Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dagens nyhet om batterirevolusjon kommer fra Nikola Motors

Startet av Trekkoppbil, onsdag 20. november 2019, klokken 00:05

« forrige - neste »

Trekkoppbil

I alle år er det av og til kommet en og annen nyhet om en ny Petter smart som har funnet på noe som skal revolusjonere batterikapasitten om noen år.  Ofte får vi aldri høre noe mer om saken.

I dag er det  Nikola Motors som annonserer ett nytt batteri som skal ha 500wattimer/kg. Og man kan doble rekkevidda på elbiler, mens man beholder gammel batteristørrelse og -vekt.

This month, Nikola entered into a letter of intent to acquire a world-class battery engineering team to help bring the new battery to pre-production. Through this acquisition, Nikola will add 15 PhDs and five master's degree team members. Due to confidentiality and security reasons, additional details of the acquisition will not be disclosed until Nikola World 2020.

https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-corporation-to-unveil-game-changing-battery-cell-technology-at-nikola-world-2020-67

Points include:

  • Nikola's battery electric trucks could now drive 800 miles fully loaded between charges
  • Nikola trucks could weigh 5,000 lbs. less than the competition if same battery size was kept
  • Nikola's hydrogen-electric fuel cell trucks could surpass 1,000 miles between stops and top off in 15 minutes
  • World's first free-standing electrode automotive battery
  • Energy density up to 1,100 watt-hours per kg on a material level and 500 watt-hours per kg on a production cell level including; casing, terminals and separator -- more than double current lithium-ion battery cells
  • Cycled over 2,000 times with acceptable end-of-life performance
  • 40% reduction in weight compared to lithium-ion cells
  • 50% material cost reduction per kWh compared to lithium-ion batteries

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trekkoppbil

#2
Sjølvsagt skal vi ta alle batterrevolusjoner med ei klype salt.
Det spørs bare hva slags salt vi skal bruke. Om det er natriumklorid som i Zebrabatteri eller lithium.

Counterpointer

Fra et firma som var veldig fokusert på hydrogen, er det jo fint om de går over til å være i front på batteri. Men jeg avventer uten for store forventninger.

Det er alt for mange store aktører som lover alt mulig og lite realiseres.

emurof

Har ikke Nikola Motors lovet veldig mye veldig mange ganger uten å egentlig levere så mye?

Counterpointer

De har ikke levert annet enn en rettsak mot Tesla så vidt jeg vet.

Ulle

Hvis det var hold i dette ville Nikola seilt opp som et av verdens mest verdifulle selskaper som følge av revolusjonen det ville medført innenfor smarttelefoner alene.

Det bør forøvrig være et tankekors for investorene i NEL at det er dette selskapet som er halmstrået for deres investering.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Porsgrunn

Det er noen ting ved dette som virker merkelig.

Dersom dette stemmer har de funnet neste steg for batterier som bokstavelig talt tusenvis av firmaer bruker enorme summer på å finne. Hvorfor da selge det til Nikola, som er et relativt lite oppstartselskap nesten uten inntekter og på konstant jakt etter mer finansiering. Jeg mener ikke dette som kritikk mot Nikola, men det bør være ganske åpenbart at andre ville hatt økonomiske muskler til å betale mye mer en hva som er mulig for dem :-\
 

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 21. november 2019, klokken 12:32
Det er noen ting ved dette som virker merkelig.

Dersom dette stemmer har de funnet neste steg for batterier som bokstavelig talt tusenvis av firmaer bruker enorme summer på å finne. Hvorfor da selge det til Nikola, som er et relativt lite oppstartselskap nesten uten inntekter og på konstant jakt etter mer finansiering. Jeg mener ikke dette som kritikk mot Nikola, men det bør være ganske åpenbart at andre ville hatt økonomiske muskler til å betale mye mer en hva som er mulig for dem :-\


Vill gjetning:
Nylig besluttet Dyson å legge ned sin elbilsatsning. De hadde da kjøpt batteriutviklingsselskapet Sakti3, som vel i sin tid også kom med noen nogenlunde tilsvarende lovnader. Siden Dyson har gitt opp dette prosjektet (kanskje fordi de forsto at Sakti3 batteriene aldri ville se dagens lys?) så kanskje de har bestemt seg for å selge selskapet. Dette kan være det Nikola nå ser for seg å kjøpe.

De som har mer økonomiske muskler har blitt forsøkt lurt før, og biter ikke på - de bet ikke på før Dyson i sin tid fikk napp heller.

Dyson betalte i sin tid USD 90 millioner, og selger det nok billigere nå - dersom det ikke er noen konkrete produksjonsbatterier å vise frem.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA