantert fornøyd :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA