Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på søndag 16. februar 2020, klokken 00:41
Venter på rapport fra E6-ruta fra noen som heller  ligger over enn under grensa.
Godt å se lave tall fra landeveien, i 70, det klarer min også.
Rv4 er en veldig mild rute. Skjønner godt at den velges for å få forbruket ned. Når jeg kjører hjem fra Hafjell med tilhenger velger jeg ofte den fordi jeg uansett må kjøre så sakte. Der flyter trafikken i ideell hastighet mtp forbruk.
Men nå er det 4 felt helt til Hamar på E6, og om 10 måneder er det 4 felt helt til Moelv og null veiarbeid. Det blir fantastisk!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Krok

Poenget mitt med å vise at bilen lander på lavt forbruk når snittfarten ligger under 80 km er at dette er en bil som passer på Vestlandet... det er ikke alle som kan tråkke gasspedalen i bunn og holde den der i en time i strekk. Det bor faktisk folk på plasser uten motorvei.

Barfot

Har ikke lest igjennom alle 59 sider, men har noen input om forbruk med tilhenger ?

Alternativ - 1 akslet liten henger på maks 750 kg
Alternativ - 2 akslet vanlig boggihenger med, ta, la oss si 13-1400 kg totalvekt.
Alternativ - 2 akslet campingvogn med 1800 kg vekt ?

Mener å ha lest at det er fart som og trekker opp ved bruk av henger, ikke nødvendigvis vekta ?

Viking800

Sitat fra: Krok på søndag 16. februar 2020, klokken 10:00
Poenget mitt med å vise at bilen lander på lavt forbruk når snittfarten ligger under 80 km er at dette er en bil som passer på Vestlandet... det er ikke alle som kan tråkke gasspedalen i bunn og holde den der i en time i strekk. Det bor faktisk folk på plasser uten motorvei.

Word!

turfsurf

Sitat fra: Barfot på søndag 16. februar 2020, klokken 10:15

Mener å ha lest at det er fart som og trekker opp ved bruk av henger, ikke nødvendigvis vekta ?
Fart grunnet luftmotstand ja. Så lav og ikke alt for bred henger er ikke så ille. Store skaphengere er værst.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

For campingvogn er vel testen til elbilforeningen aktuell(enakslet ca 1200kg)
https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/Otta -

Vågåmo t/r                        Med vogn            Uten vogn
Tesla Model X LR                2.79                    1.53
Mercedes-Benz EQC 400   3.06                    1.63
Audi e-tron 55 quattro         3.53                    1.85

Temperatur på 24-27 grader under test
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Håvar på søndag 16. februar 2020, klokken 10:25
For campingvogn er vel testen til elbilforeningen aktuell(enakslet ca 1200kg)
https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/Otta -

Vågåmo t/r                        Med vogn            Uten vogn
Tesla Model X LR                2.79                    1.53
Mercedes-Benz EQC 400   3.06                    1.63
Audi e-tron 55 quattro         3.53                    1.85

Temperatur på 24-27 grader under test

Verdt å merke seg at e-tron i testen hadde 265R21 hjul, mens ECQ hadde 235R20. Usikker på X'en men det var vel 20 tommer der og? Det kan i alle fall langt på vei forklare forskjellen på 13,5% mellom e-tron og ECQ uten vogn.

At e-tron bruker 15% mer med vogn enn EQC, synes jeg er rart. Hadde forventet at det var noe mindre forskjell der basert på ovenstående. Én forklaring kan være at ECQ, og ikke minst Model X, har mer varmetap som ikke gjenspeiles i forbrukstallet. Bilene bruker angivelig hhv. 75%,  87% og 91% mer med vogn.. Man skulle tro at det var omvendt, at den bilen som hadde høyest forbruk uten vogn økte minst med vogn.

Sånn sett er det mer interessant å se på SOC. Det er jo en tabell på det også, hvor alle tre bilene har ganske likt forbruk omregnet i kWh på «fjelletappen». Korrigert for forskjell i hjuldimensjon- og avhengig av hvilken netto kapasitet man legger til grunn at bilene har ved 100%.

Isolerte sett for e-tron kan man kanskje få noe ut av testen til Elbilforeningen, men det var veldig lav fart og fint vær. I denne videoen av Teslabjørn vises forskjell i forbruk med mange forskjellige typer hengere med Model X. X90D er en mest relevant sanmenligning mot e-tron 55 mens e-tron 50 ligger et sted mellom X60D og X75D.
https://youtu.be/iko35Oqzs2A

For noen flere forbrukseksempler med e-tron 50 og 55 med campingvogn, og demonstrasjon av hvordan feste hengerfestet, se:
https://youtu.be/8a5bEEVooHI
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Trip report! :) Kjørte fra Oslo 200 moh. via Fornebu 0 moh til. Hafjell 800 moh. på E6 i går, med div ærend og tilsammen fem(!) stopp, noe medvind, stort sett tørr vei +8 til -1 grader.

Bilen er en e-tron 55 (83,6 kWh) gått 23.000 km, fullastet for vinterferie, på 20' Hakka 3 (2,9 bar), AC ECO Auto 20,5 grader foran 22,5 bak. Hadde bittelitt kø fra Olavsgaard, ellers fin flyt med 120 km/t på ACC i kjøreprogram Efficiency i ca. 10 mil fra Frogner-Hamar, resten Comfort jevn kjøring i følge med trafikk, stort sett rundt 10 km/t over fartsgrensen.

Start SOC 99%, Stopp SOC 27%
72% av 83,6 kWh = 60,2 kWh
Forbruk 25,8 kWh/100 km * 229,7 km = 59,3 kWh

Konklusjon: Dette antyder veldig lite varmetap/degradering. Kun 0,9 kWh målt, til tross for start med ganske kaldt batteri og noe belastning på motorvei, opp bratt fjellveg, samt altså fem stopp på mellom 5 og 30 min, noe «tomgang» i forbindelse med dette, parkering, varme som går når bilen låses opp ved hver stopp osv. Brukte bevisst ingen forvarming denne gang, men alt dette tar litt tid m. barn, så noen Wh gikk tapt.. :) Strategien driver naturligvis også forbrukstallet litt opp, selv om totalforbruket blir mindre målt i SOC. Kunne antakelig klart 25,0 kWh/100 km. ved jevn kjøring.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Min vinterferietur: sinnsyk medvind, perioder med regn, men lite trafikk. Oslo til 900 moh i nesten ett strekk, krav om drive-in på veien bare. 99-24%, brukte ikke ACC, individual oppsett, skiboks. Brukte 1t10 min til Hamar, og passerte ca 10 E50 på motorveien som draftet bak trailere etc ;-).
Deretter steg faktisk forbruket i klatringene, og endte på hele 3,35 kWh/mil etter 18,5 mil.
Jeg hadde egentlig trodd det skulle gått litt mindre strøm pga. 10 m/s medvind og 7+ i byen. Digg bil på langtur.

Noen E50-eiere med rapport fra motorveien?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

StigV

Sitat fra: daktari på onsdag 19. februar 2020, klokken 09:37
Min vinterferietur: sinnsyk medvind, perioder med regn, men lite trafikk. Oslo til 900 moh i nesten ett strekk, krav om drive-in på veien bare. 99-24%, brukte ikke ACC, individual oppsett, skiboks. Brukte 1t10 min til Hamar, og passerte ca 10 E50 på motorveien som draftet bak trailere etc ;-).
Deretter steg faktisk forbruket i klatringene, og endte på hele 3,35 kWh/mil etter 18,5 mil.
Jeg hadde egentlig trodd det skulle gått litt mindre strøm pga. 10 m/s medvind og 7+ i byen. Digg bil på langtur.

Noen E50-eiere med rapport fra motorveien?

Ja, nå har jeg nettopp kjørt E6 fra Helsfyr i Oslo til Lillehammer, har vært hjemme og jobbet 2 dager. 87% SOC ved start og 18% ved ankomst Lillehammer.

Helsfyr-Hamar: 120km kjørt, 98km/t i snittfart (1 t 13min), forbruk 26,4
Totalt ved ankomst Grønn Kontakt/Burger King Lillehammer: 180,6km kjørt, 75km/t snittfart, forbruk 24,3

Gikk fryktelig sakte fra Hamar til Moelv, særlig forbi Brummundal, pga. veiarbeidene.

Dette gir omtrent samme kjøretid som RV4 når jeg kjører fra hjemme i Asker, men mer forbrukt strøm pga nærmere 2 mil lengre distanse.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

daktari

Sitat fra: StigV på onsdag 19. februar 2020, klokken 17:09
Sitat fra: daktari på onsdag 19. februar 2020, klokken 09:37
Min vinterferietur: sinnsyk medvind, perioder med regn, men lite trafikk. Oslo til 900 moh i nesten ett strekk, krav om drive-in på veien bare. 99-24%, brukte ikke ACC, individual oppsett, skiboks. Brukte 1t10 min til Hamar, og passerte ca 10 E50 på motorveien som draftet bak trailere etc ;-).
Deretter steg faktisk forbruket i klatringene, og endte på hele 3,35 kWh/mil etter 18,5 mil.
Jeg hadde egentlig trodd det skulle gått litt mindre strøm pga. 10 m/s medvind og 7+ i byen. Digg bil på langtur.

Noen E50-eiere med rapport fra motorveien?

Ja, nå har jeg nettopp kjørt E6 fra Helsfyr i Oslo til Lillehammer, har vært hjemme og jobbet 2 dager. 87% SOC ved start og 18% ved ankomst Lillehammer.

Helsfyr-Hamar: 120km kjørt, 98km/t i snittfart (1 t 13min), forbruk 26,4
Totalt ved ankomst Grønn Kontakt/Burger King Lillehammer: 180,6km kjørt, 75km/t snittfart, forbruk 24,3

Gikk fryktelig sakte fra Hamar til Moelv, særlig forbi Brummundal, pga. veiarbeidene.

Dette gir omtrent samme kjøretid som RV4 når jeg kjører fra hjemme i Asker, men mer forbrukt strøm pga nærmere 2 mil lengre distanse.
bra takk! Husker du SoC ved Hamar der nye E6 slutter?
Ingen skiboks?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

StigV

Sjekket ikke SoC ved Hamar. Snittfarten og forbruk noterte jeg ved nedkjøring til Hamar S.

Kjørte med takboks, Packline NX215.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

elektro

Sitat fra: StigV på onsdag 19. februar 2020, klokken 17:09
Sitat fra: daktari på onsdag 19. februar 2020, klokken 09:37
Min vinterferietur: sinnsyk medvind, perioder med regn, men lite trafikk. Oslo til 900 moh i nesten ett strekk, krav om drive-in på veien bare. 99-24%, brukte ikke ACC, individual oppsett, skiboks. Brukte 1t10 min til Hamar, og passerte ca 10 E50 på motorveien som draftet bak trailere etc ;-).
Deretter steg faktisk forbruket i klatringene, og endte på hele 3,35 kWh/mil etter 18,5 mil.
Jeg hadde egentlig trodd det skulle gått litt mindre strøm pga. 10 m/s medvind og 7+ i byen. Digg bil på langtur.

Noen E50-eiere med rapport fra motorveien?

Ja, nå har jeg nettopp kjørt E6 fra Helsfyr i Oslo til Lillehammer, har vært hjemme og jobbet 2 dager. 87% SOC ved start og 18% ved ankomst Lillehammer.

Helsfyr-Hamar: 120km kjørt, 98km/t i snittfart (1 t 13min), forbruk 26,4
Totalt ved ankomst Grønn Kontakt/Burger King Lillehammer: 180,6km kjørt, 75km/t snittfart, forbruk 24,3

Gikk fryktelig sakte fra Hamar til Moelv, særlig forbi Brummundal, pga. veiarbeidene.

Dette gir omtrent samme kjøretid som RV4 når jeg kjører fra hjemme i Asker, men mer forbrukt strøm pga nærmere 2 mil lengre distanse.

Bra rapport og bra forbruk, som ville gitt rundt 26 mil, med såpass mye motorvei. Ikke noe hjelp av vinden heller ser det ut til, men ellers godt vintervær, da.. Det spennende er at du, i likhet med meg forrige dagen, hadde lite tap. Kun 757 Wh ut fra SOC, så vidt jeg kan se. Det er vel derfor e-tron leverer til tusen i de fleste langkjøringstester.

Synes Audi har laget en meget effektiv bil, tross vekt, størrelse/karosseriform, hjuldimensjoner, permanent firehjulstrekk og relativt omfattende thermal management system. Og dæven så digg på skikkelig vinterføre! (Testet å snu nærmest på én femøring i dag, med ESP OFF.. det funket bra. :D Anbefaler ellers ESP Sport, for den som bare er middels eventyrlysten.)

Har du testet RV4 med e-tron enda? Den ruta er vesentlig snillere, ikke bare pga. distansen, men hastigheten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

StigV

Ja, jeg la jo ut rapport om tur opp RV4 på lørdag :)
Kjørte forøvrig om RV4 hjem igjen fra Gausdal til Nesbru på mandag, da var det mye sidevind og motvind. Forbruk 22.0 kWh/100km med snittfart 68km/t.

Jeg synes bilen fungerer veldig bra.
Men ikke super imponert over ladefart på GK Lillehammer. Krabber over 100kW en liten stund, snitt 75,75kW lørdag (til 90%) og 82,47kw i dag (til 87%). Men kan kanskje ikke forvente mer?
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

daktari

Sitat fra: StigV på onsdag 19. februar 2020, klokken 22:12
Ja, jeg la jo ut rapport om tur opp RV4 på lørdag :)
Du oppgir at du brukte ørlite mer på E6 i 120 km/h enn RV4 forrige lørdag? Tørr vei på E6? Vind?
Jeg kjørte 5 km lenger enn deg fra Oslo, fikk snittfart 107, men brukte 3 min mindre tid enn det du oppgir til samme punkt v Hamar. Brukte 48ish prosent på 125 km. 0,5 kWh/mil høyere forbruk altså med samme skiboks. Min bil har masse tungt utstyr og 19" Conti 7.
Det kan være dekkene, det kan være den våte veien, men tror jeg må ha kjørt mye raskere, så skjønner ikke at du skal få så lavt forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA