Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster 32A trefase ladepunkt?

Startet av arnejorg1, søndag 25. mars 2012, klokken 00:45

« forrige - neste »

arnejorg1

Noe som har litt peiling på hva det vil koste og instalere slike ladepunkt? Jeg tenker da på offentlige ladestasjoner. Renault ze serien kan jo lades fult på en time med 32A ladepunkt. Dette må jo være vesentlig billigere og installere enn en vanlig CHAdeMO hurtiglader. Jeg ser for meg at dette ladepunktet også kan brukes av Leaf og trillingserien ved bruk av overgang? Jeg satte spørsmålstegn fordi jeg er usikker. Er det noen andre som har formeninger om dette? 
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Griffel

#1
Ja de kan, de (trillingene, Leaf) benytter sin innebyggede lader og benytter 230V 1.fas mellom N og L1 i Mennekes kontakten, men skal de hurtiglade kreves det DC lading (CHAdeMO) for disse.
USA standard og EU standard er harmonisert, slik at selv om pluggene i bilen er ulike er kommunikasjonen mellom EVSE og bilen lik. Overgangen er en kabel uten kladd, siden kladd funksjonen er bygget inn i ladpunktet med (EVSE) med Mennekes kontakten.

3 fas kontakten for hurtiglading er ikke en ren stikkontakt men et ladepunkt som kommuniserer med laderen i bilen, så noe dyrere enn de ladestolpene en ser i dag er de jo, men vesentlig billigere enn DC ladestasjoner. 1/10 -1/20 for selve punktet, Men siden installasjon og kabel kommer i tillegg jevner det seg mer ut.

Hurtiglading:
DC lading (CHAdeMO) Dyr infrastruktur rimligere biler. 3fas AC, rimligere infrastruktur noe dyrere biler, men som en ser av de annonserte prisene på Renault, er det ikke mye dyrere når bilen designes slik fra grunnen av.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Blir det flere 3fas AC enn CA ladepunkt skal jeg ialefall vurdere renault som neste elbil
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA