Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på fredag 17. januar 2020, klokken 20:05
Tror Tesla-eierne bør ta seg en chill-pill snart....litt vel mye følelser rundt bilprodusenten og frivillige markedsførere på sosiale medier. Pust!
Du demonstrerer en temmelig ubalansert holdning ved å ta alle eiere av et merke under en kam. Det er akkurat det samme fenomenet som skapte begrepet «audiot» eller påstanden, Audi har fem nuller, fire i grillen og en bak rattet. Jeg støtter ingen av disse, men det finnes nok fanboys av Audi som kunne trengt en chill pill de også

Beklager off topik, men hets er så utrolig lite konstruktivt.

Thomas Parsli

Sitat fra: Tellus på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:39
Merkelig at folk til stadighet synes det er rart de ikke oppnår WLTP rekkevidde.
WLTP kjøres i 20 grader pluss, ingen klima på, ingen vind, lite elevasjon og i moderate hastigheter og helt til batteriet er absolutt tomt.

Jeg tror du bør lese om WLTP, hvilke testsykler som er involvert og ikke minst hva hensikten  er (hvorfor NEDC ikke var god nok).

Rekkevidde måles ved å gjennomføre alle syklene (city, country, freeway) til batteriet er tomt. Hastighetene er ikke moderate.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

daktari

Men på hver 30 minutters wltp-syklus så er det bare 3 minutter over 120 km/t og 2 minutter i tillegg over 80 km/t. Så vet vi at e-tron har rekkevidde til mellom 3 og 5 timer, så det er veldig begrenset tid i sum over 120 km/t. (dette er vel landevei syklus).
Men kalkuleres inn luftmotstand i tallene, dvs. at rullene øker motstand i fart for å simulere luftmotstand?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Snitthastighet I syklusen er 46km/t med stopp og 53 med. Husker når WLTP kom at jeg syntes det var synd den ikke var strengere.
Testen kjøres i 23 grader og suppleres med utslippstest i 14 grader. Med andre ord hopper den helt bukk over utslipp fra motor i kalde klima.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

evtronDK

Sitat fra: Contango på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:55
For ikke å snakke om denne fra Bias Bjørn:
https://youtu.be/EcK2cf4ZglI
Merker meg at bilen ikke anbefaler daglig lading over 90% - akkurat som Tesla. Er det likt for e55?

Det er 80% på e55
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: daktari på lørdag 18. januar 2020, klokken 16:07
Men kalkuleres inn luftmotstand i tallene, dvs. at rullene øker motstand i fart for å simulere luftmotstand?

Jeg finner ikke en ordentlig protokoll, men https://www.daimler.com/sustainability/climate/wltp/wltp-part-2.html forstår jeg dit hen at kun dynamometer teller på rekkeviddetest.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tellus

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 18. januar 2020, klokken 15:16
Sitat fra: Tellus på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:39
Merkelig at folk til stadighet synes det er rart de ikke oppnår WLTP rekkevidde.
WLTP kjøres i 20 grader pluss, ingen klima på, ingen vind, lite elevasjon og i moderate hastigheter og helt til batteriet er absolutt tomt.

Jeg tror du bør lese om WLTP, hvilke testsykler som er involvert og ikke minst hva hensikten  er (hvorfor NEDC ikke var god nok).

Rekkevidde måles ved å gjennomføre alle syklene (city, country, freeway) til batteriet er tomt. Hastighetene er ikke moderate.

Regner med at du med:
SitatHastighetene er ikke moderate
mente at jeg burde skrevet skrevet at WLTP syklusen kjøres i lav hastighet. Når 83 % av testen foregår i hastigheter under 80 km/t så er nok adjektivet lav mer korrekt beskrivelse enn moderat når det gjelder hastigheter brukt i WLTP syklusen.

eivhelle

Sitat fra: daktari på lørdag 18. januar 2020, klokken 16:07
Men på hver 30 minutters wltp-syklus så er det bare 3 minutter over 120 km/t og 2 minutter i tillegg over 80 km/t. Så vet vi at e-tron har rekkevidde til mellom 3 og 5 timer, så det er veldig begrenset tid i sum over 120 km/t. (dette er vel landevei syklus).
Men kalkuleres inn luftmotstand i tallene, dvs. at rullene øker motstand i fart for å simulere luftmotstand?
Man måler ikke forbruk pr. tidsenhet. Derfor er det distansen som kjøres som har betydning for forbruket. Og naturlig nok trenger man ikke så lang tid på å kjøre en distanse så lenge farten er høy. Bykjøring syklusen bruker nesten dobbelt så mye tid (1.82x) som motorvei syklusen. Men det er motorvei som har mest å si for WLTP forbruket fordi kjørt distanse er mer enn dobbelt (2,66x) så lang.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Sitat fra: evtronDK på lørdag 18. januar 2020, klokken 19:32
Sitat fra: Contango på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:55
For ikke å snakke om denne fra Bias Bjørn:
https://youtu.be/EcK2cf4ZglI
Merker meg at bilen ikke anbefaler daglig lading over 90% - akkurat som Tesla. Er det likt for e55?

Det er 80% på e55
mitt display viser ikke den teksten tror jeg.

Uansett, veldig nyttig test, 3 timer rekkevidde landevei på vinteren med vått og slaps er veldig bra synes jeg. 230 km, så Oslo-Beito uten lading er no-go.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Ikke verst,  men vi har ikke typisk januarvær om dagen. Snarere oktobervær 😀

daktari

Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 00:36
Ikke verst,  men vi har ikke typisk januarvær om dagen. Snarere oktobervær 😀
joda, men hvis du ser videoen var det regn i Sandvika, men snø og slaps fra Hønefoss og nordover. Enig at man kan få enda verre forhold i form av mer nedbør og kulde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 00:36
Ikke verst,  men vi har ikke typisk januarvær om dagen. Snarere oktobervær 😀
Motvind, stedvis overvann eller slaps på veien. Strengt talt er vel dette ikke så langt unna worst case. I tillegg så var det veldig aktiv kjøring med masse forbikjøringer som trekker opp forbruket en del. Så om man vil unngå den ekstra ladepausen på 3-4 minutter kan man potensielt fortsatt spare litt på kjørestil. Høydeforskjell på turen opp sammenlignet med hjemturen skulle gitt rundt 15% forskjell i forbruk, det ble 20% noe som tyder på at forholdene var en god del bedre på turen tilbake.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på søndag 19. januar 2020, klokken 10:08
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 00:36
Ikke verst,  men vi har ikke typisk januarvær om dagen. Snarere oktobervær 😀
joda, men hvis du ser videoen var det regn i Sandvika, men snø og slaps fra Hønefoss og nordover. Enig at man kan få enda verre forhold i form av mer nedbør og kulde.

Slaps og 0 grader er verre enn minus 10 og snø. Dette er mine erfaringer med flere ulike elbiler.

Tellus

Uansett, du er langt unna å kjøre til en hytte på 1000 meter som ligger 230 km unna. Du vil ønske minimum komme frem med 10% igjen. Med andre ord ta utgangspunkt i maks 90 % av rekkevidden.

Det er vel omtrent slik det ble konkludert med tidligere i tråden.

Med 55 kjører du til de fleste hytter uten å lade. Med 50 må du for de fleste hytter regne med å lade.

Øyvind.h

I følge TØI er der bare 1/3 som har mer enn 15 mil til hytta. Uten at det hjelper Oslo-folk som har hytte i Hafjell/Kvitfjell/Ringebu/Trysil/Hemsedal/Geilo/Gol/Risør/Kragerø osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA