Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Truls Antonsen

Efficiency går til 1/5 på 90km/t er min erfaring, Dynamic kanskje på 120, husker ikke å ha sett det.
Meg boks på taket målte jeg høyder mellom 191,5 på 2/5 til 198,5 på 5/5, minnes jeg. Greit å vite i parkeringshus, samt når en bestiller ferje til Danmark, Fjordline opererer som personbil, Colorline har 2,00 meter som personbil.




Sent from my iPhone using Tapatalk

HåkonE

Elektro: at man må opp i turer på over 7 timer (for en fossilbil) for å finne en halvtime besparelse mellom disse bilene, er jo et godt eksempel på hva jeg forsøker å si.

De fleste tar jo fly på slike strekninger, og 30 min er uansett ingenting.

På kortere langturer er det som jeg sier snakk om minutter. Da kan man dele merkosten på de minuttene, så har man netto kost per time. For de fleste som ikke ofte kjører til Milano om vinteren er det nok et stygt regnestykke.

Aksjefond er relativt trygt langsiktig. Poenget her er at man må regne kaptitalkostnader. Det har en høy kost å fryse penger i et produkt som ikke noe avkastning (har riktignok sett en Etron taxi, men...)

Mye fokus på de iskalde langturene her (selvsagt om man har cashet ut for 55), men for å ta et eksempel kan jeg med E50 den ene dagen kjøre rundt hele Akershus en dag uten lading, tur/retur Sverige den neste og til sommerhuset den siste dagen....helt uten stopp på en eneste hurtiglader.

Som folk flest kjører jeg ikke langturer på over 25 mil 99% av tiden heller, og ladenettverket bygges ut fortløpende.

Har ingen problem med å argumentere for mer rekkevidde, men mange kan gjøre det lurt i å regne litt på verdien av det når differansen i pris er så stor. For min del er jeg glad Audi gir oss valget.

Batteriprisene faller fortsatt, og i fremtiden vil man nok smile litt av de summene vi betalter nå pga ladeangst. 😊



daktari

Vi snakker jo fort 30 min på hver tur til Trysil med skiboks, og samme til Hafjell. Enten fordi man må lade eller holde farten nede. Foreløpig ikke noen som har kjørt Oslo-Beito med IRL last og fart heller uten å lade. Men kan alltids tilpasse seg, og kan regne på det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HåkonE

Oslo - Hafjell...da hadde jeg ladet med 55 også.

Vet ikke hva slags lademulighet det er på de mest populære skistedene når presset er størst, men det er jo trivielt med en kort stopp på veien.

Skal tross alt hjem også, og personlig kjører jeg alle elbilene mine som fossilbiler og sitter ikke å teller på wattene som enkelte her inne.

Med min Tesla handlet det nær sagt aldri om å akkurat komme til destinasjonen, men tur/retur med fleksibilitet. Stopp hadde jeg selv med fossilbilen.

Virker forresten som "alle" i tråden her bor i Oslo og har hytte (med elbillader) på et sted der 50 akkurat ikke kommer frem om vinteren med skiboks uten en kaffestopp på 10 minutter for å kompensere for differansen mellom 55 eller tilsvarende. 😊

Som sagt, full forståelse for de som er i den situasjonen og ikke liker stopp, men jeg tror enkelte overvurderer hvor mange som er i akkurat den situasjonen og hvor stor forskjell det er i praksis mellom disse to batteripakkene....også jf. testen som nå er på trykk.

eivhelle

Sitat fra: daktari på mandag 13. januar 2020, klokken 08:09
Vi snakker jo fort 30 min på hver tur til Trysil med skiboks, og samme til Hafjell. Enten fordi man må lade eller holde farten nede. Foreløpig ikke noen som har kjørt Oslo-Beito med IRL last og fart heller uten å lade. Men kan alltids tilpasse seg, og kan regne på det.
Forskjellen mellom etron 50 og 55 er 20 kWh. Det tilsvarer 24 minutter på en 50 kW lader eller 12 minutter på 100 kW. I tillegg gir 120kg lettere bil litt lavere forbruk. Så 30 minutter er nok litt i overkant.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AJ82

Sitat fra: eivhelle på mandag 13. januar 2020, klokken 09:15
Sitat fra: daktari på mandag 13. januar 2020, klokken 08:09
Vi snakker jo fort 30 min på hver tur til Trysil med skiboks, og samme til Hafjell. Enten fordi man må lade eller holde farten nede. Foreløpig ikke noen som har kjørt Oslo-Beito med IRL last og fart heller uten å lade. Men kan alltids tilpasse seg, og kan regne på det.
Forskjellen mellom etron 50 og 55 er 20 kWh. Det tilsvarer 24 minutter på en 50 kW lader eller 12 minutter på 100 kW. I tillegg gir 120kg lettere bil litt lavere forbruk. Så 30 minutter er nok litt i overkant.

Flisespikkeri, men skiller 21.7 mellom de nye modellene.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Bjørn skal kjøre div tester med E50 nå.

Angående Oslo-Hafjell klarer E55 det fint. Naboen kjørte dit i og hadde 10% eller noe sånt igjen. De måtte lade på første turen, men da hadde de noen isolasjonsplater på taket.

Selv med motorvei helt til Moelv i desember går nok det med grei margin.
E50 derimot må garantert lade.
Blir flott å få den turen ned i 2 timer :D Og enda lavere når E6 er ferdig til Øyer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kåre Knatten

Jeg bor ikke i Oslo og må ta Bastøferjen for å komme til hytta. Her får jeg mer enn nok pause og ingen lademulighet. Skulle jeg stoppe ennå en gang for å lade på veien, blir det en lang hyttetur med masse pausetid. Kunne godt ha motorene til 50, men ikke uten batteripakken til 55.

eivhelle

Sitat fra: AJ82 på mandag 13. januar 2020, klokken 18:08
Sitat fra: eivhelle på mandag 13. januar 2020, klokken 09:15
Sitat fra: daktari på mandag 13. januar 2020, klokken 08:09
Vi snakker jo fort 30 min på hver tur til Trysil med skiboks, og samme til Hafjell. Enten fordi man må lade eller holde farten nede. Foreløpig ikke noen som har kjørt Oslo-Beito med IRL last og fart heller uten å lade. Men kan alltids tilpasse seg, og kan regne på det.
Forskjellen mellom etron 50 og 55 er 20 kWh. Det tilsvarer 24 minutter på en 50 kW lader eller 12 minutter på 100 kW. I tillegg gir 120kg lettere bil litt lavere forbruk. Så 30 minutter er nok litt i overkant.

Flisespikkeri, men skiller 21.7 mellom de nye modellene.

A.J.

Om vi flisespikker litt andre veien så er det bare 18.9kWh i forskjell på gammel Etron 55.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

E-golf 24 kWh, hadde den 22 kWh netto? Bare for å få rett perspektiv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: HåkonE på mandag 13. januar 2020, klokken 09:03
Oslo - Hafjell...da hadde jeg ladet med 55 også.

Vet ikke hva slags lademulighet det er på de mest populære skistedene når presset er størst, men det er jo trivielt med en kort stopp på veien.

Skal tross alt hjem også, og personlig kjører jeg alle elbilene mine som fossilbiler og sitter ikke å teller på wattene som enkelte her inne.

Med min Tesla handlet det nær sagt aldri om å akkurat komme til destinasjonen, men tur/retur med fleksibilitet. Stopp hadde jeg selv med fossilbilen.

Virker forresten som "alle" i tråden her bor i Oslo og har hytte (med elbillader) på et sted der 50 akkurat ikke kommer frem om vinteren med skiboks uten en kaffestopp på 10 minutter for å kompensere for differansen mellom 55 eller tilsvarende. 😊

Som sagt, full forståelse for de som er i den situasjonen og ikke liker stopp, men jeg tror enkelte overvurderer hvor mange som er i akkurat den situasjonen og hvor stor forskjell det er i praksis mellom disse to batteripakkene....også jf. testen som nå er på trykk.

Joda, men nå har det seg slik at de fleste ski/hyttedestinasjonene ligger i overkant av 20 mil fra tettstedet Oslo, med drøyt 1 million innbyggere. I Stor-Osloregionen bor det 1,6 millioner. Da blir dette en naturlig målestokk for vinterkjøring. :) Man kunne naturligvis like gjerne brukt Sandnes-Røldal (193/203 km), Namsos-Åre (215 km), Bergen-Ustaoset (233 km) eller Kongsvinger-Drevsjø (233 km).

Godt mulig betydningen av slik kjøring er overvurdert. Klart man lader uansett, hvis man kjører tur/retur samme dag, eller ikke har lading der man parkerer. Og klart de fleste stopper uansett, både opp og ned, selv om man ikke må lade. Andre er mer interessert i strekningen Enebakk-Strømstad-Enebakk (248 km) eller kjører sjeldent langt i det hele tatt og har god tilgang på lading hjemme og på jobb. Man kan lage det scenarioet man selv ønsker.

Likevel handler bilkjøp for de fleste mer om følelser enn rasjonalitet. Og det er ingen tvil om at større batteri øker den «frihetsfølelsen» som de fleste av oss setter pris på, selv når vi ikke sitter i bilen. Og større batteri gir ikke bare mer rekkevidde, men mer fleksibilitet. Selv synes jeg det er på grensen til gøy å både å planlegge lading, og å lade, men det er ikke alltid praktisk likevel.

Jeg har argumentert mye for e-tron 50 her inne. Den leverer. Samtidig er det litt «farlig» å tro at det er bare 6 mil som skiller den fra e-tron 55 med 21,8 kWh mer netto batteri, 24 kWh mer brutto batteri, raskere lading og bedre ytelse. Jeg sier dette bare for at folk ikke skal bli misfornøyd med en bil som tross alt fremdeles koster 6-700.000. De aller fleste blir nok kjempefornøyd. I alle fall når det er veloverveid som for de fleste i dette forumet. Og spesielt hvis man har hatt elbil før. Gleder meg til å høre flere tur-rapporter som bekrefter at bilen går både 20, 25, 30 og 35 mil! :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: eivhelle på mandag 13. januar 2020, klokken 19:36
Sitat fra: AJ82 på mandag 13. januar 2020, klokken 18:08
Sitat fra: eivhelle på mandag 13. januar 2020, klokken 09:15
Sitat fra: daktari på mandag 13. januar 2020, klokken 08:09
Vi snakker jo fort 30 min på hver tur til Trysil med skiboks, og samme til Hafjell. Enten fordi man må lade eller holde farten nede. Foreløpig ikke noen som har kjørt Oslo-Beito med IRL last og fart heller uten å lade. Men kan alltids tilpasse seg, og kan regne på det.
Forskjellen mellom etron 50 og 55 er 20 kWh. Det tilsvarer 24 minutter på en 50 kW lader eller 12 minutter på 100 kW. I tillegg gir 120kg lettere bil litt lavere forbruk. Så 30 minutter er nok litt i overkant.

Flisespikkeri, men skiller 21.7 mellom de nye modellene.

A.J.

Om vi flisespikker litt andre veien så er det bare 18.9kWh i forskjell på gammel Etron 55.

Om vi flisespikker litt til er det vel 86,5-64,7=21,8 ;D

Når det gjelder den eldgamle modellen av e-tron 55 så har har jo den samme bruttobatteri, så på lang tur med flere ladinger vil det i praksis ikke være noen forskjell på den og den nyeste pga. ladekurven. Og den vil også degraderes saktere. Hvis man ikke lar være å lade til mer enn 90% noen gang da, men i så fall har den jo kortere rekkevidde fra dag én. :P
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: HåkonE på mandag 13. januar 2020, klokken 07:21
Elektro: at man må opp i turer på over 7 timer (for en fossilbil) for å finne en halvtime besparelse mellom disse bilene, er jo et godt eksempel på hva jeg forsøker å si.

Nå finnes det langt tøffere ruter enn Oslo-Stavanger via. E18 i 0 grader uten vind og nedbør.. det finnes høydemeter, tilhengere, skibokser og høyere fart enn 120 km/t. Og du glemmer at man ikke alltid starter med 100% eller kan komme frem med 3%, som var utgangspunktet for mitt eksempel. Men ikke noe av dette er et problem, med den rette innstillingen.

Kanskje man kan klare seg med en e-Niro til 383.000 fullspekket? Den har bedre rekkevidde enn både e-tron 50 og 55. Er den ekstra komforten, den lille ekstra plassen og hengerfestet verdt mellom 250-500.000? Hva koster hver liter bagasjeplass? Hver hengertur? Kunne du brukt kjetting den ene gangen i året du ikke kommer frem uten firehjulstrekk og spart 25.000 i året på det alene? Satt pengene i fond og spart inn hele bilen? Selvfølgelig ikke.

Denne diskusjonen tok en merkelig retning. :) Jeg elsker e-tron 50!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

AJ82

Sitat fra: elektro på mandag 13. januar 2020, klokken 20:12
Sitat fra: eivhelle på mandag 13. januar 2020, klokken 19:36
Sitat fra: AJ82 på mandag 13. januar 2020, klokken 18:08
Sitat fra: eivhelle på mandag 13. januar 2020, klokken 09:15
Sitat fra: daktari på mandag 13. januar 2020, klokken 08:09
Vi snakker jo fort 30 min på hver tur til Trysil med skiboks, og samme til Hafjell. Enten fordi man må lade eller holde farten nede. Foreløpig ikke noen som har kjørt Oslo-Beito med IRL last og fart heller uten å lade. Men kan alltids tilpasse seg, og kan regne på det.
Forskjellen mellom etron 50 og 55 er 20 kWh. Det tilsvarer 24 minutter på en 50 kW lader eller 12 minutter på 100 kW. I tillegg gir 120kg lettere bil litt lavere forbruk. Så 30 minutter er nok litt i overkant.

Flisespikkeri, men skiller 21.7 mellom de nye modellene.

A.J.

Om vi flisespikker litt andre veien så er det bare 18.9kWh i forskjell på gammel Etron 55.

Om vi flisespikker litt til er det vel 86,5-64,7=21,8 ;D


Gikk ut ifra prislister. Der oppgir de 86.4 og 64.7, altså 21.7  :P

A.J
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 13. januar 2020, klokken 08:09
Vi snakker jo fort 30 min på hver tur til Trysil med skiboks, og samme til Hafjell. Enten fordi man må lade eller holde farten nede. Foreløpig ikke noen som har kjørt Oslo-Beito med IRL last og fart heller uten å lade. Men kan alltids tilpasse seg, og kan regne på det.

Nja, abetterrouteplanner sier 10 minutter på Amfi Elverum (Grønn Kontakt 6x (?) 150kW) hvis du starter med e50 i Oslo med 100% og kjører 10% over fartsgrensen i snitt i -5 grader med våt vei, har forbruk på 34,5 kWh/100 km og stopper på Trysilfjellet med 10%. Mulig kaldt batteri gjør at du må stoppe 15 minutter, men neppe noen krise uansett. Med mindre laderen er full.

Starter du med 70% batteri fra Oslo foreslår den 21 minutter på Circle K Minnesund.. mulig 30 min i praksis, men også det til å leve med, selv om man da ikke kan bruke tiden til å handle mat.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA