Trip report!

Kjørte fra Oslo 200 moh. via Fornebu 0 moh til. Hafjell 800 moh. på E6 i går, med div ærend og tilsammen fem(!) stopp, noe medvind, stort sett tørr vei +8 til -1 grader.
Bilen er en e-tron 55 (83,6 kWh) gått 23.000 km, fullastet for vinterferie, på 20’ Hakka 3 (2,9 bar), AC ECO Auto 20,5 grader foran 22,5 bak. Hadde bittelitt kø fra Olavsgaard, ellers fin flyt med 120 km/t på ACC i kjøreprogram Efficiency i ca. 10 mil fra Frogner-Hamar, resten Comfort jevn kjøring i følge med trafikk, stort sett rundt 10 km/t over fartsgrensen.
Start SOC 99%, Stopp SOC 27%
72% av 83,6 kWh = 60,2 kWh
Forbruk 25,8 kWh/100 km * 229,7 km = 59,3 kWh
Konklusjon: Dette antyder veldig lite varmetap/degradering. Kun 0,9 kWh målt, til tross for start med ganske kaldt batteri og noe belastning på motorvei, opp bratt fjellveg, samt altså fem stopp på mellom 5 og 30 min, noe «tomgang» i forbindelse med dette, parkering, varme som går når bilen låses opp ved hver stopp osv. Brukte bevisst ingen forvarming denne gang, men alt dette tar litt tid m. barn, så noen Wh gikk tapt..

Strategien driver naturligvis også forbrukstallet litt opp, selv om totalforbruket blir mindre målt i SOC. Kunne antakelig klart 25,0 kWh/100 km. ved jevn kjøring.