Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: StigV på onsdag 19. februar 2020, klokken 22:12
Ja, jeg la jo ut rapport om tur opp RV4 på lørdag :)
Kjørte forøvrig om RV4 hjem igjen fra Gausdal til Nesbru på mandag, da var det mye sidevind og motvind. Forbruk 22.0 kWh/100km med snittfart 68km/t.

Jeg synes bilen fungerer veldig bra.
Men ikke super imponert over ladefart på GK Lillehammer. Krabber over 100kW en liten stund, snitt 75,75kW lørdag (til 90%) og 82,47kw i dag (til 87%). Men kan kanskje ikke forvente mer?

Ja, stemmer, det var deg.. :+1: Ladehastighet kan jeg ikke uttale meg om, hurtiglader nesten aldri, og har jo 55, men er det sånn at e-tron 50, og den oppgraderte 55'en er litt mer sparsom på batterivarmen, mon tro?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på onsdag 19. februar 2020, klokken 23:34
Sitat fra: StigV på onsdag 19. februar 2020, klokken 22:12
Ja, jeg la jo ut rapport om tur opp RV4 på lørdag :)
Kjørte forøvrig om RV4 hjem igjen fra Gausdal til Nesbru på mandag, da var det mye sidevind og motvind. Forbruk 22.0 kWh/100km med snittfart 68km/t.

Jeg synes bilen fungerer veldig bra.
Men ikke super imponert over ladefart på GK Lillehammer. Krabber over 100kW en liten stund, snitt 75,75kW lørdag (til 90%) og 82,47kw i dag (til 87%). Men kan kanskje ikke forvente mer?

Ja, stemmer, det var deg.. :+1: Ladehastighet kan jeg ikke uttale meg om, hurtiglader nesten aldri, og har jo 55, men er det sånn at e-tron 50, og den oppgraderte 55'en er litt mer sparsom på batterivarmen, mon tro?
Kom frem i en annen tråd (tok det bare for god fisk,så har ikke sjekket mer om det stemmer) at 55 har poseceller fra LG mens 50 har prismatiske celler fra Samsung. Det vil kunne gi ytterligere forskjell i hurtiglading i tillegg til de 20 kWh mindre batteri.

elektro

Sitat fra: daktari på onsdag 19. februar 2020, klokken 23:29
Sitat fra: StigV på onsdag 19. februar 2020, klokken 22:12
Ja, jeg la jo ut rapport om tur opp RV4 på lørdag :)
Du oppgir at du brukte ørlite mer på E6 i 120 km/h enn RV4 forrige lørdag? Tørr vei på E6? Vind?
Jeg kjørte 5 km lenger enn deg fra Oslo, fikk snittfart 107, men brukte 3 min mindre tid enn det du oppgir til samme punkt v Hamar. Brukte 48ish prosent på 125 km. 0,5 kWh/mil høyere forbruk altså med samme skiboks. Min bil har masse tungt utstyr og 19" Conti 7.
Det kan være dekkene, det kan være den våte veien, men tror jeg må ha kjørt mye raskere, så skjønner ikke at du skal få så lavt forbruk.

Begge deler stemmer jo ut fra kalkulatoren. :) Mulig du har hatt høyere toppfart @Daktari, mens @StigV har kjørt mer jevnt. Tok dessverre ikke tiden selv. Stoppet dessuten på Espa.. Men vått kontra tørt har ekstremt mye å si. Vind også, naturligvis. Umulig å sammenligne to turer. :) Men personlig kjenner jeg meg best igjen i forbrukstallene til @StigV, selv om vi trekker fra skiboks. Og jeg blir veldig sjeldent forbikjørt, selv på motorveien. Det hender, men da blir jeg som regel liggende i rompa på han/henne kort tid etter.

Conti 7 har vel ikke laveste forbruk, hva er dekktrykket ditt @Daktari?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kires

Da var første tur til hytta tatt med ny 50 vi hentet denne uken, fikk som en drøm! Fra hønefoss traktene til Gålå i gudbrandsdalen langs rv4/e6. 23 mil og ca 800 høydemeter.

Start 97%. Ankom burger king lillehammer med 49%. Ladet til 85% mens vi spiste og kom på hytta med 41%. Forbruk 26,4.

Meget fornøyd med dette! Hadde faktisk kommet frem uten å lade. Fulgte trafikken til lillehammer og kjørte litt friskere etter det.

Edit:
2 voksne, 2 barn, hund, 20 lamina
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Tellus


hemi


StigV

Sitat fra: hemi på fredag 21. februar 2020, klokken 21:45
21-23 mils turer til hytta, og alle lader :o

Kan være flere grunner til det.
F.eks dårlig/treg lademulighet på hytte/ankomststed, ukjent med bilen osv.
Og mange tar jo uansett en stopp på veien på turer som varer 3t +, så da kan en jo lade samtidig.

Etter mange år med elbil har jeg lært meg å gjerne lade når jeg kan, og ikke alltid når jeg må.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

HåkonE

Vi hadde 25 til hytta, og ladet alltid med Tesla Model S. Uten elbillader på hytta (og Tesla sitt vampire-drain problem), så var det helt nødvendig.

Men en kort stopp på en 3 timers tur var jo helt greit med fossilen også... null stress på tur. 😊

opheim

Sitat fra: hemi på fredag 21. februar 2020, klokken 21:45
21-23 mils turer til hytta, og alle lader :o

Jeg er en av dem, med ca 23 mil opp. Har ikke strøm på hytta, lader på siste lynlader ca 45km før hytta for å kunne kjøre hele veien hjem igjen uten lading. Har som oftest bedre tid på vei opp. Alternativt for å kunne ha til lokalt forbruk uten å måtte lade på 50kW som er nærmeste ifbm mathandel eller annet, ca 25km unna, dersom vi skal ha lengre opphold her oppe.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Kires

Vi har 11kw lading hjemme og på hytta. Vi pleier alltid ha et lite stopp selv om diesel droget viste 1200km rekkevidde, voksne og barn må på do.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

elektro

Sitat fra: Tellus på fredag 21. februar 2020, klokken 21:23
+6 grader og 10 m/s medvind gjør selvfølgelig sitt.

Ikke de verste vinterforholdene nei, men det var vel minusgrader på siste del av turen hvis det var i går. Neppe 6 varmegrader på Lygna heller, og nærmere 3 m/s enn 10 m/s vind i gjennomsnitt. I tillegg noe våt/saltet vei? Snøføre på slutten, tipper jeg.. Rett skal være rett. :)

For øvrig pleier vi også å lade på hyttetur. Den vi besøker bla. i påsken er det usikker brøyting opp fra hovedvei til og fare for kolonnekjøring og stengning. Dessuten er det 40 mil, så vi lader på vei opp også på sommeren. Men hjem via RV4 går det fint uten.

Her vi er nå er det over hodet ikke nødvendig å hurtiglade for å komme frem, men et sabla styr med skjøteledning og konstant frykt for brøytebilen, så vi lader ofte på vei opp uansett. :o Andre steder hvor vi er på besøk, er det ok å slippe å tigge om strøm. Har aldri kjørt til en hytte eller vintersportssted uten å stoppe i hele mitt liv uansett, hverken med eller uten barn, med elbil eller fossil. Kaffe, boller, pølse/burger, handle mat.. dobesøk. Ofte er det en ledig lader på disse stedene, og da kobler man jo til. Gadd ikke lade på Bolleland sist, selv om vi tilbragte 15-20 min. der, og angret. Det tilsvarer jo en natt med Schuko lading..

Frihet er å lade når man kan, ikke når man må. 🙂
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kires

Riktig, regnet ganske kraftig siste halvdel. Var +6 hjemme men lå for det meste på 2-4 pluss grader
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

daktari

Sitat fra: elektro på torsdag 20. februar 2020, klokken 00:05
Conti 7 har vel ikke laveste forbruk, hva er dekktrykket ditt @Daktari?
19" jeg har 2,7 foran og 3.0 bak her i minusgrader på 950 moh. Det er forøvrig 0,1 og 0,2 høyere enn anbefalt ved maks last.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:26
Sitat fra: elektro på torsdag 20. februar 2020, klokken 00:05
Conti 7 har vel ikke laveste forbruk, hva er dekktrykket ditt @Daktari?
19" jeg har 2,7 foran og 3.0 bak her i minusgrader på 950 moh. Det er forøvrig 0,1 og 0,2 høyere enn anbefalt ved maks last.

Riktig.. ville ikke hatt noe høyere nei. Heldig du som har dekktrykkmåler. :).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:44
Sitat fra: daktari på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:26
Sitat fra: elektro på torsdag 20. februar 2020, klokken 00:05
Conti 7 har vel ikke laveste forbruk, hva er dekktrykket ditt @Daktari?
19" jeg har 2,7 foran og 3.0 bak her i minusgrader på 950 moh. Det er forøvrig 0,1 og 0,2 høyere enn anbefalt ved maks last.

Riktig.. ville ikke hatt noe høyere nei. Heldig du som har dekktrykkmåler. :).
Den heter Raze og er kjøpt på Thansen! Har bare vanlig gammeldags i bilen dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA