Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Nicko

Synes dette ser bra ut jeg. Med et forbruk på ca 30 kwt/100 km på vinteren, skal vi da ha en e50 rekkevidde godt over 20 mil, selv med takboks. Vurderer da veldig å bytte til 19" dekk på vinterbilen for å ha en buffer (kanskje noen mil ekstra).... Dette er vel største forskjellen fra launch edition som jeg kan se gir noen opplagt forskjell i rekkevidde.

Blir spennende å følge de første e50 bilene som kommer til landet etter hvert..
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Trond.m

Sitat fra: daktari på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:51
Det kjipe med bykjøring er at WLTP-tallene ikke ser ut til å ta med oppvarming av batteri (eller kupé?); dvs. tallene er kun korrekt i intervallet rundt 20ish grader. Min rekord er 9,x kWh/mil på 2 km tur her om dagen. Da får man ikke kjørt noen og 30 mil fra 100%.
Det er idiotisk hvis e-tron setter i gang oppvarming av batteriet bare jeg skal kjøre et par kilometer. Hvilken hensikt har det ? Det beskytter ikke batteriet, for de rekker ikke å varme det opp på en kort tur Det er bare sløsing med energi, og det er hverken godt for miljø eller lommebok. Oppvarming av batteri under kjøring gir neppe lenger rekkevidde, siden energien som brukes tas fra batteriet. Varmepumpen er neppe så effektiv en kald vinterdag at det gjør at oppvarming av batteriet øker rekkevidden.

På Kia har de en innstilling hvor man kan velge oppvarming av batteriet under kjøring. De er imidlertid tydelige på at det REDUSERER rekkevidden.


Kåre Knatten

Sitat fra: daktari på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:51
Det kjipe med bykjøring er at WLTP-tallene ikke ser ut til å ta med oppvarming av batteri (eller kupé?); dvs. tallene er kun korrekt i intervallet rundt 20ish grader. Min rekord er 9,x kWh/mil på 2 km tur her om dagen. Da får man ikke kjørt noen og 30 mil fra 100%.
På de korte turene er det "bare" varmepumpene som bruker strøm. Forsøkte å skru av AC, hadde på varme i setet, på en rask butikktur (2x 1km) og forbruk ble 28 i stedet for ca 90

Trond.m

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 06. desember 2019, klokken 09:39
På de korte turene er det "bare" varmepumpene som bruker strøm. Forsøkte å skru av AC, hadde på varme i setet, på en rask butikktur (2x 1km) og forbruk ble 28 i stedet for ca 90
Hvis det stemmer så høres det veldig fornuftig ut  :+1:

hemi

Man kan kanskje kjøpe 55 modellen og rocke varme og varmesete? :D

daktari

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 06. desember 2019, klokken 09:39
Sitat fra: daktari på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:51
Det kjipe med bykjøring er at WLTP-tallene ikke ser ut til å ta med oppvarming av batteri (eller kupé?); dvs. tallene er kun korrekt i intervallet rundt 20ish grader. Min rekord er 9,x kWh/mil på 2 km tur her om dagen. Da får man ikke kjørt noen og 30 mil fra 100%.
På de korte turene er det "bare" varmepumpene som bruker strøm. Forsøkte å skru av AC, hadde på varme i setet, på en rask butikktur (2x 1km) og forbruk ble 28 i stedet for ca 90
Hva mener du med AC egentlig?
Hva er årsaken til at det reduserer forbruket å slå av AC = air condition? Man kan uansett ikke slå av defroster og varme i kupe på vinteren... (rattvarme?)
Det er noen mangler i den tekniske informasjonen fra Audi ang. varme- og kjølesystem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Jeg ville få frem at på småturer er oppvarming av kupé den store synderen. Jeg greier godt et par km  uten at jeg forsøker å varme opp hele bilen. Greier meg med varme i stolen, i tillegg har jeg frostfri garasje (varmekabeler på 3 grader).

janbanan

For en tid tilbake, så fikk jeg registrert min e50 i my.audi.com (app).
I går så jeg at utstyret også vises i appen (ikke på nettsiden), sammen med WLTP.
WLTP er satt til 300km, AS med litt ekstra.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 06. desember 2019, klokken 11:56
Jeg ville få frem at på småturer er oppvarming av kupé den store synderen. Jeg greier godt et par km  uten at jeg forsøker å varme opp hele bilen. Greier meg med varme i stolen, i tillegg har jeg frostfri garasje (varmekabeler på 3 grader).
ikke spesielt imponerende med 2,8 kWh/mil forbruk med +3  grader i bilen og vinduer som dugger synes jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Det kommer jo an på hvor lang tur det er snakk om. Dessuten er det en viss usikkerhet knytte til måling over en kort distanse.

eivhelle

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 06. desember 2019, klokken 09:39
Sitat fra: daktari på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:51
Det kjipe med bykjøring er at WLTP-tallene ikke ser ut til å ta med oppvarming av batteri (eller kupé?); dvs. tallene er kun korrekt i intervallet rundt 20ish grader. Min rekord er 9,x kWh/mil på 2 km tur her om dagen. Da får man ikke kjørt noen og 30 mil fra 100%.
På de korte turene er det "bare" varmepumpene som bruker strøm. Forsøkte å skru av AC, hadde på varme i setet, på en rask butikktur (2x 1km) og forbruk ble 28 i stedet for ca 90
Det betyr at turen til butikken bare kostet 56 øre i stedet for 1,8 kroner. Da skal det bare en halv million sånne turer til før du har tjent inn hele bilen.  :D

Er ikke sikker på om jeg er gjerrig nok til å bry meg om forbruket på denne typen turer.  8)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kåre Knatten

#146
Innsparingen går fortere, da jeg normalt går til butikken på beina.🚶‍♂️ Forresten er det vanskelig å få forbruket under 3,0 kWh/mil. Har heldigvis 55.

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Counterpointer

Fra face;


Så en liten kjørerapport fra Norges kanskje første 50 utgave! Advanced Sport med soltak på 20" vinterhjul. Oppstart i garasje på 15,5 grader med ladenivå på 98%. Kjørte t/r Fornebu-Gardermoen E18/E6 med et kort stopp i Oslo sentrum, totalt 121 km. Benyttet cruise, dvs. fulgte fartsgrensen. Noen partier med 110 km/t. Temperatur 1-5 grader med lett regn og ganske våt veibane. Litt slaps på Gardermoen. Innetemperatur på 22 grader. Drive Select på Auto. Havnet på 25,9 kWh/100 km. Gjettometeret mente 160 km igjen, altså totalt 281 km rekkevidde. Kan forøvrig bekrefte at e-tron er en fantastisk kjøremaskin! Lynlading på Cirkle K neste!

daktari

Jeg så den posten, og på bildet etter kjøreturen hadde vedkommende rett over 50% SOC igjen. Jeg tenker estimat 24 mil 98 til 5%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA