Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Orbit på torsdag 28. november 2019, klokken 16:27
SitatVolume flows in the coolant circuit have been reduced, which means that the pump uses less power.
Dette vil nok også hjelpe på oppstartskostnaden i energi ved småkjøring.

Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2019, klokken 15:13
Audien bruker sykt mye strøm på små turer til trening og butikk i denne årstiden. Kunne vært en del av Effiency selvfølgelig, men jeg vil ikke ha lavere bil og stivere fjæring over fartsdumper, trikkeskinner og hullete veier heller.
Evt ved bruk av Individual-profilen, dvs en kombinasjon av myk fjæring, men samtidig eco på klima og motorpådrag.
Det går, men da føles bilen som en 2.0 Vectra i respons. Jeg har individuell på sport drivverk, komfort ellers. Og alltid boost. (Hva pokker er meningen med boost?! Burde heller hatt en turtle mode som kom ved å dra 2 ganger i spaken)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2019, klokken 15:13
Forskjell på E50 og 2019/20 E55 beskrevet her:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/better-efficiency-and-longer-range-technical-update-for-the-audi-e-tron-12382?fbclid=IwAR0imgSyiWQzGWuh5u5Id6iDqdrVI1jcZLkjNs6Fux9mudE8Kj2dWtjBzjc

Netto 86,5 kWh tilgjengelig på batteriet, altså 2,9 kWh mer = 10-15 km ekstra/3% ekstra. Bør låses opp via software.


Ser ikke ut til å stå i artikkelen, men jeg antar at eksisterende flåte av e-tron får nyte godt av det som går på programvaren. Er det varslet noen oppdateringer ?
Her kom Audi Jaguar i forkjøpet. Rykter om en kommende oppdatering som gir lengre rekkevidde for I-Pace har pågått i flere måneder. Er forsåvidt mer en rykter i og med at oppdateringen har blitt bekreftet av representanter for Jaguar. Kanskje både e-tron og jaguareiere får rekkevidde i julepresang i år  :D

elektro

Dette kan jo bli rene julekvelden ja!! :D Det eneste her som høres ut som krever annen hardware er vel dette punktet:

SitatThanks to a new type of wheel brake, the developers have achieved further reductions in what is known as residual brake torque. This refers to losses that occur as a result of the proximity of the brake calipers to the brake discs.

Og tipper spesielt @daktari gleder seg over dette:
SitatThe degree of coasting recuperation can be set to any of three stages by means of paddles on the steering wheel, and there are now greater distinctions between the three, which allows the driver the option of a more pronounced "one-pedal feeling.

Har aldri sett så mange godbiter beskrevet i slik detalj i én update på noe merke før. -Og jeg synes bilen, med unntak av enkelte småting i MMI og mobilapp, var konge fra før! :angel:

Likevel er jeg veldig redd for at vi som allerede har fått levert bil ikke får noe av dette.

Jeg mener, når jeg ikke får aktivert trådløs Apple CarPlay og mulighet for å justere ladegrense fra app i etterkant på 2019 mod, virker ting ganske låst. Men det kan jo hende de tenker annerledes når det ikke er snakk om synlige forskjeller- eller nye features. *folde hendene*
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Thomas j

Den 27/11 så har det blitt publisert oppdatert prisliste på audi.no for både etron og sportback modellene. Det ligger inne to forskjellige prislister for etron 50 hvor begge er 2020 modeller. Det jeg stusser over er vektforskjellene, hvor vekta på den jeg har bestilt (adv sport) veier 2436 kg og adv business veier 2407kg mens etron advance i den andre lista er oppført med vekt på 2387, nesten 50kg i forskjell. Noen som har en forklaring på vekttapet? Klarer ikke helt å se at utstyret skal utgjøre forskjellen.

Samme forskjell vises også forbrukstallene. Noen som vet forskjellen på de forskjellige prislistene som er lagt ut?

No-name

Sitat fra: Thomas j på tirsdag 03. desember 2019, klokken 20:43
Den 27/11 så har det blitt publisert oppdatert prisliste på audi.no for både etron og sportback modellene. Det ligger inne to forskjellige prislister for etron 50 hvor begge er 2020 modeller. Det jeg stusser over er vektforskjellene, hvor vekta på den jeg har bestilt (adv sport) veier 2436 kg og adv business veier 2407kg mens etron advance i den andre lista er oppført med vekt på 2387, nesten 50kg i forskjell. Noen som har en forklaring på vekttapet? Klarer ikke helt å se at utstyret skal utgjøre forskjellen.

Samme forskjell vises også forbrukstallene. Noen som vet forskjellen på de forskjellige prislistene som er lagt ut?

Ser ut at det er forskjell i Advanced og Advanced Business.. Kanskje det er der forskjellen ligger?

Thomas j

Noen som vet om typegodkjenningen er gjort for etron 50 og dette nå er endelige tall?

olavxxx

Sitat fra: Tellus på torsdag 28. november 2019, klokken 17:44
Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2019, klokken 15:13
Forskjell på E50 og 2019/20 E55 beskrevet her:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/better-efficiency-and-longer-range-technical-update-for-the-audi-e-tron-12382?fbclid=IwAR0imgSyiWQzGWuh5u5Id6iDqdrVI1jcZLkjNs6Fux9mudE8Kj2dWtjBzjc

Netto 86,5 kWh tilgjengelig på batteriet, altså 2,9 kWh mer = 10-15 km ekstra/3% ekstra. Bør låses opp via software.


Ser ikke ut til å stå i artikkelen, men jeg antar at eksisterende flåte av e-tron får nyte godt av det som går på programvaren. Er det varslet noen oppdateringer ?
Her kom Audi Jaguar i forkjøpet. Rykter om en kommende oppdatering som gir lengre rekkevidde for I-Pace har pågått i flere måneder. Er forsåvidt mer en rykter i og med at oppdateringen har blitt bekreftet av representanter for Jaguar. Kanskje både e-tron og jaguareiere får rekkevidde i julepresang i år  :D
"Forbedringene kommer imidlertid ikke eksisterende e-tron-kunder til gode, og kun for biler produsert etter uke 48, altså inneværende uke."


https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pLOV91/teknisk-oppdatering-gir-audis-e-tron-lengre-rekkevidde


Nicko

Ref rekkevidde. Siste oppdatering som ligger ute på Audi.no: https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron.html#layer=/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron/layer/rekkevidde-og-forbrukstall.html

Blandet kjøring (30-33 mil )
Bykjøring (34-37 mil)

e-tron SUV Rekkevidde by km  Rekkevidde blandet kjøring km  Forbruk blandet kjøring kWt/100km
e-tron 50 Launch Edition 368 332 22,6
e-tron 50 Advanced  347 307 24,3
e-tron 50 Advanced Business 342 303 24,6
e-tron 50 Advanced Sport  335 299 24,9


Noen som vet om dette er oppdaterte tall med optimalisering av drivsystem og bremser (+25 km?)




Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Orbit

Dette er med optimalisert drivlinje. 50-modellen vil kun leveres med dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tiger123


Skjønner at Audi sliter med rekkevidden, men hjelper det å kunngjøre bykjøring tallene fra wltp testen? Eller legger de til rette for maksimalt salg, hvor selgerne kan velge og vrake i distanser de kan flette inn i sine presentasjoner, velge hva man bør fortelle/hva man utelater.

HåkonE

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 05. desember 2019, klokken 13:41

Skjønner at Audi sliter med rekkevidden, men hjelper det å kunngjøre bykjøring tallene fra wltp testen? Eller legger de til rette for maksimalt salg, hvor selgerne kan velge og vrake i distanser de kan flette inn i sine presentasjoner, velge hva man bør fortelle/hva man utelater.

Både Audi på Helsfyr og Audi på Bryn oppga «rett over 30 mil» til meg, og var tydlige på at 55 var veien å gå om man trengte noen ekstra mil. Virker ikke som de har fått instruks til å lure kundene sine.

Det er vel også det laveste tallet som kommer opp i konfiguratoren og på kontrakten (om jeg ikke husker feil). Den korrigerer også dynamisk for om man velger andre felger for eks. og det tallet blir med i kontrakten.

Å legge ut tall for både by og langkjøring har vært gjort på fossilbiler i evigheter, så tror kunder flest skjønner greia.

daktari

Det kjipe med bykjøring er at WLTP-tallene ikke ser ut til å ta med oppvarming av batteri (eller kupé?); dvs. tallene er kun korrekt i intervallet rundt 20ish grader. Min rekord er 9,x kWh/mil på 2 km tur her om dagen. Da får man ikke kjørt noen og 30 mil fra 100%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hyperstress

Er det bare 19" hjul som gir launch edition 10% bedre rekkevidde enn adv business? Eller er det andre ting også? Bittelitt pga rails?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

gak

Sitat fra: daktari på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:51
Det kjipe med bykjøring er at WLTP-tallene ikke ser ut til å ta med oppvarming av batteri (eller kupé?); dvs. tallene er kun korrekt i intervallet rundt 20ish grader. Min rekord er 9,x kWh/mil på 2 km tur her om dagen. Da får man ikke kjørt noen og 30 mil fra 100%.
Jeg har kjøpt etron for å kjøre i nærmiljøet, men hvis vi snakker 9 kwt pr mil går den ikke langt:)
Polo 2.5

Tiger123

#134
Bykjøring tallet er det høyeste fra WLTP, Håkon. 368km tror jeg det var, for den letteste modellen.

Merkelig at Audi lister opp kun 2 av 3 rekkeviddetall; "bykjøring" som gir lengst rekkevidde, og "blandet kjøring", som er snittet mellom førstnevnte, og langkjøring, som de da ikke har tatt med i sine glansede brosjyrer. (Husker ikke nøyaktig hva den siste heter i wltp testen).

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron.html#layer=/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron/layer/rekkevidde-og-forbrukstall.html

Hva sier man om det... Hehe.., det laveste tallet har man sikkert glemt å ta med..?

Ser nå dette har vært diskutert i en annen tråd. Dette er ingen kritikk av bilen, men av markedsføreren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA