Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svært pessemistiske anslag på ladetid både AC og DC.

Startet av TorC, onsdag 20. november 2019, klokken 00:22

« forrige - neste »

TorC

Har nå flere ganger både på DC og AC fått ganske ekstreme anslag for rest-ladetid. Noen som vet årsaken til dette?

Idag ble bilen satt på lading ca 15:00 med ca 35% anslag i tid til ferdiglading var 39 timer.  Ca 24:00 var bilen fulladet og appen sendte melding. Altså et feilanslag på 30 timer. Det ble også sjekket da bilen var ca 70% og da var tiden redusert til ca 20 timer. Det er brukt tre ulike ladepunkter. En 3,6 kW Keba, en ukjent boks, og en boks med lastbalansering og fordeling som gir opp til 11 kW (men bilen kan jo bare ta til seg 7,2)

På DC er det samme greia. På en 50 kW lader mente bilen at det skulle ta nesten 4 timer å fullade, men den var ferdig etter halvannen time.

Den ekstreme ladetiden er både i appen og i bilen, så det er antakelig samme datakilde.


Noen som har noen ideer om hva dette kan komme av?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

RayBomb

Vent fem minutter før du sjekker. Det bør være god nok tid for bilen å angi nokså nøyaktig ladefart.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Nordlands

Sitat fra: TorC på onsdag 20. november 2019, klokken 00:22
Den ekstreme ladetiden er både i appen og i bilen, så det er antakelig samme datakilde.


Noen som har noen ideer om hva dette kan komme av?
Ladingen rampes opp i løpet av det første halve minuttet på AC, mulig det kan ta lengre tid med kaldt batteri. Om du sjekker med en gang får du da ladetid basert på ladehastigheten i starten, som gjerne er 1-2 kW, men om du bare venter 1 minutt får du rett tid. Kan hende du må vente litt lengre med app, eller swipe ned for å oppdatere data.

På DC spiller temperatur større rolle, og om du ikke har kjørt langt på en kald dag starter gjerne ladingen på 15-30kW og rampes sakte opp mens batteriet varmes. Du må da følge med på ladeeffekt/hastighet, først når den når 45+ kW på en 50 kW lader vil du få noenlunde rett tid. For øvrig er ikke anbefalt og bortkastet tid og penger å lade fullt på hurtiglader om du ikke har over 300 km til neste lader.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

TorC

Jeg har fulgt med på appen gjennom hele ladesykelen, og den er pessemistisk hele veien. Eksempelvis: for hver time den står til lading forsvinner ca 2 timer på estimert tid.

Fullading på DC vet jeg er tull, men det var ikke jeg som gjorde det, og det var 2-3 km til vanlig ladepunkt. Og de skulle på død og liv ha 100% istedenfor å stoppe en ekstra gang på QC når SOC var lavere.

Så det er altså ingen andre som opplever det samme? Da får vi ta det med selger.   
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Da har bilen vært kontroll nr 2.

Angivelig er det en haug med komponenter som har fått ny SW. Dette med pessemistisk ladetid ser nå ut til å være løst. De andre problemene trengs litt tid på å avklare er løst eller ikke.

Nå er vi på ca 15 timer med ca 45 % SOC på 3,6 kW, og det stemmer nok sånn høvelig hvis vi inkluderer litt tid på balansering. Det er svært stor forbedring fra der det på det verste kunne være godt over 30 timer på 7,2 kW ved ca 50% SOC. Den har også vært oppe i 59 timer på 7,2 kW, noe som åpenbart er helt rablende galt (59t x 7,2kW = 424,8 kWh).
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingeniøren

#5
Synes min 2020 modell estimerer rimelig riktig så det er nok buggy programvare du har hat som årsak.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: TorC på tirsdag 11. februar 2020, klokken 23:04
..Angivelig er det en haug med komponenter som har fått ny SW. Dette med pessemistisk ladetid ser nå ut til å være løst..

Hvordan lå du egentlig an med oppdateringer i forkant av dette? Hadde du fått H264?
Jeg fikk den før jul og da skulle jo alle moduler oppdateres...

Var en snartur i Vesterålen nå i uka (opp søndag/ned onsdag) og reagerte blant annet på det i går - så flere ganger anslag om +3,5timer til full på 50kW-ladere - dette når både rapportert og reell effekt lå på +50% pr time og utgangspunktet kanskje var 20-30% SOC...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA