Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Amadeus

Skjønner ikke helt hva Teslaeiere gjør her om de ikke vurderer å kjøpe seg E-tron?

Orbit

Sitat fra: elektro på onsdag 12. februar 2020, klokken 10:50
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. februar 2020, klokken 23:11
Sitat fra: elektro på tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:59

Nja, i og med at 50'en lader veldig mye fortere enn i3, blir det en litt rar sammenligning.
Den lader ikke veldig mye fortere i km/t. Kanskje 20%.

Interessant, hvordan kom du frem til det? Jeg tastet inn referanseforbruket fra ABRP og sjekket ladetestene til Teslabjør og kom til at e-tron 50 lader 78% fortere, give or take:

i3 @47kW / 170 Wh/km = 276 km/t
e50 @118kW / 240 Wh/km = 492 km/t

Og selv om en kun har 50kW-lader tilgjengelig med e50, så blir det i praksis med vinter & stigning (ofte den begrensende faktor) samme ladefart på de to. En klarer ikke 47kW snitt ved lading med i3 på vinter, samt at den får relativt større påvirkning på forbruk fra lav temperatur. Så i praktisk bruk om vinter ender jeg på samme ladefart (km per time lading) på de to (har begge). Typiske erfaringstall fra min vinterkjøring til fjells:

i3 @ 38kW / 200 Wh/km = 190 km/t
e50/e55 @ 49 kW / 265 Wh/km = 185 km/t
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

z4rd

Sitat fra: Amadeus på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:12
Skjønner ikke helt hva Teslaeiere gjør her om de ikke vurderer å kjøpe seg E-tron?

Mange Teslaeiere vurderer e-tron og mange andre elbiler hele tiden. Unødvendig kommentar.
Hadde jeg og noen flere bare fjernet signaturen vår så hadde det vært greit å kommentere her?

Konklusjonen er nogenlunde slik at i det store og hele har ikke e-trons regen-system så sykt mye å si for folk flest i praksis. Det tror jeg er av interesse for alle - kontra det å litt flåsete lese at 70-90kW regen vs 200-265kW regen = dårlig vs veldig bra, og at det utgjør vesentlig forskjell.

Det er enkelte i både dette delforumet og andre delforum som er veldig sterke forsvarere av merket sitt. Det er både positivt og negativt på samme tid. For elektro og andre sin del så har de mange ganger vist til at e-tron 55 har bedre rekkevidde enn mange skulle tro. Og det er vel en bra greie? Og for min egen del synes jeg det er vesentlig for et elbilforum å ikke forherlige eget merke unødig :)

Hva tenker du, Amadeus? Vil du ha et forum hvor alle er enige med hverandre hele tiden og bare forsterker hverandres synspunkter?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Sitat fra: Amadeus på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:12
Skjønner ikke helt hva Teslaeiere gjør her om de ikke vurderer å kjøpe seg E-tron?

Her på elbilforumet? Vi er interessert i elbiler. Mange av oss leser kun forumet med funksjonen "nyeste innlegg" og leser dermed alt som postes i alle undergrupper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Sitat fra: TM på onsdag 12. februar 2020, klokken 05:49
Skal hente min nye e-tron 50 i dag, så da får jeg mulighet til å teste regenereringen 😊
Er ikke så sikker på at så kraftig regenerering som 265 kW er en fordel hverken for batteriet eller forbruk. Har lang erfaring med elbiler, og synes det er mest behagelig og økonomisk å kjøre med lav regenerering ved vanlig landeveiskjøring. Det skyldes nok en myk kjørestil som også passasjerer ser ut til å trives med. Skulle gjerne ønsket at eksempelvis bmw i3 kunne regenerere mindre enn den gjør, men på Audi kan jeg heldigvis stille det inn.
Nær 100 % regenering tror jeg ikke noe på, så mindre regenerering gir lavere totalforbruk i mitt hode så lenge man slipper å bruke bremsene i tide og utide. Generelt ser jeg at jeg bremser for lite, så jeg sliter med rust på skiver. Det koster langt mer en noen kwh spart per år.

Gratulerer, så gøy! :) Kom gjerne med rapport!

265 kW regen er på Porsche, 220 kW er tallet på e-tron. Fortsatt massivt. Vet ikke hvordan de får det til, men jeg ser veldig sjelden regen. limit under 75% SoC, selv om batteriet er kaldt. Er det en eller annen form for kondensator eller mellomlager?

Ellers aktiveres bremseskivene på e-tron innimellom, etter faste intervaller, sånn at du får renset skivene. https://www.audi-technology-portal.de/en/mobility-for-the-future/audi-future-lab-tron-experience_en/audi-e-tron-integrated-brake-control-system Sliter egentlig mer med rust på e-Golfen. På nye ID.3 har VW valgt trommelbremser brak, for å løse dette..!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Orbit på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:22
Og selv om en kun har 50kW-lader tilgjengelig med e50, så blir det i praksis med vinter & stigning (ofte den begrensende faktor) samme ladefart på de to. En klarer ikke 47kW snitt ved lading med i3 på vinter, samt at den får relativt større påvirkning på forbruk fra lav temperatur. Så i praktisk bruk om vinter ender jeg på samme ladefart (km per time lading) på de to (har begge). Typiske erfaringstall fra min vinterkjøring til fjells:

i3 @ 38kW / 200 Wh/km = 190 km/t
e50/e55 @ 49 kW / 265 Wh/km = 185 km/t

Det stemmer nok bra, men det begynner å bli få strekninger i sør-norge det ikke er lynladere da.. :-) Selv om det gjerne kunne vært noen flere i både Østerdalen og Gudbrandsdalen, og det finnes mange eksempler man kan kreere, f.eks. Eivindvik til Lom. :) Finnes det i det hele tatt noen steder innenfor en radius på 25 mil fra Oslo, Bergen eller Stavanger, hvor man ikke passerer minst én lynlader på vei til?

I praksis trenger jeg oftest bare å toppe opp litt for å komme dit jeg skal med e-tron 55, og situasjonen ville nok langt på vei vært den samme med e-tron 50, men jeg måtte planlagt litt mer og startet oftere med 100% SOC. Jeg kjører sjelden mer enn 25 mil på én dag, enda sjelnere mer enn 40 mil, så litt lading på en 50 kW lader mens jeg spiser en burger eller handler på Kiwi er helt greit. Skal ila. våren på noen lengre turer i både Sør-Sverige og Sør-Norge, da blir det utelukkende 150 kW ser det ut til. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Amadeus

Sitat fra: z4rd på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:44
Sitat fra: Amadeus på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:12
Skjønner ikke helt hva Teslaeiere gjør her om de ikke vurderer å kjøpe seg E-tron?

Mange Teslaeiere vurderer e-tron og mange andre elbiler hele tiden. Unødvendig kommentar.
Hadde jeg og noen flere bare fjernet signaturen vår så hadde det vært greit å kommentere her?

Konklusjonen er nogenlunde slik at i det store og hele har ikke e-trons regen-system så sykt mye å si for folk flest i praksis. Det tror jeg er av interesse for alle - kontra det å litt flåsete lese at 70-90kW regen vs 200-265kW regen = dårlig vs veldig bra, og at det utgjør vesentlig forskjell.

Det er enkelte i både dette delforumet og andre delforum som er veldig sterke forsvarere av merket sitt. Det er både positivt og negativt på samme tid. For elektro og andre sin del så har de mange ganger vist til at e-tron 55 har bedre rekkevidde enn mange skulle tro. Og det er vel en bra greie? Og for min egen del synes jeg det er vesentlig for et elbilforum å ikke forherlige eget merke unødig :)

Hva tenker du, Amadeus? Vil du ha et forum hvor alle er enige med hverandre hele tiden og bare forsterker hverandres synspunkter?

På tråder om elbil generelt så må jo alle få være med og komme med tanker og synspunkter, men når man går inn på spesifikke tråder som E-tron og som handler om erfaringer tips osv så er jo jeg opptatt av hva andre eiere av E-tron har erfart og mener, ikke hva alle andre synser om eller tror.

Men dette er min mening og respekterer at andre mener noe annet :)

daktari

Sitat fra: elektro på onsdag 12. februar 2020, klokken 00:26
Kjørte som nevnt tidligere e-tron 55 tur/retur Hafjell i mai i fjor med ca. 3300 høydemeter total stigning og samme antall meter totalt fall, samme rute begge veier og samme start/stopp sted. Totalt 435 km. uten lading inkl, rest.

Høyeste punkt ca. 800 moh. på Hafjell samt over en åsrygg på ca. 600 moh. to ganger, Fv33 Mustadroa. Turen tok 6 timer med kun 5 min. pause midtveis. Stabilt godt sommervær, med tiltagende fredagstrafikk. Tok følgende mellomtider (mangler en etter 4 timer):

Etter 1 time:  18,8 kWh/100 km, 72 km/t
Etter 2 timer: 19,0 kWh/100 km, 72 km/t
Etter 3 timer: 21,2 kWh/100 km, 69 km/t (toppunkt)
Etter 5 timer: 19,0 kWh/100 km, 67 km/t
Etter 6 timer: 18,9 kWh/100 km, 68 km/t

Grunnet hytteområde midtveis med lav fartsgrense samt ettermiddagstrafikk gikk hastighet litt ned, jeg mistet også litt flyt. Men økte litt siste timen. Sett bort fra eventuell vind osv, burde jo snittforbruket (akkumelert) blitt høyere og høyere, dersom man konsekvent bruker vesentlig mer energi på å kjøre oppover enn man får igjen nedover, enige? Det er altså ikke min erfaring..
Med pause i form av overnatting, eller ett strekk?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: z4rd på onsdag 12. februar 2020, klokken 08:56
Teknisk sett imponerende og mer avansert, men i praksis er løsningen mindre komfortabel og byr ikke på enpedalskjøring i like stor grad som et annet system et annet bilmerke bruker. Man blir tvunget til å bruke bremsepedalen aktivt i mye større grad, unnskyld, regenpedalen.

Folk har uansett forskjellig kjørestil, og noen planlegger kjøringen bedre enn andre. Derfor vil bremsebruk variere en god del, helt uavhengig av hvilket system man har.
Helt enig, Audi er så nærme å lage 2-i-ett-bilen hvis de hadde tilbydt manuell passiv (alltid på) kraftig regen som e-golf i tillegg til den automatiske med bruk av regen-pedal. Da hadde bilen blitt nær perfekt å kjøre i mine øyne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: Amadeus på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:12
Skjønner ikke helt hva Teslaeiere gjør her om de ikke vurderer å kjøpe seg E-tron?
Vi er femtekolonister klare til å overta verden når Elon gir klarsignalet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Amadeus

Sitat fra: Contango på onsdag 12. februar 2020, klokken 17:47
Sitat fra: Amadeus på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:12
Skjønner ikke helt hva Teslaeiere gjør her om de ikke vurderer å kjøpe seg E-tron?
Vi er femtekolonister klare til å overta verden når Elon gir klarsignalet.

Ja er det samme kvalitet over det som byggekvaliteten på bilene så lykke til😀

Øyvind.h

Sitat fra: Amadeus på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:12
Skjønner ikke helt hva Teslaeiere gjør her om de ikke vurderer å kjøpe seg E-tron?
Det skyldes nok at mange leser hele forumet istedenfor bare isolert om ett merke og èn modell. 
Jeg vurderer den stadig og har sågar prøvekjørt den timevis ved to forskjellige anledninger. Det var ganske nære kjøp, men ble stoppet av pedalfølelsen og totalt fravær av rabatt fordi Møller skulle melke markedet. Livet er for kort til å låse seg til ett merke og hylle alt de gjør opp i skyene. Denne uken får jeg levert en Kia og i juni kommer det en Mercedes :)

Trådens tema er egentlig rekkevidde og forbruk, og det ble en avsporing rundt regenereringens virkningsgrad. Vannkraftverk som kun genererer strøm fra bevegelse klarer noe sånt som 90-95% (de beste). Ren lading hvor strømmen bare skal omformes klarer 85-90%. Et unevnt merke mener virkningsgraden er ca 70% fra bevegelse til ferdig lagret energi i batteriet.
Men det blir avfeid med racing, pikes peak, campingvogn og peak regenereringseffekt (noe som ikke har noe med virkningsgrad å gjøre), så det ble en lite nyttig diskusjon. Selv 90kW regenerering oppleves som kraftig brems, og ned fra et alpinanlegg kan en faktisk klare seg med halvparten og fortsatt unngå friksjonsbrems. Men alt avfeies, så da blir diskusjonen som den blir :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Jeg har virkelig ikke peiling, men det må da være en grunn til at Audi og Porsche gjør det på denne måten. Å bare si at det er tull er jo bare å avfeie det,  som du selv hevder andre gjør.
Noen som har noen formening hvorfor de gjør det hvis effekten er minimal?  Nekter å tro at det bare er for reklamen sin skyld.

automat

Sitat fra: No-name på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:52
Jeg har virkelig ikke peiling, men det må da være en grunn til at Audi og Porsche gjør det på denne måten. Å bare si at det er tull er jo bare å avfeie det,  som du selv hevder andre gjør.
Noen som har noen formening hvorfor de gjør det hvis effekten er minimal?  Nekter å tro at det bare er for reklamen sin skyld.

Fordi å bremse ned fra 200km/t på autobahn krever sinnsykt mye mer bremseeffekt enn å bremse ned fra 80km/t på norsk landevei.

Det er utgangshastigheten som er avgjørende for regenereringsbehovet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

No-name

Ok. Det forstår jeg. Men, hvorfor har ikke det merke ingen vil nevne ved navn samme mulighet til å regenerere like mye?  De kjører jo på motorveien og på banen.  De har performace utgave og what not..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA