Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: TM på fredag 14. februar 2020, klokken 09:45
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2020, klokken 08:38
Grattis med ny bil TM! Hvilken strekning kjørte du? Sjekket du start og slutt prosent på batteri?
Takk 😊, se #844 i denne tråden for litt mer informasjon. Den ble nok borte i all fysikkdebatten om regenerering 😏.
Kjørte Asker - Kongsberg - Rødberg - Vasstulan 1100 moh. Ved Rødberg var forbruket 23.4 og SOC 46 % (155 km kjørt). Snitthastighet 69. Det viser at Audi gir et realistisk bilde av forbruk, og det tyder på at det ikke vil være noe problem å kjøre de oppgitte 297 km om sommeren. Appen synes jeg hadde god funksjonalitet. Spesielt det at man etter at lading har startet kan endre ladegrense i % fra appen setter jeg pris på. Det har jeg savnet på BMW i3 og flere andre. Ladet på gratis 11 kW på Rødberg mens jeg handlet...ca 30 minutter. Da viste den 56 % SOC. Ved ankomst Vasstulan var SOC 36 % og forbruk 26.3. Startet fulladet uten forvarming (ca 10 grader C i garasje). Etter 5 km var forbruket 45 kwh/100 km, men sank så raskt.
Virker som en ganske realistisk test på landevei. Med snitthastighet på 69 har du heller ikke holdt noe igjen på hastigheten. Jeg har som regel under 65 i snitt når jeg kjører fra Horten til Geilo, men fra Asker er det nok større prosentmessig andel på motorvei som bidrar til høyere snitthastighet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

Sitat fra: TM på fredag 14. februar 2020, klokken 08:31
10 % tap må være altfor optimistisk, når man har et ladetap på ca 10 prosent fra AC til batteri. Motoren genererer vel også AC som må gjennom en likeretter før den lader batteriet. Det betyr jo at selve regenereringen ikke har noe tap. Som andre har poengtert så er det også avhengig av hvor bratt stigning det er, så det er meningsløst å sitte å regne nå dette med 2 desimaler. Selv kjører jeg på en måte som reduserer regenerering til et minimum, uten at jeg irriterer noen som ligger bak. Klarer som regel å oppnå en rekkevidde tett opptil det de fleste fabrikantene lover (bortsett fra Renault og Nissan). I går kjørte jeg e-tron 50 18,8 mil til hytta med 900 meter stigning på 26,3 kwh/100 km som tilsvarer ca 26 mil rekkevidde) og er veldig fornøyd med det 😊. Til hytta for en 50-lapp i luksus SUV kan man ikke klage over 👍

Gratulerer med ny bil, veldig morsomt å høre erfaringene dine i stedet for å diskutere noe ingen egentlig kan gi en fasit på. :) Forbruket ditt er helt i tråd med mine erfaringer på vinteren med 55, når det er ikke er mye motorvei, veldig vått eller veldig kaldt. Fortell gjerne om hjemturen også, sånn at folk kan få en idé om hva de kan forvente av e-tron 50, selv om man alltids kan regne seg frem til dette.

I forhold til "diskusjonen" er jeg for egen del så nærme en konklusjon jeg kan komme; Merforbruket forbundet med høydemeter kjørt er knapt målbart, så lenge man starter og stopper på samme høyde. Man kunne sikkert regnet seg frem til et tall, hvis man hadde hatt alle variablene, men det er snakk om såpass lite at det i praksis forsvinner blant alle de andre forbrukerne. Det aller mest effektive er nok å kjøre relativt sakte, i jevn fart, rett frem på flat vei i 20 grader, i mørket, uten vind eller regn med smale hjul og mye luft i dekkene. :) Alle avvik fra dette fører til økt forbruk.

Jeg vet ut fra egen erfaring jeg kan oppnå bedre enn WLTP på en tur/retur reise, selv med flere tusen høydemeter kjørt. Jeg vet jeg stort sett har ca. samme tall på forbruksmåleren på hver side av et fjell, åsrygg eller høyde. Det holder for meg. At det er noe tap inni der er uinteressant. Det er mye mer interessant hvilken vei vinden blåser, for å si det sånn..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Takk  :)  Synes e-tron har fått mye kritikk for forbruk og rekkevidde. Derfor var det godt å se at forbruket var lavere en forventet og at e-tron 50 leverer som forventet  :+1:

StigV

Fikk min E50 Advanced Sport forrige fredag. Har vært spent på rekkevidde på vinter med takboks og bilen full av bagasje, og om vi kan kjøre til hytta uten ladestopp.. Bor i Asker og har hytte i Vestre Gausdal.
Første test i kveld. Takboksen fullpakket med ski og staver, og fullt bagasjerom. 2 personer i bilen.

1.etappe: 186,8km, Nesbru-Lillehammer, kjørte RV4 over Lygna. Oppholdsvær men våt veibane det meste av veien. Forbruk 24,0 kWh/100km og snittfart 67km/t. Bilen estimerte 75km gjenværende rekkevidde. Ladet på Grønn Kontakt.
2.etappe: 29,9km, Lillehammer-Vestre Gausdal, drøyt 300 høydemeter opp, regnvær i 20km, deretter tett snøvær og snøføre. Forbruk ble 25,6 kWh/100km for hele turen på 216,7km, snittfart 62km/t.

Hytta ligger ca 480 høydemeter over startsted.
Temp. varierte fra +5 til 0. 20» Lamina-felger med Nokian piggfri.

Dette må jeg si er bedre enn forventet. Kjørte riktignok veldig pent i dag, og fulgte stort sett øvrig trafikk.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

hemi

Så du måtte lade, for å kjøre 21 mil med skiboks med e-tron 50 med pen kjøring?

Trond.m

Hva var SOC i Lillehammer og hvor mange % ladet du ? Ut i fra det, regner du med at du ville kommet helt fram uten ladestopp ?

StigV

Sitat fra: hemi på lørdag 15. februar 2020, klokken 22:54
Så du måtte lade, for å kjøre 21 mil med skiboks med e-tron 50 med pen kjøring?
Nei. Hadde nok hatt 11-12% batteri igjen ved ankomst om jeg hadde kjørt uten stopp. Så rekkevidden ville blitt ca 25mil.

Jeg ladet for å ha bra med strøm til kjøring i morgen tidlig.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

StigV

Sitat fra: TM på lørdag 15. februar 2020, klokken 22:58
Hva var SOC i Lillehammer og hvor mange % ladet du ? Ut i fra det, regner du med at du ville kommet helt fram uten ladestopp ?
28% SOC ved ankomst Lillehammer.
Bilen estimerte da 75km gjenstående rekkevidde.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

Krok

Nå har vi fått kjørt vår e-tron 50 adv b. litt. Herlig å har en bil som kommer seg opp og frem på sleipt vestlandsføre. Som andre har nevnt så er den gjerrigere enn vi hadde trodd, iallfall for oss som har smale, svingete veier som gjør at snittfarten ofte ender på rundt 60 km. Igår kjørte jeg 150 km i kupert vestlandsk terreng med alt fra våt asfalt til tykt snødekke, høyeste punkt er på godt 550 moh og ned til fjorden for så over flere mindre høyder. Endte på 41 %,  tenkte ikke på sparing av strøm. 22 grader i bilen. Før hjemturen (samme 150km lange rute ) ladet jeg til 86 % og hadde mer en 60 km rekkevidde igjen da jeg parkerte hjemme. Forbruk på 23,9. Da vi hatt varme på mens vi ventet på ferje + overfart, ca 40 min tilsammen. Startet med kald bil begge veier. Det er noen små ting som irriterer meg grenseløst med bilen, men alt i alt så fungerer den godt her vest 😉

hemi

Man kan jo alltids hyre inn leaf sjåfør om man vil ha bra tall på bilen.

StigV

Sitat fra: elektro på søndag 16. februar 2020, klokken 00:02
Sitat fra: StigV på lørdag 15. februar 2020, klokken 22:45
Fikk min E50 Advanced Sport forrige fredag. Har vært spent på rekkevidde på vinter med takboks og bilen full av bagasje, og om vi kan kjøre til hytta uten ladestopp.. Bor i Asker og har hytte i Vestre Gausdal.
Første test i kveld. Takboksen fullpakket med ski og staver, og fullt bagasjerom. 2 personer i bilen.

1.etappe: 186,8km, Nesbru-Lillehammer, kjørte RV4 over Lygna. Oppholdsvær men våt veibane det meste av veien. Forbruk 24,0 kWh/100km og snittfart 67km/t. Bilen estimerte 75km gjenværende rekkevidde. Ladet på Grønn Kontakt.
2.etappe: 29,9km, Lillehammer-Vestre Gausdal, drøyt 300 høydemeter opp, regnvær i 20km, deretter tett snøvær og snøføre. Forbruk ble 25,6 kWh/100km for hele turen på 216,7km, snittfart 62km/t.

Hytta ligger ca 480 høydemeter over startsted.
Temp. varierte fra +5 til 0. 20» Lamina-felger med Nokian piggfri.

Dette må jeg si er bedre enn forventet. Kjørte riktignok veldig pent i dag, og fulgte stort sett øvrig trafikk.

Takk for rapport, og gratulerer med fin bil. Hva slags takboks og stativ har du? Veien er snill, men verdt å merke seg om at det er en drøy bakke opp til- og ned fra Lygna. 4-500 meter rett opp hvor det går i 80-100 km/t. Så helt ned igjen til Mjøsa som ligger bare på 120 moh. Du klatret ca. 2040 og kjørte ned 1660 moh. på i ganske utfordrende forhold med takboks. Ref. diskusjonen vi har hatt gående.. Det er som forventet, og kjempebra! Har kjørt den distansen mye uten boks, litt fortere, og ligget litt (5-10%) lavere til samme høyde.

Merkelig at Teslabjørn ikke klarte 230 km. til Geilo uten takboks, selv om det er ca. 650 høydemeter forskjell. Han må ha hatt veldig dårlige forhold, eller kjørt _veldig_ lite økonomisk.. So thirsty!! ;)

Har Thule Wingbar Edge med Packline NX215.
På min Tesla S85D gir det ca 15% ekstra forbruk.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

elektro

Sitat fra: StigV på lørdag 15. februar 2020, klokken 22:45
Fikk min E50 Advanced Sport forrige fredag. Har vært spent på rekkevidde på vinter med takboks og bilen full av bagasje, og om vi kan kjøre til hytta uten ladestopp.. Bor i Asker og har hytte i Vestre Gausdal.
Første test i kveld. Takboksen fullpakket med ski og staver, og fullt bagasjerom. 2 personer i bilen.

1.etappe: 186,8km, Nesbru-Lillehammer, kjørte RV4 over Lygna. Oppholdsvær men våt veibane det meste av veien. Forbruk 24,0 kWh/100km og snittfart 67km/t. Bilen estimerte 75km gjenværende rekkevidde. Ladet på Grønn Kontakt.
2.etappe: 29,9km, Lillehammer-Vestre Gausdal, drøyt 300 høydemeter opp, regnvær i 20km, deretter tett snøvær og snøføre. Forbruk ble 25,6 kWh/100km for hele turen på 216,7km, snittfart 62km/t.

Hytta ligger ca 480 høydemeter over startsted.
Temp. varierte fra +5 til 0. 20» Lamina-felger med Nokian piggfri.

Dette må jeg si er bedre enn forventet. Kjørte riktignok veldig pent i dag, og fulgte stort sett øvrig trafikk.

Takk for rapport, og gratulerer med fin bil. Hva slags takboks og stativ har du? Veien er snill, men verdt å merke seg om at det er en drøy bakke opp til- og ned fra Lygna. 4-500 meter rett opp hvor det går i 80-100 km/t. Så helt ned igjen til Mjøsa som ligger bare på 120 moh. Du klatret totalt ca. 2040 meter og kjørte ned 1660 meter i ganske utfordrende forhold med takboks og last. Ref. diskusjonen vi har hatt gående.. Det er som forventet, og kjempebra! Har kjørt den distansen mye uten boks, litt fortere, og ligget litt (5-10%) lavere til samme høyde.

Merkelig at Teslabjørn ikke klarte 230 km. til Geilo uten takboks, selv om det er ca. 650 høydemeter forskjell. Han må ha hatt veldig dårlige forhold, eller kjørt _veldig_ lite økonomisk.. So thirsty!! ;)

EDIT: Takk for svar ang. bok, kom til skade for å slette meldingen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

naivsupr

Sitat fra: hemi på søndag 16. februar 2020, klokken 00:04
Man kan jo alltids hyre inn leaf sjåfør om man vil ha bra tall på bilen.
De gangene jeg har kjørt etron (demo) havner hodet mitt i en slags batteribilmodus. Jeg får ikke samme stressfaktor i venstrefila på E6, hvor jeg har hatt en tendens til å ligge og trøkke.. Mulig det går over etter hvert.  8)

Samtidig blir jeg fortsatt irritert når spareblussene i høyrefil skaper uro fordi langtransporten og bussekspressen skal forbi og med det, blander seg borti «min» fil. Hilsen mann, 48.

PS: Artig å se nye e50-brukere melde inn vinterforbruk her. Det gjør ventetiden hakket mer levelig.
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

daktari

Venter på rapport fra E6-ruta fra noen som heller  ligger over enn under grensa.
Godt å se lave tall fra landeveien, i 70, det klarer min også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tin

Vært spent på forbruk og rekkevidde jeg også, spesielt da svært mange higer etter lavt forbruk i lave hastigheter. Jeg kjører 90% av alle turene mine på motorvei i 80-110 sone. Kjørte i dag 30mil hvor ca26 av disse var i 110-120kmt. Kjørte E6 fra Oslo mot Sverige. Forbruket var vesentlig bedre enn fryktet; 266kWh. Ionity leverte også varene med rask lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA