Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Trond.m

Ja, det er jeg enig i. Men om ingen noengang har vært i nærheten av å oppnå oppgitt WLTP rekkevidde for e-tron, så sier det litt. Jeg vil si at WLTP verdiene for Kia og BMW er fullt mulig å oppnå. 470 km med i-pace derimot klare man nok bare i bykjøringsmodus med 18 tom hjul. Det virker også som 410 km er svært vanskelig å oppnå i praksis med e-tron ved normal landeveiskjøring uten høydeforskjell mellom start og slutt - eller helst T/R.

Trond.m

#76
BMW har alltid vært edruelige når det gjelder oppgitt rekkevidde.
For i3 oppgir de WLTP 285-310.

I tillegg oppgir de «up to 260 km» reell forventet rekkevidde Med flg. fotnote

*** Figures according to BMW range measurements in everyday use in urban areas, exterior temperature: 20°C, heating/air conditioning, pre-conditioning, COMFORT driving mode. Range dependent on various factors. In particular: personal driving style, route characteristics, exterior temperature, pre-conditioning.

260 km er også en rekkevidde de fleste vil klare uten rekkeviddeangst under normale forhold om sommeren.

Tipper 260 km også er en greit oppnåelig rekkevidde for e50 med 19 tom , tilsvarende 340 km for e55 med 19 tom.

Ribers

Ja, skjønner jo at det er greit å ha en definert rekkevidde som utgangspunkt. Nå har ikke jeg satt meg skikkelig inn i hvordan wltp settes, men at det dreier seg om et slags sammendrag av varierte kjøreforhold. Så blir det regnet snittforbruk og teoretisk rekkevidde ut fra dette. Men ingen turer i virkeligheten vil jo helt tilsvare den/testturene som ble kjørt for å sette wltp. Men enig i at det må jo være mulig å oppnå wltp under relativt «normale» omstendigheter, så man har et forhåndstall og et utgangspunkt å forholde seg til.

Men med min kjørestil forventer jeg normalt ikke å komme opp i wltp også under normale forhold;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

Contango

#78
Jeg kjørte i dag 220 km med min P100. Den har vel 590km WLTP og går kanskje opp mot det på en god dag på vestlandet. Men i dag brukte jeg 65% batterikapasitet på de 220 kilometrene. Vått, 2 plussgrader, mange høydemeter og jeg kjørte over fartsgrensen. Hvis jeg sier at bilen har 340 km rekkevidde så blir det jo feil, men allikevel blir det riktig for denne turen i dag - som er relevant for meg.

Edit: de som drømmer om WLTP for sin Audi 50 i praksis vil bli temmelig skuffet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Orbit

Sitat fra: TM på lørdag 23. november 2019, klokken 17:32
Men om ingen noengang har vært i nærheten av å oppnå oppgitt WLTP rekkevidde for e-tron, så sier det litt.
Har ikke prøvd å kjøre batteriet helt ut noen gang, men nærmeste har vært 100% - 13% over 368 km T/R med 20". Snaut 6 timer landeveiskjøring under gode sommerforhold, så snittfart på drøyt 60 km/t - dvs raskere enn WLTP, og samtidig med en grei rest på batteriet. WLTP for min konfigurasjon er 379 km, men tror likevel det skulle gå greit å komme over 400 dersom en absolutt vil presse sitronen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Sitat fra: Orbit på lørdag 23. november 2019, klokken 19:15
Sitat fra: TM på lørdag 23. november 2019, klokken 17:32
Men om ingen noengang har vært i nærheten av å oppnå oppgitt WLTP rekkevidde for e-tron, så sier det litt.
Har ikke prøvd å kjøre batteriet helt ut noen gang, men nærmeste har vært 100% - 13% over 368 km T/R med 20". Snaut 6 timer landeveiskjøring under gode sommerforhold, så snittfart på drøyt 60 km/t - dvs raskere enn WLTP, og samtidig med en grei rest på batteriet. WLTP for min konfigurasjon er 379 km, men tror likevel det skulle gå greit å komme over 400 dersom en absolutt vil presse sitronen.

Den turen ville jo tilsvare 423km på 100%, flott!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Øyvind.h

E-tron 55 går garantert godt over 400km på pen landevei på sommeren. Basert på det jeg har sett av forbruktester og eieres eksempler.
Etter alle solemerker omtrent samme rekkevidde som en X90d. Litt høyere forbruk, men også litt mer tilgjengelig kapasitet.
Lengste jeg har kjørt på pen landevei er rundt 41-42 mil med 6% rest. Dvs 43-44 mil.
I andre enden av skalaen går det fint å komme ned i 24-25 mils rekkevidde med litt tempo på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

batteribilen

De fleste e-tron 55 har jo uansett litt mer utstyr enn helt standard, og da er WLTP fort et stykke under 400 km. Bare å se i prislisten det.  Så at den kan klare WLTP tror jeg helt sikkert, på sommer.

Trond.m

Bra, dette høres lovende ut. Da må vi forvente at også e-tron 50 kan klare sin WLTP rekkevidde på en god dag 😊

eivhelle

Rent praktisk er rekkevidden først og fremst et tema om en skal kjøre en strekning uten ladestopp. For de som har hytte på fjellet er ikke WLTP rekkevidden nødvendigvis en riktig målestokk fordi man gjerne starter nær havnivå og skal forflytte seg opp 7-800 høydemeter. Det utgjør fort +/- 10% på rekkevidden avhengig av om du skal opp eller ned.

På langtur vil jeg som regel kjøre lenger enn WLTP rekkevidden holder til både for etron 50 og 55. Og da har i grunnen batterikapasiteten lite å si så lenge man kan kjøre fornuftige etapper mellom hver lading. Og man må dessuten regne med at vær, føreforhold og topografi vil påvirke forbruket såpass mye at man uansett aldri vil ha en fasit på hva rekkevidden er.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hemi

vi testet e-tron fra 100% med forvarming til 4% med 100ish snitt på GPS, det ble 270ish km, men post gjerne bilde som viser 400+ på skjermen ;)

i 110 sone jevnt datt rekkevidden til 25

Kølis

#86
Ligger ute rekkevidden på Audi.no
Riktignok fabrikk målinger med ECO hjul.
Og for de som skal ha 55 fom. uke 48 endres batteri utbyttet fra 88% til 91%.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

eivhelle

Sitat fra: hemi på søndag 24. november 2019, klokken 00:36
vi testet e-tron fra 100% med forvarming til 4% med 100ish snitt på GPS, det ble 270ish km, men post gjerne bilde som viser 400+ på skjermen ;)

i 110 sone jevnt datt rekkevidden til 25
Med 19" dekk med 2,8 + bar trykk, og 70ish snitt på GPS tenker jeg du kommer i nærheten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Jeg husker når Bjørn Nyland kjørte en Hyundai Kona 818 km, snittfart ca 38 km/t. En franskmann har vel hypermilet med I-pace rundt i Paris også ca 30-40 km/t. Det går vel litt raskere på noen av vestlandsveiene.

Her på østlandet derimot er jo mye motorvei. Helgens utfordring var t/r Tønsberg, 11 mil en vei. Det gikk fra 85% til 48% sørover, medvind, og fra 46% til 6% på returen, en del motvind. Våte veier. 19". 3-5 gr pluss. Masse utstyr men 2 passasjerer.
Jeg måtte inn i høyrefilen i dag, Det blåste en del fra nord og bilen estimerte 5% ved ankomst og da var det bare starte Efficiency (som gir stumpere fjæring og treg gassrespons, men komfy ACC), ACC på 1 avstandsprikk for litt slippstreaming, eco-AC, temp 21 grader. Snitt fart ble 78 km/t, ikke så gøy å ligge mellom 85-95 i 110-sonene, pyttpytt, slapp å lade. På de fleste av ladestasjonene jeg så langs motorveien stod det drøssevis av Golfer og Leafer. Forbruk 2,68 kWh/mil nordover, 2,79 kWh/mil sørover. 

Da er det lett å regne seg frem til at en e-tron 50 vil ha 22 mil teoretisk 100-til-0 under like forhold som denne helgen, men det er ikke så gøy på veien når "ankomstestimator" varierer mellom 3 og 5%. For praktiske forhold bør man neppe estimere mer enn 17-20 mil vil jeg si.
(Det vil selvfølgelig være en fordel å kjøre ett strekk istedetfor å få en ekstra oppvarming av batteripakken og kupe etter en lengre stopp, dette trekker nok endel strøm - kanskje - 3-4% på min bil.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Sitat fra: daktari på søndag 24. november 2019, klokken 17:37
Jeg husker når Bjørn Nyland kjørte en Hyundai Kona 818 km, snittfart ca 38 km/t. En franskmann har vel hypermilet med I-pace rundt i Paris også ca 30-40 km/t. Det går vel litt raskere på noen av vestlandsveiene.

Her på østlandet derimot er jo mye motorvei. Helgens utfordring var t/r Tønsberg, 11 mil en vei. Det gikk fra 85% til 48% sørover, medvind, og fra 46% til 6% på returen, en del motvind. Våte veier. 19". 3-5 gr pluss. Masse utstyr men 2 passasjerer.
Jeg måtte inn i høyrefilen i dag, Det blåste en del fra nord og bilen estimerte 5% ved ankomst og da var det bare starte Efficiency (som gir stumpere fjæring og treg gassrespons, men komfy ACC), ACC på 1 avstandsprikk for litt slippstreaming, eco-AC, temp 21 grader. Snitt fart ble 78 km/t, ikke så gøy å ligge mellom 85-95 i 110-sonene, pyttpytt, slapp å lade. På de fleste av ladestasjonene jeg så langs motorveien stod det drøssevis av Golfer og Leafer. Forbruk 2,68 kWh/mil nordover, 2,79 kWh/mil sørover. 

Da er det lett å regne seg frem til at en e-tron 50 vil ha 22 mil teoretisk 100-til-0 under like forhold som denne helgen, men det er ikke så gøy på veien når "ankomstestimator" varierer mellom 3 og 5%. For praktiske forhold bør man neppe estimere mer enn 17-20 mil vil jeg si.
(Det vil selvfølgelig være en fordel å kjøre ett strekk istedetfor å få en ekstra oppvarming av batteripakken og kupe etter en lengre stopp, dette trekker nok endel strøm - kanskje - 3-4% på min bil.)
Hvis det er korrekt at du startet med 85% og hadde 6% igjen når du kom hjem etter å ha kjørt 220km, betyr det at 79% i ditt tilfelle utgjør ca. 60 kWh (basert på oppgitte forbrukstall). I så fall har du bare tilgjengelig rundt 76 kWh netto eller rundt 80% av brutto kapasitet. Det høres ikke helt bra ut.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA