Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

#240
Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 12:40
Sitat fra: TM på fredag 20. desember 2019, klokken 12:33
Sitat fra: HåkonE på fredag 20. desember 2019, klokken 12:22
De kom til et forbruk mellom 26 og 29 med en godt utstyrt Etron, kald start med batteriet, 250kg last, auto setting, varme på viskere pga is, 22 grader, 20" vinterdekk og vinterføre/slaps/betydelig snøfall/regn.
Kald start er nok ikke helt presist. De stoppet etter noen få mil og ladet med superlader til 97 %, så det meste av kjøringen var nok med varmt batteri. Men uansett tyder denne rapporten på at 20+ mil om vinteren burde være enkelt å klare med mindre vi snakker motorvei i 100+.
Ikke 20+, men 20 mil på landevei og kortere på motorvei (20--?) Fordi man vil neppe ønske å starte oppstigning 700 meter med 15ish % på batteriet.
Bor du i Oslo og skal til Norefjell: E50 helt topp.
Bor du i Oslo og skal til Geilo, el. Beito: lading påregnet hver eneste gang med E50.
Bor du i Oslo og skal til Hemsedal/Hafjell/Sjusjøen/Trysil: lading oftest påkrevet med E50

Ikke helt uenig, fordi jeg vet at det ofte kan være vanskelig å starte med 100% samt at man bør unngå å komme frem med noe særlig mindre enn 7-8% på fjellet, så i praksis har man max 90% av rekkevidden til rådighet.

Men jeg vil si 23 mil på landevei og 20 mil på motorvei, på middels- til krevende vinterføre, på vei opp til fjellet. Det gir et riktigere bilde av bilen. Da snakker vi om et forbruk på 28,1 i det første tilfellet og 32,4 i det andre.

Dvs. at Hemsedal er innenfor rekkevidde stort sett hele vinteren, med buffer, hvis du starter med 100%. Det samme er Hafjell og Sjøsjøen, men kun via. RV4 eller med høyrefeltkjøring på E6. På sommeren, eller med bra påskeføre, vil det sjelden være noe problem å nå noen av stedene. Samme gjelder nedover alle dager i året.

Så er spøsmålet om man tåler 10 minutter lading de 10 dagene i året da? Personlig synes jeg det er digg å ha den ekstra fleksibiliteten større batteri gir, selv om jeg synes det er gøy med elbil og alt som hører med. Men fornuftig for meg? Neppe.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: HåkonE på fredag 20. desember 2019, klokken 12:53
Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 12:40
Sitat fra: TM på fredag 20. desember 2019, klokken 12:33
Sitat fra: HåkonE på fredag 20. desember 2019, klokken 12:22
De kom til et forbruk mellom 26 og 29 med en godt utstyrt Etron, kald start med batteriet, 250kg last, auto setting, varme på viskere pga is, 22 grader, 20" vinterdekk og vinterføre/slaps/betydelig snøfall/regn.
Kald start er nok ikke helt presist. De stoppet etter noen få mil og ladet med superlader til 97 %, så det meste av kjøringen var nok med varmt batteri. Men uansett tyder denne rapporten på at 20+ mil om vinteren burde være enkelt å klare med mindre vi snakker motorvei i 100+.
Ikke 20+, men 20 mil på landevei og kortere på motorvei (20--?) Fordi man vil neppe ønske å starte oppstigning 700 meter med 15ish % på batteriet.
Bor du i Oslo og skal til Norefjell: E50 helt topp.
Bor du i Oslo og skal til Geilo, el. Beito: lading påregnet hver eneste gang med E50.
Bor du i Oslo og skal til Hemsedal/Hafjell/Sjusjøen/Trysil: lading oftest påkrevet med E50

Hvor mange minutter på en lynlader er egentlig nødvendig for å hente inn igjen differansen mellom 50 og 55?

Det kan ikke være snakk om lange stoppet.
12-15 minutter. Så du rekker så vidt en tur på toalettet mens du venter.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hemi

Dealbreaker for meg, betyr man må stå opp tilsvarende tidligere. Rekker ikke stikke opp på fjellet i dag p.g.a. arbeidsmengde,  så drar 06:00 for å rekke første heisen, men om man har god tid, og ikke noe i mot potensiell ladekø sparer man jo 150.

HåkonE

Sitat fra: eivhelle på fredag 20. desember 2019, klokken 13:18
Sitat fra: HåkonE på fredag 20. desember 2019, klokken 12:53
Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 12:40
Sitat fra: TM på fredag 20. desember 2019, klokken 12:33
Sitat fra: HåkonE på fredag 20. desember 2019, klokken 12:22
De kom til et forbruk mellom 26 og 29 med en godt utstyrt Etron, kald start med batteriet, 250kg last, auto setting, varme på viskere pga is, 22 grader, 20" vinterdekk og vinterføre/slaps/betydelig snøfall/regn.
Kald start er nok ikke helt presist. De stoppet etter noen få mil og ladet med superlader til 97 %, så det meste av kjøringen var nok med varmt batteri. Men uansett tyder denne rapporten på at 20+ mil om vinteren burde være enkelt å klare med mindre vi snakker motorvei i 100+.
Ikke 20+, men 20 mil på landevei og kortere på motorvei (20--?) Fordi man vil neppe ønske å starte oppstigning 700 meter med 15ish % på batteriet.
Bor du i Oslo og skal til Norefjell: E50 helt topp.
Bor du i Oslo og skal til Geilo, el. Beito: lading påregnet hver eneste gang med E50.
Bor du i Oslo og skal til Hemsedal/Hafjell/Sjusjøen/Trysil: lading oftest påkrevet med E50

Hvor mange minutter på en lynlader er egentlig nødvendig for å hente inn igjen differansen mellom 50 og 55?

Det kan ikke være snakk om lange stoppet.
12-15 minutter. Så du rekker så vidt en tur på toalettet mens du venter.

Så en timekost på netto 10 000 - 20 000 for å spare den tiden da, gitt 2-4 turer på hytta i året - om man har hytte.....og ikke har unger eller kjærring som uansett vil stoppe for do/kaffepause.

Ekstra rekkevidde (og noe økt ladehastighet) er jo bra, men er jo tydelig at Audi har gjort et sjakktrekk ved å tilby en så aggressivt priset versjon. 😊

daktari

Sitat fra: eivhelle på fredag 20. desember 2019, klokken 13:18
Sitat fra: HåkonE på fredag 20. desember 2019, klokken 12:53
Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 12:40
Sitat fra: TM på fredag 20. desember 2019, klokken 12:33
Sitat fra: HåkonE på fredag 20. desember 2019, klokken 12:22
De kom til et forbruk mellom 26 og 29 med en godt utstyrt Etron, kald start med batteriet, 250kg last, auto setting, varme på viskere pga is, 22 grader, 20" vinterdekk og vinterføre/slaps/betydelig snøfall/regn.
Kald start er nok ikke helt presist. De stoppet etter noen få mil og ladet med superlader til 97 %, så det meste av kjøringen var nok med varmt batteri. Men uansett tyder denne rapporten på at 20+ mil om vinteren burde være enkelt å klare med mindre vi snakker motorvei i 100+.
Ikke 20+, men 20 mil på landevei og kortere på motorvei (20--?) Fordi man vil neppe ønske å starte oppstigning 700 meter med 15ish % på batteriet.
Bor du i Oslo og skal til Norefjell: E50 helt topp.
Bor du i Oslo og skal til Geilo, el. Beito: lading påregnet hver eneste gang med E50.
Bor du i Oslo og skal til Hemsedal/Hafjell/Sjusjøen/Trysil: lading oftest påkrevet med E50

Hvor mange minutter på en lynlader er egentlig nødvendig for å hente inn igjen differansen mellom 50 og 55?

Det kan ikke være snakk om lange stoppet.
12-15 minutter. Så du rekker så vidt en tur på toalettet mens du venter.
12 minutter lading + 5 minutter i hver ende = 20 minutter/ 20.mil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Viking800

Sitat fra: hemi på fredag 20. desember 2019, klokken 13:54
Dealbreaker for meg, betyr man må stå opp tilsvarende tidligere. Rekker ikke stikke opp på fjellet i dag p.g.a. arbeidsmengde,  så drar 06:00 for å rekke første heisen, men om man har god tid, og ikke noe i mot potensiell ladekø sparer man jo 150.

Dette er nå en litt konstruert problemstilling; at man må stå opp tidlig.

hemi

Hvordan er den konstruert? Det er planen min for i morgen, og har vært scenario relativt ofte for meg, ikke bare ski, men også andre ting.

Trond.m

Kontruert er den sikkert ikke, men jeg tror det er veldig liten andel som er i den situasjonen veldig ofte, og som ikke orker tanken på å stå opp 20 minutter tidligere  ;)
Ladekø er sikkert ikke så vanlig tidlig på morgenen heller, så 15 minutter holder sikkert. Dette gjelder vel bare de som har mellom 20 og 25 mil til heisen.

tromsø

Hva fikk e50 eieren for ladefart fra 70-97%?

Sen er det artig å lese alle kommentarer om rekkevidde. En ting blir dog glemt, degradering av batteriet => ikke kjøp e50 hvis man ligger på grensen til hytta med en ny bil..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Sitat fra: tromsø på fredag 20. desember 2019, klokken 17:19
Hva fikk e50 eieren for ladefart fra 70-97%?

Sen er det artig å lese alle kommentarer om rekkevidde. En ting blir dog glemt, degradering av batteriet => ikke kjøp e50 hvis man ligger på grensen til hytta med en ny bil..
Det spørs vel hvor lenge man beholder bilen. Tror ikke man merker noen forskjell på 3 år 60.000 km. Vær og føre betyr så mye mer, så det er heller mer ekstremvær man bør være redd for enn degradering.

eivhelle

Sitat fra: tromsø på fredag 20. desember 2019, klokken 17:19
Hva fikk e50 eieren for ladefart fra 70-97%?

Sen er det artig å lese alle kommentarer om rekkevidde. En ting blir dog glemt, degradering av batteriet => ikke kjøp e50 hvis man ligger på grensen til hytta med en ny bil..
Fikk levert 23 kWh på 20 minutter som tilsvarer 69 kW. Mistenker at en del av denne energien mellom annet gikk til å varme opp batteripakken siden man fikk levert omtrent 30% mer energi enn det som var nødvendig for å lade 27%.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 14:58

12 minutter lading + 5 minutter i hver ende = 20 minutter/ 20.mil.
En fin referanse å ha når man diskuterer ladetid for elbil sammenlignet med fylling av bensin eller diesel. Ja, du slipper unna med 2 minutter på pumpa, men regner man med 5 minutter i hver ende tar det minst 12 minutter å fylle tanken.  ;D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

#252
Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 14:58
Sitat fra: eivhelle på fredag 20. desember 2019, klokken 13:18
Sitat fra: HåkonE link=topic=49386.msg864435#msg864435
Hvor mange minutter på en lynlader er egentlig nødvendig for å hente inn igjen differansen mellom 50 og 55?

Det kan ikke være snakk om lange stoppet.
12-15 minutter. Så du rekker så vidt en tur på toalettet mens du venter.
12 minutter lading + 5 minutter i hver ende = 20 minutter/ 20.mil.
Bruker vel ikke mer enn 1 minutt på å svinge av fra E6 på Dal f.eks. og bort til Ionity laderen, pluss 1 minutt på å koble til og 1 minutt på å kjøre ut igjen. 15 minutter totalt da..

Og så trenger man normalt ikke utjevne hele differansen, dersom det bare er snakk om ett ladestopp for å komme dit man skal. 120 kW = 2 kWh per minutt, så på fem minutter får du mellom 30 og 55 km. ekstra rekkevidde omtrent. Du rekker akkurat å kjøpe en bolle og kaffe hvis det ikke er kø, og du reiser uten barn. Men du rekker ikke å gå på do, før du har den rekkevidden du trenger for å komme frem til nevnte alpinsteder. ;) Åtte minutter da..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Merkelig diskusjon, har kjørt manga ganger til Ål fra Oslo, med både kortrekkevidde og langrekkevidde biler, begge deler går jo helt fint. Med Soul ladet jeg to ganger 15 minutter (hver vei) og med S ladet jeg kun litt på vei ned for å ikke levere bilen tom.
Begge deler er jo helt uproblematisk. Hvis en synes tid er mer verd enn kostnaden så er det jo bare å betale.

Personlig mener jeg at 20 minutter er lang nok pause og lengre orker jeg ikke erfaringsmessig. Eneste unntaket er når en skal spise.

E-Golf og Leaf har begrensninger på turer over 40 mil de fleste andre har helt grei hastighet, hvertfall E-tron!

Trond.m

Sitat fra: eivhelle på fredag 20. desember 2019, klokken 18:05
Sitat fra: tromsø på fredag 20. desember 2019, klokken 17:19
Hva fikk e50 eieren for ladefart fra 70-97%?

Sen er det artig å lese alle kommentarer om rekkevidde. En ting blir dog glemt, degradering av batteriet => ikke kjøp e50 hvis man ligger på grensen til hytta med en ny bil..
Fikk levert 23 kWh på 20 minutter som tilsvarer 69 kW. Mistenker at en del av denne energien mellom annet gikk til å varme opp batteripakken siden man fikk levert omtrent 30% mer energi enn det som var nødvendig for å lade 27%.
Det gir jo en ladefart inn på batteriet på 52 kW i gjennomsnitt fra 70-97 %. Det er kanskje godkjent siden batteriet var kaldt, og i samme intervall hadde man vel ikke fått mange kwh inn på en Leaf  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA