Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

daktari

Min bils forbruk er veldig sensitiv for fart, men mulig jeg kjører raskere enn deg på motorveien.
Jeg har jo snart en 1 år gammel maskin, så kan hende de nye E50ene har en bedre motorstyring også. Jeg har den berømte nappingen i 60-70, og mistenker at motorene jobber mot hverandre på en måte. Og dermed ikke nødvendigvis gir minst rullemotstand?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Det er vanskelig å sette enkeltturer opp mot hverandre siden det er såpass mange eksterne faktorer som spiller inn. På motorveien har det mye å si om det er vindstille eller om det blåser. Det skal ikke mer enn 5 m/s motvind til før du få luftmotstand tilsvarende  18 km/t ekstra. Og en rundtur med 100 km/t i snitt gir 4% lavere luftmotstand enn en tur der halvparten går i 120 og resten i 80. Tørr vei er bedre enn våt vei. Og 10 grader pluss er bedre enn 0 grader. Så værforholdene den siste uka har vært langt mer optimale enn det som har vært tilfelle det meste av året så langt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

janbanan

Jeg kjørte i går kveld, fra Cirkle-K, Furuset til Hamar, 121km.
Snittfart 92 km/t.
Temperatur var rund 0 (startet med + og kom fram med -1).
Forbruk endte på 26.1 kWh/100km
Kjørte stort sett på fartsgrensen, i Efficiency.
e-50 AS
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

janbanan

Jeg ladet på Cirkle-K, Furuset. Under ladingen fulgte jeg med på Navi og så den blå området flytte seg nordover.
Når det blå feltet hadde passert Brumunddal, så viste displayet en rekkevidde på 191km.
Dette skjønner jeg ikke helt, 191km rekker til godt nord for Lillehammer, mens det blå feltet altså var veldig mye kortere.
Jeg skulle gjerne visst litt mere om hvorfor beregnet rekkevidde er så forskjellig, noen andre som har sammenlignet?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Hyperstress

Usikker, men det virker som det blå feltet er ganske forsiktig anslag på rekkevidde.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Pitil

Mitt inntrykk er at det blå feltet estimerer yttergrensen for tur/retur i fra der bilen befinner seg. Altså aksjonsradiusen din til enhver tid.
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

janbanan

Sitat fra: e-tron owner på tirsdag 24. mars 2020, klokken 20:12
Mitt inntrykk er at det blå feltet estimerer yttergrensen for tur/retur i fra der bilen befinner seg. Altså aksjonsradiusen din til enhver tid.
Det er 129 km fra Cirkle-K Furuset til Brumunddal, T/R blir da 258km, det stemmer heller ikke med GOM på 191km.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Hyperstress

Sitat fra: e-tron owner på tirsdag 24. mars 2020, klokken 20:12
Mitt inntrykk er at det blå feltet estimerer yttergrensen for tur/retur i fra der bilen befinner seg. Altså aksjonsradiusen din til enhver tid.
Det er ikke min erfaring. I såfall bare om en er i nærheten av kysten eller noe, hvor den blå linjen uansett stopper fordi det ikke er vei videre.
Min erfaring er at den stemmer sånn høvelig, men at en kommer litt lengre enn den estimerer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elektro

Sitat fra: janbanan på tirsdag 24. mars 2020, klokken 20:00
Jeg ladet på Cirkle-K, Furuset. Under ladingen fulgte jeg med på Navi og så den blå området flytte seg nordover.
Når det blå feltet hadde passert Brumunddal, så viste displayet en rekkevidde på 191km.
Dette skjønner jeg ikke helt, 191km rekker til godt nord for Lillehammer, mens det blå feltet altså var veldig mye kortere.
Jeg skulle gjerne visst litt mere om hvorfor beregnet rekkevidde er så forskjellig, noen andre som har sammenlignet?

Legg merke til at det blå feltet ikke er en sirkel. Det tar høyde for topografi, og jeg vil tro også fartsgrenser, ditt kjøremønster, muligens temperatur mm. Furuset til Brumunddal er ca. 130 km. og distansen kan på en litt dårlig dag kreve nesten 60% av batteriet på en e-tron 50 pga. noe stigning og 110-sone mye av veien. Dette tar bilen høyde for, den er lett pessimist. :)

(Jeg vet ikke hvilken batteriprosent du hadde på dette tidspunktet du beskriver, men rekkeviddeestimatet på 191 km. kan tyde på at det var på 60-tallet i prosent. Kjører i denne delen av Oslo daglig selv, vel, i alle fall før koronaen.. og til Furuset kommer du enten fra småveier på østkanten/sentrum, ev. via en kort 80-sone, eller 60/70-soner i tunellene, eller på Ring 3. Kun E6 nordfra er det relativt høy fart, oftest flyter det i 100 km/t, men nedoverbakke, så det normale er et forbruk lavt på 20-tallet i kWh/100 km, som da blir en viktig del av tallgrunnlaget til bilen.)

Rekkeviddetallet i km. endrer seg når du taster inn en destinasjon eller rute, for da vet bilen mye mer om ditt fremtidige forbruk. Hadde du tastet inn at du skulle kjøre via RV4 til Lillehammer ville antakelig den blå skyen utvidet seg noe i den retningen. Det samme om du hadde tastet inn Gol.

Måtte ut i bilen å teste dette, og på dette tidspunktet stopper min forklaring.. det henger nemlig ikke helt på greip. :) For selv om min bil med nåværende ladenivå sier jeg skal komme frem fra Oslo til Lillehammer med 4% rekkevidde igjen via RV4 i ruteplanleggeren (flagget på høyre side i navi), så stopper det blå feltet like fordømt rett etter Mjøsbrua, selv om det strakk seg litt. Tastet jeg inn at jeg skulle kjøre E6 sørover til Sverige, ble imidlertid det blå feltet litt innskrenket i den retningen, ettersom bilen skjønte at her blir det høy fart.. så, ja..

Tror den blå skyen fungerer først og fremst som en slags grafisk fremstilling av rekkevidden, worst case. Ruteplanleggeren gir deg derimot et ganske nøyaktig estimat av rest batteri i % på et tilsynelatende ubegrenset antall waypoints (NB! Den viser ikke minus, altså hvor mye du mangler, som kunne hjulpet en med å «kjøre det inn»). e-tron ruteplanlegger, altså m. lading,har jeg skrudd av. Her er det bedre å bruke abetterrouteplanner.com el. Irriterende, men stort sett et veldig lite problem for elbilister med litt erfaring. Man kan ev. taste inn ruten på forhånd.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hyperstress

Får en den blå saken selv om en ikke har sim kort? Henter den vind og vær fra nettet og tar det med?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Pitil

Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Orbit

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 24. mars 2020, klokken 23:37
Henter den vind og vær fra nettet og tar det med?
Tror ikke den tar hensyn til vær og vind. Hadde et ekstremcase her for litt siden med pøsregn, og 50-70 km/t motvind, ~100 km/t på motorvei, og rekkeviddeestimatet bommet helt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kølis

T/r Sundvollen - Torpo i Hallingdal uten ladestopp.
Så og si alene på veien, 5km/t over fartsgrensen (da omtrentlig riktig).
Bilde forteller resten:
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

elektro

Hadde en snartur til fjells i går selv. Hadde 23,5 kWh/100 km. snitt men sludd og ned mot null grader deler av veien. Snittfart var 76 km/t.

Det interessante skjedde da jeg kom hjem og parkerte med 5% batteri og ca. 15 km rekkevidde. Jeg lot bilen stå noen timer før jeg parkerte den i carporten og var spent på om batteriet hadde sunket ytterligere. Det var begynt å bli kaldt. Men til min store overraskelse hadde den økt til 9% og 35 km. rekkevidde.

Virker som den gjorde noe slags kalibrering basert på hva den hadde lært ila. dagen, etter langs tid stillstand med kun litt småkjøring og lading til 70%.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA