Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Phantom braking - dårlig ACC

Startet av hovik, tirsdag 19. november 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

hovik

Begynner å bli j... lei hvor dårlig ACC fungerer. Gjentagende problem:
- Litt regn, ut av tunell, og viskere i automodus henger ikke med. Bilen klager over blokkert kamera, og ACC skrur seg av.
- Tar igjen andre biler på 4 felt vei, og bilen hogger i bremsene, som om en elg står midt i veibanen. Spesielt ille når man passerer vanlige biler med tilhenger.
- Av totalt ukjent grunn, bilen hugger i bremsen.
- Når man tar igjen biler, bremser den ned, selv etter man gir tegn til å bytte fil for å kjøre forbi. Det gir veldig stakkato kjøring.

Dette er 4. bil i husholdninga med ACC, og den desidert dårligste...

Har sw 2019.36.2.1 (MCU ble byttet etter 6mnd, da første tok kvelden)
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Motorwatt

Dessverre velkjent problem. Finnes mange tråder om dette.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thomas Parsli

36.2.1 er den første versjonen som klager på blokkerte kameraer og plutselig skrur av ACC/AP :(
Og auto-wipers fungerer dårligere enn før.

Men ellers er ACC blitt langt bedre -og jeg er forsiktig optimistisk.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rævedilter

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:11
36.2.1 er den første versjonen som klager på blokkerte kameraer og plutselig skrur av ACC/AP :(
Nei, det har skjedd siden første versjon av V10 iallefall.

tibber73

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 20. november 2019, klokken 07:07
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:11
36.2.1 er den første versjonen som klager på blokkerte kameraer og plutselig skrur av ACC/AP :(
Nei, det har skjedd siden første versjon av V10 iallefall.
Jepp, det har vært slik så lenge jeg har eid Tesla. Årsaken til at problemet oppstår nå er: Winter is coming  :+1:
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

1000kwh

I Oslofjordtunnelen skrudde jeg på varme i bakruta (og speilene) fordi det dugget. Da forsvant meldingen om at blindsonevarsling var redusert. Er det noen sammenheng her?

Kim-

I fjor vinter var det ingen avbrytninger av autopilot. I år har det vært 2 stk allerede. Full alarm også går den bare av. Når dette skjedde kjørte jeg "alene" på veien og ruten var "ren". Dette må de ha gjort om på for jeg har hatt den på i masse tåke før og det har funket bra.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 20. november 2019, klokken 08:29
I Oslofjordtunnelen skrudde jeg på varme i bakruta (og speilene) fordi det dugget. Da forsvant meldingen om at blindsonevarsling var redusert. Er det noen sammenheng her?
Du for slå på varmen i bakruta neste gang du ser meldinga. Venter spent på resultatet!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Thomas Parsli

Sitat fra: tesla73 på onsdag 20. november 2019, klokken 08:28
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 20. november 2019, klokken 07:07
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:11
36.2.1 er den første versjonen som klager på blokkerte kameraer og plutselig skrur av ACC/AP :(
Nei, det har skjedd siden første versjon av V10 iallefall.
Jepp, det har vært slik så lenge jeg har eid Tesla. Årsaken til at problemet oppstår nå er: Winter is coming  :+1:

Da varierer dette voldsomt -vi har kjørt 16.000km uten det problemet, så kom det plutselig med 36.2.1

At bilen forstår at vinteren er på vei nå det er 5 plussgrader imponerer, spesielt siden den ikke hadde det problemet i minusgrader...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OhmPaPa

Sitat fra: Kim- på onsdag 20. november 2019, klokken 09:15
I fjor vinter var det ingen avbrytninger av autopilot. I år har det vært 2 stk allerede. Full alarm også går den bare av. Når dette skjedde kjørte jeg "alene" på veien og ruten var "ren". Dette må de ha gjort om på for jeg har hatt den på i masse tåke før og det har funket bra.

Da var du heldig - jeg hadde minst 100 avbrytelser sist vinter. Og har hatt noen allerede i år. Kommer an på hvor mye saltsørpe og slaps som er på veien. Og om det er sludd eller våt snø i luften.

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 20. november 2019, klokken 08:29
I Oslofjordtunnelen skrudde jeg på varme i bakruta (og speilene) fordi det dugget. Da forsvant meldingen om at blindsonevarsling var redusert. Er det noen sammenheng her?
Javisst. Setter du på bakrutevarming får kameraglassene og speil også varme.

Sees tydelig her:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Disse blir varme selv om man ikke varmer bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Ikke på min. Kjørte 4 mil med null blindsonevarsler og is på speilene. Fungerte først når bakrutevarmer ble slått på.

ps. Mener også at det var slik du sier i fjor vinter. Kan dette være endret i en oppdatering?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 08:54
Ikke på min. Kjørte 4 mil med null blindsonevarsler og is på speilene. Fungerte først når bakrutevarmer ble slått på.

ps. Mener også at det var slik du sier i fjor vinter. Kan dette være endret i en oppdatering?

Selve speilene er vel koblet sammen med bakrute-trådene (som mange andre biler), men kameraene er (burde være) oppvarmet uavhengig av dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

1000kwh

Oslofjordtunnelen er jo litt spesiell siden den er varm. Så kan det tenkes at varmen i kameraet ikke skrus på pga. for varm utetemp, men at de tvinges på med bakrutevarmeren? En løs teori og Tesla Bjørn burde undersøke med varmekamereaet sitt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA