Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 13. januar 2020, klokken 19:59
E-golf 24 kWh, hadde den 22 kWh netto? Bare for å få rett perspektiv.

Ja, 21,4 tror jeg det er.. :) får ca. 18,5 kWh ut av den etter 60.000 km. og fire og et halvt års misbruk. Blir en del lading til 100%, for å si det sånn..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2020, klokken 19:01
Bjørn skal kjøre div tester med E50 nå.

Skrik! :) Når, hvor? Synes jeg hører han. «Thirsty.. so thirsty!!! Tesla is sooo far ahead! Model 3 bla. bla. And just wait for the Roadster..» :laugh:

Han lager bra videoer da! :+1: Blir godt dokumentert alt sammen. Hadde vært kult med et race, eller kjøring sammen med en annen bil for å få noe å sammenligne med. Fort gjort å trekke forhastede slutninger ellers. Se bare hvor liten forskjell det var på Oslo-Trondheim med Model 3 LR vs. Model X90D i praksis, i en av de siste videoene.



2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

HåkonE

Sitat fra: elektro på mandag 13. januar 2020, klokken 20:27
Sitat fra: HåkonE på mandag 13. januar 2020, klokken 07:21
Elektro: at man må opp i turer på over 7 timer (for en fossilbil) for å finne en halvtime besparelse mellom disse bilene, er jo et godt eksempel på hva jeg forsøker å si.

Nå finnes det langt tøffere ruter enn Oslo-Stavanger via. E18 i 0 grader uten vind og nedbør.. det finnes høydemeter, tilhengere, skibokser og høyere fart enn 120 km/t. Og du glemmer at man ikke alltid starter med 100% eller kan komme frem med 3%, som var utgangspunktet for mitt eksempel. Men ikke noe av dette er et problem, med den rette innstillingen.

Kanskje man kan klare seg med en e-Niro til 383.000 fullspekket? Den har bedre rekkevidde enn både e-tron 50 og 55. Er den ekstra komforten, den lille ekstra plassen og hengerfestet verdt mellom 250-500.000? Hva koster hver liter bagasjeplass? Hver hengertur? Kunne du brukt kjetting den ene gangen i året du ikke kommer frem uten firehjulstrekk og spart 25.000 i året på det alene? Satt pengene i fond og spart inn hele bilen? Selvfølgelig ikke.

Denne diskusjonen tok en merkelig retning. :) Jeg elsker e-tron 50!

E-Niro? Enig at debatten tok en noe uventet retning. 😊

Mange klarer seg utmerket med Tesla 60 og 75 også, med tregere lading enn etron (samme gjelder jo også 85).

Vi er nok enige om det viktigste her, jeg bare argumenterer for at 50 er fullt brukbar - også som hyttebil med skiboks. Det skiller kun minutter på en hurtiglader. Vi kan godt sett differansen på kontoen for følelser eller dårlig tid...men jeg tror mange vil finne at det er utrolig mye bil for pengene i en E50. Tross alt ikke mye dyrere enn mellomklasse-SUV og mye mer premium enn Tesla sin langt dyrere (og etter min mening overpriset) SUV.

Fortsatt fossilbillister som mener elbil er ubrukelig til hytta. Og hvem vet, plutselig kommer det en Etron med enda høyere kapasitet, og da er det 55 som man finner igjen i eksemplene om for hva som akkurat ikke går uten stopp. Kanskje blir det bare 200 000 dyrere, og da kan vi jo ta opp igjen debatten om følelser og verdi av de ekstra minuttene. 😉


Øyvind.h

Sitat fra: elektro på mandag 13. januar 2020, klokken 21:08
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2020, klokken 19:01
Bjørn skal kjøre div tester med E50 nå.

Skrik! :) Når, hvor? Synes jeg hører han. «Thirsty.. so thirsty!!! Tesla is sooo far ahead! Model 3 bla. bla. And just wait for the Roadster..» :laugh:
Han er allerede i gang med thirsty meldinger. Men det gjelder spylevæske :D
Han skal kjøre 1000km test og div andre langturer. Krysser fingrene for test av typiske hytteturer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Da er den store rekkeviddetesten ute på FB. Kort fortalt 5 e-troner med forskjellig konfig hvor av en E50, på en mix fjell- og motorveitur. Motorvei kom på slutten med varme biler. Oppsummert veldig liten forskjell på forbruk, kanskje så lite at det er vanskelig å si sikkert hvilke variabler som påvirker mest. Mest overraskende var at forskjell på 19" og 20" er så lav (under 5%) og at Skiguard 830T ser ut til å gi veldig lite økt forbruk også på motorvei.
Forslag til ny test er forskjellige skibokser i forbrukstest på motorvei.

Så melder TeslaBjørn at han skal kjøre 1000 km challenge. E-tron E50 lader raskere enn P85 han har testet tidligere, men har hvertfall 10 kWh mindre batteri og kanskje 20% høyere forbruk. Jeg vil derfor gjette på en tid rundt 11,5 timer. Det er 1 time mer enn E55. Hva tror dere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

No-name


HåkonE

Ja, det er jo noe underholdning i å se hvordan man klager over at konkurrentene  til Tesla er tørste, og i neste video lurer på hvordan i all verden man (for eksempel) skal få lydisolert en Tesla til et tilfredstillende nivå når selv 20-30 000kr i lydisolering knapt har effekt....

...eller når Tesla skal få brukbare lys innvendig og utvendig. Eller når de skal få HUD eller nightvision. Osv.

Men disse superlange turene forteller jo i det minste en nyttig ting om man kun skal se på rekkevidde (og ikke gjøre en generell test av hvordan produktet fungerer som bil), og det er at man må se på helheten inkl.  ladehastighet- ikke kun rekkevidde. 🙂


elektro

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:15
Da er den store rekkeviddetesten ute på FB. Kort fortalt 5 e-troner med forskjellig konfig hvor av en E50, på en mix fjell- og motorveitur. Motorvei kom på slutten med varme biler. Oppsummert veldig liten forskjell på forbruk, kanskje så lite at det er vanskelig å si sikkert hvilke variabler som påvirker mest. Mest overraskende var at forskjell på 19" og 20" er så lav (under 5%) og at Skiguard 830T ser ut til å gi veldig lite økt forbruk også på motorvei.
Forslag til ny test er forskjellige skibokser i forbrukstest på motorvei.

Så melder TeslaBjørn at han skal kjøre 1000 km challenge. E-tron E50 lader raskere enn P85 han har testet tidligere, men har hvertfall 10 kWh mindre batteri og kanskje 20% høyere forbruk. Jeg vil derfor gjette på en tid rundt 11,5 timer. Det er 1 time mer enn E55. Hva tror dere?

Takk for info. :+1: Litt som forventet at det er liten målbar forskjell mellom e50 og e55. At det er liten forskjell mellom 19 og 20 tommer har nok med å gjøre at det er samme dekkbredde. Felgens utforming ift. aerodynamikk, vekt og ikke minst dekktype har nok like mye å si. Spennende info ang. skiboks, er i tenkeboksen der selv.. :laugh:

Ang. 1000 km. test gjetter jeg på en tid på ca. 12 timer. Det er meldt fryktelig mye vind og til dels vått. Det medfører i følge abetterrouteplanner.com en forskjell på 1,5 time ift. e-tron 55 (83,6 kWh).

Laget en tabell, med like forutsetninger (referanseforbruk for e55 satt ned til 240 Wh/km, likt som e50, mens X90D er satt ned til 235 og X60D/X75D ned til 230 Wh/km, i likhet med EQC og I-Pace. LR Raven har jeg latt stå til 220 Wh/km. som er default):

Model X LR Raven - 10:27
e-tron 55 quattro (83,6 kWh) - 10:35
Model X 90D - 11:20
MB EQC - 11:26
Model X 60D - 11:44
Model X 75D - 11:39
e-tron 50 quattro - 12:03
I-Pace - 12:31
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

HåkonE

Det er lite håndfast som tyder på at Audi ikke har rett i at E50 har lavere forbruk enn E55 enn så lenge.

Det er en rekke variabler det ikke blir redegjort for i testen som kan forklare hvorfor en 55 hadde samme forbruk som 50.

Dette er den andre testen som bekrefter at det ikke er mange mil forskjell mellom disse to bilene, men det mest overraskende for min del var hvor lite skiboksen påvirker.


Trond.m

Var den en 55 produsert før uke 49 og hadde panoramatak, så er det rart at forskjellen i forbruk ikke ble større. Mellom optimalisert e-55 og e-50 med samme utstyr skal det vel være minimal forskjell. WLTP forbruket er vel til og med litt høyere for e-50, noe som må forklares med større ladetap. Ladetap inngår ikke i denne testen, så da skulle forbruket teoretisk være litt lavere. En forskjell i egenvekt på 115 kg er jo helt minimalt

daktari

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 14. januar 2020, klokken 14:46
det mest overraskende for min del var hvor lite skiboksen påvirker.
Ja, men ifølge Skiguard så tilpasses T-variantene (tunnel-) spesielt til hver bilmodell mtp høyde og longitudinel plassering av hvert stativ for å finne akkurat rett vinkel og høyde over taket til den enkelte bil. Boksen er også helt glatt under.

Jeg har lekt litt med plassering av min Packline, og det blir merkbar forskjell i støy. Så jeg vil tro det kan være en del forskjell mellom bokser også. Hadde vært nyttig med en egen test på det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HåkonE

Sitat fra: TM på tirsdag 14. januar 2020, klokken 16:25
Var den en 55 produsert før uke 49 og hadde panoramatak, så er det rart at forskjellen i forbruk ikke ble større. Mellom optimalisert e-55 og e-50 med samme utstyr skal det vel være minimal forskjell. WLTP forbruket er vel til og med litt høyere for e-50, noe som må forklares med større ladetap. Ladetap inngår ikke i denne testen, så da skulle forbruket teoretisk være litt lavere. En forskjell i egenvekt på 115 kg er jo helt minimalt

Den 55 som hadde lavest forbruk hadde for eks. OLED speil, noe 50 ikke hadde. Det er pga effektivitet bilprodusentene vil bort fra tradisjonelle speil.

50 var omtalt som "godt utstyrt", mulig den hadde nightvision som jeg har hørt påvirker noe. Jeg ble utfordret på akkurat det, så jeg vet ikke om det stemmer.

Nye dekk (50) har vel noe dårligere rullemotstand enn innkjørte dekk.

Usikker på om de hadde samme felger, men også der kan bare design påvirke. 

Summen av slike detaljer *kan* være nok til forklare "mysteriet". Tross alt ikke enorme forskjeller i forbruk Audi påstår heller. At en vektreduksjon og de tuningene Audi har gjort ikke har noen som helst effekt i det hele tatt høres litt snodig ut.


elektro

Ofte ser vi at en produsent har gjort drivlinjen f.eks. 5-10% mer effektiv, men siden det er luftmotstand, rullemotstand og vekt som har mest å si, blir slike små optimaliseringer ogfte som en dråpe i havet. Effekten kan også variere ut fra vær- og type kjøring. Er det sånn at det er mindre motstand i et større batteri, også når man tapper det?

Jeg er ikke på Facebook, men hvordan kommer det frem i testen at det ikke er mange mil forskjell mellom disse to bilene? Det er vel stadig 21,8 eller 18,9 kWh delt på forbruk? Hva ble forbruket?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

HåkonE

De konkluderer med rekkevidde på hhv. 27,5 mil for E50, og mellom 34-36 for E55 basert på snitt forbruk.

(3 grader, 12 mil motorvei og 700 høydemeter).

Mtp. at E50 ikke hadde kameraspeil og nye dekk (luftmotstand og rullemotstand), så er man muligens nærme de samme 6 milene man kom til i en annen test. 5% forbedring på E50 hadde sendt den opp i 29 mil rekkevidde. 

55 som brukte minst hadde andre dekk enn 50, og sjåføren av 55 valgte å slå av ACC på deler av strekningen (+coasting) fordi han visste det reduserte forbruket.

For meg er uansett ikke dette "mange mil" og blir fort spist opp på en lynlader, men det får jo bli opp til hver og en å avgjøre. Viktigste er jo at man får tall på bordet så man får en ca ide om hva man kan forvente seg... 🙂

daktari

Her er detaljene fra testen i helgen. Forskjellige dekkmerker og litt forskjeller i utstyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA