Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Tellus

Nå er det vel slik at de fleste Audi elbilene nok ender opp i Stor-Oslo.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:36
Nå er def vel slik at de fleste Audi elbilene nok ender opp i Stor-Oslo.
Kan ikke være levert +5000 stk i stor Oslo, selv om jeg også tror andelen er høy her.

No-name

Alt dette forutsetter at en har ordentlig lader på hytta.  Har man ikke det, må en ha en ladestopp med de fleste elbilene idag. 

Øyvind.h

Statistisk sett har flertallet både bilvei helt frem og strøm på hytta.
Nå i helgen har jeg ladet med 8A på schuko istedenfor 11kW. Ble fullt natt til i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:15
Så melder TeslaBjørn at han skal kjøre 1000 km challenge. E-tron E50 lader raskere enn P85 han har testet tidligere, men har hvertfall 10 kWh mindre batteri og kanskje 20% høyere forbruk. Jeg vil derfor gjette på en tid rundt 11,5 timer. Det er 1 time mer enn E55. Hva tror dere?
Redigert 1000 km-test med E50 er ute, og det ble 11t 55 min. Dårlig føre med mye vann og en god del vind, men solide 8 varmegrader. Fikk inntrykk av at han trakk fra tid han tapte pga. Ionity ute av drift i Strømstad. Snittforbruk 3,19 kWh/mil. Litt mer enn jeg forventet, men våt vei kan forklare forskjellen kanskje?

E55 ble kjørt på slutten av september, tørre forhold, temp da 16gr, snittforbruk 2,91 kWh/mil. Begge hadde 20" dekk, men E55en hadde vel mye mer utstyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HåkonE

Med så mange usikre variabler (ulike værforhold, dekk, utstyr, ladeproblemer), så kan det nok lett svinge 10-20% på forbruket.

Audi sine egne tester sier lavere forbruk på E50, og det er jo ikke så rart med diverse tiltak og lavere vekt. Når en amatør som Bjørn da kommer til helt motsatt resultat, så trenger man nok mer data på bordet.

Likevel må man altså opp i kjøreturer på 10-12 timer for å finne signifikante forskjeller på to biler med så stor prisforskjell.

Folk flest har ikke hytte, så det at det for det meste er hytte-eiere med lade-angst (selvsagt med strøm og innlagt elbillader på hytta) og presis 30 mil til hytta som kjøper en elektrisk SUV blir jo litt rart.

Regner med at de samme sitter daglig å lurer på hvor folk flest skal ha skiene i en Model X....eller hvordan man skal bestige dumpene i hytteveien med en EQC. Og hvor skal jakthundene sitte i en Model 3? I brevsprekken? 😊


Thomas Parsli

Sitat fra: Tellus på lørdag 18. januar 2020, klokken 20:20

Regner med at du med:
SitatHastighetene er ikke moderate
mente at jeg burde skrevet skrevet at WLTP syklusen kjøres i lav hastighet. Når 83 % av testen foregår i hastigheter under 80 km/t så er nok adjektivet lav mer korrekt beskrivelse enn moderat når det gjelder hastigheter brukt i WLTP syklusen.

WLTP prøver tross alt å vise reelt utslipp og reell rekkevidde ("the WLTP cycle was developed using real-driving data, gathered from around the world.")

Reelt er det 14 grader i snitt i Europa -og gjennomsnittsturen er 30km blandet kjøring.

Det passer ikke motorveikjøring i minusgrader -men det var aldri meningen.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elninja1

Sitat fra: HåkonE på mandag 20. januar 2020, klokken 08:48
Med så mange usikre variabler (ulike værforhold, dekk, utstyr, ladeproblemer), så kan det nok lett svinge 10-20% på forbruket.

Audi sine egne tester sier lavere forbruk på E50, og det er jo ikke så rart med diverse tiltak og lavere vekt. Når en amatør som Bjørn da kommer til helt motsatt resultat, så trenger man nok mer data på bordet.

Likevel må man altså opp i kjøreturer på 10-12 timer for å finne signifikante forskjeller på to biler med så stor prisforskjell.

Folk flest har ikke hytte, så det at det for det meste er hytte-eiere med lade-angst (selvsagt med strøm og innlagt elbillader på hytta) og presis 30 mil til hytta som kjøper en elektrisk SUV blir jo litt rart.

Regner med at de samme sitter daglig å lurer på hvor folk flest skal ha skiene i en Model X....eller hvordan man skal bestige dumpene i hytteveien med en EQC. Og hvor skal jakthundene sitte i en Model 3? I brevsprekken? 😊

Apropos ski så suger det ennå mer energi om du legger skia på taket. På en x kan du enten legge ski inne eller kjøpe en boks bak på hengerfeste.

hemi

model 3 burde vært 4cm!! lenger i bagasjerommet for å få inn alle skiene mine, nå stikker 4-5 av parene mellom forsetene.. firstworldproblems are still problems.

HåkonE

Sitat fra: Elninja1 på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:34
Sitat fra: HåkonE på mandag 20. januar 2020, klokken 08:48
Med så mange usikre variabler (ulike værforhold, dekk, utstyr, ladeproblemer), så kan det nok lett svinge 10-20% på forbruket.

Audi sine egne tester sier lavere forbruk på E50, og det er jo ikke så rart med diverse tiltak og lavere vekt. Når en amatør som Bjørn da kommer til helt motsatt resultat, så trenger man nok mer data på bordet.

Likevel må man altså opp i kjøreturer på 10-12 timer for å finne signifikante forskjeller på to biler med så stor prisforskjell.

Folk flest har ikke hytte, så det at det for det meste er hytte-eiere med lade-angst (selvsagt med strøm og innlagt elbillader på hytta) og presis 30 mil til hytta som kjøper en elektrisk SUV blir jo litt rart.

Regner med at de samme sitter daglig å lurer på hvor folk flest skal ha skiene i en Model X....eller hvordan man skal bestige dumpene i hytteveien med en EQC. Og hvor skal jakthundene sitte i en Model 3? I brevsprekken? 😊

Apropos ski så suger det ennå mer energi om du legger skia på taket. På en x kan du enten legge ski inne eller kjøpe en boks bak på hengerfeste.
Første forsøket jeg har sett på å argumentere for fraværet av takstativ og skiboks. 😉

Tester viser at skiboks ikke utgjør stort med og uten skiboks (på Etron). Mulig det stiller seg annerledes med såpestykket Model X selvsagt.

Våte ski og staver i kupeen er ikke særlig (og muligens en risiko ved ulykker). Den likkisten bak på Tesla ser jo ikke ut. Er vel en grunn til at jeg kun har sett den på bilder?

Skal man først bli kresen til en "hyttebil", så blir det jo litt rart å ikke se verdien i stativ/skiboks IMO.

daktari

Mellom 10% og 20% pluss økt støy med skiboks. Men sabla praktisk er det jo.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HåkonE


tromsø

Sitat fra: HåkonE på torsdag 23. januar 2020, klokken 18:31
Varier nok på type takstativ, skiboks og hastighet.



Og varierer med størrelse på felg...
Lars med takboksen har jo 19 og de andre 20"
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

jkirkebo

Sitat fra: HåkonE på torsdag 23. januar 2020, klokken 16:32
Våte ski og staver i kupeen er ikke særlig (og muligens en risiko ved ulykker).

Man bruker da skipose. Den beskytter både ski, staver og bilinteriør. Passer perfekt mellom setene på TMX 6-seter. Ser ingen grunn til å ha ting på taket av bilen om jeg absolutt ikke må. Det er ganske høyt opp også på disse bilene, trenger jo nesten gardintrapp for å nå opp ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HåkonE

Jeg tror mange finner det som et kompromiss å dra alt skiutstyret inni bilen, og det hjelper jo ikke når årsaken til slike kompromisser er disse fordyrende foldedørene som det er så mye problemer med.

Jeg tror den dyre gadgeten forsvinner på revisjon 2 av Model X. Lesson learned.

Men det var OT, poenget mitt var jo ikke skiboksen eller de andre tingene man kan bruke et takstativ til for en aktiv familie, men at folk har forskjellige behov og ønsker i en bil. Å definere hva som er en mal for egenskaper i en familiebil er jo meningsløst, selv til den berømte hytta med elbil-lader alle i Oslo har på Kvitfjell. 😊

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA